koppakking vervangen

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

koppakking vervangen

Postby Elsje » MonNov24, 2008 10:49:44 PM

verbeteringen/aanvullingen welkom



Stappenplan


- motor af laten koelen
- motorkap eraf meer ruimte en minder bulten op en/of gaten in je hoofd
- bouten van de uitlaat flink inspuiten met WD40 / kruipolie komen dan makkelijker los
- accu loskoppelen en weghalen
- olie aftappen + filter verwijderen --> haal de aftapplug onderop de bak los. pas op, olie komt er met een straaltje uit ;-) Als je de olie niet gaat verversen kan je het voor alleen de koppakking prima laten zitten
- koelvloeistof eruit --> slangklem onder vulreservoir losmaken
- nummer de bougiekabels of neem een foto of laat ze in het 'houdertje zitten'
- verwijder de bougiekabels en de bougies
- hitte schild boven het uitlaat spruitstuk eraf
- koelfan + radiator en de grill geeft ruimte om de uitlaat los te maken - ik heb ze laten zitten maar heb de downpipe losgemaakt zodat je wat meer speling krijgt om eea los te maken
- als je toch bezig bent: radiator onder een hete kraan goed uitspoelen met een afwasmiddel
- luchtfilterhuis en deksel van injectiehuis eraf halen.
- injectiehuis eraf (als je de kop niet gaat vlakken/vervangen kan ie blivjen??)
- verwijder de gaskabel en de brandstoftoevoerslang naar de verstuiver
- alle slangen losmaken evt. markeren of foto nemen meeste kan maar op 1 plek
slang onderop injectiehuis ging uber-rot los (en vast..) dat speciale klemmetje hebben we vervangen door een slangklem.
- maak de uitlaat los van het uitlaatspruitstuk. 3 bouten
- verwijder het kleppendeksel

verwijder de distributieriem
- Maak de wielbouten van het wiel rechtsvoor los
- Krik de auto rechtsvoor op en plaats een bok
- Verwijder de massakabel van de accu en schakel de hoogste versnelling in
- Verwijder het rechter voorwiel ik heb het laten zitten, auto stond nl. met wielen op stapel stoeptegels. het ging prima
- Verwijder de spatlap.
- Verwijder de distributiedeksels hoop boutjes 10 waar je bij de meeste zeer slecht bij komt
- Draai de BDP-sensor los en verwijder deze uit het vliegwielhuis dit heb ik even gemist.. iemand anders dit gedaan of heb ik em niet?
- Draai de krukas tot een kleine imbus in het vliegwiel kan van die plek moeten we even een foto'tje prepareren, dat is zo niet uit te leggen. Het is een gat 'om een hoek'In het nokkenasriemwiel kan dan een grote inbus gezet worden
- Verwijder de dynamoriem en de krukaspoelie (drie boutjes).
- Verwijder het onderste distributieriemdeksel. Boutje zit onder de poulie v snaar
- Draai de spanrol los, zodat de distributieriem wordt ontspannen en verwijder de riem
- verwijder dynamo is dat eigenlijk nodig? de mijne moest gewoon even gefixt worden..
- waterpomp er uit halen er komt nog water mee
- ringetje lospeuteren


- draai de cilinderkopbouten in omgekeerde volgorde van figuur 2.4 in twee fasen los.
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=18494
- verwijder de tuimelaar as
- Neem de cilinderkop en de koppakking van het blok.
pas op dat je je cylinderbussen niet mee omhoog trek. aan de spruitstukken optillen
dat spruitstuk kun je later eraf halen als je laat vlakken bijv.

maak alle oppervlakken waar pakkingen op komen schoon

De koolresten op de zuigers kun je losweken door er een doek op te leggen en deze in te spuiten met WD40, een uurtje laten weken en je veegt de resten zo weg. ik ben het vergeten De troep rondom de zuigers heb ik met een stofzuiger weggezogen.
Nu je kop er af is inspecteer je cilinders op krassen ed. Het zou een fijn gepolijst oppervlak moeten zijn. Als je diepe krassen vindt moet je gaan sparen voor een andere motor.

