Stappenplan
- motor af laten koelen
- motorkap eraf meer ruimte en minder bulten op en/of gaten in je hoofd
- bouten van de uitlaat flink inspuiten met WD40 / kruipolie komen dan makkelijker los
- accu loskoppelen en weghalen
- olie aftappen + filter verwijderen --> haal de aftapplug onderop de bak los. pas op, olie komt er met een straaltje uit

- koelvloeistof eruit --> slangklem onder vulreservoir losmaken
- nummer de bougiekabels of neem een foto of laat ze in het 'houdertje zitten'
- verwijder de bougiekabels en de bougies
- hitte schild boven het uitlaat spruitstuk eraf
- koelfan + radiator en de grill geeft ruimte om de uitlaat los te maken - ik heb ze laten zitten maar heb de downpipe losgemaakt zodat je wat meer speling krijgt om eea los te maken
- als je toch bezig bent: radiator onder een hete kraan goed uitspoelen met een afwasmiddel
- luchtfilterhuis en deksel van injectiehuis eraf halen.
- injectiehuis eraf (als je de kop niet gaat vlakken/vervangen kan ie blivjen??)
- verwijder de gaskabel en de brandstoftoevoerslang naar de verstuiver
- alle slangen losmaken evt. markeren of foto nemen meeste kan maar op 1 plek
slang onderop injectiehuis ging uber-rot los (en vast..) dat speciale klemmetje hebben we vervangen door een slangklem.
- maak de uitlaat los van het uitlaatspruitstuk. 3 bouten
- verwijder het kleppendeksel
verwijder de distributieriem
- Maak de wielbouten van het wiel rechtsvoor los
- Krik de auto rechtsvoor op en plaats een bok
- Verwijder de massakabel van de accu en schakel de hoogste versnelling in
- Verwijder het rechter voorwiel ik heb het laten zitten, auto stond nl. met wielen op stapel stoeptegels. het ging prima
- Verwijder de spatlap.
- Verwijder de distributiedeksels hoop boutjes 10 waar je bij de meeste zeer slecht bij komt
- Draai de BDP-sensor los en verwijder deze uit het vliegwielhuis dit heb ik even gemist.. iemand anders dit gedaan of heb ik em niet?
- Draai de krukas tot een kleine imbus in het vliegwiel kan van die plek moeten we even een foto'tje prepareren, dat is zo niet uit te leggen. Het is een gat 'om een hoek'In het nokkenasriemwiel kan dan een grote inbus gezet worden
- Verwijder de dynamoriem en de krukaspoelie (drie boutjes).
- Verwijder het onderste distributieriemdeksel. Boutje zit onder de poulie v snaar
- Draai de spanrol los, zodat de distributieriem wordt ontspannen en verwijder de riem
- verwijder dynamo is dat eigenlijk nodig? de mijne moest gewoon even gefixt worden..
- waterpomp er uit halen er komt nog water mee
- ringetje lospeuteren
- draai de cilinderkopbouten in omgekeerde volgorde van figuur 2.4 in twee fasen los.
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=18494
- verwijder de tuimelaar as
- Neem de cilinderkop en de koppakking van het blok.
pas op dat je je cylinderbussen niet mee omhoog trek. aan de spruitstukken optillen
dat spruitstuk kun je later eraf halen als je laat vlakken bijv.
maak alle oppervlakken waar pakkingen op komen schoon
De koolresten op de zuigers kun je losweken door er een doek op te leggen en deze in te spuiten met WD40, een uurtje laten weken en je veegt de resten zo weg. ik ben het vergeten De troep rondom de zuigers heb ik met een stofzuiger weggezogen.
