vraag mbt TUNEN: wel eens gehoord van Resonance Tube?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

vraag mbt TUNEN: wel eens gehoord van Resonance Tube?

Postby Titus » WedFeb04, 2004 12:58:09 PM

Hoorde hier van eervorige zomer van een Deen.

Het moet een soort buis zijn die je in plaats van een standaard (of green) luchtfilter plaatst op een (willekeurige) injectiemotor, waardoor resp. het vermogen aanzienlijk toeneemt of het verbruik afneemt. 'Onder tuners het eerste wat men aan de motor wijzigt', aldus de Deen.

Feitelijk schijnt het ding door de vaart van de auto in combinatie met de lengte van de buis de compressie iets op te voeren doordat er een 'staande golf' ontstaat in de buis.

Iemand ervaringen mee?

Groet,
Titus-die-dat-ook-wil
Hoeba hoeba!
User avatar
Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 163
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht

Postby Sander » WedFeb04, 2004 9:21:01 PM

mmm pas wel wat over gelezen. Kan even niet meer op de naam komen. Iets als pulsdruk vulling ofzo. Het principe werkt volgens mij zo dat door een bepaalde lengte van je inlaatkanaal er resonantie ontstaat bij een bepaald toerental hierdoor krijg je een iets beter vullingsgraad. (beetje kort door de bocht) Is een vreselijk moeilijke manier van tunen omdat het dus afhankelijk is van het toerental enzo. Ook zijn de winsten niet gigantisch. Ik heb wel eens gehoord dat verschijdene auto's een inlaatkanaal hebben wat in lengte kan varieren.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
User avatar
Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 4706
Joined: ThuJun12, 2003 1:19:56 PM
Location: Perth OZ

Postby axgt-er » ThuFeb05, 2004 8:45:44 AM

klopt wat sander zegt, is vooral toegepast bij ferrari, maar is heel moeilijk om goed af te stellen en hiermee optimaal te presteren. Ook werkt die pulsdruk maar bij 1 bepaald toerental.
Last edited by axgt-er on ThuFeb05, 2004 6:38:39 PM, edited 2 times in total.
User avatar
axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 266
Joined: SunJun15, 2003 12:58:46 PM
Location: epe

Postby Titus » ThuFeb05, 2004 6:13:40 PM

Tjee, dat zei die Deen er niet bij... hij was nogal enthousiast, en bij hem was het geen 'variabele' buis.

Groet,
Titus
Hoeba hoeba!
User avatar
Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 163
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht

Postby axgt-er » ThuFeb05, 2004 6:58:14 PM

OK, ik heb mijn theorieboek er even bijgepakt:

Er zijn 3 constructies te onderscheiden
1) enkelpijps pulsdrukvulling (ferrari 312)
- ten gevolge van de traagheid van de gasmassa, bij het aanzuigen loopt er een onderdrukgolf door de inlaatpijp, met de snelheid van het geluid in lucht. Deze onderdrukgolf wordt aan het open einde als drukgolf gereflecteerd. De inlaatpijp moet zo lang zijn, dat de drukgolf net voor het sluiten van de inlaatklep bij de cilinder komt

2) golfbuisdrukvulling
Meerdere inlaatpijpen worden aan een klein volume verbonden. De drukken in de verschillende inlaatpijpen worden dan van elkaar afhankelijk (volgens mij komt dit voor bij de bmw 8 cilinder??)


3) resonantiedrukvulling
Groepen cilinders met gelijke ontstekingsvolgorde worden via korte inlaatpijpen met een resonantievolume verbonden. Dit is weer via een resonantiebuis met de atmosfeer of luchtfilter gekoppeld.

Door variatie van de buislengte en of volumina tijdens bedrijf kan aapassing aan een groter toerengebied worden verkregen.

Nadelen:
-functioneren bij 1 bepaald toerental
-geluidssnelheid afhankelijk van de temperatuur en de samenstelling van het medium.
-vormgeving inlaatsysteem verdient veel aandacht, waarbij de vaak beperkte motorruimte voor extra problemen zorgt.

probeer nog even plaatjes te zoeken...

ferrari 312 sorry kon geen kleinere foto vinden....

Image
User avatar
axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 266
Joined: SunJun15, 2003 12:58:46 PM
Location: epe

Postby Titus » ThuFeb05, 2004 8:41:04 PM

Wauw! Goed zeg, die uitleg. Dit is niet iets wat je in een paar uur in elkaar flanst dus... hmm...

Ik zal er ook nog eens een boek op na slaan (bieb) want ik vind het wel interessante materie.

Groet,
Titus
Hoeba hoeba!
User avatar
Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 163
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests

cron