ik heb de kop laten vlakken bij Krijgsman in rotterdam. 30 E en je kunt er op wachten (wel even aankondigen/afstemmen) 4 kinderen in een speelgoedzaak

als je een klepveertang kunt regelen: vervang dan de klepseals, dat is slechts een uurtje extra werk als alles eraf ligt.
van de opbouw van die kleppen en hoe ze vastzitten is een plaatje te vinden op hbase oid. volgt nog


Inbouwen gebeurt in omgekeerde volgorde van het uitbouwen. Let hierbij speciaal op het volgende:

- Monteer altijd een nieuwe koppakking.
- Zorg er voor dat de gaten schoon zijn Uitblazen, de gaten, pak een fietspomp ofzo
- Plaats de tuimelaaras met de cilinderkopbouten op de cilinderkop en plaats de cilinderkop op het blok
- Haal de cilinderkopbouten aan met het juiste aanhaalmoment en in de volgorde aangegeven in figuur 2.4.
gradenboog kun je ook knippen.

Terugplaatsen van de distributieriem:
- Breng de nieuwe riem aan, denk hierbij aan de looprichting (rechtsom). Houd de volgorde aan: nokkenas, krukas, waterpomp, spanrol.
- Plaats het speciaalgereedschap (Citroën 4507-TJ) in het excentriek van de spanrol. Het speciaalgereedschap is een gewicht van 2,0 kg aan een arm van 10 cm dat op het excentriek een moment van 0,20 kgf.m uitoefent.
optie 2: een gebogen staafje met vierkant 7mm waarop 10cm afstand een gewicht van 1,8kg hangt.
Als gewicht voldeed een tas gevuld met een blik bonen en een glazen pot doperwtjes/worteltjes. Dit speciaal gereedschap oefent een moment van 18nm uit op de excetrische spanrol.
optie 3: vierkante gat spanrol precies recht onder het ronde gat waar t boutje op zit. dit heb ik gedaan. tot op heden geen problemen
- Verwijder de blokkeerpennen.
- Draai de krukas rond in de draairichting van de motor (rechtsom).


De rest van het inbouwen gebeurt in omgekeerde volgorde van het uitbouwen.

- Stel de dynamoriem af
- Kleppen stellen
- Afvullen met olie en koelvloeistof
- accu aansluiten en de motor laten ronddraaien op de startmotor om de olie rond te pompen tot het olie lampje uit gaat. Steeds max. 10 sec de startmotor laten draaien, even 5 seconden wachten en weer herhalen. misschien is dit wenselijk, maar ik heb dat niet gedaan

Check ff of de stekker goed op het thermocontact in de radiateur zit,

Verder ontluchten en afvullen van het koelsysteem en controleren op lekkage en daarna een uitgebreide proefrit maken.


Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)

Cilinderkopbouten
fase 1 20 (2,0)
fase 2 +120°
fase 3 +120°

Spanrolmoer 23 (2,3)
Bougies 25 (2,5)

Bevestigingsbout dynamopoelie 8 (0,8)



Benodigdheden
- Koppakkingsset (koppakking in een doos met nokas keerring, klepdekselrubber, klepseals en alle pakkingen die je ooit nodig kunt hebben)
- Kopbouten
- Koelvloeistof 4L
- voelermaatje
- bougiedop
- momentsleutel
- Vloeibare pakking is pas nodig als je thermostaathuis o.i.d. eraf moet, dus als je hem laat vlakken of nieuwe kop erop zet
- teiltje (opvangen olie + koelvloeistof) + oude jerrycan oid zodat je het teiltje kunt legen


vervang liefst ook meteen:
- Dist.riem
- Waterpomp
- Spanrol
- Oliefilter (en dus olie)


handig:
- goed gereedschap! (en leuk gezelschap ;-) )
- ringratels
- Remmenreiniger, wasbenzine
- Wd 40
- nieuwe slangklem
- Schuurpapier 400 + 600
- doeken
- stofzuiger
- Gradenboog je kunt ook tekenen
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen
User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 1326
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Re: koppakking vervangen

