Schokdempers achteraan versleten

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Schokdempers achteraan versleten

Postby Axdriver » TueJan20, 2004 3:40:37 PM

IK ben net naar de keuring geweest en daar kwamen ze tot de constatatie dat mijn achter schokdempers versleten zijn. Weet iemand of je dit zelf kan vervangen? En hoeveel kosten nieuwe schokdempers ongever. Alvast bedankt.

Greetz
Axdriver
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 156
Joined: WedSep17, 2003 6:32:20 PM
Location: Limburg-Belgi?

Postby Joost » TueJan20, 2004 4:02:12 PM

geen probleem bout 18 en bout 22 gewoon los draaien, en nieuwe ertussen zetten stelt weinig voor
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby KMvrtr » TueJan20, 2004 5:50:31 PM

Kosten ongeveer ? 90,00 per stuk dacht ik.
User avatar
KMvrtr
AX Master
AX Master
 
Posts: 1440
Joined: FriSep12, 2003 8:21:33 PM
Location: Almere

Postby Joost » TueJan20, 2004 7:55:12 PM

saxo dempers passen ook en 106 ook nog

op de sloop in schijndel ligt nog een achterbrug met nagenoeg nieuwe dempers
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Re: Schokdempers achteraan versleten

Postby Handjes » TueJan20, 2004 9:07:40 PM

Even vraagje tussendoor: wat is jouw km.stand? En hoe zagen ze dat ze versleten waren?
User avatar
Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 495
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Re: Schokdempers achteraan versleten

Postby denny » TueJan20, 2004 10:17:22 PM

Handjes wrote:Even vraagje tussendoor: wat is jouw km.stand? En hoe zagen ze dat ze versleten waren?


ff een tussen haakjes. bouten pas vastdraaien nadat je aslast weer normaal is (de auto dus op de wielen staat) anders slijten de rubbers erg hard

mzzl
denny
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3154
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Postby axgt-er » TueJan20, 2004 10:21:05 PM

Volgens mij gebeurd dat keuren van de dempers een beetje vaag :?

Auto achter ergens vastpakken en hard in de veren duwen, deind deze veel na, dan zijn de schokdempers versleten. Kom je vanzelf achter op snelweg als je een hobbel tegenkomt en de auto begint erg te 'dansen'

:roll: mmzzz, weet niet zeker, maar herinnerde me vaag iets :oops:
User avatar
axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 266
Joined: SunJun15, 2003 12:58:46 PM
Location: epe

Postby Ax_Dude » TueJan20, 2004 11:13:13 PM

Ala bij jullie op de apk de vering zo word getest :shock: In belgie worden de wagens op een trilplaat gezet :? De keuring in belgie stelt niet al te veel voor, streng zijn ze zogezegd wel maar het draait allemaal om juist ja geld! Zoals jullie misschien weten worden wagens in belgie gekeurt in keuringscentra (een stuk of 2 per provincie), deze centra zijn allemaal privaatbedrijven die werken voor goca (vraag me niet waar het voor staat maat het zijn kl**tzakken). Het volgende heb ik al meermaals meegemaakt: De ax werd afgekeurt omwille van een verkeerd afgesteld licht (links), ok dus reed deze jongen maar snel terug naar de garage. Alles mooi laten afstellen en hup terug naar de keuring... Bij de herkeuring zei die beunhaas die een uur daarvoor de ax had afgekeurt dat mijn rechterlicht niet juist stond afgesteld :shock: What the hell??? Als t een uur geleden wel goed was dan staat het nu ook nog goed hoor zei ik tegen hem. Die kerel opeens zo van JAJAJA OK RIJ MAAR DOOR :shock: Dus als je in belgie je wagen laat keuren moet je goed uit je doppen kijken!


Ok dit is een beetje off-topic (beetje veel) dus als er iemand bezwaar tegen heeft: deleten deze zooi.
User avatar
Ax_Dude
AX Master
AX Master
 
Posts: 1028
Joined: TueJun17, 2003 11:57:53 PM
Location: Belgisch Limburg

Postby Axdriver » TueJan20, 2004 11:44:16 PM

ja dat is waar, hier in Belgie kom je vanalles tegen, mijn vorige ax moest terug gaan omdat de koplampen niet goed afgesteld stonden, ik rijd een rondje en ga terug en doe er dus niets aan, wagen is goed gekeurd.
Maar ik heb momenteel 101.000km maar deze wagen heeft een trekhaak dus zal regelmatig een aanhangwagen getrokken hebben vandaar misschien de snellere slijtage.

ALs ik het dus zo mag stellen is het supersimpel om deze schokdempers te vervangen?
Axdriver
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 156
Joined: WedSep17, 2003 6:32:20 PM
Location: Limburg-Belgi?

Re: Schokdempers achteraan versleten

Postby Joost » WedJan21, 2004 8:35:12 AM

denny wrote:
Handjes wrote:Even vraagje tussendoor: wat is jouw km.stand? En hoe zagen ze dat ze versleten waren?


ff een tussen haakjes. bouten pas vastdraaien nadat je aslast weer normaal is (de auto dus op de wielen staat) anders slijten de rubbers erg hard

mzzl
denny


ik heb ze vervangen zonder krik!

mijn oude dempers kon je helemaal indrukken, en ze liggen nu nog ingedrukt. :roll: verders heeft een AX "voordeel" door de torsie as valt het niet zi snel dat er een demper is versleten, wel kan je het goed zien als de dempers lekken
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby Rock's » WedJan21, 2004 12:26:09 PM

op de sloop zijn trouwens genoeg dempertjes voor je te vinden (90 euro per stuk vindt ik een beetje veel)
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Postby Gerard Maas » WedJan21, 2004 12:58:50 PM

Mijn schokbrekers kon ik helemaal indukken en nu liggen ze nog zo(Quote) Ja schokbrekers zijn geen veren maar juist veerdempers.Die moeten het veren afremmen,dus onbelast blijven ze altijd in de stand staan waarin hij wordt gezet.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen
User avatar
Gerard Maas
Technische Man
 
Posts: 217
Joined: ThuAug14, 2003 8:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Postby Joost » WedJan21, 2004 1:09:41 PM

Gerard Maas wrote:Mijn schokbrekers kon ik helemaal indukken en nu liggen ze nog zo(Quote) Ja schokbrekers zijn geen veren maar juist veerdempers.Die moeten het veren afremmen,dus onbelast blijven ze altijd in de stand staan waarin hij wordt gezet.


aha weer iets geleerd
en de "sport"dempers (koni) die geven dus WEL tegen gas om het zo maar te noemen.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Schokbrekers

Postby Gerard Maas » WedJan21, 2004 1:41:45 PM

Daarom heten het ook sportschokbrekers.die helpen dus als je bv.over
verkeersdrempels gaat.Maar zijn voor een Citro?nliefhebber dus uit den
boze,want het is dus minder confortabel.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen
User avatar
Gerard Maas
Technische Man
 
Posts: 217
Joined: ThuAug14, 2003 8:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Postby manuarmata » WedJan21, 2004 8:04:22 PM

een zak cement in de koffer en je bent zo door de keuring

lichte auto's geven een verkeerd beeld op de schokdempertestbank, vooral achteraan.

ik heb opel kadetts door de keuring gereden met 4 fietspompen IPV schokdempers, een fiat chinquencento geraakt er nooit door, zelfs met een perfect stel dempers.

I :sniper :upyours Autokeuring
saxo 16v + musketier uitlaat + open luchtfilter = nog steeds en prima wekker voor de hele buurt
www.saxoclubvlaanderen.tk
manuarmata
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 196
Joined: ThuJun12, 2003 8:53:28 PM
Location: Dendermonde, Beeeelgie !!!!


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests

cron