Nu je kop er af is inspecteer je cilinders op krassen ed. Het zou een fijn gepolijst oppervlak moeten zijn. Als je diepe krassen vindt moet je gaan sparen voor een andere motor.
ik heb de kop laten vlakken bij Krijgsman in rotterdam. 30 E en je kunt er op wachten (wel even aankondigen/afstemmen) 4 kinderen in een speelgoedzaak
als je een klepveertang kunt regelen: vervang dan de klepseals, dat is slechts een uurtje extra werk als alles eraf ligt.
van de opbouw van die kleppen en hoe ze vastzitten is een plaatje te vinden op hbase oid. volgt nog
Inbouwen gebeurt in omgekeerde volgorde van het uitbouwen. Let hierbij speciaal op het volgende:
- Monteer altijd een nieuwe koppakking.
- Zorg er voor dat de gaten schoon zijn Uitblazen, de gaten, pak een fietspomp ofzo
- Plaats de tuimelaaras met de cilinderkopbouten op de cilinderkop en plaats de cilinderkop op het blok
- Haal de cilinderkopbouten aan met het juiste aanhaalmoment en in de volgorde aangegeven in figuur 2.4.
gradenboog kun je ook knippen.
Terugplaatsen van de distributieriem:
- Breng de nieuwe riem aan, denk hierbij aan de looprichting (rechtsom). Houd de volgorde aan: nokkenas, krukas, waterpomp, spanrol.
- Plaats het speciaalgereedschap (Citroën 4507-TJ) in het excentriek van de spanrol. Het speciaalgereedschap is een gewicht van 2,0 kg aan een arm van 10 cm dat op het excentriek een moment van 0,20 kgf.m uitoefent.
optie 2: een gebogen staafje met vierkant 7mm waarop 10cm afstand een gewicht van 1,8kg hangt.
Als gewicht voldeed een tas gevuld met een blik bonen en een glazen pot doperwtjes/worteltjes. Dit speciaal gereedschap oefent een moment van 18nm uit op de excetrische spanrol.
optie 3: vierkante gat spanrol precies recht onder het ronde gat waar t boutje op zit. dit heb ik gedaan. tot op heden geen problemen
- Verwijder de blokkeerpennen.
- Draai de krukas rond in de draairichting van de motor (rechtsom).
De rest van het inbouwen gebeurt in omgekeerde volgorde van het uitbouwen.
- Stel de dynamoriem af
- Kleppen stellen
- Afvullen met olie en koelvloeistof
- accu aansluiten en de motor laten ronddraaien op de startmotor om de olie rond te pompen tot het olie lampje uit gaat. Steeds max. 10 sec de startmotor laten draaien, even 5 seconden wachten en weer herhalen. misschien is dit wenselijk, maar ik heb dat niet gedaan
Check ff of de stekker goed op het thermocontact in de radiateur zit,
Verder ontluchten en afvullen van het koelsysteem en controleren op lekkage en daarna een uitgebreide proefrit maken.
Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)
Cilinderkopbouten
fase 1 20 (2,0)
fase 2 +120°
fase 3 +120°
Spanrolmoer 23 (2,3)
Bougies 25 (2,5)
Bevestigingsbout dynamopoelie 8 (0,8)
Benodigdheden
- Koppakkingsset (koppakking in een doos met nokas keerring, klepdekselrubber, klepseals en alle pakkingen die je ooit nodig kunt hebben)
- Kopbouten
- Koelvloeistof 4L
- voelermaatje
- bougiedop
- momentsleutel
- Vloeibare pakking is pas nodig als je thermostaathuis o.i.d. eraf moet, dus als je hem laat vlakken of nieuwe kop erop zet
- teiltje (opvangen olie + koelvloeistof) + oude jerrycan oid zodat je het teiltje kunt legen
vervang liefst ook meteen:
- Dist.riem
- Waterpomp
- Spanrol
- Oliefilter (en dus olie)
handig:
- goed gereedschap! (en leuk gezelschap

- ringratels
- Remmenreiniger, wasbenzine
- Wd 40
- nieuwe slangklem
- Schuurpapier 400 + 600