Problemen met de remmen , kijk eerst hier

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Problemen met de remmen , kijk eerst hier

Postby denny » SunMay23, 2004 12:14:35 PM

Remmen/remproblemen

Zo mensen het werd een tijd om al jullie remproblemen te gaan samenvatten aangevuld met mijn visie op de dingen (ik houd van enorm veel vertaging dus dat zit wel goed 8) )

Ten eerste een kleine waarschuwing en wat wijze woorden van mijn kant (kan jij wijs zijn dan ?? JA soms heb ik men momenten)

Bezuinig nooit op je remsysteem want dan bezuinig je ook op je leven

---Remvervanging vooras

Hier is een heel mooi stukkie over geschreven door Emmanuel A.K.A. Manuarmata
Dus voordat je mij of anderen er mee lastig valt.. Eerst ff die how to lezen. Waar is ie dan te vinden.. Awel op onderstaand adreske:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... highlight= (je hoeft niet dubbel te klikken nee)
Het zou zomaar voor kunnen komen dat jij nou net niet deze voorremmen hebt (de ax rijd met 2 verschillende klauwen rond) dan mag je dat natuurlijk altijd vragen.

---Remvervanging achteras

Vanwege de luiheid van onze leden om how to's te maken is hier dus nog nooit niks met foto's over geschreven (hint hint hint).
Maar het is niet moeilijk. Je begint met het verwijderen van de wielen (altijd aan beidde kanten tegelijk onderdelen vervangen, dit geld ook voor de vooras), Daarna moet de trommel verwijderd worden (na het verwijderen van de naafmoer ). Dit is vaak het moeilijste van het hele gebeuren omdat je trommels ingesleten zijn en dus de remvoeringen vaak het verwijderen bemoeilijken. Gelukkig kun je het automatische stelsysteem van de achterremmen terug stellen, Je kan nl met een schroevendraaier door 1 van de wielbout gaten bij het palletje (slim he van citroen). Maar als het de eerste keer is dat je dit doet vind je dat ding waarschijnlijk niet en dan brengt de grote hamer de uitkomst. Als je de trommel eraf hebt schrik dan niet van alle veertjes (Raak ze ook niet kwijt je moet ze nl hergebruiken). Eerst de vijsjes verwijderen die de schoenen op hun plek houden (heb je het terugstelpalletje al gevonden 8) ) en daarna de schoenen verwijderen. Alles wat niet bij je nieuwe remschoenen geleverd is moet je dus niet kwijtraken.. Alle veren verwijderen en die presies op dezelfde mannier terugzetten op de nieuwe schoenen (kan een vrij kl*te werkje zijn maar de volhouder wint) De nieuwe schoenen terug inbouwen en vergeet de handremkabel niet aan te sluiten. De vijsjes terug en de remmen helemaal terugstellen doormiddel van het. tadaaaa terugstel palletje
Dan de trommel er terug op naafmoer erop en een paar keer op de rem trappen om de remmen te stellen (PAS DOEN ALS DE TROMMELS ER AAN BEIDDE KANTEN OPZITTEN anders kan je op zoek naar je remcilinders) Daarna de handrem stellen en voila klaar is ........ (eigen naam invullen).

---Piepende remmen
Aangezien sommige mensen zich ergeren aan een luid piepend geluid bij het remmen hebben we daar ook een oplossing voor. AX-Rammstein (in het echte leven Kosta) heeft de oplossing voor dit probleem heel mooi en simpel omschreven:
Wat ik meestal doe bij piepende remmen is het hele zooitje los gooien goed schoonmaken, blokken aan de kanten iets afvlakken en dan weer monteren met wat koper vet op de metale contactvlakken (Niet de voering zelf dus !!!!) ..

---Handrem problemen
Het wil op de APK nogal eens blijken dat er een remverschil zit bij de handrem. Dit is meestal te wijten aan een uitgerekte of gebroken handremkabel of een glad stelsysteem (werkt met tandjes). Vervangen is de enige keuze. Als de auto ook achter remverschil heeft op de voetrem is er een andere oorzaak. Die word strakjes uitgelegd.
Probeer trouwens eerst of de handremkabels goed gesteld zijn, het zou zo maar kunnen dat je dat vergeten bent bij het vervangen van de achterremmen.

