koelwater lampje

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

koelwater lampje

Postby 823.87 » MonDec07, 2020 9:39:28 PM

Bij mijn AX GT injection van april 1992 gaat het rode lampje in de temp. meter branden als de wijzer van de meter nog maar op de helft staat. Bij opgewarmde motor staat de meter tussen half en het daaropvolgende streepje, en brandt het lampje dus constant. Bij stilstaan slaat de koelfan aan als de meter richting het rood staat.
Zou dit aan de gever links in de cilinderkop achter het thermostaathuis (met twee draadjes) kunnen liggen?
Is zo'n gever nog (nieuw) te krijgen?
823.87
AX driver
AX driver
 
Posts: 38
Joined: TueApr25, 2017 10:17:51 AM

Re: koelwater lampje

Postby 823.87 » SatDec12, 2020 4:55:59 PM

Inmiddels ben ik er achter dat de gever in de cilinderkop niet de boosdoener is. De gever is te koop van ERA S.l.r. onder nummer 330118. De oude is dus vervangen, maar het resultaat is nul, het lampje gaat nog steeds branden bij een temp.meterstand in het midden.
Uit het schema van het Haynes manual kan ik opmaken dat er blijkbaar een verbinding moet zijn tussen de twee draden die vanaf de gever lopen, en dan gaat bij een stroompje vanaf de gever naar de temp.meter ook een stroompje naar het lampje. Helemaal onder in de schaal van de meter is dat stroompje blijkbaar niet groot genoeg om het lampje te laten branden, maar naarmate de temp.meter stijgt, omdat het stroompje bij oplopende temp. groter wordt, gaat het lampje dus via de draad van de temp. meter branden. Morgen ga ik een en ander eens doormeten en laat ik nog weten of mijn theorie klopt.
823.87
AX driver
AX driver
 
Posts: 38
Joined: TueApr25, 2017 10:17:51 AM

Re: koelwater lampje

Postby 823.87 » ThuDec17, 2020 12:25:25 PM

Door ook op het Citroën forum dit probleem te hebben gedeponeerd (daar kreeg ik wel respons), ben ik er inmiddels achter dat ik de verkeerde voeler heb vervangen!
In de kop zitten twee voelers, een met een groene stekker en met draad m12 x 1.5 welke voor de ECU is en een met een blauwe stekker met draad m14 x 1.5 welke voor de meter en het lampje is. De respectievelijke ERA S.r.l. nummers zijn 330118 voor de ECU en 330147 voor de meter/het lampje.
De laatste is ook verkrijgbaar van het merk Jaeger met nr. 336401.
823.87
AX driver
AX driver
 
Posts: 38
Joined: TueApr25, 2017 10:17:51 AM


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests

cron