Problemen met de remmen , kijk eerst hier

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Postby MNM(tm) » ThuSep16, 2010 9:52:01 PM

...en dat invetten van die geleidebussen kun je best doen met gewoon lagervet of speciaal vet van Molykote. géén copaslip gebruiken, omdat dat te stug is!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby yup » ThuSep16, 2010 10:16:48 PM

Bossie wrote:
Mastenhose wrote:
Bossie wrote:Ik denk dat mnm de geleidebussen bedoeld waarover de klauwen heen en weer schuiven.


En ik denk dat YUP dan weer het setje uit mijn post bedoeld... :D


Dat denk ik ook ;)

En ik denk ook dat YUP de bussen waar de remklauwen over heen en weer schuiven goed schoon moet maken en goed moet invetten ;) (naast het gangbaar maken van de zuigers in de klauw)


Heb ik hier een revisiekit voor nodig of niet (voor het gangbaar maken van de zuigers in de klauw?).

Ik ga gewoon zo doorrijden totdat alles op is, wat ik ECHT kl*te vind is dat de rechterblokken gewoon vrijwel nieuw zijn, en de buitenste linkerblok gewoon bijna helemaal op. Ik denk dat dat ook de reden is dat de schijf krom is: de remblok blijft hangen/remmen en daardoor overhit de schijf waardoor ie krom trekt.

Trouwens als ik mijn rem rustig intrap remt de auto onregelmatig, net alsof de schijf extreem krom is, dit heeft ook met de remklauw te maken denk ik?
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994
yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 91
Joined: TueNov03, 2009 11:11:10 PM

Postby MNM(tm) » ThuSep16, 2010 11:51:12 PM

De hele remklauw schuift over twee stalen bussen (1.4i/GTi/GTI) of twee stalen pennen (1.1i) die aan de veerpoot vast geschroefd zitten.
Als de remklauw niet of niet goed genoeg soepel over die bussen/pennen kan glijden, blijft deze het buitenste remblok tegen de schijf aan duwen.

Daar helpt dat revisie-kitje van een tientje niet tegen.
Wat je moet doen is de boel eens helemaal uit elkaar halen en GOED schoon maken. Smeer de stalen bussen/pennen in met kogellagervet.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby IceByte » FriSep17, 2010 10:02:38 AM

MNM(tm) wrote:De hele remklauw schuift over twee stalen bussen (1.4i/GTi/GTI) of twee stalen pennen (1.1i) die aan de veerpoot vast geschroefd zitten.
Als de remklauw niet of niet goed genoeg soepel over die bussen/pennen kan glijden, blijft deze het buitenste remblok tegen de schijf aan duwen.

Daar helpt dat revisie-kitje van een tientje niet tegen.
Wat je moet doen is de boel eens helemaal uit elkaar halen en GOED schoon maken. Smeer de stalen bussen/pennen in met kogellagervet.


Ik zou geen kogellagervet nemen voor zoiets, de klauwen worden warm, en daar kan kogellagervet niet zo best tegen, beter om kopervet te gebruiken bij de remmerij
User avatar
IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2624
Joined: MonMay10, 2004 11:44:31 AM
Location: Den Ham (OV)

Postby Henk Bats » FriSep17, 2010 10:54:12 AM

IceByte wrote:... Ik zou geen kogellagervet nemen voor zoiets, de klauwen worden warm, en daar kan kogellagervet niet zo best tegen, beter om kopervet te gebruiken bij de remmerij


Bij remmen NOOIT kogellagervet gebruiken, en zoals IceByte al schreef alleen koperveT.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
User avatar
Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
 
Posts: 4133
Joined: SatOct09, 2004 3:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby MNM(tm) » MonSep20, 2010 11:53:59 AM

Tip komt trouwens van een Citroën monteur zelf af!
En kopervet is -nogmaals- ook GEEN goed idee (vooral niet op de glijbussen), omdat dat spul gewoon te stug is! Kleine vervormingen in de remschijf kunnen dan niet meer door het soepel mee bewegen van de remklauw worden opgevangen, waardoor de hele voorpoot gaat trillen.
Als je echt lagervet wilt afraden, pak dan het speciale spul van Molykote.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby yup » SunOct17, 2010 7:47:34 PM

Mijn 106 is van 1994. Weet iemand welke systeem er gebruikt word, Bosch/Bendix of ATE?

Ik wil op internet remmen bestellen vandaar, bij de schijven maakt het niets uit, bij de blokken wel want die zijn anders.
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994
yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 91
Joined: TueNov03, 2009 11:11:10 PM

Postby Bossie » SunOct17, 2010 8:05:40 PM

Even een wiel er af halen en kijken wat voor klauw er is gemonteerd. PSA maakt altijd gebruik van meerdere leveranciers om niet in de problemen te komen als er 1 over de kop gaat. Vooral bij uitlopende modellen willen ze dan nog wel eens de magazijnen leeg maken.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Postby yup » SunOct17, 2010 8:15:26 PM

Diameter is wel 238 mm, zelfde als bij AX neem ik aan? Is een 1.1i

Oh ja, hoe kan je zien wat voor klauw er op zit? Staat er ergens een merk ofzo op de klauwen?
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994
yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 91
Joined: TueNov03, 2009 11:11:10 PM

Postby Bossie » SunOct17, 2010 8:26:59 PM

Klik

Alle verschillende remdelen voor een Peug 106 1.1 fase 1. Staan plaatjes van de blokken bij, daar kun je het aan zien.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Postby yup » TueOct19, 2010 6:39:15 PM

Vandaag in de garage laten vervangen en alles heel lekker gangbaar laten maken.

Kreeg Bosch remschijven (238 mm) en TRW remblokken, de korte kleine remblokken dus. Remklauw is trouwens van ATE, staat erop.

