Handremkabel vervangen

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

Handremkabel vervangen

Postby Holländer » WedFeb02, 2011 2:48:55 PM

Omdat mijn handremkabel toch vervangen moest worden voor de apk, en ik zelf nergens een How-To kon vinden (had het zelf ook nog nooit gedaan) heb ik er meteen maar een gemaakt. Deze is grotendeels het zelfde als de HOW-TO remvoeringen vervangen, maar heeft net even een aanvulling.
Veel succes ermee, en laat even weten als je aanvullingen/opmerkingen hebt!


draai (voordat je de auto opkrikt) de wielbouten een beetje los.
Image

Zet de auto nu in de versnelling (1e of achteruit) en blokkeer het achterwiel (wat je niet gaat opkrikken) met stenen oid. Zet de handrem er NIET op, dan wil je trommel er later niet af :wink:
Zet nu de auto stevig op de krik, en ondersteun deze met een bok/assteun/stapel stoeptegels
Image


Haal nu het achterwiel er af. Neem een grote tang en klem deze op het naafdopje. Met een beetje trek-draaiende beweging heb je het dopje er zo uit.
Image

de moer die je trommel op de as houd word nu zichtbaar. in de moer zit een inkeping, deze kun je voor het losdraaien het beste even uitdeuken met een (sterke!) schroevendraaier of tangetje (pas op, mijn tangetje brak af :( )
Pak daarna dop 32 zet deze op je ratel (of liefst hogekrachtsleutel oid) en draai de moer los.
Image

Pruts nu even met een tangetje of priem net zo lang tot je het veertje uit de trommel hebt
Image

Pak nu je schroevendraaier en vind ergens achter de trommel het stelschroefje voor je handrem. (ik heb me rotgezocht, kom hem zelfs met de trommel er af niet vinden!) Kan jij hem ook niet vinden, draai dan de handremkabel los (linksboven je trommel) dit werkt ook prima.
Image

Pak je poulietrekker (of maak er zelf een zoals ik :wink: ) en trek voorzichtig je trommel van de as af. zodra de kier groot genoeg is om naar binnen te kijken, controleer dan even of je remvoering echt niet aan de trommel blijft hangen, dan trek je alles stuk!
Image

Haal nu één voor één de 3 veertjes los. Dit is even een gepriegel! Pas uiteraard op voor je ogen, veertjes willen nog wel eens gevaarlijk los schieten.
Image

in het midden van de remvoering (aan elke kant) zit een soort moertje. Deze moet je indrukken (er zit een veer achter) en een kwartslag draaien (maakt niet uit welke kant op) dan komt het "moertje" los. Het werkt vaak beter als je aan de achterkant even de pin terugdrukt met je vinger.
Image

de handremkabel zit aan je rechter remvoering. Als je de remvoering met handremsysteem omdraait en uitklapt (zie foto) kun je de veer over de handremkabel een beetje terugtrekken en de remvoering er zo afschuiven.
Image

Ga nu onder de auto liggen (zorg ervoor dat de auto overal ondersteund is! auto's willen wel eens van de krik vallen, en het doet zeer als je eronder ligt!) en zoek (achter de uitlaat) de onderkant van de handrem. Er gaat 1 kabel naar je handrem (in de auto). aan het einde van die kabel zit een verdeelstuk (zie foto). de handrem kabel moet van dit verdeelstuk af. Doe dit met veel geduld, ik heb alles geprobeerd en ben er 15 min mee bezig geweest (iemand tips?)
Image

Zet nu je nieuwe kabel hier weer aan, trek hem onder het hitteschilt van de uitlaat door (zoals je oude kabel als het goed is ook zit) klik de kabel in de daarvoor bestemde klem(metjes) en sluit hem weer aan in de trommel.

Nu je het hele zootje toch uitelkaar hebt liggen maak alles gelijk even schoon. Kijk ook even of je cilindertje niet lek is, en in welke staat je remvoeringen zijn. Beter nu meteen vervangen dan alles over 2 maanden weer moeten doen! Als alles goed schoongemaakt is (zie foto :wink: ) kun je weer gaan monteren.
Image

doe het monteren in de omgekeerde volgorde, dus:

-Zet je remvoeringen weer goed (inklappen, goed draaien) en zet ze vast met het "moertje".
-Monteer alle veertjes weer op zijn plek
-Druk de trommel weer over de as, en tik deze (voorzichtig!!!) met een hamer terug. Omdat je de voeringen hebt verschoven zal het niet in één keer passen. Schuif de voerigen wat heen en weer, dan past het wel. Zorg er wel voor dat de handremkabel nog niet opgespannen is!
-Als de binnenste rand van je lager nog iets te ver naar buiten toe zit, kun je een (ratel)dop pakken die precies aansluit op dit randje en met een hamer voorzichtig terugslaan. Dit hoeft niet, het gaat anders met de moer wel, maar zo is het veertje gemakkelijker te monteren.
-Zet het veertje weer terug in de trommel. Zorg dat deze weer goed in het randje "valt"!
-Pak je ring en de asmoer en zet deze weer goed vast (tot waar de inkeping heeft gezeten)
-Sla de inkeping op je moer weer goed naar binnen!
-Vergeet niet je handrem weer op te spannen
-Tik voorzichtig met je hamer het asdopje weer in je trommel
-Monteer je wiel weer
-auto van de krik, en rijden maar!

Volgens mij kun je prima 1 handremkabel vervangen, hoeft dit niet aan beide kanten. (ik heb het ook gedaan, alles werkt prima)

Voordat je gaat rijden op de weg doe je even voorzichtig testen. Klopt er iets niet, neem dan geen risico en haal je trommel er nog een keer af, je weet nu toch hoe het moet ;-)
Test de handrem ook even. Zet de auto stevig op de handrem, en rij voorzichtig een stukje achteruit. De auto zal aan de achterkant omhoogkomen. Als beide kanten tegelijk en even ver omhoogkomen (en evt. tegelijk "losschieten" bij nog meer gas) is de handrem aan beide kanten goed opgespannen.

Veel succes!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Return to HOWTO

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests