Schokbrekers voor vervangen

Handleidingen: Hoe zelf iets te maken of doen.

Moderators: MBa@NL, webmasters

Schokbrekers voor vervangen

Postby Holländer » SatMar14, 2015 8:29:42 PM

Omdat die van mij toch moesten en het niet zo vaak nodig is dat veel mensen er foto's van hebben.

Voordat je begint moet eerst de asmoer los. Rio97 heeft dit al eens mooi beschreven, dus dat ga ik niet nog eens doen. HIER kun je lezen hoe dat moet.
Natuurlijk moet de auto op de krik en het voorwiel eraf (zorg dat je de auto extra ondersteund met een bok ofzo, alleen een krik is gevaarlijk gezien je nog aan de auto gaat sjorren).
Daarna de remmerij loshalen. Deze hoef je niet helemaal weg te halen, je kunt 'm gewoon even opbinden zodat deze uit de weg zit (scheelt weer ontluchten). Let er wel op dat je niet te veel spanning op je remslang zet, deze wil je graag heel houden.
Image

Je kunt nu het beste eerst je stuurstang losmaken. Beginnen met de fusseekogel kan ook, maar dan slingert je veerpoot alle kanten op als de stuurstangmoer losmoet.
De stuurstangmoer kun je eenvoudig met (ik geloof) een sleutel of dop 17 losmaken. Ik had ze eerst even ingespoten met WD40, laten intrekken en daarna schoongemaakt met remmenreiniger (zodat je sleutel weer grip heeft en niet op olie werkt). Draai de moer los en haal deze er helemaal af. Als die eraf is geweest haal je het witte ringetje weg en draai je de moer er zo op dat de onderkant gelijk ligt met de bout. Hier geeft je een paar klappen met hamer op, totdat de stang losschiet. Nu de moer er weer af en de stuurstang uit de veerpoot pakken.

Nu kan de fusseekogel los. Hoe je dat moet doen kun je HIER lezen, wederom geleend van Rio97.

Als het goed is zit de veerpoot aan de onderkant nu nergens meer aan vast. Aan de bovenkant (motorkap open) zit de veerpoot met 3 13mm moertjes vast aan de carrosserie. Haal wel éérst het stekkertje los wat (ik denk dat deze is voor de remslijtage indicator?). Het eerste moertjes kun je helemaal losdraaien er eraf pakken. bij de tweede moet je ondertussen de veerpoot vasthouden, anders valt die :wink: .
Image

Nu kun je de as uit de veerpoot trekken. Eigenlijk laat je de as zitten (druk deze een beetje naar de motor toe) en manoeuvreer de veerpoot van de as af. De as kan blijven zitten, dan hoeft de versnellingsbakolie er niet uit. Als je de as er wel uithaalt eerst even de versnellingbakolie aftappen.
De veerpoot ligt nu naast je auto. Met behulp van veerspanners (je kunt ze zelf maken zoals ik, maar ik adviseer om ze te kopen, kosten niet veel (DEZE bijvoorbeeld) en werkt veel prettiger) kun je nu de spanning van de veer halen. Dat wil zeggen, net zo lang opspannen (dus ook zo veel mogelijk veer gangen inklemmen) totdat je merkt dat de veer een beetje kan bewegen tussen de schotels.
Image

Als de spanning van de veer is moet de topmoer van de schokbreker los. Haal hiervoor eerst met dop 19 het stekkerpooltje los. Daarna kun je met een extra diepe ringsleutel 18 bij de moer. Heb je deze niet, dan kun je ook een pijpsleutel 18nemen, maar je moet bij het torx/imbus komen die in de schokbreker as zit.
Image

Indien je dit gereedschap niet hebt, kun je het doen zoals ik. LET OP! dit kan alléén als je nieuwe schokbrekers monteert, want je oude ga je nu slopen.
Ik heb een grote sokkeltang gepakt, en deze zo strak mogelijk om de schokbreker geklemt (met touw en een waterpomptang op de sokkeltang). Daarna met de pijpsleutel 18 en daar weer een dop met ratel op kon ik 'm losdraaien.
Image

Als dit ook niet lukt is er nog een laatste manier. Bovenstaande lukte bij mij aan de andere kant niet, dus heb ik eerst de ring/moer die de schokbreker op zijn plaats houd losgedraaid. Hierdoor kon de hele schokbreker eruit, en kan je de veer er vanaf pakken. De schokbreker kun je dan in een bankschroef plaatsen en met je 18mm gereedschap kun je 'm nu alsnog losdraaien.
Image

Alles is nu los (de onderdelen liggen op volgorde van hoe het van de veerpoot afkomt). Afhankelijk van welke methode je gebruikt heb zit de schokbreker er wel of niet meer in.
Image

Als de schokbreker nog in de veerpoot zit ga je als volgt te werk. Met een grote tang (sokkeltang in mijn geval) pak je het voorste randje (iets kleinere diameter) en draai je deze als een gewone moer los. Je kunt de moer al vrij snel met de hand verder losdraaien. Dit moet een eind. Als deze los is kun je de schokbreker zo uit de veerpoot schuiven. Leg hier wel even iets onder, die van mij waren lek en er kwam een hele plas olie mee. Indien dit het geval is, kun je 'm vanbinnen even schoonmaken met een oude bezemsteel voorzien van een sok.
Image

De andere onderdelen kun je even schoonmaken, dan ziet het er weer uit als nieuw. Eventueel als er iets kapot is kun je dit vervangen. Was bij mij niet nodig (na 350.000km).
Nu kan alles weer inelkaar.
Schokbreker erin, nieuw (bijgeleverde) moer erop en deze weer goed vastdraaien (ik heb 'm zo vast mogelijk gedaan).
De onderdelen weer in goede volgorde monteren en de nieuwe moer op de schokbreker. Dan schokbreker weer vast aan de carrosserie, fusseekogel vast (nieuwe bout & moer gebruiken) en de stuurstang weer vast (moet eigenlijk ook een nieuwe moet zijn, is namelijk een borgmoer). Aandrijfas er weer in, remmerij erop en tot slot je wiel. Voordat je wegrijd alles even controleren (of voordat je wiel eropgaat). Als je wiel er weer opzit je aandrijfasmoer en wielbouten vastzetten.

en dan geniet van een AX met nieuwe wegligging!

Aanvullingen en tips altijd welkom :wink:
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Return to HOWTO

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests

cron