SP95 E10 Brandstof

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

SP95 E10 Brandstof

Postby hectometer » TueJul23, 2019 3:12:42 PM

Hallo,

Ik heb meerdere malen op vakanties in frankrijk sp98 getankt bij kleine brandstof pompjes bij supermarkten.
Gevolg, zeer slecht lopende motor(bokken inhouden en hoog op toeren houden om door te kunnen rijden).Waarschijnlijk verwaarloosde benzine met lager octaan en Water.
Weet iemand of de sp95 e10 kwaad kan voor de ax allure 1995 magneti marelli injectie motor.
IK weet dat de motor iets heter word door deze benzine maar de vraag is of de rubber o-ringen, pakkingen en dergelijke
deze ethanol toevoeging kunnen verdragen?

Ik heb net voor de zekerheid een octaan verhoger gekocht bij oliehandel. voor als de motor weer in frankrijk slecht gaat lopen.
Met Nederlandse euro 95 loopt de motor als een zonnetje.
Iemand goede Tip??

Groetjes.
AX 1.1i 1995 Als je doet wat je leuk vind hoef je nooit meer te werken
hectometer
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 70
Joined: WedMar28, 2007 4:57:50 PM
Location: Amsterdam

Re: SP95 E10 Brandstof

Postby AlexanderB » FriJul26, 2019 3:02:41 PM

Ik gooi dr gewoon E10 in bij die van mij, tot nu toe geen problemen van ondervonden. De 'gewone' E95 in NL is ook al jaren E5 trouwens.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5960
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: SP95 E10 Brandstof

Postby hectometer » SatJul27, 2019 5:37:25 PM

Dat wist ik niet, ik tank meestal bij shell en heb nog nooit de aanduiding E5 gezien en lees inderdaad net dat dat al een tijdje gebruikelijk is in nederland, oke..??
Die blauwe sticker e5 nog nooit gezien.
Gek dat SP98 in frankrijk zo een effect kan hebben op t motor gedrag, meestal aangeraden door bv anwb als je met een auto van voor 2000 door dat land rijd?
Mischien toch echt verwaarloosde benzine, water of toch lager octaan.
In Frankrijk: Loodvrije Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) is goed verkrijgbaar. Bij BP heet deze benzine Super Green.
Deze super green deed weer wonderen, motor begon na een km of 60 weer normaal te lopen.
SP 98 bij supermarkten en verlaten tankstations...drama

grtjs.
AX 1.1i 1995 Als je doet wat je leuk vind hoef je nooit meer te werken
hectometer
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 70
Joined: WedMar28, 2007 4:57:50 PM
Location: Amsterdam

Re: SP95 E10 Brandstof

Postby JSP » ThuAug22, 2019 2:34:47 AM

Ligt aan waar je was afgelegen ergens zal de kwaliteit veel lager zijn omdat men minder gebruik van maakt.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB
JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 710
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: SP95 E10 Brandstof

Postby Losha » TueOct01, 2019 8:26:45 PM

Heb net met schrik van het journaal moeten ervaren dat ze die rommel nu toch echt ingevoerd hebben.
Wij rijden wel een hele 1800km per jaar (kijk ..dat is pas milieuvriendelijk ..met jullie aan bomen groeiende groene elekotrautos :roll: )
maar maak me nu toch wel een beetje zorgen om ons oud bakkie .. originele 1990 .. 1.1 HDZ

Wat zijn nou de ervaringen met die rotzooi in de AX'jes ?


AlexanderB wrote:Ik gooi dr gewoon E10 in bij die van mij, tot nu toe geen problemen van ondervonden. De 'gewone' E95 in NL is ook al jaren E5 trouwens.


maar in die van jou zit dan ook niet echt n standaard blokkie meer he :wink:
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
User avatar
Losha
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 191
Joined: FriNov16, 2007 5:37:03 PM
Location: West-Friesland NH

Re: SP95 E10 Brandstof

Postby JSP » WedOct02, 2019 3:47:50 AM

TIjd zal dit leren.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB
JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 710
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: SP95 E10 Brandstof

Postby citrofenwick » FriOct04, 2019 6:07:52 PM

Ik rijd al meer dan een jaar e10 in een 1.4i type 1.
Enkel andere benzineleidingen.
Loopt er tot nu prima op zonder problemen.
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4001
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: SP95 E10 Brandstof

Postby 823.87 » FriOct11, 2019 6:22:58 PM

Gelezen in een autoblad dat een oudere VW Golf die langere tijd op E 10 reed en probleem met het inlaatspruitstuk kreeg. Er was op een gegeven moment een gat in het spruitstuk ontstaan!
823.87
AX driver
AX driver
 
Posts: 33
Joined: TueApr25, 2017 10:17:51 AM

Re: SP95 E10 Brandstof

Postby JSP » FriOct11, 2019 6:26:36 PM

Snap het hele E10 check verhaal niet mijn AX doen ook prima op E10.

Want Fenwick zei, op de leidingen na en pomp (die inmiddels al vervangen zijn voor een Ethanol geschikte pomp) zie ik het probleem niet.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB
JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 710
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: SP95 E10 Brandstof

Postby AlexB » TueOct22, 2019 10:53:32 AM

Welke pomp is past er in een ax die geschikt is voor ethanol dan?
User avatar
AlexB
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 501
Joined: ThuFeb18, 2010 10:36:53 PM
Location: Bussum

Re: SP95 E10 Brandstof

Postby AlexanderB » ThuOct24, 2019 3:29:33 AM

Losha wrote:Heb net met schrik van het journaal moeten ervaren dat ze die rommel nu toch echt ingevoerd hebben.
Wij rijden wel een hele 1800km per jaar (kijk ..dat is pas milieuvriendelijk ..met jullie aan bomen groeiende groene elekotrautos :roll: )
maar maak me nu toch wel een beetje zorgen om ons oud bakkie .. originele 1990 .. 1.1 HDZ

Kijk, dat zou een goed argument zijn om er euro98 in te gooien, met 1800 km per jaar staat de auto meer stil dan dat ie rijd, en euro98 (met 0% ethanol) is net wat beter houdbaar. Het grote nadeel van E10 is dat het (sneller) slecht wordt, en dat de ethanol-specifieke problemen juist/mede veroorzaakt worden door lang stilstaan, namelijk dat de brandstof water aantrekt en verzuurt, waarna metalen delen van het injectiesysteem kunnen corroderen.
Om het prijsverschil hoef je het natuurlijk niet te laten, met 1800 km per jaar is dat slechts een paar euro. Elke poging tot technische aanpassingen (of eventuele reparaties) is duurder.

Losha wrote:maar in die van jou zit dan ook niet echt n standaard blokkie meer he :wink:

Dat klopt, maar in dit geval gaat het om de Peugeot 309, die hetzelfde motorblokje heeft als een AX :) Geen technische aanpassingen, en ik ga er gewoon mee rijden totdat er wat gebeurt, we komen er vanzelf achter wat de zwakste schakel is. :)

De AX 16V wil ik ombouwen voor gebuik met brandstoffen met een nog hoger ethanol gehalte (85% of meer), het heeft namelijk ook voordelen in bepaalde toepassingen.
Daarvoor heb ik een andere pomp, andere leidingen, een ethanol-sensor, en een andere (programmeerbare) motorcomputer. Nu nog inbouwen. :)

AlexB wrote:Welke pomp is past er in een ax die geschikt is voor ethanol dan?

Brandstofpompen zijn redelijk universeel, sowieso qua werking, en redelijk qua montage.

De grootste vraag is, geloof je de verkoper op z'n blauwe ogen dat er verschil in zit, en dat de pomp waar je extra geld voor betaalt daadwerkelijk anders is van binnen? Het verschil is namelijk niet te zien, en zit alleen in de materialen die gebruikt zijn en fabrikanten doen ook niet echt moeite om het beter te labelen welke part numbers wat zijn, en de pompen die specifiek worden geadverteerd zijn over het algemeen grof duurder. De levensduur zal in beide gevallen waarschijnlijk ruimschoots langer zijn dan de garantietermijn. (mits de pomp enigzins kwalitatief is.)

Zou ook gewoon kunnen dat het allemaal niet zo'n issue is en dat mensen een hoop beren op de weg zien die er niet zijn. De tijd zal het leren. :)

Ik zal ook eens kijken of ik ergens nog een originele AX brandstofslang over heb, dan gooi ik die in een fles ethanol, zien of er wat gebeurt. Ik denk zelf van niet, maar je weet het niet tot je het probeert natuurlijk.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5960
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: SP95 E10 Brandstof

Postby JSP » WedNov13, 2019 3:01:36 AM

AlexB wrote:Welke pomp is past er in een ax die geschikt is voor ethanol dan?



Later benzinepompen > 2000 > Denso en Valeo neem ik zelf.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB
JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 710
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests