Voorruit vervangen (under construction)

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

Voorruit vervangen (under construction)

Postby Netheo » FriJun13, 2008 6:13:41 PM

Vooraleer we beginnen met het veranderen van de voorruit staat de wagen best binnen, stel dat het begint te regenen :D

Image
Om te beginnen zal het eerst winkelen worden om materiaal te scoren :D
Op de foto zien we 2 stel zuignappen (zonder gaat het ook maar dit is zo gemakkelijk) om de ruit gemakkelijk te verplaatsen. We zien ook een kruisschroevendraaier en een ratersleutel met dop 10 en 13. Dit om het parafaan te verwijderen. Verder ligt er nog een alcoholstift om de plaats waar de ruit ooit zat aan te duiden, kwestie dat ze er straks niet scheef komt op te liggen. Vervolgens hebben we nog zaagdraad en 2 handgrepen (ook niet echt nodig, met 2 stukjes hout lukt het ook) om de ruitenkit door te zagen. Verder zien we nog een volledige kit om de ruit te plakken. Deze bevat de eigenlijke ruitenkit, primer, een borsteltje, speciale spuitkop, en een stukje zaagdraad. Ook ligt er nog powertape bij, dit om straks als de ruit is aangebracht de ruit mooi op zen plaats te houden. En als laatste hebben we een goeie ontvetter. Zodat de kit echt geen rede meer heeft om los te laten. :P

Nu kunnen we aan de slag :)
Image
We kantelen het kapje van de ruitenwisser en nemen de ratelsleutel met dop 13. We Draaien de centrale moer van de ruitenwisser los. Let wel op dat je met de hand de arm van de ruitenwisser tegenhoud, of je stangetjes van je ruitenwissermotor kunnen het begeven.

Image
Als de ruitenwisser verwijderd is ziet het er zo uit. Dan nemen we de kruisschroevendraaier en draaien het vijsje links van de plaats waar ooit de wisser zat los. (Hier niet meer het standaard vijsje :D )
Vervolgens openen we de motorkap. We nemen de ratersleutel met dop 10 en lossen de 2 moertjes van het parafaan. Deze bevinden zich uiterst links en rechts net onder de motorkap.

Image
Als alles goed gaat en het parafaan verwijderd is moet je zoiets bekomen

Image
Vervolgens nemen we de alcoholstift en gaan we de 2 blokjes onder het parafaan aftekenen. Als we ze dan straks verwijderen weten we nog waar ze moeten komen. Want op deze blokjes rust namelijk de voorruit.

Image
Vervolgens gaan we de gehele voorruit vrijmaken voor demontage. We beginnen met de rubber rond de voorruit. Het gemakkelijkste gaat dit door op de hoek de rubber van de ruit weg te trekken en vervolgens voer de ruit te kantelen. Dan komt er al een stukje los. Dan kan je de hele rubber verwijderen door gewoon vantussen de ruit en de kas te trekken. Les wel op dat hij niet met de ruitenkit is vastgekit, want trek je te hard, dan scheurt hij.
Image
zover zijn we al. De voorruit is van buitenaf al helemaal zichtbaar. Nu de binnekant nog. Zet eerst beide deuren open. Kwestie van gemakkelijk te werken.

Image
Zet je in de auto en verwijder de rubber van de deuropening zoals op de foto zodat de stijl aan de voorruit bloot ligt.

Image
Vervolgens duw je het plastieke plaatje op de stijl naar onderen. Als het ver genoeg gezakt is kan je het bovenste deel naar voren trekken en kan het plaatje geheel verwijderd worden. Doe dit aan beide kanten.

Image
Vergeet achteraf niet de rubbers terug op zen plaats te duwen. De rede is heel eenvoudig, sla je achteraf je deur toe en de rubber zit er tussen gekneld, dan kan deze ook voor de vuilbak zijn, dus beter voorkomen dan genezen.

Image
Als je zuignappen hebt kuis je de ruit langs de voorkant. En vervolgens monteer je de zuignappen.

Image
de blokjes die je ruit ondersteunen onderaan (die van daarnet dus :roll: ) worden het eerst verwijderd. Ze zijn normaal ook vastgeplakt met ruitenkit. Dus dat wordt even lospeuteren. Deze moeten eerst los zodat we ze straks niet gaan beschadigen met de zaagdraad.

Image
Dan nemen we de zaagdraad en monteren al langs één kant een handvat (houten blokje). Bij mij was de ruit al los dus om de draad naar binnen te krijgen duwde ik de ruit ligtjes omhoog en stak de draad erdoor. Hangt de ruit echter nog geheel vast en moet hij vervangen worden door schade of dergelijke. Dan kan je het best een breinaald van je moeder/vrouw/vriendin of buren lenen. En steek je een gaatje door de ruitenkit. Let wel op dat je dit van buiten naar binnen doet. Zo heb je geen kans de de ruit barst als je gaat wringen.

Image
Eenmaal de draad erdoor steekt monteer je het handvat (houten blokje) aan de andere zijde. Bij zo'n handvat gaat het als volgt. Je steekt de draad er langs de voorzijde in. Dan komt hij langs de zijkant aan de andere zijde van het handvat er terug uit. Dan steekt je de draad door het dwars gaatje bovenaan.

Image
Vervolgens duw je de gehele pin door het handvat zodat de zaagdraad klem komt te zitten. Als de draad langs de ene kant er nog een beetje uitkomt knip je deze het best af met een kniptang. Want zo een draad boort zich redelijk gemakkelijk een weg door de huid :D

Alleen gaat het ook maar liefst ben je met 2 als je de ruit er gaat uitzagen. Dit is een vrij simpel gebeuren, net zoals je een boom zaagt maakt je nu ook zagende bewegingen rond de gehele ruit. Let wel op dat wie aan de binnekant van de ruit zaagt, zo dicht mogelijk met zen handvat tegen de ruit blijft. Dit om het dashboard en dagkhemel niet te beschadigen. Wie het handvat aan de buitenkant vast heeft maakt best een loodrechte beweging ten opzichte van de ruit.
Als de ruit geheel los is verwijder je deze en leg je de ruit met de zuignappen naar onder op een tafeltje. Zodat je straks de kit gemakkelijk kan aanbrengen en de ruit terug met de zuignappen kan opnemen om te monteren.

Image
Vervolgens neem je een heavy duty cutter (geen breekmestje, want dan breekt :P ) en snij je zovéélmogelijk kit van de stijlen. Alles is niet nodig, zolang het meeste er maar af is en geen losse delen kit er nog aanhangen. Het moet wel een beetje recht zijn. Zodat straks de kit zich gemakkelijk verdeelt. De hoeken zijn wel wat lastig. Daarom heb ik van een oud plamuurmestje een steekding gemaakt :D Zodat ik de hoekjes kit er kon afsteken.

Image
Zovéél kit is er bij mij afgekomen en dat is meer dan genoeg, dit is dan ook voor de vuilbak.

Image
Natuurlijk vliegt de kit rond je oren tijdens het lossnijden. En dus moet er als een gek gestofzuigt worden. Vergeet ook de plaatsen elders niet, zodat je straks geen last hebt van rondvliegende brokstukken als je de ruit monteerd.

Het vervolg komt er vanavond of morgen aan :D
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen
User avatar
Netheo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1613
Joined: SatMay21, 2005 11:42:45 AM
Location: Ramsdonk Belgie

Postby Netheo » SunJan24, 2010 10:59:50 AM

Nu wordt het tijd voor het serieuzere werk. Je moet weten dat ruitenkit in zo'n tube erg hard is, maar dan ook erg hard. Probeer dus niet zomaar met een manuele spuit de tube op de ruit leeg te knallen. Je zal na 10 cm lichte pijn beginnen voelen in je handen :D . Dus voor je begint met de primer op de ruit en op de wagen te strijken kan je best de tube warm maken. Zet wat water op het vuur tot ongeveer 60-70 graden. En laat de tube er dan maar ONGEOPEND inliggen. Tenzij je natuurlijk net als ik van je werk een pneumatische spuit meebrengt zoals deze:
Image