---Remverschil/scheeftrekken bij remmen
Trekt je auto scheef weg bij remmen of had ie op de APK een te groot remverschil dan mag je beginnen aan de zoektocht der zoektochten. Er zijn enorm veel redenen waarom dit gebeurt waarvan ik er hier enkele zal noemen.
--Remblokjes/schoenen versleten/verglaasd of niet goed geinstaleerd
--Kromme schijven (voel je als je hard remt en je stuur beweegd) of versleten schijven
--Remdruk regelaar kaduuk
--Lucht in de remleidingen
--Slechte afdichting van de remcilinders
--Lekkende remleidingen
--Verkeerde montage van de banden (bij banden met richtinggebonden profiel)
--Speling op de fusees
--Speling in de ophanging
--Speling in het stuurhuis
--Verkeerde uitlijning
--Vastzittende remzuiger
--Versleten banden
--Oude remolie (eens in de 2 jaar vervangen vanwege het hygroscopisch karakter)
--Versleten schokdempers/veren
-- etc etc etc etc etc

Zoals je ziet teveel om op te noemen. Je kan de simpele dingen zelf oplossen maar houd het remverschil/scheeftrekken aan dan ben ik bang dat je toch de specialist moet gaan opzoeken

---Ontluchten remmen
Door het vervangen van de remolie of door extreme hitte wil er nog wel eens lucht in je remleidingen komen. Aangezien je lucht kan samenpersen is dat niet bevordelijk voor een goede remwerking van de auto. Remmen ontluchten doe je met zen 2'en (tenzij je een ontluchtset hebt en die heb je niet dus ga de buurman maar halen). Het principe is simpel. Iemand zorgt voor druk op het circuit door een aantal malen te pompen met het pedaal en dan de rem in te trappen en de ander draait de ontluchtings nippel open. Nu zet je op dat onluchtingsnippel een doorzichtig slangetje dat je in een bakje hangt. De buurman zorgt voor druk op het systeem en jij draait aan de nippel. Dit herhaal je net zo lang totdat er geen lucht meer naar buiten komt. Dan draai je het nippeltje terug dicht en PAS DAN verwijder je het slangetje. Zo ga je alle nippels af (het zijn er 4) te beginnen bij degene met de langste rem leiding (rechtsachter) richting de kortste remleiding (linksvoor). Ondertussen zorg je ervoor dat er genoeg remolie in het resevoir blijft zitten ander blijf je bezig natuurlijk.
Heb je de remolie in zijn geheel vervangen dan na een week of twee alles nog een keer ontluchten voor de eigewijze luchtbelletje die er niet gelijk uit wilde.

---Kromme schijven
Kromme schijven ontstaan meestal door met hete remmen op het rempedaal te blijven staan of door het nemen van een waterplas na een stukje flink doorraggen. Er is niet veel anders aan te doen dan de schijven vervangen (Ik ben geen voorstanden van afdraaien). Heb je vaak last van kromme schijven dan moet je toch eens kijken of je geen speling hebt op je remklauwen of dat de remklauw/schijf wel goed gemonteerd zijn. Ook kan bv het ophangpunt van de klauw krom zijn waardoor je de schijf krom duwt bij flink remmen

---Hoofdremcilinder vervanging
Verwijder de accu (aangezien je met sleutels in de weer gaat weet ik zeker dat je die op de accu deponeert met de kans op kortsluiting). Dan het remrecevoir leegmaken en verwijderen. Remleidingen losmaken en de moeren losmaken waarmee de hoofdremcilinder aan de bekrachtiger vastzit. Inbouwen gebeurt in omgekleerde volgorde. Leidingen ontluchten (neem er de tijd voor de luchtbelletjes moeten nu door heel het systeem heen dus duurt het lang, ververs trouwens gelijk de remolie) en daarna je gepriegel controleren op lekkage.