2 vragen: ik heb niet veel ermee gereden, misschien 50 km maar de remmen zijn niet erg goed? Er is weinig bite en je moet hard doortrappen om de auto snel stil te laten staan. Lijkt wel alsof de schijven en blokken erg "glad" zijn. De schijven zijn schoongemaakt met remmenreiniger. Pedaal als je remt is hard. Dus gaat niet tot de bodem ofzo... Waar kan dit aan liggen moet het langer ingeremd worden ofzo?

De hele boel trilt niet meer, dit komt dus echt door de remschijven zelf. Gelijk ashoes laten vervangen (begon te scheuren) en verdomd, een vreemd geluid is weggegaan nu!!!

2e vraag, er zitten sensor kabeltjes op iedere blok, en er zit op de veerpoot ook een stekker. Maar deze auto heeft geen remslijtage indicator, dat is toch dom als de hele handel erin zit dan moet er toch ook een lampje zijn? Of is die lamp defect ofzo bij mijn 106?
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994
yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 91
Joined: TueNov03, 2009 11:11:10 PM

Postby Terminal » TueOct19, 2010 9:57:52 PM

238mm schijfjes, is het zelfde als wat ik op mijn 1.1 had... dat remt zelfs met sportschijven en blokjes niet heel erg hard...
Misschien moet het nog even wat inslijten, ga uit van 250KM voordat alles optimaal op elkaar is ingesleten.
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Postby yup » TueNov30, 2010 12:05:44 AM

Ok leuk, alweer een probleem met de 106, begint wel behoorlijk irri te worden eerlijk gezegd :evil:

Rempedaal gaat tot de bodem.
Maakt niet uit of ik 1x of 10x achter elkaar trap, is zeer zacht gaat met gemak helemaal tot de bodem en daar is het keihard.
Auto trekt (erg) naar links, als ik heel hard trap (bij het harde gedeelte onderin de pedaal zeg maar) lijkt het alsof de linkervoorwiel blokkeert...
Auto remt nauwelijks, is levensgevaarlijk te noemen zelfs
:shock:

Wat KAN dit zijn? HRC lek? Rembekrachtiger lek? Achterste remcylinders lek? Remleiding lek? Remvloeistof te laag?

HRC test: paar keer pompen met motor uit, rempedaal indrukken, auto starten als de zooi wegzakt werkt de HRC, klopt dit?
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994
yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 91
Joined: TueNov03, 2009 11:11:10 PM

Postby AlexanderB » TueNov30, 2010 12:41:20 AM

die test test de bekrachtiging, als die dan niet wegzakt, is de bekrachtiging stuk. (ja, of de HRC)

ik gok op remleiding lek, of in ieder geval, 1 van de 2 remcircuits mist tegendruk. (dus zou ook nog n kapotte cilinder achter kunnen zijn idd)

dat je sterkt naar 1 kant trekt komt omdat je eerst door een zooitje lucht heen trapt, en dan aankomt bij de rem die nog wel werkt, links-voor. het circuit van rechts-voor/(links achter?) is dan blijkbaar lek.
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Postby yup » TueNov30, 2010 3:49:04 PM

Ben bij de APK geweest, de man zegt dat mijn rechterremmen het niet doen. Dus rechts voor en rechtsachter. Zijn de remmen van een 106 links/rechts gescheiden en niet diagonaal?

Waardoor kan dit remverschil waarschijnlijk komen? Morgen in de ochtend naar de garage om het te laten maken (geen tijd gehad vandaag).
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994
yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 91
Joined: TueNov03, 2009 11:11:10 PM

Postby Joost » TueNov30, 2010 10:43:56 PM

yup wrote:Ben bij de APK geweest, de man zegt dat mijn rechterremmen het niet doen. Dus rechts voor en rechtsachter. Zijn de remmen van een 106 links/rechts gescheiden en niet diagonaal?

Waardoor kan dit remverschil waarschijnlijk komen? Morgen in de ochtend naar de garage om het te laten maken (geen tijd gehad vandaag).

er is maar één manier om dat zeker te weten.
Volg de leidingen vanaf je hoofdremcilinder.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby yup » WedDec01, 2010 7:26:36 PM

Bij de apk was de linkerachter remcilinder lek. Effe vervangen, leidingen ontlucht probleem opgelost.

Remt beter dan ooit trouwens, niet normaal hoe hard zo een ding kan remmen. :shock:
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994
yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 91
Joined: TueNov03, 2009 11:11:10 PM

Postby Terminal » SunFeb06, 2011 12:08:54 PM

Oke, na een complete revisie van mijn remmen op de achteras houd ik een remverschil van 29% tussen links en rechts. Terwijl met de handrem dit maar 12% is.
Nu verdenk ik mijn remkrachtverdeler dat die vast zit, of gewoon stuk is.

Is er een manier om die te kunnen testen? En mocht die kapot zijn, is het mogelijk om hem te vervangen voor een vaste remdrukverdeler?

HRC is goed, verschil op de voorkant is maar 1%
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier

Postby AlexanderB » SunJan15, 2012 12:17:11 AM

stomme geleidebussen, iig die onderste, slappe pruldingen van die ATE/teves klauwen.. ze lopen t ene moment soepel, t andere moment zitten ze zo vast als n huis, alsof ze vacuuum zuigen op t vet wat dr tussen zit :/
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier

Postby fraggie » WedJan25, 2012 1:04:49 PM

Vraagje tussendoor, als je de HRC gaat vervangen , is het dan aan te raden hem op de werkbank eerst te ontluchten ?
Begint Eer Gij Bezint!

Mijn wie is wie
http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?f=9&t=19902
fraggie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 75
Joined: SunMay31, 2009 8:08:51 AM
Location: Etten-Leur

PreviousNext

Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests

cron