Problemen met de remmen , kijk eerst hier

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier

Postby Nico » MonDec17, 2012 9:23:37 PM

Wat je ook even zou kunnen proberen: haal je remblokken linksvoor eruit en steek tussen de remcilinder en de remschijf een latje of iets dergelijks van een cm dik (in ieder geval een stukje dunner dan je remblokken, maar zorg dat je cilindertje er niet uit kan floepen). Trap een keer goed op de rem en kijk of je cilinder wel beweegt.
Als trouwens de remmen ontlucht zijn dan moet er toch ook remvloeistof uitkomen. Als linksvoor te weinig remdruk zou krijgen dan zou je dat ook moeten merken bij het ontluchten toch?
Ax 1.1 TGE 1993 370.000 km
Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 166
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier

Postby Wheelnut » TueDec18, 2012 4:45:12 PM

Er zou dan inderdaad weinig tot niks uit moeten komen...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier

Postby Jurjenz » MonDec24, 2012 7:11:46 PM

Als ik gelijkmatig rem, dan komt de auto licht schokkend tot stilstand. Ik heb nog niet de mogelijkheid gehad om de remmen te inspecteren (nog geen steunassen en het moet op een drukke straat gebeuren..:-() Wat kan de oorzaak zijn van dit (licht) schokken? Kromme schijven? Op het schokken na remt de auto prima!
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier

Postby Wheelnut » TueDec25, 2012 9:55:21 AM

"Licht schokkend"?

Bedoel je dat de remkracht varieert? Alsof je heel snel achter mekaar het pedaal loslaat, en dan vol inramt?
Dat klinkt HEEL gevaarlijk!
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier

Postby AlexanderB » TueDec25, 2012 3:46:35 PM

Klinkt als een variatie op kromme remschijven.. Ik zou controleren of je remklauwen nog wel fatsoenlijk gangbaar zijn, en zo niet, die te reviseren zodat ze dat wel zijn, en dan ook n setje nieuwe schijven en blokjes (kost maar een paar tientjes nieuw) te installeren..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier

Postby j0achim » WedJan30, 2013 3:45:23 PM

j0achim wrote:Ik heb net even dit topic doorgelezen en zoals iedereen bekend kan je 10000000 verschillende remproblemen hebben dus mijn probleem zat er ook niet tussen. Mijn GTI is afgekeurd op teveel verschil tussen links en rechts voor. Of eigenlijk linksvoor doet niks. Ik had ook een lekke ashoes aan die kant die ik had vervangen, dus ik dacht 1 en 1 is 3 en er zit nog vet en olie op mijn remmen. Dus ik heb de hele handel uit elkaar gehad, schoongemaakt en weer terug in elkaar. Probleem bleef helaas.
Remmen ontlucht, die cilinder in de klauw gangbaar gemaakt, nog geen positief resultaat. Dus de auto maar weggebracht op de hoop dat iemand die er verstand van heeft dit probleem kan verhelpen.
Niet dus. Hij heeft er een goede middag tijd in gestoken, maar geen resultaat. Hij heeft ook weer ontlucht en gangbaar gemaakt. Uiteindelijk remolie vervangen en ontlucht, nog geen resultaat.
Zijn conclusie was dat waarschijnlijk de remdruk verdeler in de hoofdremcilinder niet meer goed was en ik de hoofdremcilinder maar moest vervangen. Klinkt op zich plausibel.
Helaas was het de laatste dag dat de auto gekeurd was en ik heb hem daarom maar geschorst, voordeel is wel dat ik weer wat meer tijd heb om het te fixen.
Dan mijn vragen:

Klinkt dit inderdaad als de oorzaak in jullie oren, of zou ik nog even verder moeten zoeken, een hoofdremcilinder is ook niet gratis.
Als tweede vraag, wanneer het mijn hoofdremcilinder is, welke moet ik dan in hemelsnaam hebben? Als ik zoek op mijn kenteken dan krijg ik 8 verschillende remcilinders. Dat zijn verschillende merken, maten en prijzen, van 43 tot aan 160 euro.
Ik kan kiezen uit een boring van 19mm, 20,6mm, 22,2mm en dan van de merken Bosch, TRW en LPR. Het gaat om een GTI uit 1993. Alvast bedankt.



Ik rij nog steeds niet, zojuist maar een nieuwe HRC besteld, en omdat ik onder 70 euro zat en dan belachelijk veel verzendkosten moest betalen ook maar een setje schijven en blokken. Schijven omdat mijn stuur trilt bij het remmen, en dit zijn volgens mij niet mijn trommels, aangezien er niks trilt als ik aan de handrem trek.
Blokken omdat ik de huidige niet vertrouw. Vandaar een nieuw setje Bosch erop. Achter heb ik laatst zelf nog een revisieswet met nieuwe voeringen en nieuwe wiellagers in gezet, dus daar verwacht ik weinig problemen. Volgende week maar even monteren en kijken of het geholpen heeft.
j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 744
Joined: TueApr12, 2011 8:25:20 AM
Location: Schoonhoven

Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier

Postby q01z » WedJan30, 2013 4:00:01 PM

wat gek dat je met alles wat je al gedaan hebt, nog steeds problemen ondervind met het remmen!

opzich kan een kapotte hoofdremcilinder wel voor deze problemen zorgen, wellicht een lichte lekkage op een seal of juist een verstopping,
wat betreft de verstopping zou ik persoonlijk als je toch de HRC eraf hebt, alle leidingen even 'doorblazen' zodat je zeker weet dat deze allemaal gangbaar zijn!
ontluchten na een nieuwe HRC is een hels karwei, haal maar gerust een volle liter vloeistof.. en probeer er met ontluchten voor te zorgen dat je niet met een 'droge' HRC pompt, aangezien dan de seals om een andere reden stuk gaan.
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier

Postby Aroutin » WedMay15, 2013 8:47:48 PM

Beste AX liefhebbers,

Ik en een maatje zitten met een probleem...
Hij heeft een AX 1.1 uit 1996 met wat probleempjes helaas.
We hebben allebei de remslangen aan de voorzijde vervangen omdat die helemaal op waren.
Na heel veel tegenslagen gebroken ontluchtingnippels etc...
Na een andere klauwtje (LV) en nog eentje is ontluchten echt een ramp klus !
LV en RA loopt de remolie eruit en RV en LA spuit de remolie eruit tijdens het ontluchtings process.
Ik dacht gelijk aan de hoofdremcilinder ?
Help ! haha

Alvast bedankt,

Mvg Aroutin
Aroutin
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 4
Joined: WedMay15, 2013 8:40:57 PM

Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier

Postby MNM(tm) » ThuMay16, 2013 9:31:41 PM

Op welke punten precies loopt / spuit de remolie eruit dan?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier

Postby Aroutin » FriMay17, 2013 7:39:03 AM

Hallo !

Bij de ontluchtingsnippel als ik hem gewoon open draai terwijl het pedaal helemaal ingedrukt is.
En druk word er ook niet opgebouwd helaas.


Alvast bedankt,

Mvg Aroutin
Aroutin
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 4
Joined: WedMay15, 2013 8:40:57 PM

Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier

Postby MNM(tm) » FriMay17, 2013 10:17:50 PM

Dan zit er nog steeds lucht in de leidingen! Lucht is samen te persen (door op het rempedaal te trappen). Als je dan de ontluchtingsnippel los draait, zal de lucht weer kunnen uitzetten en duwt de remvloeistof die kant uit waar geen tegendruk is.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier

Postby Aroutin » SatMay18, 2013 10:02:14 AM

Dan gaan we weer even proberen !
Vorige keer waren we echt een half uur bezig maar zonder succes :(

Alvast bedankt,

Mvg Aroutin
Aroutin
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 4
Joined: WedMay15, 2013 8:40:57 PM

Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier

Postby MNM(tm) » SunMay19, 2013 11:26:23 AM

Welke methode gebruik je dan om de remleidingen te ontluchten?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier

Postby Aroutin » MonMay20, 2013 2:45:58 PM

Hallo !

Tien keer pompen vasthouden nippel opendraaien en dan weer dicht.
Werd gewoon geen druk op gebouwd : (

Mvg Aroutin
Aroutin
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 4
Joined: WedMay15, 2013 8:40:57 PM

Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier

Postby AlexanderB » MonMay20, 2013 4:20:32 PM

De druk wordt weer losgelaten op het moment dat je het rempedaal laat opkomen, het is helemaal correct dat er dan geen druk wordt opgebouwd.

De truc is dat je de nippel moet opendraaien op het moment dat je het rempedaal indrukt, en dicht moet draaien voor je het pedaal weer loslaat.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier

Postby MBa@NL » TueMay21, 2013 2:17:39 PM

Ga voor ongeveer €10,- opzoek naar een slangetje met een terugslagventiel (niet elk slangetje is geschikt aangezien DOT4 gewoon tuig is!). De Europat Vizibleed bjvoorbeeld. Kun je met 1 persoon ontluchten en hoef je ook niet bang te zijn dat je lucht terug het systeem intrekt.

Image

Even zoeken op eBay of eventueel wat meer uitgeven bij de plaatselijke onderdelenboer.
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier

Postby Laurent » SatJun15, 2013 12:37:22 AM

Ontluchten kan in principe iedereen. Ik heb de laatste keer mijn toen nog 15 jarige broertje plaats laten nemen achter het stuur en duidelijk instructie gegeven. Rustig naar de plank, rustig loslaten.

Afijn, daarvoor keek ik eigenlijk niet in dit topic. Eigenlijk, dat roep ik al een jaar ofzo, wil ik mijn remklauwen gaan reviseren. Gewoon zorgen dat het zooitje weer knap is en voorlopig geen werk nodig heeft. Nu heeft er ooit een how to gestaan op het forum, voorzien van foto's. En ook al heb ik een oude klauw liggen waarop ik kan testen in combinatie met de lap tekst op pagina 1, met foto's is een en ander nog duidelijker. Dus, wie weet waar ik die how to kan terugvinden?
AX 1.1i Volcane Rood
Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 885
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier

Postby PaulM » MonDec22, 2014 12:55:06 AM

Weer een vraag over de remmen, die ik hier nog niet heb teruggevonden.

Vanmiddag de voorwielen van mijn AX 1.1i First even van de grond getild om te kijken of ze aanlopen, aangezien ik de afgelopen twee tankbeurten zo'n 10% minder kilometers kon maken. Normaal rijd ik 1:17 ongeveer met 50% in de stad, de rest van de tijd 80 km wegen of 110 op de snelweg. Bandenspanning controleer ik standaard bij het tanken.

Als ik voor de wielen ronddraai hoor ik de remklauw over de schijf gaan. Ik kan de wielen gemakkelijk met de hand rondduwen, maar na een goede duw gaan staan ze na ongeveer driekwart rotatie stil. Ter vergelijk even de Opel Corsa (1998) van een vriend opgekrikt, daar liepen de schijven ook licht aan maar die wielen draaiden toch wel één tot anderhalve rotatie.
Hier lees ik al dat aanlopende remschijven een veelvoorkomend probleem is bij de 1.1 modellen.

Naar mijn idee hoort dit niet, dus de vraag is wat ik hieraan kan doen? Heb op het forum gezocht, maar niet echt een gedetailleerde oplossing gevonden. Op zich heb ik de komende paar dagen tijd, en misschien een handige oom ter beschikking (die kwam vorig weekend al nieuwsgierig kijken toen ik onder de auto lag om de olie te vervangen).

Is het een kwestie van schoonmaken en evt. stellen (als dat kan?)? Ik las elders ook al dat je moet oppassen met zomaar remreiniger spuiten, dat spul is nogal schadelijk voor rubbers etc. In sommige YouTube filmpjes spuiten ze alleen de remschijf vol en draaien ze die een paar keer rond, in dit filmpje worden de remblokjes uit de klauw gehaald (zonder daarvoor de vloeistofslangen los te hoeven halen, maar volgens de HowTo van Joost lukt dat niet bij een AX) en schoongemaakt.
Waar moet ik mee beginnen?
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier

Postby AlexanderB » MonDec22, 2014 1:16:32 AM

De remklauw ff losmaken van de veerpoot (daarvooer hoeft de vloeistof er *niet* uit.) en kijken of 1, of beide schuif-pinnen niet goed soepel lopen. Meestal gaat de dunne van de 2 (die met een torx schroefje vast zit) klemmen, maar het kan ook die andere zijn. Wordt veroorzaakt door aluminium-corrosie tussen het rubber en de remklauw. De oplossing is simpel:
- De metalen bus waar de bout doorheen zit eruit drukken (hamer + iets dikkere bout ofzo voor de kleine, weet niet precies meer hoe die grotere nou in elkaar zat.)
- Het rubber uit het gat drukken
- De binnenkant van het gat goed schoonmaken (eventueel met schuurpapier ofzo)
- Het rubber weer terugplaatsen.
- Bus invetten (siliconenvet ofzo? geen idee)
- Bus weer op z'n plek, controleren of de boel nu wel soepel glijd.
- Remklauw weer terugschroeven aan de veerpoot.

En als 't goed is lopen je voorwielen dan minder aan. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier

Postby PaulM » MonDec22, 2014 4:58:52 PM

Helder, bedankt! Met wat voor vet kan ik die bussen het best smeren?

Net ook een bus remmenreiniger gehaald bij de Action. Als ik dan toch erbij kan, gelijk de remschijven even schoonmaken?
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven

PreviousNext

Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests

cron