Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby Sander » SunNov26, 2006 11:43:09 AM

Na een lange zoektocht waarom axjes er een hobby van maken om afscheid te nemen van hun koelwater. Ben ik tot de volgende oplossing gekomen.

Maak een gaatje van 3/4mm in de ring van de thermostaat.

Ontlucht eerst door de ontluchtingsnippel op de slang rechtsachter (passagierskant) van je motor. Daarna via de ontluchtingsnippel op je blok.

(Foto's volgen later)
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
User avatar
Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 4706
Joined: ThuJun12, 2003 1:19:56 PM
Location: Perth OZ

Postby Elsje » SunFeb04, 2007 7:26:14 PM

foto's volgen..

maar snap wel dat het even duurt..
je bent druk met je koelwater bijvullen telkens
he..

:wink: :P
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen
User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 1326
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Postby MNM(tm) » SunFeb04, 2007 9:48:21 PM

Heb dat probleem ook gehad met m'n eerste Volcane. Was ook een gaatje (naja, na een paar dagen gewoon serieus een GAT) waar het water uitspoot! 'n tientje verder (voor een nieuw thermostaathuis) en klaar. :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby Tijmen » ThuMay17, 2007 6:50:16 PM

Bij de sport knippert het lampje de eerste 5 seconden dat ie loopt. Hoort dit bij een carb of is ie dan leeg?
AX GTI '91
User avatar
Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2774
Joined: ThuJun22, 2006 8:48:06 AM
Location: DD

Postby Tijmen » FriMay18, 2007 6:53:55 PM

De sport spuwt wat koelwater langs een onvoldoende aangedraaide koelwaterslang, het lampje werkt dus toch goed. Wel vreemd dat ie na een paar seconden weer uit gaat.
AX GTI '91
User avatar
Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2774
Joined: ThuJun22, 2006 8:48:06 AM
Location: DD

Postby CH13L » FriMay25, 2007 7:39:43 AM

Echt goed ontluchten! Ben ik afgelopen week ook achter gekomen.
Geen kwestie van 2x bijvullen en de rest ontlucht hij vanzelf.
Ik moest hem echt 6x bijvullen en weer opnieuw warm laten draaien voordat de temperatuur weer op normaal niveau was.

Tankje volledig vullen. dat ventieldopje eraf, vuldop er weer op en warm laten draaien tot hij het koelwater er bij dat ventieldopje uitgooit. Op dat moment dopje er weer op. en weer af laten koelen.

Ik heb dit echt 6x moeten herhalen voordat alles weer goed was :? !?
Kweet niet of het normaal is, maar alles is weer perfect.
CH13L
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 56
Joined: ThuApr13, 2006 5:37:18 PM
Location: didam

Postby Radiant » FriMay25, 2007 7:58:44 AM

Heb je wel alle ontluchtingsdopjes opengedraaid dan? Ik geloof dat er 4 of 5 in totaal zijn.
Radiant
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 87
Joined: SatMar31, 2007 11:06:23 AM
Location: Den Haag

Postby CH13L » FriMay25, 2007 8:30:56 AM

3 wat ik weet.

Op de radiateur
Thermostaat
En dat kleine dopje (als je voor de auto staat) links van het injectiehuis.

Mjah, is nu weer inieder geval goed en constant
CH13L
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 56
Joined: ThuApr13, 2006 5:37:18 PM
Location: didam

Postby DuFF » MonJun25, 2007 8:56:03 AM

ik heb last van me water :lol:

hij word naar mijn weten t? warm, tot tegen het streepje zegmaar voordat ie richting het rood gaat,
en niet netjes meer in het midden rond de 90 graden of net iets erboven,
zoals eerst wel het geval was. :roll:

-radiateur ziet er voor de rest schoon uit, weinig vlees met vleugeltjes en gras enz erop,
-die grote ventilator draaid ook gewoon zoals het hoort,
-me koelvloeistof is op peil,
-me openluchtfilterbuis ziet er nog normaal uit, me filter net achter me koplamp heeft wel wat viezigheid aangezogen.

kan dat openluchtfilter al voor problemen zorgen? eerst dacht ik dat, zoals de monteur uit de garage al melde, het vermoedelijk aan de temperatuur buiten lag, maar het is ook gewoon als het koel is of regent.

HELLUP

ow, toen ik 'm even op een parkeerplaats met open motorkap liet draaien, en weer verder ging rijden, bleef het wel weer even een tijdje normaal (denk hierbij aan een half uur rijden met 140 km/h.)
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Postby kevin.broke » MonJun25, 2007 9:11:09 AM

klinkt als een gare thermostaat of waterpomp DuFF. Je water stroomt niet goed genoeg meer door.

een vooraan geplaatst openluchtfilter zorgt trouwens voor een (lichtjes) koelere motor: de inlaatkant wordt telkens meer afgekoeld.
kevin.broke
AX Spaster Mammer
 
Posts: 10133
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Postby DuFF » MonJun25, 2007 9:30:23 AM

is er een simpel iets waardoor ik de thermostaat of de waterpomp zou kunnen checken ?

:roll:
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Postby kevin.broke » MonJun25, 2007 9:41:30 AM

eruit halen, opnieuw ontluchten, warm rijden voor zover dat dan nog gaat en ff flink de snelweg op. als ie dan op temperatuur blijft (dus zeg max 90-100 gr.) is je thermostaat rot.
kevin.broke
AX Spaster Mammer
 
Posts: 10133
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Postby DuFF » MonJun25, 2007 9:47:25 AM

kevin.broke wrote:eruit halen..


wat eruit halen? en ook weer terugzetten neem ik aan :roll: :P
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Postby kevin.broke » MonJun25, 2007 10:24:55 AM

de thermostaat. ff zonder rijden en kijken of ie dan nog zo heet wordt is de beste manier.
kevin.broke
AX Spaster Mammer
 
Posts: 10133
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Postby Browny » MonJun25, 2007 10:27:47 AM

je kan je thermostaat toch ook in een pannetje heet water (op het gas) leggen en met een thermometer kijken bij welke temperatuur die open gaat?
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11195
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Postby DuFF » MonJun25, 2007 10:37:17 AM

nu de ham-vraag van de week,

wie kan me een foto laten zien van het thermostaat, en hoe deze eruit ziet en gedemonteerd kan worden? :roll:
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Postby Browny » MonJun25, 2007 10:38:06 AM

hij zit in het thermostaathuis, waar de koelslang op uitkomt aan de linkervoorkant van het blok bovenaan.
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11195
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Postby DuFF » MonJun25, 2007 10:39:39 AM

Browny wrote:linkervoorkant van het blok bovenaan.


rechtervoorkant zeker als je voor je auto onder de motorkap kijkt?
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Postby Browny » MonJun25, 2007 10:42:18 AM

ja, dan wel rechts, tenzij je met je rug naar de auto staat :wink:
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11195
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Postby kevin.broke » MonJun25, 2007 10:42:20 AM

als je toch naar Marc rijdt... vraag of hij ff wil helpen? Je wil niet verkeerd ontluchten ofzo..
kevin.broke
AX Spaster Mammer
 
Posts: 10133
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Next

Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests