HELP !! Motor valt uit in hoge toeren..

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

HELP !! Motor valt uit in hoge toeren..

Postby betterman » MonJan12, 2004 8:55:40 PM

Ik ben afgelopen zaterdag naar Antwerpen gereden om een omgebouwde ax 1.4 kop te halen (afstand circa 130km), met een redelijk constante snelheid van 140-150 km/h .

Op de heenweg geen problemen maar op de terugweg (gelukkig bijna thuis) moest ik perse een Impresa inhalen :lol: , gehaald met circa 190km/h op de teller.
Maar toen ik 20km verder was, welliswaar met 130km/h op de teller, viel de toerenteller heel even terug op 0rpm, en schoot weer terug naar 4000rpm, tja niets aan de hand doorkarren dacht ik.
bijna thuis, alle lampjes schoten aan en toerenteller op 0, mn ax wou niet meer starten en het leek net alsof de motor geen benzine meer kreeg.

Ik mn vader gebeld "kom me maar weer afslepen" m'n vader was nog nuet gearriveerd en ik probeer eens te starten, tot mijn verbazing startte mn motor weer en kon weer rijden, maar toen ik eens een beetje pittig op mn gaspedaal duwde viel de motor weer uit.
weer 5 min gewacht en hij startte weer, nu ben ik een paar dagen verder en kan ik nog steeds rijden alleen ik kan niet boven de 4000rpm uitkomen want dan lijkt het alsof ik de top heb bereikt van mn motor en wil ie niet verder trekken.
het enige wat ik me voor kan stellen is dat ik toch maar weer die lelijke warmlucht toevoer ga installeren ipv een openluchtfilter rechtstreeks op mn luchtfilterhuis.

nog iemand hint's ???

Kweet niet meer wat ik er mee moet.

Ik zal zaterdag de nieuwe (scherpe)kop erop plaatsen met mn twee dubbele webers, misschien dat dat iets uitmaakt.

PS: voor iedereen die in mn velgen geintereseerd zijn, helaas ze zijn niet meer te koop, ik krijg eindelijk mn kleine versie remklauwen zodat mn velgen passen (nu hopen dat mn pijp niet over de grond schuurt met die 13"ers als ik begin te rijden :wink: )

check http://www.betterman.nl en kijk onder "my ax"
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707
User avatar
betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 544
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen

Postby citro-power » MonJan12, 2004 9:49:39 PM

Mij lijkt het onwaarschijnlijk dat het aan de luchttoevoer ligt. Dan zou hij over het hele toerenbereik slechter moeten lopen. Misschien is er iets aan de hand met de brandstof toevoer.Als ik het goed begrijp heb je carburateurs. Haal ze er eens uit en maak ze eens schoon. Misschien dat de benzine doorstroom niet goed is en dat hij dus te weinig benzine krijgt bij hoge toerentallen.

mzzl Roel
User avatar
citro-power
AX Master
AX Master
 
Posts: 1568
Joined: WedOct08, 2003 12:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Postby betterman » MonJan12, 2004 9:57:48 PM

Ik zal het dan wel merken als ik mn 40e webers opzet ipv originele solex ofzo, maar ik heb eerder het gevoel alsof ik iets heb verkracht aan mn blok door ongeveer 200 kilometer 140+ te rijden en dan ineens door te trekken naar 180 ofzo, ik heb niet veel verstand van autotechniek maar het lijkt alsof er iets in het blok kapot is gegaan, toen de motor namelijk uitviel kwam er ook een rookpluim achter me uit.

en zoals velen heb ik ook koelproblemen gehad zodat mn blok toch een aantal keren flink heet is gelopen.

thnx,
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707
User avatar
betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 544
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen

Postby Eric » MonJan12, 2004 11:49:27 PM

check je benzine toevoer filter effe in de slang,

heel basaal, maar ik heb het eens gehad, en toen was enkel het filtertje vuil, door de verhoogde doorstroom was er extra vuil aangetrokken,
en er was niet voldoende tijd voor terustroom van het vuil voor het filtertje.

ik hoop dat je dat ook hebt, anders word het vast wat duurder ...
Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 540
Joined: TueJun17, 2003 7:27:35 PM
Location: Alkmaar

Postby WouterL » TueJan13, 2004 12:59:23 AM

Benzine toevoer is ook het eerste waar ik aan zou denken.

Of vuil in je carburateur.

Een motor loopt in principe "makkelijker" bij hoger toerental, dus de meeste problemen doen zich specifiek bij lagere toerentallen voor of alleen bij de alle toerentallen.
WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 368
Joined: ThuSep11, 2003 10:30:20 AM
Location: Delft

Postby citro-power » TueJan13, 2004 8:39:11 AM

Het blok zal echt niet kapot zijn door die hoge snelheid over een lang stuk. Als het blok warm is kan hij dat makkelijk aan.
User avatar
citro-power
AX Master
AX Master
 
Posts: 1568
Joined: WedOct08, 2003 12:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Postby denny » TueJan13, 2004 9:26:39 AM

hmm ik weet niet hoe het bij een GT zit. maar een sport met 14 inch emklauwen heeft dezelfe als d 13 inch remklauwen. het verschil zit hem bij een sport in de ophanging en dus op de veerpoot. die ophanging is anders waardoor de klauw verder naar buiten zit en dus een grotere schijf kan herbergen .

groeten

denny
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3154
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

motor & klauw

Postby betterman » TueJan13, 2004 11:03:03 PM

Nou het probleem lijkt opgelost.
Ik heb twee weken terug de slang vervangen die naar de verwarming binnen gaat en toen ik dat gedaan had startte de motor niet meer.
Al snel had ik gezien dat er een kabeltje loshing, deze komt van een stekker af die net bover het thermostaathuis zit (nee niet die electrische module maar een stekker), tja waar heeft deze aan gezeten ???

Ik denk van "als ik m aan de + pool hang en er moet eigenlijk een - pool aan blaas ik waarschijnlijk iets op" dus heb ik m maar rechtstreeks aan de - pool van de accu bevestigd, dit resulterend in een startende motor.

Ik heb natuurlijk eerst gekeken, toen mn motor uitviel, of deze kabel nog vast zat, en ja deze zat vast.
Blijkbaar heeft deze, door corosie ofzo, slecht contact gemaakt, ik heb deze avond die kabel opnieuw gestript en aan de accuklem vastgemaakt.
ik kan nu met mn nieuwe rotator lekker doortrekken tot zo'n 7200rpm en heb nergens meer problemen mee.

Wat betreft de remklauwen, ik weet dat er eigenlijk niet echt veel verschillen in zitten MAAR!!! op de originele klauwen zitten een soort ribbels, en op die wat ik krijg (van een ax sport) zitten geen ribbels en zijn of lijken daardoor kleiner, en het grote voordeel ik kan eindelijk mn supervette velgen eronder zetten.


Toch bedankt voor alle hint's...

PS: ik heb bij de heuts een nieuw benzinefilter gehaald, maar waar zit nu precies het originele vast, is dit

█ 1) In het rechter spatbord.
█ 2) Achter ergens bij de tank.
█ 3) Toch ergens onder de motorkap.

(uit vegen wat van toepassing is).

thnx,
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707
User avatar
betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 544
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen

Postby Brutus » TueJan13, 2004 11:16:03 PM

Bij mijn 1.1i zit de filter bij de tank in de buurt, let wel.. het zit onder het achterspatbord aan de bijrijderskant....
Brutus
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3637
Joined: ThuJun12, 2003 4:49:37 PM

Postby Joost » WedJan14, 2004 8:26:42 AM

hehe hoe weet jij dat nu of je het goede filter hebt!

mijn benzine filter hangt onder de AX voor het linker achterwiel
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby axo » WedJan14, 2004 1:27:03 PM

als je dashboard raar gaat doen, waarom zou het dan aan het benzinefilter liggen.
ik heb ook zoiets gehad, toen was me zekeringkast naar de kl*te, vervangen en toen was het weg, en als dat het niet is en dat dashboard staat er los van, check dan ff je benzinepomp, of er geen breuken in de voeding zit of iets dergelijks.
hell breaks lose, when i accelerate!
axo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 158
Joined: ThuAug28, 2003 11:44:37 PM
Location: velserbroek (haarlem)

Postby betterman » WedJan14, 2004 2:59:09 PM

euhhh, dashboard ?????

het kabeltje wat los hing zat onder de motorkap, en liep van een stekker bij de verdeelkap naar het chassis ofzoiets, kweet eigenlijk nog steeds niet of ie rechtstreeks naar het chassis liep of toch ergens de draadboom in.

toch bedankt,

en tja, ik ga er gewoon van uit dat het benzinefilter ergens tussen de twee achterwielen zit en dan zal ik het waarschijnlijk wel vinden.
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707
User avatar
betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 544
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen

Postby Joost » WedJan14, 2004 5:25:03 PM

plaatje van mijn benzine pomp/ filter plaatsing

Image

mocht ik me sterk vergissen hoor ik het graag
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby peter » WedJan14, 2004 5:49:42 PM

't filter zit bij mij ook op die plaats, dus je vergist je niet Joost
Image
User avatar
peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2545
Joined: ThuJul31, 2003 11:56:51 PM
Location: Veendam

damn

Postby betterman » WedJan14, 2004 7:23:34 PM

Damn, das weer het nadeel van verlagen, dat word dus opkrikken en het wiel eraf halen, tja zaterdag komen toch eindelijk de 13" erop.

