Trommelrem reinigen (voering vervangen)

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

Trommelrem reinigen (voering vervangen)

Postby Holländer » WedFeb02, 2011 2:19:49 PM

Voor de apk van mijn ax moest ik mijn achterrem schoonmaken, deze bleef hangen. Met zo veel mogelijk foto's (helaas halverwege batterij van fototoestel leeg) maak ik hier meteen even een HOW-TO van. Hier komt 'ie.


draai (voordat je de auto opkrikt) de wielbouten een beetje los.
Image

Zet nu de auto stevig op de krik, en ondersteun deze met een bok/assteun/stapel stoeptegels
Image


Haal nu het achterwiel er af. Neem een grote tang en klem deze op het naafdopje. Met een beetje trek-draaiende beweging heb je het dopje er zo uit.
Image

de moer die je trommel op de as houd word nu zichtbaar. in de moer zit een inkeping, deze kun je voor het losdraaien het beste even uitdeuken met een (sterke!) schroevendraaier of tangetje (pas op, mijn tangetje brak af :( )
Pak daarna dop 32 zet deze op je ratel (of liefst hogekrachtsleutel oid) en draai de moer los.
Image

Pruts nu even met een tangetje of priem net zo lang tot je het veertje uit de trommel hebt
Image

Pak nu je schroevendraaier en vind ergens achter de trommel het stelschroefje voor je handrem. (ik heb me rotgezocht, kom hem zelfs met de trommel er af niet vinden!) Kan jij hem ook niet vinden, draai dan de handremkabel los (linksboven je trommel) dit werkt ook prima.
Image

Pak je poulietrekker (of maak er zelf een zoals ik :wink: ) en trek voorzichtig je trommel van de as af. zodra de kier groot genoeg is om naar binnen te kijken, controleer dan even of je remvoering echt niet aan de trommel blijft hangen, dan trek je alles stuk!
Image

Haal nu één voor één de 3 veertjes los. Dit is even een gepriegel! Pas uiteraard op voor je ogen, veertjes willen nog wel eens gevaarlijk los schieten.
Image

in het midden van de remvoering (aan elke kant) zit een soort moertje. Deze moet je indrukken (er zit een veer achter) en een kwartslag draaien (maakt niet uit welke kant op) dan komt het "moertje" los. Het werkt vaak beter als je aan de achterkant even de pin terugdrukt met je vinger.
Image

de handremkabel zit aan je rechter remvoering. Als je de remvoering met handremsysteem omdraait en uitklapt (zie foto) kun je de veer over de handremkabel een beetje terugtrekken en de remvoering er zo afschuiven.
Image

Nu je alles toch uitelkaar hebt liggen maak alles gelijk even schoon. Kijk ook even of je cilindertje niet lek is. Als alles goed schoongemaakt is (zie foto :wink: ) kun je weer gaan monteren.
Image

doe het monteren in de omgekeerde volgorde, dus:

-Zet eerst je handremkabel weer vast aan de rechter remvoering.
-Zet je remvoeringen weer goed (inklappen, goed draaien) en zet ze vast met het "moertje".
-Monteer alle veertjes weer op zijn plek
-Druk de trommel weer over de as, en tik deze (voorzichtig!!!) met een hamer terug. Omdat je de voeringen hebt verschoven zal het niet in één keer passen. Schuif de voerigen wat heen en weer, dan past het wel.
-Als de binnenste rand van je lager nog iets te ver naar buiten toe zit, kun je een (ratel)dop pakken die precies aansluit op dit randje en met een hamer voorzichtig terugslaan. Dit hoeft niet, het gaat anders met de moer wel, maar zo is het veertje gemakkelijker te monteren.
-Zet het veertje weer terug in de trommel. Zorg dat deze weer goed in het randje "valt"!
-Pak je ring en de asmoer en zet deze weer goed vast (tot waar de inkeping heeft gezeten)
-Sla de inkeping op je moer weer goed naar binnen!
-Vergeet niet je handrem weer op te spannen
-Tik voorzichtig met je hamer het asdopje weer in je trommel
-Monteer je wiel weer
-auto van de krik, en rijden maar!