Postby Elsje » TueDec02, 2008 2:31:08 PM

verbeteringen/aanvullingen welkom



Stappenplan


- motor af laten koelen
- motorkap eraf meer ruimte en minder bulten op en/of gaten in je hoofd
- bouten van de uitlaat flink inspuiten met WD40 / kruipolie komen dan makkelijker los
- accu loskoppelen en weghalen
- olie aftappen + filter verwijderen --> haal de aftapplug onderop de bak los. pas op, olie komt er met een straaltje uit ;-) Als je de olie niet gaat verversen kan je het voor alleen de koppakking prima laten zitten
- koelvloeistof eruit --> slangklem onder vulreservoir losmaken
- nummer de bougiekabels of neem een foto of laat ze in het 'houdertje zitten'
- verwijder de bougiekabels en de bougies
- hitte schild boven het uitlaat spruitstuk eraf
- koelfan + radiator en de grill geeft ruimte om de uitlaat los te maken - ik heb ze laten zitten maar heb de downpipe losgemaakt zodat je wat meer speling krijgt om eea los te maken
- als je toch bezig bent: radiator onder een hete kraan goed uitspoelen met een afwasmiddel
- luchtfilterhuis en deksel van injectiehuis eraf halen.
- injectiehuis eraf (als je de kop niet gaat vlakken/vervangen kan ie blivjen??)
- verwijder de gaskabel en de brandstoftoevoerslang naar de verstuiver
- alle slangen losmaken evt. markeren of foto nemen meeste kan maar op 1 plek
slang onderop injectiehuis ging uber-rot los (en vast..) dat speciale klemmetje hebben we vervangen door een slangklem.
- maak de uitlaat los van het uitlaatspruitstuk. 3 bouten
- verwijder het kleppendeksel

verwijder de distributieriem
- Maak de wielbouten van het wiel rechtsvoor los
- Krik de auto rechtsvoor op en plaats een bok
- Verwijder de massakabel van de accu en schakel de hoogste versnelling in
- Verwijder het rechter voorwiel ik heb het laten zitten, auto stond nl. met wielen op stapel stoeptegels. het ging prima
- Verwijder de spatlap.
- Verwijder de distributiedeksels hoop boutjes 10 waar je bij de meeste zeer slecht bij komt
- Draai de BDP-sensor los en verwijder deze uit het vliegwielhuis dit heb ik even gemist.. iemand anders dit gedaan of heb ik em niet?
- Draai de krukas tot een kleine imbus in het vliegwiel kan van die plek moeten we even een foto'tje prepareren, dat is zo niet uit te leggen. Het is een gat 'om een hoek'In het nokkenasriemwiel kan dan een grote inbus gezet worden
- Verwijder de dynamoriem en de krukaspoelie (drie boutjes).
- Verwijder het onderste distributieriemdeksel. Boutje zit onder de poulie v snaar
- Draai de spanrol los, zodat de distributieriem wordt ontspannen en verwijder de riem
- verwijder dynamo is dat eigenlijk nodig? de mijne moest gewoon even gefixt worden..
- waterpomp er uit halen er komt nog water mee
- ringetje lospeuteren


- draai de cilinderkopbouten in omgekeerde volgorde van figuur 2.4 in twee fasen los.
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=18494
- verwijder de tuimelaar as
- Neem de cilinderkop en de koppakking van het blok.
pas op dat je je cylinderbussen niet mee omhoog trek. aan de spruitstukken optillen
dat spruitstuk kun je later eraf halen als je laat vlakken bijv.

maak alle oppervlakken waar pakkingen op komen schoon

De koolresten op de zuigers kun je losweken door er een doek op te leggen en deze in te spuiten met WD40, een uurtje laten weken en je veegt de resten zo weg. ik ben het vergeten De troep rondom de zuigers heb ik met een stofzuiger weggezogen.
Nu je kop er af is inspecteer je cilinders op krassen ed. Het zou een fijn gepolijst oppervlak moeten zijn. Als je diepe krassen vindt moet je gaan sparen voor een andere motor.

ik heb de kop laten vlakken bij Krijgsman in rotterdam. 30 E en je kunt er op wachten (wel even aankondigen/afstemmen) 4 kinderen in een speelgoedzaak

als je een klepveertang kunt regelen: vervang dan de klepseals, dat is slechts een uurtje extra werk als alles eraf ligt.
van de opbouw van die kleppen en hoe ze vastzitten is een plaatje te vinden op hbase oid. volgt nog


Inbouwen gebeurt in omgekeerde volgorde van het uitbouwen. Let hierbij speciaal op het volgende:

- Monteer altijd een nieuwe koppakking.
- Zorg er voor dat de gaten schoon zijn Uitblazen, de gaten, pak een fietspomp ofzo
- Plaats de tuimelaaras met de cilinderkopbouten op de cilinderkop en plaats de cilinderkop op het blok
- Haal de cilinderkopbouten aan met het juiste aanhaalmoment en in de volgorde aangegeven in figuur 2.4.
gradenboog kun je ook knippen.