(nu ff geen foto's meer van mij, anders hing de camera ook vol ruitenkit :twisted: )
Als de ruit proper is mag je deze eerst eens goed onvetten, wees niet te zuigig met ontvetten want je weet het of je weet het niet maar ruit wordt van zand gemaakt. En ook al voelt een ruit vlak, deze is erg korrelig van oppervlak dus er blijft al snel wat vuil zitten. Ontvet ook de plaats waar de ruit straks komt. Thinner is hier voor ideaal, net als tal van andere producten. Gebruik sowieso geen ruitenreinigers zonder alcohol of iets dergelijks in want dan zal de ruit ook terug loskomen.

Vervolgens nemen we de primer. Strijk met het bijgeleverde borsteltje de rand van de ruit in. Mooi gelijk, het moet net een oliefilm lijken dat er op ligt. Waar ooit de ruit gezeten heeft, en waarschijnlijk nog wat oude kit zit ook, strijk je ook maar in, hier mag het al iets dikker gesmeerd worden.
Image

De primer heeft ongeveer 10 minuutjes nodig om te drogen, hangt af van mark tot merk. Tijd genoeg dus om de zuignappen aan de buitenzijde van de ruit te plaatsen bij een nieuwe ruit. Herbruik je de oude, dan check je nog maar eens of ze nog goed klem zitten. Niets zo irritant natuurlijk dan enkel nog de zuignap vast te hebben.

Nu de kit lekker mals is geworden, of je de spuit op druk hebt aangesloten :roll: , kunnen we beginnen met de rand van de ruit (ALTIJD OP DE RUIT ZELF SPUITEN, NOOIT OP JE WAGEN!!!) in te spuiten.

Bij een axruit zit er standaard geheel wat kit tussen. Je zal zien dat op de bijgeleverde spuitkop inkepingen zijn gemaakt. Snij deze kop uit tot de grootste inkeping zodat er voldoende kit op 1 en dezelfde plaats komt. Ander ligt straks je ruit te diep, en trekt het op niets meer.
Image

Spuit langzaam de hele geprimerde rand in, ongeveer in het midden van je 'primerbaantje' dat je hebt aangelegt. Doe het rustig en trek één lange lijn rondom de gehele ruit. In de ruitenkit zit genoeg om een ruit van een axje te doen. Dus laat je maar eens goed gaan. Zo moet de ruitenkithoogte er ongeveer uitzien, hoe jij er zal uitzien laat ik in het midden:
Image

Als de ruitenkit gespoten is draai je de dop maar terug op de spuit, ruitenkit wordt na opening wel erg snel hard, dus snel nog een gaatje ergens in huis mee toespuiten zal gaan maar na een week of twee is het restje steenhard en dus voor de vuilbak.

Dan wordt het tijd om het rubber dat rond de ruit zit op de ruit te monteren.duw deze goed aan. Komt deze tot tegen de ruitenkit, niet getreurd, dat mag :P
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen
User avatar
Netheo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1613
Joined: SatMay21, 2005 11:42:45 AM
Location: Ramsdonk Belgie

Postby Netheo » SunJan24, 2010 3:58:30 PM

Nu hebben we nog de rubberen blokjes die zich onderaan de ruit bevonden. Ontvet de plaats waar ze moeten komen en wrijf de achterkant van de blokjes in met ruitenkit (of ander hechtingsmiddel zoals allfix).

Plaats deze dan terug met behulp van de aantekeningen onder het parafaan.
Image

LET OP: NU DE RUIT ERUIT IS KAN JE BEST GELIJK DE ROEST ERONDER AANPAKKEN

Nu de ruitenkit ongeveer 10 minuutjes heeft kunnen drogen wordt het tijd voor de eigenlijke montage van de ruit. Je kan beginnen meten op de ruit en aantekeningen maken zodat de ruit netjes int midden komt te liggen. Ik vind het echter veel gemakkelijker om een kennis te roepen die je kan helpen. Je legt de ruit met zen tweeën op de bovenste rand van de rubberen blokjes. Laat dan de ruit langzaam zakken zodat ze begint aan te sluiten naar boven toe. DRUK DE RUIT NOG NIET AAN!!! Eens de ruit op de wagen rust kan je nog een beetje trek en duwwerk verrichten aan de zuignappen, NIET OP DE RUIT ZELF, om de ruit optimaal te centreren.
Image

Is de ruit eenmaal gecentreerd wordt het tijd om ze op gelijke hoogde met de raamstijlen te duwen. Duw niet meteen in 1 hoek maar duw de ruit geleidelijk aan. Zit ze perfect, dan neem je de powertape. Neem twee stukken evenlang als je dak. Begin in de helft van je dak en leg deze strak tot op je voorruit. Doe dit ongeveer op 1/4 en 3/4 van je voorruit. Dit voorkomt dat als de kit droogt, de ruit dieper zal zakken. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.

Stel je ruit zit toch te diep. Ga dan niet wringen langs de rand van de ruit. Probeer eerst met de zuignappen te bevestigen zo dicht mogelijk tegen het te diepe punt, zet een ladder naast de auto en trek eraan. Helpt dit niet, dan drastische middelen. Doe een paar goeie handschoenen aan, zet je zetel lekker kort en duw langs de binnenkant. Helpt dit nog niet, dan ga je naar de winkel voor nieuwe ruitenkit en begin je opnieuw. Kun je je toch niet bedwingen en ga je wringen, bestel dan maar een nieuwe ruit i p v enkele nieuwe ruitenkit.

Ik gebruikte sneldrogende ruitenkit. Dan moet je wel weten wat je doet en deze tekst ondertussen geen 3 keer lezen :D. Want eens het spul hard begint te worden is er geen beweging meer in te krijgen. Het voordeel is wel dat deze op minder dan 2 uur droog is, dus dat je erg snel de weg op kan. De normale heeft een droogtijd van 8 uur. De wagen wassen, daar wacht je best een dag of 3 mee, ongeacht of het sneldrogende is of niet.Het terug monteren van de verwijderde onderdelen kan in principe al direct, vermits je toch niet op de ruit moet lopen bonken ofzo om het parafaan op zen plaats te krijgen. Onhandige mensen wachten beter tot na de droogtijd.

Als je nu langs binnen kijkt en je ziet aan je Astijl ruitenkit kan je deze als ze nog niet droog is verwijderen met thinner. Vergeet wel niet dat die plastieke kap er nog op moet dus misschien zie je het niet. Probeer dit eerst voor je begint met een smerig boeltje te maken, want dan is ruitenkit zeker. :wink:

Mochten er nog vragen zijn of onduidelijkheden, ik hoor het graag :) .
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen
User avatar
Netheo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1613
Joined: SatMay21, 2005 11:42:45 AM
Location: Ramsdonk Belgie

Re: Voorruit vervangen (under construction)

Postby Wheelnut » SatAug01, 2015 1:39:45 PM

We zijn dit aan het proberen, maar dat zagen gaat voor geen meter.
Die zaagdraad wordt loeiheet en knapt vervolgens. er is iets wat niet goed gaat, maar wat weet ik niet.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Voorruit vervangen (under construction)

Postby Wheelnut » ThuAug06, 2015 7:23:56 PM

JSP wrote:Subject: Voorruit vervangen (under construction)

Wheelnut wrote:We zijn dit aan het proberen, maar dat zagen gaat voor geen meter.
Die zaagdraad wordt loeiheet en knapt vervolgens. er is iets wat niet goed gaat, maar wat weet ik niet.


met een koude zaagdraad zaagt die ook door de kit.


Ik bedoel dus dat de draad tijdens het zagen heet wordt, niet dat ik hem eerst warm stook...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht


Return to HOWTO

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests

cron