Uiteraard doe je dit aan beide kanten, nooit aan 1 kant je remvoeringen vervangen (remverschil)

Voordat je gaat rijden op de weg doe je even voorzichtig testen. Klopt er iets niet, neem dan geen risico en haal je trommel er nog een keer af, je weet nu toch hoe het moet ;-)

Veel succes!

aanvullingen/verbeteringen? Laat het weten!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Postby menno-joost » SunMar27, 2011 10:30:57 AM

Goeie serie, heeft me heel goed geholpen!

Een opmerking met betrekking tot de 5e foto.

Ik zie niet helemaal in waarom dat veertje (borgring) eruit moet. Volgens mij borgt die het lager in de trommel en kan de trommel er ook af met die borgring erin. Heel veel werk scheelt het niet, maar hij kan natuurlijk wel breken.

Nogmaald bedankt!
menno-joost
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 29
Joined: ThuOct22, 2009 9:21:00 AM

Postby degene » SunMar27, 2011 11:47:37 AM

Dat borgringetje hoeft er inderdaad niet uit. Die is om het lager t.o.v de trommel te borgen en niet de trommel t.o.v de as.

Zonder op de foto gekeken te hebben dacht ik ook dat bedoeld werd; prutsen tot je het borg palletje aan de binnenzijde weg hebt gedrukt (via een boutgat). Om er voor te zorgen dat de remvoering zich iets intrekt en het demonteren van de trommel makkelijker gaat. (met de hand ipv met de poelietrekker)
User avatar
degene
AX Master
AX Master
 
Posts: 1717
Joined: TueOct13, 2009 12:25:50 AM
Location: Delft

Re: Trommelrem reinigen (voering vervangen)

Postby AlexanderB » SunNov06, 2011 6:16:15 PM

Image
dat palletje dus :) naar beneden drukken = trommelschoenen klappen in, en dan pak je de trommel dr zo af zonder pullytrekker :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Trommelrem reinigen (voering vervangen)

Postby Holländer » FriJun01, 2012 8:38:20 PM

Holländer wrote:Voor de apk van mijn AX moest ik mijn achterrem schoonmaken, deze bleef hangen. Met zo veel mogelijk foto's (helaas halverwege batterij van fototoestel leeg) maak ik hier meteen even een HOW-TO van. Hier komt 'ie.


draai (voordat je de auto opkrikt) de wielbouten een beetje los.
Image

Zet nu de auto stevig op de krik, en ondersteun deze met een bok/assteun/stapel stoeptegels
Image


Haal nu het achterwiel er af. Neem een grote tang en klem deze op het naafdopje. Met een beetje trek-draaiende beweging heb je het dopje er zo uit.
Image

de moer die je trommel op de as houd word nu zichtbaar. in de moer zit een inkeping, deze kun je voor het losdraaien het beste even uitdeuken met een (sterke!) schroevendraaier of tangetje (pas op, mijn tangetje brak af :( )
Pak daarna dop 32 zet deze op je ratel (of liefst hogekrachtsleutel oid) en draai de moer los.
Image

Pruts nu even met een tangetje of priem net zo lang tot je het veertje uit de trommel hebt EDIT* dit veertje blijkt alleen voor de borging van de lager te zijn en kan gewoon blijven zitten.
Image

Pak nu je schroevendraaier en vind ergens achter de trommel het stelschroefje voor je handrem. (ik heb me rotgezocht, kom hem zelfs met de trommel er af niet vinden!) Kan jij hem ook niet vinden, draai dan de handremkabel los (linksboven je trommel) dit werkt ook prima.
Image

Pak je poulietrekker (of maak er zelf een zoals ik :wink: ) en trek voorzichtig je trommel van de as af. zodra de kier groot genoeg is om naar binnen te kijken, controleer dan even of je remvoering echt niet aan de trommel blijft hangen, dan trek je alles stuk!
Image

Haal nu één voor één de 3 veertjes los. Dit is even een gepriegel! Pas uiteraard op voor je ogen, veertjes willen nog wel eens gevaarlijk los schieten.
Image

in het midden van de remvoering (aan elke kant) zit een soort moertje. Deze moet je indrukken (er zit een veer achter) en een kwartslag draaien (maakt niet uit welke kant op) dan komt het "moertje" los. Het werkt vaak beter als je aan de achterkant even de pin terugdrukt met je vinger.
Image

de handremkabel zit aan je rechter remvoering. Als je de remvoering met handremsysteem omdraait en uitklapt (zie foto) kun je de veer over de handremkabel een beetje terugtrekken en de remvoering er zo afschuiven.
Image

Nu je alles toch uitelkaar hebt liggen maak alles gelijk even schoon. Kijk ook even of je cilindertje niet lek is. Als alles goed schoongemaakt is (zie foto :wink: ) kun je weer gaan monteren.
Image

doe het monteren in de omgekeerde volgorde, dus:

-Zet eerst je handremkabel weer vast aan de rechter remvoering.
-Zet je remvoeringen weer goed (inklappen, goed draaien) en zet ze vast met het "moertje".
-Monteer alle veertjes weer op zijn plek
-Druk de trommel weer over de as, en tik deze (voorzichtig!!!) met een hamer terug. Omdat je de voeringen hebt verschoven zal het niet in één keer passen. Schuif de voerigen wat heen en weer, dan past het wel.
-Als de binnenste rand van je lager nog iets te ver naar buiten toe zit, kun je een (ratel)dop pakken die precies aansluit op dit randje en met een hamer voorzichtig terugslaan. Dit hoeft niet, het gaat anders met de moer wel, maar zo is het veertje gemakkelijker te monteren.
-Zet het veertje weer terug in de trommel. Zorg dat deze weer goed in het randje "valt"!
-Pak je ring en de asmoer en zet deze weer goed vast (tot waar de inkeping heeft gezeten)
-Sla de inkeping op je moer weer goed naar binnen!
-Vergeet niet je handrem weer op te spannen
-Tik voorzichtig met je hamer het asdopje weer in je trommel
-Monteer je wiel weer
-auto van de krik, en rijden maar!

Uiteraard doe je dit aan beide kanten, nooit aan 1 kant je remvoeringen vervangen (remverschil)

Voordat je gaat rijden op de weg doe je even voorzichtig testen. Klopt er iets niet, neem dan geen risico en haal je trommel er nog een keer af, je weet nu toch hoe het moet ;-)

Veel succes!

aanvullingen/verbeteringen? Laat het weten!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Trommelrem reinigen (voering vervangen)

Postby AlexanderB » FriJun01, 2012 10:23:59 PM

en nou quote je jezelf ipv je post te editen? of?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Trommelrem reinigen (voering vervangen)

Postby Holländer » SatJun02, 2012 9:25:46 AM

ja snap niet wat er fout is gegaan. Ik heb op 't knopje edit gedrukt, maar dit kwam eruit... raar hea ;-)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Trommelrem reinigen (voering vervangen)

Postby Wheelnut » SatJun02, 2012 10:03:24 PM

Ik doe dit net effe anders:

-Trommel loshalen op de manier beschreven (minus het borgveertje van het wiellager).

Als de trommel niet los wil, kun je ook het wiel er weer even op zetten (handvast, tollen is overdreven),
zodat je wat wat beter houvast hebt, en meer kracht kunt zetten.

-Verwijder de borgveertjes die de remschoenen op de ankerplaat houden.
(Dat "soort van moertje")

-Onderop, bij dat steuntje waar de remschoenen tegenaan staan, zit er wat ruimte tussen de remschoen en de ankerplaat.
Je kunt daar een schroevendraaier tussen zetten, en de remschoenen zo over de lipjes van dat steuntje wippen.

-Als de remschoenen over het steuntje gewipt hebt, kun je de remschoenen van de remcilinder af wurmen.

Als het goed is, heb je nu de remschoenen met trekveertjes en stelinrichting in één geheel aan de handremkabel hangen.
Op dit punt haal ik zelf altijd de onderste trekveer tussen de remschoenen uit.
Duw de onderste uiteinden van de remschoenen naar elkaar, en het veertje valt er zowat vanzelf tussenuit...

-Zet een kniptang aan het uiteinde van de veer van de handremkabel, tussen de windingen in.
-Duw de veer een stukje terug, zodat je een stukje kale kabel "over" hebt.
-Knijp de tang vast (kijk uit dat je de veer niet doorknipt).
-Wurm de handremkabel uit de handremhevel.

Tadaa! Je heb de hele rem in één stuk in je handen!
Je zit niet onnodig te pielen met trekveertjes, en je hebt een mooi voorbeeld om de nieuwe remmen in elkaar te zetten.

Montage gaat in omgekeerde volgorde.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Trommelrem reinigen (voering vervangen)

Postby MNM(tm) » SunJun03, 2012 2:15:03 PM

Alleen beetje jammer dat er in een standaard remmen-pakket alleen maar een setje remschoenen, een nieuw borgringetje en een automatische afstellingspal (met asje en borg) zit. Je zult de oude remmerij dus evengoed uit elkaar moeten halen, want je moet de remhevels en de veren dus overzetten.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Trommelrem reinigen (voering vervangen)

Postby AlexanderB » SunJun03, 2012 5:14:09 PM

je kan ze ook inclusief al die dingen kopen, in elkaar gezet en al, maar dan zijn ze gelijk 2-3x zo duur..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Trommelrem reinigen (voering vervangen)

Postby MNM(tm) » SunJun03, 2012 9:51:02 PM

..terwijl je -als je een beetje handig bent, en dat ben je, als je al aan zelf sleutelen aan de remmerij begonnen bent- hooguit een kwartiertje bezig bent om de boel van de oude remschoenen op de nieuwe over te zetten. :roll:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Trommelrem reinigen (voering vervangen)

Postby Wheelnut » MonJun04, 2012 8:07:43 AM

De remmen uit elkaar halen en weer in elkaar zetten gaat gewoon makkelijker als je het op je werkbank doet...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Trommelrem reinigen (voering vervangen)

Postby MNM(tm) » MonJun04, 2012 6:13:59 PM

Mwa, werkbank... straat gaat ook prima. Maar je hebt gelijk: als je aan de remmen gaat zitten prutsen als ze nog aan de ankerplaat zitten, heb je grote kans dat je de seals van de remcilinder(s) beschadigt.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Trommelrem reinigen (voering vervangen)

Postby Wheelnut » TueJun05, 2012 11:10:06 AM

Werkbank, gereedschapskist, kofferbak, motorkap, stoel, keukentafel, whatever... Zolang ik niet in mekaar gedoken op de vloer hoef te werken...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Trommelrem reinigen (voering vervangen)

Postby AlexanderB » TueJun05, 2012 11:21:11 AM

tja, jarenlang lego bouwen op de vloer --> gewenning :P
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Trommelrem reinigen (voering vervangen)

Postby Holländer » TueJun05, 2012 11:52:55 AM

grappig is dat, deze how -to staat al een jaar online, en nu pas komen de reactie ;-)

zelf sleutel ik ook altijd op de grond, gaat opzich prima. is alleen wel kl*te als het of regent, of als het super koud is! gaan je knieën zo'n pijn van doen :wink:
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Trommelrem reinigen (voering vervangen)

Postby Wheelnut » TueJun05, 2012 8:49:25 PM

En niet te vergeten stijve knieën en een zere rug...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Trommelrem reinigen (voering vervangen)

Postby ookgezellig » FriOct09, 2015 11:12:38 AM

ookgezellig
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 48
Joined: WedOct30, 2013 3:08:52 PM


Return to HOWTO

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests

cron