Terugplaatsen van de distributieriem:
- Breng de nieuwe riem aan, denk hierbij aan de looprichting (rechtsom). Houd de volgorde aan: nokkenas, krukas, waterpomp, spanrol.
- Plaats het speciaalgereedschap (Citroën 4507-TJ) in het excentriek van de spanrol. Het speciaalgereedschap is een gewicht van 2,0 kg aan een arm van 10 cm dat op het excentriek een moment van 0,20 kgf.m uitoefent.
optie 2: een gebogen staafje met vierkant 7mm waarop 10cm afstand een gewicht van 1,8kg hangt.
Als gewicht voldeed een tas gevuld met een blik bonen en een glazen pot doperwtjes/worteltjes. Dit speciaal gereedschap oefent een moment van 18nm uit op de excetrische spanrol.
optie 3: vierkante gat spanrol precies recht onder het ronde gat waar t boutje op zit. dit heb ik gedaan. tot op heden geen problemen
- Verwijder de blokkeerpennen.
- Draai de krukas rond in de draairichting van de motor (rechtsom).


De rest van het inbouwen gebeurt in omgekeerde volgorde van het uitbouwen.

- Stel de dynamoriem af
- Kleppen stellen
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=11163
- Afvullen met olie en koelvloeistof
- accu aansluiten en de motor laten ronddraaien op de startmotor om de olie rond te pompen tot het olie lampje uit gaat. Steeds max. 10 sec de startmotor laten draaien, even 5 seconden wachten en weer herhalen. misschien is dit wenselijk, maar ik heb dat niet gedaan

Check ff of de stekker goed op het thermocontact in de radiateur zit,

Verder ontluchten en afvullen van het koelsysteem en controleren op lekkage en daarna een uitgebreide proefrit maken.


Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)

Cilinderkopbouten
fase 1 20 (2,0)
fase 2 +120°
fase 3 +120°

Spanrolmoer 23 (2,3)
Bougies 25 (2,5)

Bevestigingsbout dynamopoelie 8 (0,8)



Benodigdheden
- Koppakkingsset (koppakking in een doos met nokas keerring, klepdekselrubber, klepseals en alle pakkingen die je ooit nodig kunt hebben)
- Kopbouten
- Koelvloeistof 4L
- voelermaatje
- bougiedop
- momentsleutel
- Vloeibare pakking is pas nodig als je thermostaathuis o.i.d. eraf moet, dus als je hem laat vlakken of nieuwe kop erop zet
- teiltje (opvangen olie + koelvloeistof) + oude jerrycan oid zodat je het teiltje kunt legen


vervang liefst ook meteen:
- Dist.riem
- Waterpomp
- Spanrol
- Oliefilter (en dus olie)


handig:
- goed gereedschap! (en leuk gezelschap ;-) )
- ringratels
- Remmenreiniger, wasbenzine
- Wd 40
- nieuwe slangklem
- Schuurpapier 400 + 600
- doeken
- stofzuiger
- Gradenboog je kunt ook tekenen
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen
User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 1326
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Postby MNM(tm) » SatDec13, 2008 1:35:21 PM

Het is beter om vóór het spannen van de riem eerst de blokkeerpennen los te halen? Zo breng je namelijk de spankracht van 18Nm over de gehele lengte van de riem aan, ipv. alleen het stukje tussen de waterpomp en de nokkenas-poelie.

denny wrote:Moet je idd wel zorgen dat de riem echt goed ligt. Zowiezo is het altijd aan te raden na spanning te kijken of allebij de blokkeerpennen er nog in kunnen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby grietje » MonJul06, 2009 1:03:11 PM

Mathijs wrote:Het vlakken van de kop, na het vervangen van de pakking, waar is dat voor?

Om te zorgen dat de onderkant van je kop écht vlak is, zodat de nieuwe pakking perfect afdicht.

Soms is de kop heeel licht krom of zit er allemaal plak aan, vlakken zorgt er voor dat dat weer weg is ;)
Een gescheurde kop vlakken heeft geen nut. Deze moet vervangen worden.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby grietje » WedJul08, 2009 7:15:01 PM

Ik denkd at je duff zn filmpje bedoelt:P
http://www.vimeo.com/2342071

Image
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby q01z » SatJul11, 2009 6:34:28 PM

raoel wrote:de cilinderkopbouten, waar koop je die? na 3 automaterialenhandelaren heb ik de materialen bij elkaar, behalve de bouten...


elke (goede) automaterialen handel moet die gewoon hebben hoor. Harry Banis, AD, e.d. ;) En anders moet de dealerT ze ook zeker te weten hebben, en,

wat dacht je van de automaterialen handel van de banner ;) Roda!
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Postby Joost » SatJul11, 2009 8:05:34 PM

q01z wrote:
raoel wrote:de cilinderkopbouten, waar koop je die? na 3 automaterialenhandelaren heb ik de materialen bij elkaar, behalve de bouten...


elke (goede) automaterialen handel moet die gewoon hebben hoor. Harry Banis, AD, e.d. ;) En anders moet de dealerT ze ook zeker te weten hebben, en,

wat dacht je van de automaterialen handel van de banner ;) Roda!


Roda heeft ze liggen voor 31 euro. (als ik gisteren niet het laatste setje gekocht heb :wink: )
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby raoel » ThuJul16, 2009 10:45:21 AM

nog een vraag: alleen BDP sensor moet er nog af, maar ik kan mijn motor niet draaien (met of zonder versnelling). Moet dat wel kunnen?

Bougies zitten er nog op, zou het kunnen dat er daardoor teveel druk op staat? Ik kan me herinneren dat ik daar iets over las... Als ik die moet loshalen moet ook het injectiehuis eraf.. en die zit er net op (met pakking en alles :( ).
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby Joost » ThuJul16, 2009 10:50:33 AM

raoel wrote:nog een vraag: alleen BDP sensor moet er nog af, maar ik kan mijn motor niet draaien (met of zonder versnelling). Moet dat wel kunnen?

Bougies zitten er nog op, zou het kunnen dat er daardoor teveel druk op staat? Ik kan me herinneren dat ik daar iets over las... Als ik die moet loshalen moet ook het injectiehuis eraf.. en die zit er net op (met pakking en alles :( ).


ik zie dat dit topic wederom geschoond mag worden.
Ja als je de bougies eruit haalt heb je geen last van de compressie.
En als jij je injectiehuis eraf wil halen om erbij te komen. moet je echt even het plaatjes topic openen.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby raoel » ThuJul16, 2009 12:06:08 PM

Even een link naar een plaatje van CitroFenwick:
http://i271.photobucket.com/albums/jj13 ... 1247741746

Bougies zijn op zich wel bereikbaar, maar mijn gereedschap is +15 cm lang en dan zit het injectiehuis weer in de weg...

Of ik heb 't verkeerd en die 4 dopjes + kabels zijn niet mijn bougies :) Niet ondenkbaar.
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby AXClub » ThuJul16, 2009 12:18:47 PM

Image
User avatar
AXClub
Total admin
Total admin
 
Posts: 538
Joined: SatJun07, 2003 2:04:50 PM

Postby Pgoddijn » MonJul27, 2009 8:27:04 AM

Anders koop je voor een tientje een dedicated bougiesleutel. Heb ik nog geen spijt van gehad, kan bij elke auto gewoon overal bij:

Image

Deze voor 4,95 online ;-)
Image
User avatar
Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2579
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Postby raoel » WedSep02, 2009 10:28:14 AM

toevoeging op deze howto voor mensen met verdelerkap:

Motor warm laten lopen (20-30 min laten lopen), ontsteking afstellen, ECU resetten en opnieuw in laten regelen.
Dan pas is het echt klaar :)
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby Pascal » WedMar03, 2010 11:15:53 AM

En voor de ècht oudjes (carb-modellen) :


raoel wrote:toevoeging op deze howto voor mensen met verdelerkap:

Motor warm laten lopen (zodat de handchoke er helemaal af kan), ontsteking afstellen met stroboscoop
Dan pas is het echt klaar.