Lijkt het erop, of ben ik echt buiten mezelf van blijdschap dat ik eindelijk echte "alloys" eronder krijg. :lol:

gg,
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707
User avatar
betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 544
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen

F*CK, F*CK, F*CK and damn

Postby betterman » WedJan14, 2004 10:06:09 PM

Niet normaal, heeft ie het bijna twee dagen perfect gedaan, valt ie weer net als ik ver van huis af ben uit. :x

ff de symthomen:
- Rijd heerlijk voor een twee dagen, valt onder het rijden uit, of ik nou met 1000toeren rij of met 5000toeren maakt niets uit.
krijg m m dan soms meteen gestart en soms ook niet maar wel weer na een tijdje wachten.
Het maakt ook niets uit of ie warm of koud is.

ff een paar punten die ik zou kunnen checken wat ik zelf denk:

- Benzinetoevoer --> ik heb de benzineslang van de carburateur afgehaald en geprobeert m te starten, de benzine komt er dan schoksgewijs uit "gespoten" niet echt meters ver maar toch wel 2-3 centimeter omhoog in schokken.

- Vonk --> ik heb geprobeerd een kabeltje op de "bobine" (dat ding boven de verdeelkap) te trekken tot 1mm vanaf het chassis, ik heb geen vonk gezien maar het kan aan mij liggen (gaat namelijk niet zo makkelijk in je eentje buiten als het donker is en het regent :cry: )

- Luchttoevoer --> Ik heb een "paddestoel" sport filter van de heuts rechtstreeks op het luchtfilterhuis gemonteerd, naar onderen gericht dus.
heb het luchtfilterhuis volledig van binnen schoongemaakt zodat er geen olie of andere rommel in zit wat in de carb kan komen.

- electriche unit naast de verdelerkap (tenminste dat kleine zwarte apparaat met ??n kabeltje eraan), ik weet dat een vriend van mij dat ook ooit gehad heeft maar ik weet niet meer zeker of de motor dan onregelmatig tot niet loopt of dat het ongeveer dezelfde problemen waren als ik nu heb --> en ik weet niet wat ik daarmee kan proberen behalven dan een nieuwe erop zetten.

Weet iemand anders nog basis dingen die een motor nodig heeft om te kunnen starten en wellicht dit probleem kunnen veroorzaken, en natuurlijk ook de howto's erbij ;p

thnx,
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707
User avatar
betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 544
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen

Postby Brutus » WedJan14, 2004 10:28:46 PM

Euh.. misschien al genoemd of ik zit er naast.. Maar een soort probleem had ik ook met mijn vorige auto... Bleek mijn dynamo kapot te zijn en de accu niet optimaal... Soms in de bochten (rotonde) en soms op rechte stukken.. Vooral bij terugschakelen was het voorbij.. de rode lampjes begonnen te knipperen....
Brutus
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3637
Joined: ThuJun12, 2003 4:49:37 PM

Postby betterman » WedJan14, 2004 10:50:08 PM

deed zich het probleem ook voor bij het optrekken in de tweede of derde versnelling of alleen als je gas minderde of de koppeling in drukte om te schakelen, en wat heb jer aan gedaan?


gg,
King for a day, Fool for a lifetime.

alles te koop...voor AX
06-20412458
foto's : Http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=707
User avatar
betterman
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 544
Joined: SatNov08, 2003 3:02:24 PM
Location: geleen

Postby Brutus » WedJan14, 2004 11:21:07 PM

Ik heb de accu vervangen en een andere dynamo erin gezet.. en een halve maand later de hele auto naar de sloop gebracht... :lol: Kreeg er 35 euro voor terug..

Hij viel voornamelijk uit bij schakelen... Lekker snelheidje en dan koppeling intrappen..
Brutus
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3637
Joined: ThuJun12, 2003 4:49:37 PM

Postby leij78 » ThuJan15, 2004 7:03:20 PM

Brutus:
Euh.. misschien al genoemd of ik zit er naast.. Maar een soort probleem had ik ook met mijn vorige auto... Bleek mijn dynamo kapot te zijn en de accu niet optimaal... Soms in de bochten (rotonde) en soms op rechte stukken.. Vooral bij terugschakelen was het voorbij.. de rode lampjes begonnen te knipperen....

Bij mij was het water in de tank en slecht vacuumzuigen van de zomer/winterstandregelaar. Had trouwens ook een flauw oplichtende
acculamp, maar goed. Het maakt nu toch nix meer uit.
Sloop was er blij mee. Ik niet...
Life is crawling on a dessert highway...

** AX DIESEL POWER !!!! **
leij78
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 149
Joined: ThuNov06, 2003 1:14:28 PM
Location: Groningen

Next

Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests