Een brandstofcel werkt op Waterstof (H2) en Zuurstof (O2). De gassen worden in de brandstofcel gebracht waarna ze reageren met elkaar volgens de volgende versimpelde reactie
2*H2 + 1*O2 = 2*H2O
Hierdoor komt er net als bij een verbrandingsmotor energie vrij die gebruikt wordt om de auto aan te drijven. Omdat bij een brandstofcel het enige product dat gevormd wordt H2O (=water) is, is dit een zeer milieu vriendelijk proces.
Wat AX dude zegt over -273 graden Celsius klopt niet, want dit is het absolute nulpunt. Een koudere temperatuur bestaat niet, omdat bij deze temperatuur elk atoom in elk stofje stil staat. De -273 graden Celsius is gelijk aan 0 K (Kelvin) en kouder dan 0 Kelvin bestaat dus niet
Waterstof en Zuurstof zijn bij kamertemperatuur beide gasvormig
Dit is dus al erg makkelijk. Het probleem is alleen dat Waterstof maken nog vrij duur is. Het kraken van olieproducten waarbij H2 gas ontstaat gaat bij extreem hoge temperaturen. Maar ook het ontleden van H2O door middel van een elektrische stroom kost ook veel geld. Elekrolyse heet dit trouwens, voor diegene die nog opgelet hebben bij Scheikunde op de middelbare school. Dit werkt eigenlijk als volgt, In een bak met water worden 2 polen gehangen waar een stroom op wordt gezet. Bij de +pool van de stroom ontstaat het O2 en bij de -pool van de stroom het benodigde H2. (Hierdoor onleed het water
)
Een brandstof cel is dus eigenlijk het omgekeerde van Elektrolyse en levert dus Energie
Vandaar dat de industrie nog volop bezig is met door ontwikkelen van dit product.
Voor zover een kort lesje Chemische Technologie
:D:D
Groeten Remy
"De bijna CT'er van de AX club"