---Revisatie remklauwen
Nauw eerst haal je de remklauw onder je auto vandaan (vogel dat zelf maar uit, 2x torx en een remslang losmaken en eventueel slijtindicator en ABS). Dan de klauw goed reinigen zodat al het groffe vuil straks niet tussen de cilindertjes etc kan gaan schuren. Stofhoes van de zuiger afhalen en de zuiger uit zijn cilinder verwijderen (kan doormiddel van perslucht in de opening van de remslang) Pas op dat je niet te enthousiast gaat zijn want dan kan je je remzuiger achterna gaan rennen. Daarna de rubber ring verwijderen. Nu kan je alles goed schoon gaan maken met bv remmenreiniger of nog beter schone remvloeistof. Alles controleren op beschadiging. Waarna je de boring voorziet van een NIEUWE rubber ring (je bent tenslotte niet aan het beunen of wel ?) en die smeer je in met remcilinder pasta. Dat doe je ook met de onbeschadigde zuiger en nu plaats je de eveneens nieuwe stofkap met de buitenste keerlip op de zuiger. Daarna de zuiger iets terug in de boring van de klauw steken en de binnenste keerring in de cilindergroef proppen met behulp van een schroevendraaiertje of zo. De zuiger verder naar binnen duwen en zorgen dat de buitenste keerlip in de groef valt. Nu kan je alles wat nog niet op zijn plek zit terugbouwen en voila in theorie een zo goed als nieuwe remklauw.
Schilderen van de klauw doe je bij voorkeur voordat alles er weer opzit. En NATUURLIJK houd je rekening met het feit dat verf in de remcilinder en schroefgaten niet gewenst zijn. Mocht dit allemaal wat vaag klinken tja, tis ook al weer een tijd geleden toen ik het bij men oude auto gedaan heb.

succes

Denny

Nog wat linkjes die dieper op de materie ingaan:

http://www.stoptech.com/technical/
http://www.ferodo.co.uk/
Last edited by denny on MonMay24, 2004 10:27:25 AM, edited 3 times in total.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

OP ZOEK NAAR:
dikke torsieestaven
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3152
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Postby KMvrtr » SunMay23, 2004 4:35:29 PM

Hulde!

Prima samenvatting van een heleboel nuttige info. Mooi werk!

Weet jij soms ook nog ergens een how-to voor het schoonmaken of het volledig reviseren van de remklauwen?
Mag je bijvoorbeeld de hele remklauw met remmenreiniger behandelen, of moet eerst het hele zaakje uit elkaar? Hoe zit dat met de rubbertjes en zo? Enzovoorts...

Groet,

Antoine.
User avatar
KMvrtr
AX Master
AX Master
 
Posts: 1440
Joined: FriSep12, 2003 8:21:33 PM
Location: Almere

Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier

Postby matthiesn » SunMay23, 2004 7:16:59 PM

---Remverschil/scheeftrekken bij remmen
Trekt je auto scheef weg bij remmen of had ie op de APK een te groot remverschil dan mag je beginnen aan de zoektocht der zoektochten. Er zijn enorm veel redenen waarom dit gebeurt waarvan ik er hier enkele zal noemen.

--Remdruk regelaar kaduuk



Van bovenstaand probleem heb ik dus last.. Ben er al wel achter dat het aan de remdrukregelaar ligt... tenminste als dat dat ding is, wat direct onder je remolie reservoir zit..

Maar nu de echte vraag, wie kan mij vertellen hoe ik dat ding het beste kan vervangen?

Groetjes matthiesn
matthiesn
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 6
Joined: MonJan12, 2004 6:09:35 PM
Location: uithuizermeeden

Postby denny » SunMay23, 2004 7:47:27 PM

Nou dat ding wat presies onder je resevoir zit noemen ze hoofdremcilinder. Daar bouw je de druk op voor je systeem. Dat ding levert maar 1 druk aan alle leidingen dus is het hoogst onwaarschijnlijk dat het daaraan ligt. Hoe ben je tot je conclusie gekomen >>??
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

OP ZOEK NAAR:
dikke torsieestaven
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3152
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Postby matthiesn » SunMay23, 2004 8:08:23 PM

nou als ik rem, trap ik het pedaal bijna tot op de bodem voordat hij begint te remmen. En als hij dan eindelijk remt trekt hij heel erg naar links. Als ik dan het pedaal weer omhoog laat komen en weer rem, remt hij weer normaal en hoef ik het pedaal ook niet zover in te trappen.

Nou heb ik mij laten vertellen dat de auto twee remcircuits heeft. Linksvoor en rechts achter, en rechtsvoor en links achter. En nou denk ik dat dat ding onder mijn reservoir (waarvan nu dus blijkt dat het de hoofdremcilinder is), op de een of andere manier niet goed werkt en eerst dus aan een circuit druk geeft en dan bij de tweede keer trappen, aan beide circuits.

Is dat allemaal goed bedacht zo? of heeft iemand andere opties...
Als het dus wel aan de hoofdremcilinder ligt, hoe kan je die dan het beste ervangen?
matthiesn
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 6
Joined: MonJan12, 2004 6:09:35 PM
Location: uithuizermeeden

Postby denny » MonMay24, 2004 9:47:10 AM

matthiesn wrote:nou als ik rem, trap ik het pedaal bijna tot op de bodem voordat hij begint te remmen. En als hij dan eindelijk remt trekt hij heel erg naar links. Als ik dan het pedaal weer omhoog laat komen en weer rem, remt hij weer normaal en hoef ik het pedaal ook niet zover in te trappen.

