Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby AlexB » ThuNov03, 2011 6:22:19 PM

Heb even het volgende probleem, afgelopen zaterdag de koppakking, waterpomp en thermostaat vervangen van mn GT.
Van te voren het systeem al doorgespoeld met de tuinslang.
Enkele dagen voor het vervangen van de koppakking ging de temperatuur al omhoog.
Na het vervangen van de koppakking blijft de temp. ongeveer 96 graden in de stad en op de snelweg als ik 100 rij is de temp. ook 100 graden.
Nu als ik 120 rij gaat de temp over de 100 graden.
Hiervoor bleef hij altijd netjes rond het streepje van de 95.
Heb al een andere radiateur erop gezet en wederom goed ontlucht naar mijn idee, maar nog geen verschil.
Wel slaat de vin aan even voor de 100 graden als ik hem lang stationair laat lopen.

Iemand een suggestie? zou het zonde vinden als ik straks iets sloop hiermee :roll:
User avatar
AlexB
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 501
Joined: ThuFeb18, 2010 10:36:53 PM
Location: Bussum

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby q01z » ThuNov03, 2011 7:00:28 PM

mmmm ik begin een verband te zien tussen verschillende problemen op het forum.

maar even systematisch gedacht;
-koppakking is vervangen -> juiste aanhaalmomenten e.d.? + wrom werd deze vervangen?
-bougies vervangen?
-distributieriem/waterpomp / spanrol --> distributie niet stiekem een tandje te vroeg?
-thermostaat vervangen --> voor 1 van hoeveel graden?
-radiateur vervangen -> preventief altijd goed, maar als je temperatuur zo hoog oploopt, kan dat niet door de radiateur komen
-ventilator gecontroleerd?
-ontluchten; ventieltje l.a./thermostaathuis/radiateur?
-koelslangen op de kachel wel goed om aangesloten en niet omgewisseld? (dan hoopt er namelijk koelwater op in je thermostaathuis.. wat tegen de stroom in moet gaan zwemmen)
-ontsteking, is het een DIS of verdelerkap? in geval van verdeler -> staat deze niet BELACHELIJK vroeg?

succes :)
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby AlexB » ThuNov03, 2011 7:57:32 PM

q01z wrote:mmmm ik begin een verband te zien tussen verschillende problemen op het forum.

maar even systematisch gedacht;
-koppakking is vervangen -> juiste aanhaalmomenten e.d.? + wrom werd deze vervangen?
-bougies vervangen?
-distributieriem/waterpomp / spanrol --> distributie niet stiekem een tandje te vroeg?
-thermostaat vervangen --> voor 1 van hoeveel graden?
-radiateur vervangen -> preventief altijd goed, maar als je temperatuur zo hoog oploopt, kan dat niet door de radiateur komen
-ventilator gecontroleerd?
-ontluchten; ventieltje l.a./thermostaathuis/radiateur?
-koelslangen op de kachel wel goed om aangesloten en niet omgewisseld? (dan hoopt er namelijk koelwater op in je thermostaathuis.. wat tegen de stroom in moet gaan zwemmen)
-ontsteking, is het een DIS of verdelerkap? in geval van verdeler -> staat deze niet BELACHELIJK vroeg?

succes :)


- koppakking is vervangen omdat deze olie naar buite lekte bij dynamo, en eigenlijk preventief gezien de km stand.
deze is met juiste moment aangehaald.
-bougies vervangen.
-distributieriem, spanrol en pomp vervangen. tandje versprongen lijkt me sterk. hij rijd verder als voorheen.
weet nog dat de gevolgen zouden kunnen zijn als hij echt 1 tandje verkeerd staat??
-thermostaat vervangen voor een nieuwe waarop stond 89 graden.
- ventilator slaat aan iets voor de 100 graden en weer af op 95 graden ongeveer.
-ontluchten al een paar keer gedaan, met zon afgezaagde fles erop tot het er overal uitstroomde.
-slangen naar kachelradiator heb ik gemonteerd zoals ze zaten. kachel word ook gewoon goed warm.
- de ontsteking die ik heb ik een dis ontsteking.

Net nog even gereden, het is niet zo als ik harder als 120 ga dat de temperatuur nog hoger oploopt.
bij 135 kmpu blijft hij iets over de 100 graden hangen.

:dontknow:
User avatar
AlexB
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 501
Joined: ThuFeb18, 2010 10:36:53 PM
Location: Bussum

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby Bossie » ThuNov03, 2011 8:12:51 PM

De andere radiateur, bedoel je daar je kachelradiateur mee of de grote voor in de auto?
Wordt de slang van de thermostaat naar de radiateur (die grote dikke) wel hard en warm?
Ontlucht in de juiste volgorde? (met de klok mee, eerst achter de motor, daarna bij de thermostaat en tot slot op de radiateur) en met draaiende motor?
Kopbouten ook vervangen, of heb je de oude weer gebruikt? (in dat laatste geval, heb je ze ook opgemeten om te zien of ze nog binnen de toleranties vielen?)

Persoonlijk had ik de koppakking niet vervangen enkel om een beetje olielekkage boven de dynamo, daar hebben de meeste TU-blokken last van en is niet ernstig.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby CitroCin » ThuNov03, 2011 8:50:43 PM

Je zou bijna denken dat de koppakking op zn kop zit gemonteerd!!
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image
User avatar
CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
 
Posts: 2833
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby q01z » ThuNov03, 2011 9:19:31 PM

ik denk eigenlijk dat de thermostaat (nieuw of niet..) kapot is
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby Bossie » ThuNov03, 2011 9:45:54 PM

q01z wrote:ik denk eigenlijk dat de thermostaat (nieuw of niet..) kapot is


Of verkeerd om gemonteerd :oops:
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby AlexB » ThuNov03, 2011 9:53:15 PM

Bossie wrote:De andere radiateur, bedoel je daar je kachelradiateur mee of de grote voor in de auto?
Wordt de slang van de thermostaat naar de radiateur (die grote dikke) wel hard en warm?
Ontlucht in de juiste volgorde? (met de klok mee, eerst achter de motor, daarna bij de thermostaat en tot slot op de radiateur) en met draaiende motor?
Kopbouten ook vervangen, of heb je de oude weer gebruikt? (in dat laatste geval, heb je ze ook opgemeten om te zien of ze nog binnen de toleranties vielen?)

Persoonlijk had ik de koppakking niet vervangen enkel om een beetje olielekkage boven de dynamo, daar hebben de meeste TU-blokken last van en is niet ernstig.


De kachelradiateur had ik toen meteen vervangen voor een nieuwe omdat die lek was.
Degene voor in de auto heb ik ook gister nog gewisseld omdat ik dacht dat mischien mijn oude verstopt zat.
ontluchten heb ik inderdaad op de manier gedaan zoals jij omschrijft, overal kwam een mooi straaltje uit.
De kopbouten zijn ook vervangen.
Zal van de week eens een andere thermostaat proberen.
Zou dit kunnen testen door een ritje zonder thermostaat te doen @ snelweg..en dan kijken wat hij doet??

Koppakking heb ik samen met AlexanderB gedaan, denk niet dat deze verkeerd om gemonteerd is :P
User avatar
AlexB
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 501
Joined: ThuFeb18, 2010 10:36:53 PM
Location: Bussum

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby AlexanderB » FriNov04, 2011 6:21:50 PM

koppakking zit niet op zn kop, die zit echt wel goed..
waterpomp ook vervangen, das eentje met die lekker ouderwetse gebogen vinnen, zelfde soort wat dr ook uit kwam, moet goed zijn.
d-riem een tandje verkeerd resulteert in een extreem beroerd lopende motor, dat lijkt me niet t geval. been there, done that, got the t-shirt..
auto is met een dis, dus ontstekingstiming moet gewoon goed zijn.

thermostaat 89 graden? dat zou zomaar eens de oorzaak kunnen zijn! die hoort (zover ik weet) open te gaan bij 70 graden, niet 89..
ik verdenk mijn (geen idee watvoor graden) brezan thermostaat dr ook van dat ie pas te laat open gaat, mijn blok heeft dezelfde hoge temperaturen, mijn vorige stalen blok ook al waar ook een nieuwe thermostaat in zat. zit er verschil in de thermostaten voor alu en voor staal blokken?

anyway, een snelwegrit zonder thermostaat zou daar een redelijk duidelijk antwoord op moeten geven, dan zou de motor ergens rond de 60 graden moeten blijven hangen..

enneh, Marc.. verband.. alle autos waar ik aangezeten heb lopen ineens gruwelijk heet? :P ;) /just kidding

[update:] ik heb een Gates TH00182G1 gekocht die dr asap in gaat ipv Gates TH00188G1 die er nu in zit, als t goed is moet de normale bedrijfstemperatuur voor mijn wagentje dan rond de 90 graden uitkomen ipv tussen de 95 en 100 :) we gaan t zien..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby AlexB » SunNov13, 2011 9:35:32 AM

ben wel benieuwd naar jou ervaring Alexander!
Had hier nog een oude thermostaat liggen, daar wat kleine gaatjes in gemaakt en gemonteerd.
resultaat is dat het lang duurt voor de kachel warm word en de temp niet boven de 80 graden uitkomt.
Het probleem zit hem dan inderdaad in die thermostaat.
Ik wacht jou bevinding even af :)
User avatar
AlexB
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 501
Joined: ThuFeb18, 2010 10:36:53 PM
Location: Bussum

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby grietje » SunNov13, 2011 10:25:51 AM

Sommige thermostaten gaan inderdaad pas vrij laat open... Moet eerlijk zeggen dat mijn GTI ook ongeveer op 95 loopt, maar dat deed mijn oude GT carb ook altijd... En met file wil die dan best naar 100 of 110 zelfs maar hoger nooit.
Zouden die dan ook uitgerust zijn met een 'verkeerde' thermostaat?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby AlexanderB » SunNov13, 2011 10:31:13 AM

ik weet t niet, of ze horen "by design" zo warm te lopen, is schijnbaar goed voor de efficientie ofzo..
maar ik vind het maar n beetje vervelend, n paar graden kouder kan wat mij betreft geen kwaad..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby Bossie » SunNov13, 2011 10:42:57 AM

Er hoort ook gewoon een 89 graden thermostaat in te zitten. Bij normaal gebruik is er ook geen reden om hier van af te wijken.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby grietje » SunNov13, 2011 10:43:13 AM

AlexanderB wrote:ik weet t niet, of ze horen "by design" zo warm te lopen, is schijnbaar goed voor de efficientie ofzo..
maar ik vind het maar n beetje vervelend, n paar graden kouder kan wat mij betreft geen kwaad..

Snap ik.


Ik vind het niet zo'n probleem, maar als het op te lossen is met 82 graden thermostaatje dan vervang ik die ook. Ben benieuwd ;-)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby AlexanderB » WedNov16, 2011 8:24:27 PM

zo, 82graden thermostaatje dr in, en tot nu toe blijft de meter ergens rond de 95 steken bij vlotte rijstijl, voorheen was dat 100+, ook bij sprintjes nog niet hoger dan 97 gezien.

kortom.. lijkt me geslaagd, maar het is misschien nog wat vroeg om met 100% zekerheid te zeggen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby AlexB » ThuNov17, 2011 9:21:53 PM

Binnekort ook maar eens zo'n thermostaat regelen!
User avatar
AlexB
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 501
Joined: ThuFeb18, 2010 10:36:53 PM
Location: Bussum

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby MBa@NL » WedDec21, 2011 5:19:44 PM

Ik vroeg me af welke koelvloeistof er in een ax gebruikt mag worden. Ik heb momenteel flessen long life (roze) staan.
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby AlexanderB » WedDec21, 2011 6:20:51 PM

in principe hoort er blauwe in, maar ik zou niet weten waarom roze niet zou mogen, zover ik ooit heb kunnen uitvinden is het enige verschil een (ander, krachtiger) additief in dat corrosie bij meerdere metalen (koper/alu, alu/staal, etc..) voorkomt, dat lijkt me juist positief? :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby gigawebs » WedDec21, 2011 6:27:24 PM

Roze mag absoluut niet met blauw of groen gemengd worden, deze heffen namelijk elkaars bescherming tegen corrosie van het motorblok op. Verder kan het volgens mij niet zo veel kwaad welke kleur je gebruikt. Meeste auto's tot 1995 werden altijd geleverd met blauwe vloeistof...
ImageImageImage
User avatar
gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 912
Joined: FriOct08, 2010 6:55:56 PM
Location: Weesp

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Postby MBa@NL » ThuDec22, 2011 12:31:15 AM

conclussie: als alles er morgen (lees: vandaag) toch uitgaat kan er ook gewoon Longlife G12+ in? Voor een vriend van mij (JBo @ AXClub) heb ik namelijk dat type meegenomen met het idee "duurder, dus beter" omdat we morgen (lees: vandaag dus) de waterpomp moeten vervangen omdat die overleden is...
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

PreviousNext

Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests

cron