waterstof auto ?????

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

waterstof auto ?????

Postby snoegels » SatJan10, 2004 9:25:55 PM

Beste mensen wat vinden we van een auto op waterstof?Weet iemand hoe een branstofcel werkt?Alvast bedankt en de groeten.

AN AX LESS IS A golf TO :men_ani O MANY
snoegels
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 9
Joined: TueDec09, 2003 11:32:36 AM
Location: heerlen

Postby Ax_Dude » SunJan11, 2004 4:33:01 PM

Een auto op waterstof is op zich geen slecht ontwerp. Er is geen schadelijke uitstoot (nee ik ben niet een "groene", gelukkig :) ) en waterstof kan makkelijk worden aangemaakt. Grote nadelen zijn natuurlijk weer dat waterstof gekoeld moet worden (of gooi ik t ??n en t ander door elkaar?) en dit tot ik meen te zeggen -273?C!!! De opslag van waterstof is dus niet zo eenvoudig, ook zal een motor op waterstof niet zoveel vermogen ontwikkelen dan een wagen met een conventionele brandstof. Hoe werkt een motor op waterstof? Euhm... het enige wat ik op dit ogenblik nog heb onthouden is dat de gekoelde waterstof word omgezet in ik dacht gas??? Als ik het fout heb dan hoor ik het graag.
User avatar
Ax_Dude
AX Master
AX Master
 
Posts: 1028
Joined: TueJun17, 2003 11:57:53 PM
Location: Belgisch Limburg

Postby Brutus » SunJan11, 2004 5:27:00 PM

Ik heb begrepen dat waterstof al gasvormig is en ontvlambaar... Dus hetzelfde idee als benzine... Het ontvlamt ook...
Brutus
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3637
Joined: ThuJun12, 2003 4:49:37 PM

Postby Remy » SunJan11, 2004 7:19:42 PM

Een brandstofcel werkt op Waterstof (H2) en Zuurstof (O2). De gassen worden in de brandstofcel gebracht waarna ze reageren met elkaar volgens de volgende versimpelde reactie

2*H2 + 1*O2 = 2*H2O

Image

Hierdoor komt er net als bij een verbrandingsmotor energie vrij die gebruikt wordt om de auto aan te drijven. Omdat bij een brandstofcel het enige product dat gevormd wordt H2O (=water) is, is dit een zeer milieu vriendelijk proces.

Wat AX dude zegt over -273 graden Celsius klopt niet, want dit is het absolute nulpunt. Een koudere temperatuur bestaat niet, omdat bij deze temperatuur elk atoom in elk stofje stil staat. De -273 graden Celsius is gelijk aan 0 K (Kelvin) en kouder dan 0 Kelvin bestaat dus niet ;)

Waterstof en Zuurstof zijn bij kamertemperatuur beide gasvormig ;) Dit is dus al erg makkelijk. Het probleem is alleen dat Waterstof maken nog vrij duur is. Het kraken van olieproducten waarbij H2 gas ontstaat gaat bij extreem hoge temperaturen. Maar ook het ontleden van H2O door middel van een elektrische stroom kost ook veel geld. Elekrolyse heet dit trouwens, voor diegene die nog opgelet hebben bij Scheikunde op de middelbare school. Dit werkt eigenlijk als volgt, In een bak met water worden 2 polen gehangen waar een stroom op wordt gezet. Bij de +pool van de stroom ontstaat het O2 en bij de -pool van de stroom het benodigde H2. (Hierdoor onleed het water ;))

Een brandstof cel is dus eigenlijk het omgekeerde van Elektrolyse en levert dus Energie

Vandaar dat de industrie nog volop bezig is met door ontwikkelen van dit product.

Voor zover een kort lesje Chemische Technologie :D:D:D

Groeten Remy 8) "De bijna CT'er van de AX club"
Last edited by Remy on MonJan12, 2004 1:07:27 AM, edited 1 time in total.
Renault Clio 1.4 16V SI

PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen :(
Remy
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 302
Joined: SunAug10, 2003 5:48:43 PM
Location: Klundert

Postby Ax_Dude » SunJan11, 2004 8:38:08 PM

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
User avatar
Ax_Dude
AX Master
AX Master
 
Posts: 1028
Joined: TueJun17, 2003 11:57:53 PM
Location: Belgisch Limburg

Postby Remy » MonJan12, 2004 1:09:46 AM

Geen probleem AX dude. Je moet eens weten wat ik hier allemaal al wel niet geleerd heb :wink: :wink: :wink:

Leve de AX Club en het Forum :lol: :lol: :lol:

MZZL Remy 8)


Ps voor iedereen die nog meer ge?ntereseerd is check

http://www.ecn.nl/bct/index.nl.html

Dit is het Energieonderzoeks Centrum Nederland, daar staat nog meer info over dit soort onderwerpen
Renault Clio 1.4 16V SI

PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen :(
Remy
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 302
Joined: SunAug10, 2003 5:48:43 PM
Location: Klundert

Postby WouterL » MonJan12, 2004 1:32:23 AM

[quote="Remy"]

Waterstof en Zuurstof zijn bij kamertemperatuur beide gasvormig ;) Dit is dus al erg makkelijk. Het probleem is alleen dat Waterstof maken nog vrij duur is. Het kraken van olieproducten waarbij H2 gas ontstaat gaat bij extreem hoge temperaturen. Maar ook het ontleden van H2O door middel van een elektrische stroom kost ook veel geld. Elekrolyse heet dit trouwens, voor diegene die nog opgelet hebben bij Scheikunde op de middelbare school. Dit werkt eigenlijk als volgt, In een bak met water worden 2 polen gehangen waar een stroom op wordt gezet. Bij de +pool van de stroom ontstaat het O2 en bij de -pool van de stroom het benodigde H2. (Hierdoor onleed het water ;))

Een brandstof cel is dus eigenlijk het omgekeerde van Elektrolyse en levert dus Energie

[/quote]

En dit is wat iedereen voor het gemak even vergeet. Er moet eerst waterstof gemaakt worden. Dit kost een heleboel energie. En doordat je een stap extra maakt (fossiele brandstof - waterstof - bewegen van de auto in plaats van fossiele brandstof - bewegen van de auto) is de totale hoeveelheid energie die nodig is ook behoorlijk hoger (10%). De auto is dus wel schoon, maar op een andere plaats wordt alsnog verontreiniging geproduceerd .....
WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 368
Joined: ThuSep11, 2003 10:30:20 AM
Location: Delft

Postby leij78 » MonJan12, 2004 4:43:27 PM

En dit is wat iedereen voor het gemak even vergeet. Er moet eerst waterstof gemaakt worden. Dit kost een heleboel energie. En doordat je een stap extra maakt (fossiele brandstof - waterstof - bewegen van de auto in plaats van fossiele brandstof - bewegen van de auto) is de totale hoeveelheid energie die nodig is ook behoorlijk hoger (10%). De auto is dus wel schoon, maar op een andere plaats wordt alsnog verontreiniging geproduceerd .....

Klopt! Bijna iedereen vergeet dat het maken ook verontreiniging met zich mee brengt. Maar er zijn meer processen waar H2 bij vrijkomt.
Life is crawling on a dessert highway...

** AX DIESEL POWER !!!! **
leij78
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 149
Joined: ThuNov06, 2003 1:14:28 PM
Location: Groningen


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests

cron