:lol:
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
User avatar
Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 834
Joined: ThuOct12, 2006 7:39:46 PM

Postby jk » WedMar03, 2010 11:28:14 AM

Toevoeging:

Ik begrijp van Henk Bats in een ander onderwerp dat er verschil is tussen het aanhalen van de cilinderkopbouten bij een aluminium onderblok (in 3 stappen zoals aangegeven hierboven) en bij een gietijzer onderblok (in 2 stappen, nl. stap 2 & 3 gecombineerd in één handeling).
C5 Break 2.0i 16V (2004) 310.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 30.000km
Land Rover S3 Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Op termijn op zoek naar een goede AX 1.1 <150k km 1993-1998
User avatar
jk
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 815
Joined: SatAug04, 2007 8:56:51 PM
Location: Regio Breda

Postby grietje » WedMar03, 2010 12:10:06 PM

Klopt JK,

fase 1 die 20 nm is gewoon handvast en dan 2x 120 graden. Maar bij gietijzer staat er in de haynes 250 in 1x voor gietijzer..

Is het niet zo dat in 2x altijd beter is, ongeacht het onderblok?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby Henk Bats » WedMar03, 2010 12:42:45 PM

grietje wrote: ... Is het niet zo dat in 2x altijd beter is, ongeacht het onderblok?


Dat denk ik niet, anders had het wel in de werkinstructie gestaan.

Het originele werkplaats handboek van Citroën is daar zeer duidelijk in dat er verschil zit in de montage wijze van een aluminium of gietijzeren blok.

Bij gietijzer is het 20Nm en één keer 240 graden.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
User avatar
Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
 
Posts: 4133
Joined: SatOct09, 2004 3:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby jk » WedMar03, 2010 12:45:40 PM

grietje wrote:Klopt JK,

fase 1 die 20 nm is gewoon handvast en dan 2x 120 graden. Maar bij gietijzer staat er in de haynes 250 in 1x voor gietijzer..

Is het niet zo dat in 2x altijd beter is, ongeacht het onderblok?



Aluminium is een heel ander, veel zachter en lichter, metaal dan ijzer.
Dat in combinatie met de high-tensile stalen bouten is misschien de aanleiding voor het verschil in de manier van aanhalen?

Wie weet dit precies?
C5 Break 2.0i 16V (2004) 310.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 30.000km
Land Rover S3 Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Op termijn op zoek naar een goede AX 1.1 <150k km 1993-1998
User avatar
jk
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 815
Joined: SatAug04, 2007 8:56:51 PM
Location: Regio Breda

Postby grietje » WedMar03, 2010 12:47:59 PM

Ja ik weet dat alu lichter is, maar mij lijkt dat in 2 stappen gewoon altijd beter is. ook voor gietijzer.

Mij lijkt de kans dat de kop krom trekt bij aandraaien kleiner is als je het in kleinre stapjes doet...

Afijn, ik doe het altijd in 2x maar heb ook alleen maar alu blokken.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby jk » WedMar03, 2010 12:55:56 PM

grietje wrote:Ja ik weet dat alu lichter is, maar mij lijkt dat in 2 stappen gewoon altijd beter is. ook voor gietijzer.

Mij lijkt de kans dat de kop krom trekt bij aandraaien kleiner is als je het in kleinre stapjes doet...

Afijn, ik doe het altijd in 2x maar heb ook alleen maar alu blokken.


Sorry, misverstand, jij hebt het feitelijk over in 3 stappen aandraaien gezien het bovenstaande.

Ik vermoed dat het bij gietijzer in 2 stappen aandraaien in plaats van in 3 te maken heeft met het gedrag van het materiaal c.q. de wrijving in de schroefdraad.
C5 Break 2.0i 16V (2004) 310.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 30.000km
Land Rover S3 Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Op termijn op zoek naar een goede AX 1.1 <150k km 1993-1998
User avatar
jk
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 815
Joined: SatAug04, 2007 8:56:51 PM
Location: Regio Breda

Next

Return to HOWTO

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests

cron