Problemen met de remmen , kijk eerst hier

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Postby menmulder » TueApr05, 2005 10:15:23 AM

Eriks wrote:
menmulder wrote:als die niet los wil dan boor ik hem er dus gewoon uit dan maar geen schroefje


Ik heb ook mijn schijven vervangen en kwam ook dit rot schroefje tegen. Links zat het ding muurvast en was al helemaal dol. Schroefje doorboord dus en zo dat ik er 1-2-3 geen ander schroefje meer in krijg. Dus rij ik nu met links een schijf die alleen door de wielbouten vast gehouden wordt.

Is dat schroefje echt alleen om de schijf te borgen als je het wiel er af hebt? Of heeft het echt een noodzakelijke borg functie bij het rijden en remmen. Mijn AX remt nu super! Ik ben zeer tevreden. Piept alleen nog een beetje! Maar mijn probleem is dat ik nu na het vervangen vanaf 130km/uur trillingen in het stuur heb. Toeval, of komt dit door mijn remoperatie en het schroefje????

verder was het een eitjesklus! Daarom rij je ook AX!


Dat schroefje is puur en alleen om de schijf te borgen, zonder is een beetje irritand om je wiel er op en af te doen maar hij word echt vastgehouden door de wielbouten, dat trillen komt denk ik niet van de remmen af, ik denk eerder dat er mischien een loodje van je wiel is gevallen bij het demonteren ofzo even laten balanceren kost een paar euro
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done
menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 344
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Postby Eriks » TueApr05, 2005 10:17:57 AM

menmulder wrote:Dat schroefje is puur en alleen om de schijf te borgen, zonder is een beetje irritand om je wiel er op en af te doen maar hij word echt vastgehouden door de wielbouten, dat trillen komt denk ik niet van de remmen af, ik denk eerder dat er mischien een loodje van je wiel is gevallen bij het demonteren ofzo even laten balanceren kost een paar euro


Goed punt! Ik zal zo eens kijken of de loodjes er nog aanzitten!
User avatar
Eriks
AX Master
AX Master
 
Posts: 1000
Joined: SunJul27, 2003 1:15:57 PM
Location: Arnhem

Postby menmulder » TueApr05, 2005 10:31:36 AM

Eriks wrote:
menmulder wrote:Dat schroefje is puur en alleen om de schijf te borgen, zonder is een beetje irritand om je wiel er op en af te doen maar hij word echt vastgehouden door de wielbouten, dat trillen komt denk ik niet van de remmen af, ik denk eerder dat er mischien een loodje van je wiel is gevallen bij het demonteren ofzo even laten balanceren kost een paar euro


Goed punt! Ik zal zo eens kijken of de loodjes er nog aanzitten!


Ja ik zeg ook maar iets hoor, maar opzich is het onlogisch als het aan je remmen zou liggen of ze moeten echt aanlopen ofzo maar dat lijkt me vreemd als je ze net los hebt gehad.
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done
menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 344
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Postby Rio97 » MonApr18, 2005 9:23:03 PM

Wat voor remolie gooien jullie er eigenlijk in?
Vandaag (voor het eerst) wat DOT4 erbij gedaan, maar nu beginnen de 2cv rijders thuis bij hoog en laag te beweren dat in een ouwe Citroen altijd LHM moet.
Komen ze aan met een bus LHM, staat er vanalles op; XM, BX en nog wat maar geen AX.
Ik is toch niet gek :?

oja, 1.1 type 1 uit juni 91
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Postby IceByte » MonApr18, 2005 10:02:15 PM

Rio97 wrote:Wat voor remolie gooien jullie er eigenlijk in?
Vandaag (voor het eerst) wat DOT4 erbij gedaan, maar nu beginnen de 2cv rijders thuis bij hoog en laag te beweren dat in een ouwe Citroën altijd LHM moet.
Komen ze aan met een bus LHM, staat er vanalles op; XM, BX en nog wat maar geen AX.
Ik is toch niet gek :?

oja, 1.1 type 1 uit juni 91


Is LHM niet alleen voor de hydraulische vering, en niet voor de remmen, of heb ik het nu verkeerd?
User avatar
IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2624
Joined: MonMay10, 2004 11:44:31 AM
Location: Den Ham (OV)

Postby bokkie » TueApr19, 2005 8:46:41 AM

productspecificaties van LHM+ olie van Kroon.

http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productcatalogus.php?prodid=124&m=recommend

idd, geen AX toepassingen dus gewoon dot4 erin knikkeren. Das een universele remvloeistof dus altijd goed (zeker voor een auto uit dat bouwjaar).
bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 602
Joined: ThuOct21, 2004 12:24:47 PM
Location: Den bosch

Postby Sander » TueApr19, 2005 9:49:24 AM

uhhh dot5.1 ;)
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
User avatar
Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 4706
Joined: ThuJun12, 2003 1:19:56 PM
Location: Perth OZ

Postby Rio97 » TueApr19, 2005 10:09:05 AM

bokkie wrote:productspecificaties van LHM+ olie van Kroon.

http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productcatalogus.php?prodid=124&m=recommend

idd, geen AX toepassingen dus gewoon dot4 erin knikkeren. Das een universele remvloeistof dus altijd goed (zeker voor een auto uit dat bouwjaar).


Thnx, kan ik weer rustig slapen :)
Die lui ook met die hydraulische auto's :twisted:

Op de site van Kroon staat ook een handige zoekmachine:
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productadvies.php

Rogier
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Postby bokkie » TueApr19, 2005 10:33:20 AM

Remvloeistof is het transport medium wat de kracht van het rempedaal, al dan niet versterkt door een rembekrachtiger, verplaatst naar een kracht op de remmen van een auto.



Remvloeistof specificaties
Alle remvloeistoffen moeten voldoen aan bepaalde standaarden, de minimale eisen zijn beschreven in het "three Department Of Transportation" oftewel DOT. Er is DOT 3, DOT 4 en DOT 5.1 voor de vloeistoffen op Poly-glycol ether basis en DOT 5 voor de op siliconen gebaseerde vloeistoffen.

Warme vloeistof gaat koken, waardoor stoom vrijkomt. In stoom zit lucht, lucht perst makkelijk samen, resultaat een zompig pedaal. Dit is echter geen fading.
de zogenoemde DOT4 vloeistof gaat bijvoorbeeld "koken" (ontbinden) bij ongeveer 230 ?C en de DOT5.1 vloeistof doet dat pas bij 270 ?C. Het grote voordeel van DOT5.1 ten opzichte van DOT4 is hiermee dus meteen duidelijk want bij een beetje stevig remmen stijgt de temperatuur al tot zo'n 130 graden. Doe je dit dus een paar keer achter elkaar (?sportieve rijstijl) zit je er al snel boven. Hierbij wordt natuurlijk niet over de temperatuur van de totale hoeveelheid remvloeistof gesproken, maar alleen over het deel achter de remzuiger.
Als een vloeistof kookt ontbind het en komen er gasbelletjes vrij. Deze gasbelletjes zijn makkelijker samen te persen dan een vloeistof. Dit heeft dus tot gevolg dat het rempedaal niet meer hard aanvoelt maar de bestuurder het gevoel geeft dat hij op een spons trapt. Dit heeft een verminderde remkracht tot gevolg.

Het natte kookpunt is de minimale temperatuur waarbij de vloeistof begint met koken als het remsysteem 3% van de aanwezige remvloeistof aan water bevat. Het droge kookpunt is de temperatuur waarbij het de vloeistof begint met koken als het geen water bevat. Het droge kookpunt is van belang bij race en rallysport auto's en het natte kookpunt is meer van belang bij personenauto's. Dit omdat bij personenauto's het verversen van de vloeistof vaak word vergeten en omdat in de racerij meer gebruik word gemaakt van stalen leidingen welke minder snel water doorlaten als de gebruikelijke gewapende rubberen slangen.

De kookpunten van de verschillende vloeistoffen op een rij.

Droge kookpunt Natte kookpunt
DOT3 205 ?C 140 ?C
DOT4 230 ?C 155 ?C
DOT5 260 ?C 180 ?C
DOT5.1 270 ?C 190 ?C



Remvloeistof op siliconen basis
Remvloeistof op siliconen basis neemt geen vloeistof op en is niet schadelijk voor de lak. Doordat het geen water absorbeert of zich mengt met water. Hierdoor ontstaat er na verloop van tijd een water/remvloeistof/water/remvloeistof situatie in de remleiding waardoor er door het, ten opzichte van de remvloeistof, lage kookpunt van water snel gasbelletjes ontstaan.

DOT5 vloeistof heeft een hogere compressie verhouding. Dit wil dus zeggen dat de vloeistof ?harder? is. Verder heeft DOT5 vloeistof geen extra agressieve bestanddelen ten opzichte van DOT4. Tegenwoordig is er ook DOT5.1 vloeistof, deze heeft de eigenschappen van de DOT5 maar is op synthetische basis.


Remvloeistof op poly-glycol ether basis
De DOT 3, 4 en 5.1 vloeistoffen zijn op poly-glycol ether basis. Deze soorten remvloeistoffen worden hydroscopische vloeistoffen genoemd. Dit betekend dat er water in kan oplossen maar nogsteeds hun technische eigenschappen niet verliezen. Echter verlaagt het water in de remvloeistof het kookpunt aanzienlijk, en daarmee dus ook de remprestaties bij het warmer worden van de remmen.

De op poly-glycol gebaseerde vloeistoffen zijn minder comprimeerbaar dan de vloeistoffen op siliconen basis. Ook al neemt de temperatuur toe de vloeistof op poly-glycol basis is 2 keer minder zo goed te comprimeren. Hoe minder goed een remvloeistof te comprimeren val hoe beter het pedaal gevoel is.



Belangrijke punten
Door de remvloeistof niet regelmatig te verversen zal door het water wat vrijwel altijd in het systeem door kan dringen er voor zorgen dat de remvloeistof meer water bevat. Hierdoor word het kookpunt van de vloeistof verlaagd en nemen de remprestaties af.

Een geopend flesje remvloeistof is zeer kort houdbaar. Dit komt doordat het op deze manier vocht op kan nemen en dus het kookpunt word verlaagd nog voordat het in gebruik genomen is. Maak daarom gebruik van de kleine flesjes, zodat je nooit veel vloeistof overhoud in een geopende fles.

Zorg er ook voor dat de dop van het reservoir van de hoofdremcilinder goed afdicht en draai hem zo min mogelijk los, dit omdat de remvloeistof water uit de lucht opneemt (hygroscopisch)

Remvloeistof is niet duur en ook de DOT5.1 is niet veel duurder dan bijvoorbeeld de DOT4, daarom is de keuze voor de DOT5.1 eigenlijk de meest logische.

Mix nooit verschillende vloeistoffen (merk of type) met elkaar en zeker geen vloeistoffen op siliconen basis met poly-glycol ether mengen want dat gaat schiften met desastreuze gevolgen.

Gekopieerd van http://www.decrxgarage.nl/Pagina/info_remmen.htm

Daar kun je ook meer info vinden over remmen en remvloeistof
bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 602
Joined: ThuOct21, 2004 12:24:47 PM
Location: Den bosch

Postby kevin.broke » TueApr19, 2005 1:25:45 PM

Interessant stukje bokkie!

DOT5.1 lijkt zo inderdaad de beste optie... Heb dit echter ook ooit in m'n alfa willen gooien, en toen werd me verteld dat dat NIET verstandig was omdat die remvloeistof te stroperig is bij lage temperaturen, en dus pas lekker remt als je daadwerkelijk een paar x snoeihard hebt afgeremd!

Hoe zit dat dan?
kevin.broke
AX Spaster Mammer
 
Posts: 10133
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Postby bokkie » TueApr19, 2005 1:46:35 PM

Remvloeistof is hygroscopisch en neemt dus vocht uit de lucht op. het remvermogen wordt daardoor minder. Bij remmen wordt remvloeistof heet en bij veel en krachtig remmen kan hij makkelijk temperaturen boven de 100 graden Celsius bereiken. Het vocht dat in de remvloeistof is opgenomen gaat dan koken waardoor dampvorming ontstaat (zuurstof/luchtdeeltjes). Vloeistof kun je niet samenpersen, maar gas wel. Dus bij het bereiken van het kookpunt wordt bij remmen het gas in de leidingen samengedrukt en heb je dus geen druk. "Fading" is een combinatie van verhitting van je remvloeistof (ook wel "vapourlock" genoemt) en verglazen van je remblokjes. beide hebben een verminderde remwerking tot gevolg.

hoe hoger de viscositeit van de vloeistof(DOT 5.1) hoe hoger het kookpunt van de "droge" vloeistof.(bij 5.1 ? 270graden) tevens heeft deze minder last van Hygroscopische werking als lagere viscositeit vloeistof (DOT 4 en 3 etc).
bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 602
Joined: ThuOct21, 2004 12:24:47 PM
Location: Den bosch

Postby Kakelbont » TueApr19, 2005 8:18:16 PM

Ik heb dot5 erin gedaan, dat is achteraf dus goeie remolie? Lucky me 8)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Kakelbont
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3518
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)

Postby bokkie » WedApr20, 2005 7:35:31 AM

DOT5 is op siliconen basis > geen agressieve bestandsdelen, maar toch de verdere eigenschappen van DOT5.1

Je hebt dus de goeie genomen (ookal denk ik niet dat je het verschil merkt tussen DOT4 en DOT5.1 met normaal straatgebruik).

Als je echt aan het raggen gaat en flink op de hoo ijzers trapt > dan zou je het misschien kunnen merken.
bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 602
Joined: ThuOct21, 2004 12:24:47 PM
Location: Den bosch

Postby denny » WedApr20, 2005 5:38:48 PM

wat dacht je van op vakantie bergaf rijden. Hoeveel mensen daar hun remmen niet op slopen. dan kun je beter zorgen dat ze wat hogere temepraturen aankunnen. Tis nogal lullig als je beneden aangekomen geen druk meer hebt
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3154
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Postby saxo100 » WedApr20, 2005 5:50:35 PM

Welke soort remolie er in je systeem moet staat meestal aangegeven op de dop van je reservoir.
Het is zeer onverstandig om andere te gebruiken als staat voorgeschreven.

Doordat de diverse soorten met elkaar vermengen kunnen reacties ontstaan die het remvermogen en de onderdelen( rubbers b.v.) behoorlijk aan kunnen tasten.
Als je de remolie ververst krijg je je systeem nooit 100% schoon van de oude gebruikte vloeistof.
Overgaan op een remvloeistof met andere specificaties is dus allen aan te bevelen als je je hele remsysteem vernieuwd.
Last edited by saxo100 on WedApr20, 2005 8:04:08 PM, edited 1 time in total.
saxo100
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 577
Joined: SunMar07, 2004 6:43:43 PM

Postby saxo100 » WedApr20, 2005 6:02:43 PM

bokkie wrote:Remvloeistof is hygroscopisch en neemt dus vocht uit de lucht op. het remvermogen wordt daardoor minder. Bij remmen wordt remvloeistof heet en bij veel en krachtig remmen kan hij makkelijk temperaturen boven de 100 graden Celsius bereiken. Het vocht dat in de remvloeistof is opgenomen gaat dan koken waardoor dampvorming ontstaat (zuurstof/luchtdeeltjes). Vloeistof kun je niet samenpersen, maar gas wel. Dus bij het bereiken van het kookpunt wordt bij remmen het gas in de leidingen samengedrukt en heb je dus geen druk. "Fading" is een combinatie van verhitting van je remvloeistof (ook wel "vapourlock" genoemt) en verglazen van je remblokjes. beide hebben een verminderde remwerking tot gevolg.

hoe hoger de viscositeit van de vloeistof(DOT 5.1) hoe hoger het kookpunt van de "droge" vloeistof.(bij 5.1 ? 270graden) tevens heeft deze minder last van Hygroscopische werking als lagere viscositeit vloeistof (DOT 4 en 3 etc).


Wat ik rood heb gemaakt is onzin.
Vapourlock is het ontstaan van gasbellen in de bezineleiding of carburator als gevolg van hitte. Als er gasbellen in de leiding ontstaan kan de benzinepomp geen benzine meer pompen want hij drukt slechts de gasbel in elkaar. Een gevolg is dat de benzine niet meer of onvoldoende doorstroomt naar de vlotterkamers en de motor niet meer wil trekken of afslaat. Als de auto even heeft stilgetaan wil hij ook niet of heel moeilijk starten.
Vapourlook heeft dus niets met je remmen te maken
saxo100
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 577
Joined: SunMar07, 2004 6:43:43 PM

Postby Rio97 » WedApr20, 2005 7:53:45 PM

vts 8v wrote:Welke soort remolie er in je systeem moet staat meestal aangegeven op de dop van je reservoir.
Het is zeer onverstandig om andere te gebruiken als staat voorgeschreven.


Klopt, wist (met moeite) te ontcijferen dat er DOT3 stond.
Scheelde niet veel want we stonden op het punt om de vloeistof over te hevelen.
En aangezien de vloeistof toch wel essentieel is voor de motor (mijn chef vertelde dat hij ooit op deze manier zijn net gerestaureerde Morris Minor om zeep had geholpen) wilde ik het toch graag even in de groep gooien.
En ik kon mijn lol op :D

De hydraulische Citroens hebben een soort all in one systeem dat inderdaad alleen op LHM werkt. Met DOT lost het rubber op.
Zal't op de Citromobile nog's vragen aan een willekeurige man met baard en pijp :wink:
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Postby bokkie » ThuApr21, 2005 7:27:55 AM

vts 8v wrote:
bokkie wrote:Remvloeistof is hygroscopisch en neemt dus vocht uit de lucht op. het remvermogen wordt daardoor minder. Bij remmen wordt remvloeistof heet en bij veel en krachtig remmen kan hij makkelijk temperaturen boven de 100 graden Celsius bereiken. Het vocht dat in de remvloeistof is opgenomen gaat dan koken waardoor dampvorming ontstaat (zuurstof/luchtdeeltjes). Vloeistof kun je niet samenpersen, maar gas wel. Dus bij het bereiken van het kookpunt wordt bij remmen het gas in de leidingen samengedrukt en heb je dus geen druk. "Fading" is een combinatie van verhitting van je remvloeistof (ook wel "vapourlock" genoemt) en verglazen van je remblokjes. beide hebben een verminderde remwerking tot gevolg.

hoe hoger de viscositeit van de vloeistof(DOT 5.1) hoe hoger het kookpunt van de "droge" vloeistof.(bij 5.1 ? 270graden) tevens heeft deze minder last van Hygroscopische werking als lagere viscositeit vloeistof (DOT 4 en 3 etc).


Wat ik rood heb gemaakt is onzin.
Vapourlock is het ontstaan van gasbellen in de bezineleiding of carburator als gevolg van hitte. Als er gasbellen in de leiding ontstaan kan de benzinepomp geen benzine meer pompen want hij drukt slechts de gasbel in elkaar. Een gevolg is dat de benzine niet meer of onvoldoende doorstroomt naar de vlotterkamers en de motor niet meer wil trekken of afslaat. Als de auto even heeft stilgetaan wil hij ook niet of heel moeilijk starten.
Vapourlook heeft dus niets met je remmen te maken


Ik heb het eens opgezocht, maar vapourlock kan wel degelijk bij remsystemen optreden. Dit is gewoon hetzelfde principe als een vapourlock in je brandstofsysteem > een luchtbel die je tijdens het remmen samendrukt en die daarbij de remprestatie zeer nadelig beinvloed danniet het remmen onmogelijk maakt.

Ook werd iets gezegd over oplossende rubbers. Dit klopt (na enig research).

DOT 4 is in een DOT 3 systeem te gebruiken, maar niet andersom. Het gebruik van DOT 5 is alleen toegestaan in remsystemen die daar geschikt voor zijn. DOT 5 is een vloeistof op siliconenbasis en zal de afdichtingen van DOT 4 en DOT 3 systemen oplossen. Gebruik nooit DOT 5 vloeistof in DOT 4 systemen.
Er is echter vloeistof in de handel die voldoet aan de DOT 3 specificaties maar in DOT 4 systemen gebruikt mag worden. Op de flesjes staat dan DOT 5 compliant of iets in die geest. Als er Silicone op staat kan het niet in DOT 4 gebruikt worden om bovenstaande reden.
bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 602
Joined: ThuOct21, 2004 12:24:47 PM
Location: Den bosch

Postby saxo100 » ThuApr21, 2005 7:40:49 AM

bokkie wrote:
vts 8v wrote:
bokkie wrote:Remvloeistof is hygroscopisch en neemt dus vocht uit de lucht op. het remvermogen wordt daardoor minder. Bij remmen wordt remvloeistof heet en bij veel en krachtig remmen kan hij makkelijk temperaturen boven de 100 graden Celsius bereiken. Het vocht dat in de remvloeistof is opgenomen gaat dan koken waardoor dampvorming ontstaat (zuurstof/luchtdeeltjes). Vloeistof kun je niet samenpersen, maar gas wel. Dus bij het bereiken van het kookpunt wordt bij remmen het gas in de leidingen samengedrukt en heb je dus geen druk. "Fading" is een combinatie van verhitting van je remvloeistof (ook wel "vapourlock" genoemt) en verglazen van je remblokjes. beide hebben een verminderde remwerking tot gevolg.

hoe hoger de viscositeit van de vloeistof(DOT 5.1) hoe hoger het kookpunt van de "droge" vloeistof.(bij 5.1 ? 270graden) tevens heeft deze minder last van Hygroscopische werking als lagere viscositeit vloeistof (DOT 4 en 3 etc).


Wat ik rood heb gemaakt is onzin.
Vapourlock is het ontstaan van gasbellen in de bezineleiding of carburator als gevolg van hitte. Als er gasbellen in de leiding ontstaan kan de benzinepomp geen benzine meer pompen want hij drukt slechts de gasbel in elkaar. Een gevolg is dat de benzine niet meer of onvoldoende doorstroomt naar de vlotterkamers en de motor niet meer wil trekken of afslaat. Als de auto even heeft stilgetaan wil hij ook niet of heel moeilijk starten.
Vapourlook heeft dus niets met je remmen te maken


Ik heb het eens opgezocht, maar vapourlock kan wel degelijk bij remsystemen optreden. Dit is gewoon hetzelfde principe als een vapourlock in je brandstofsysteem > een luchtbel die je tijdens het remmen samendrukt en die daarbij de remprestatie zeer nadelig beinvloed danniet het remmen onmogelijk maakt.

Ook werd iets gezegd over oplossende rubbers. Dit klopt (na enig research).

DOT 4 is in een DOT 3 systeem te gebruiken, maar niet andersom. Het gebruik van DOT 5 is alleen toegestaan in remsystemen die daar geschikt voor zijn. DOT 5 is een vloeistof op siliconenbasis en zal de afdichtingen van DOT 4 en DOT 3 systemen oplossen. Gebruik nooit DOT 5 vloeistof in DOT 4 systemen.
Er is echter vloeistof in de handel die voldoet aan de DOT 3 specificaties maar in DOT 4 systemen gebruikt mag worden. Op de flesjes staat dan DOT 5 compliant of iets in die geest. Als er Silicone op staat kan het niet in DOT 4 gebruikt worden om bovenstaande reden.


En bij een remsysteem noemen ze dit dan "Fading".
Let wel of wat op een forum gezegd wordt, men name over remmen. Er zijn hier een hoop mensen die ,omdat zij de technische kennis zelf niet hebben, hun vragen hier stellen en klakkeloos doen wat anderen hun aanbevelen.
In dit geval, met remmen, zou dit tot ongewenste situaties kunnen leiden.
saxo100
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 577
Joined: SunMar07, 2004 6:43:43 PM

Postby bokkie » ThuApr21, 2005 8:02:34 AM

Mee eens, daar kom ik onder geen mogelijkheid onderuit. Dat iemand zich verwond of erger, na aanleiding van het lezen van een AX forumbericht is iets wat we absoluut niet willen.

Altijd dus ff een second opinion vragen bij de automaterialenzaal (bij gebrek aan technische voorkennis en toch zelf willen hobby'en) welke remvloeistof voor jou auto geschikt is.

(Ookal vertrouw ik er daar ook niet altijd op, als ik af en toe zie wat voor uilskuikens er achter de balie staan.) Niet bedoeld als belediging voor mensen hier die deze job uitoefenen want ik ben ook een van u geweest. :wink:
bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 602
Joined: ThuOct21, 2004 12:24:47 PM
Location: Den bosch

PreviousNext

Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 45 guests

cron