Nou heb ik mij laten vertellen dat de auto twee remcircuits heeft. Linksvoor en rechts achter, en rechtsvoor en links achter. En nou denk ik dat dat ding onder mijn reservoir (waarvan nu dus blijkt dat het de hoofdremcilinder is), op de een of andere manier niet goed werkt en eerst dus aan een circuit druk geeft en dan bij de tweede keer trappen, aan beide circuits.

Is dat allemaal goed bedacht zo? of heeft iemand andere opties...
Als het dus wel aan de hoofdremcilinder ligt, hoe kan je die dan het beste ervangen?


Zoals je het nu verteld bouw je geen druk op id. dan zou het daar best wel eens aan kunnen liggen. uitbouwen daarvan .. heb het er even boven bijgezet.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

OP ZOEK NAAR:
dikke torsieestaven
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3152
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Postby denny » MonMay24, 2004 10:20:29 AM

KMvrtr wrote:Hulde!

Prima samenvatting van een heleboel nuttige info. Mooi werk!

Weet jij soms ook nog ergens een how-to voor het schoonmaken of het volledig reviseren van de remklauwen?
Mag je bijvoorbeeld de hele remklauw met remmenreiniger behandelen, of moet eerst het hele zaakje uit elkaar? Hoe zit dat met de rubbertjes en zo? Enzovoorts...

Groet,

Antoine.


tadaa... als jij er nou foto's van maakt.. Ik vergeet dat altijd en daarnaast reviseer ik mijn klauwen ook niet elk jaar hahahaha
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

OP ZOEK NAAR:
dikke torsieestaven
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3152
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Postby WouterL » TueJun15, 2004 3:28:20 PM

Na lang twijfelen toch maar een afspraak bij de garage gemaakt voor het vervangen van schijven en blokjes.

Net even gekeken hoe makkelijk ik zelf het spul er af kreeg, maar van mijn linker voorwiel zat 1 van de wielbouten al zo strak dat ik hem met geen mogelijkheid los kreeg. (heb zelfs de wielboutsleutel die er bij hoort kromgetrokken)

Dus ik laat het maar doen.

Kosten:
2x schijf 56.18 (Bosch --> heeft garage beste ervaringen mee op AX en BX)
2x blokjes 39.34

+ 1 uur werk + BTW = E180 :shock:

Is weer een dure grap ..... :evil:

Nu maar hopen dat het spul langer dan de vorige keer
(2 jaar - 25.000km meegaat)
WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 368
Joined: ThuSep11, 2003 10:30:20 AM
Location: Delft

Postby KMvrtr » TueJun15, 2004 4:48:09 PM

Man, je bent gek. Zonde van je centen, dat uurtarief dan.
Prijs voor schijven en blokjes is niet zo heel bijzonder.

Willen we er eens samen naar kijken?

Toevallig ben ik morgen de hele dag in de stalling in Abbenes, da's niet al te ver van je vandaan. Daar ligt ook mijn gereedschap.
Mail me maar even op KMvrtr@hotmail.com je telefoonnummer. Dan kunnen we wat afspreken, ook als je morgen niet kan. Doen we het volgende week of zo.
User avatar
KMvrtr
AX Master
AX Master
 
Posts: 1440
Joined: FriSep12, 2003 8:21:33 PM
Location: Almere

Postby axgt-er » TueJun15, 2004 5:00:58 PM

WouterL wrote:Na lang twijfelen toch maar een afspraak bij de garage gemaakt voor het vervangen van schijven en blokjes.

Net even gekeken hoe makkelijk ik zelf het spul er af kreeg, maar van mijn linker voorwiel zat 1 van de wielbouten al zo strak dat ik hem met geen mogelijkheid los kreeg. (heb zelfs de wielboutsleutel die er bij hoort kromgetrokken)

Dus ik laat het maar doen.

Kosten:
2x schijf 56.18 (Bosch --> heeft garage beste ervaringen mee op AX en BX)
2x blokjes 39.34

+ 1 uur werk + BTW = E180 :shock:

Is weer een dure grap ..... :evil:

Nu maar hopen dat het spul langer dan de vorige keer
(2 jaar - 25.000km meegaat)


Vraag gelijk waar het af en toe trillen van je stuur bij het remmen vandaan kan komen??? of had jij ook niet van zulke problemen?
User avatar
axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 266
Joined: SunJun15, 2003 12:58:46 PM
Location: epe

Postby WouterL » WedJun16, 2004 10:39:46 AM

@ KMvrtr

Bedankt voor het aanbod. Vandaag gaat niet meer lukken, maar misschien kunnen we volgende week wat regelen??
(kom net mijn bed uit na een avondje bbq, voetbal en heeeeeeeel veel bier :lol: )

Heb je op msn toegevoegd iig .. dus we bespreken de details daar wel!

@AXgt-er

Dat was ik idd. Het begon met af en toe een beetje trillen, maar werd steeds erger. Trilt nu ook bij remmen met lage snelheden. Dus ik denk toch aan de remschijven..
WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 368
Joined: ThuSep11, 2003 10:30:20 AM
Location: Delft

Postby 1992ax11i » WedJun16, 2004 10:20:55 PM

Heb zo iets ook gehad met mijn vorige AX, een 1.0 uit 1987.
Bleek gewoon lucht te zijn, althans in eerste instantie, half jaar later moest ik maandelijks mijn klauwen gangbaar (dus schoon) maken. Hij bleef linksvoor gewoon continu remmen.

Maar ja voor 400 GULDEN aanschaf heb ik er 2 en een half jaar mee gereden :lol: :lol: :D , en twee keer zonder kosten door de APK.

Toen ie weg ging had ie ook zijn tweede pil in het koelsysteem, hielp tot twee keer toe om een lekke koppakking te dichten (BAR?s laek korrels)
1992ax11i
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 62
Joined: SunJan04, 2004 7:53:11 PM
Location: Kop van Noord Holland

Postby IceByte » WedJun16, 2004 11:15:50 PM

WouterL wrote:@ KMvrtr

Bedankt voor het aanbod. Vandaag gaat niet meer lukken, maar misschien kunnen we volgende week wat regelen??
(kom net mijn bed uit na een avondje bbq, voetbal en heeeeeeeel veel bier :lol: )

Heb je op msn toegevoegd iig .. dus we bespreken de details daar wel!

@AXgt-er

Dat was ik idd. Het begon met af en toe een beetje trillen, maar werd steeds erger. Trilt nu ook bij remmen met lage snelheden. Dus ik denk toch aan de remschijven..


Mijn dieseltje had ook problemen met remmen, nadat ik em op zn zomerbandjes gezet had, bij de profile dachten ze dat ik de schijven krom getrokken had met het vastzetten van de wielen, dus ik balen, denk kan ik aan de nieuwe schijven. maar de schijven heet stoken door ff een aantal keren flink in de ankers te gaan zou kunnen helpen. Dat geprobeerd, maar hielp niks, wielen nog weer los gehad, en verdraaid, ook dat hielp niet. Maar het gekke komt nu, het is weer weggegaan bij mij, ik heb aan 1 kant toen nog de schijf helemaal van roest e.d ontdaan, voordat onze krik het begaf, en kort daarna is het vanzelf weggegaan.

continu aanlopen heb ik ook gehad, ik kon gewoon op een helling stilstaan zonder handrem of rem in te trappen, de hele zaak schoongemaakt, en ff afgeschuurd, daarna in het kopervet, en geen problemen meer gehad.
User avatar
IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2624
Joined: MonMay10, 2004 11:44:31 AM
Location: Den Ham (OV)

Postby Sharkey » ThuSep02, 2004 12:33:50 PM

net mijn remschijven en blokken laten vervangen.

Die dingen moeten dus nog ingereden worden en ik moet zeggen dat ik het behoorlijk scary vind hoe ze nu remmen (bijna niet dus).

Rempedaal voelt als een spons. Afremmen lukt eigenlijk enkel door terug te schakelen en een noodstop kan ik wel vergeten. Schijnt ook niet goed te zijn voor de nieuwe schijven...

Nou schijnt dit er allemaal bij te horen, maar echt veilig vind ik het niet.

Hoe moet ik eigenlijk de remmen oppompen? Als ik dat doe met de motor aan, kan ik blijven pompen er is geen verschil. Als ik het doe met de motor uit dan gaat het wel goed, na een paar keer pompen voelt het pedaal fijn aan maar zodra ik de motor aandoe is ie weer slap.

Is het trouwens normaal dat de auto niet remt als de motor uitstaat? Mijn oude ax deed dat wel gewoon ('87 1.1 te) maar deze dus niet ('94 1.1 first imp.)
Kwam ik dus achter toen ik hem met de motor uit van een heuveltje liep rollen... :shock:

MzzL
Eddie
Sharkey
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 57
Joined: SunJan18, 2004 3:56:21 PM
Location: Wijchen

Postby Sander » ThuSep02, 2004 6:12:08 PM

Hier klopt iets echt niet. Je remmen moeten het meteen doen. Je remmen doen het een stuk minder als je motor niet aanstaat. De bekrachtiger werkt namelijk op het vacuum van je motor. Als ik jou was zou ik eens mn remvloeistof niveau controlleren.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
User avatar
Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 4706
Joined: ThuJun12, 2003 1:19:56 PM
Location: Perth OZ

Postby Sander » ThuSep02, 2004 6:13:25 PM

Hier klopt iets echt niet. Je remmen moeten het meteen doen. Je remmen doen het een stuk minder als je motor niet aanstaat. De bekrachtiger werkt namelijk op het vacuum van je motor. Als ik jou was zou ik eens mn remvloeistof niveau controlleren. Ik denk dat er teveel inzit (ja dat is ook fout). Gevolg is dan ook dat ie brak remt. Het overschot krijg je eruit door een keukenpapiertje op te rollen dubbel vouwen en dan erin dopen. Dan zuig je lekker veel vloeistof op.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
User avatar
Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 4706
Joined: ThuJun12, 2003 1:19:56 PM
Location: Perth OZ

Postby Sharkey » FriSep03, 2004 11:09:30 AM

hoe zie ik dat er teveel vloeistof inzit? heb er net naar gekeken en het reservoir zit ongeveer 3 kwart vol.

Nou ja de nieuwe remmen doen het wel, maar ik moet het rempedaal helemaal naar beneden induwen voordat ik weerstand voel. en ik kan weinig druk uitoefenen op de remmen.

Bij de garage zeggen dat dat gebruikelijk is met nieuwe schijven en nieuwe blokken en dat het langzaam beter wordt en dat het pas na zo'n 400 Km helemaal perfect is (en als het na 400Km niet perfect is dat dan de remmen ontlucht moeten worden). En dat het niet verstandig is om met nieuwe remmen hard te remmen omdat ze dan gelijk krom kunnen trekken.

Nu ga ik ervanuit dat ze weten waar ze het over hebben en ik kan mij er ook wel iets bij voorstellen, nieuwe schoenen moeten ook ingelopen worden voordat ze lekker soepel zijn, maar toch vind ik het vreemd. Had ik ze zelf vervangen en hetzelfde effect gehad dan had ik zeker gedacht dat ik iets niet goed gedaan zou hebben.
En echt veilig is het volgens mij ook niet...

Nu ik er zo'n 150Km mee gereden heb zie ik trouwens wel al een verbetering. Het rempedaal grijpt al bijna halverwege aan en het afremmen zelf gaat ook al beter.

Dus maar ff wachten hoe het na 400 Km is...
Sharkey
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 57
Joined: SunJan18, 2004 3:56:21 PM
Location: Wijchen

Postby Sander » FriSep03, 2004 6:19:33 PM

Telkens als ik remmen vervangen heb konden ze daarna als een gek tekeer gaan. Blijf het een raar verhaal vinden. reservoir moet trouwens ongeveer tot de helf van de verdikking vol ztten. Schijnen ook maatstreepjes op te staan.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
User avatar
Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 4706
Joined: ThuJun12, 2003 1:19:56 PM
Location: Perth OZ

Postby ZX-Cruiser » TueSep07, 2004 8:19:39 PM

Hoe zit het nou met andere klauwen monteren?
Wat past? Wat moet je aanpassen?
Ik lees al een aantal keren dat de klauwen van een Pug 309 passen.. Ik neem aan dat je dan ook de fusee's meepakt :) En welke 309 hebben we het dan over? een 'gewone' of gelijk een GTI16 :?
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05
User avatar
ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 659
Joined: SunAug29, 2004 7:30:15 PM
Location: Harderwijk

Postby Sander » WedSep08, 2004 1:13:56 AM

Laat ik het zo zeggen. Op een 205 passen de klauwen van een 309 en de klauwen van een 205 passen op een ax. De klauwen van een 309 GTI worden veel gebruikt op 205ies. Dus die zullen ook passen op je ax. Dan is alleen nog de vraag of daarna je wielen nog passen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
User avatar
Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 4706
Joined: ThuJun12, 2003 1:19:56 PM
Location: Perth OZ

Next

Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests