Inbouwen 1.6 16V wat moet je aanpassen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Inbouwen 1.6 16V wat moet je aanpassen

Postby JohanNolte » SunFeb14, 2010 9:16:07 AM

We zijn bezig om een 1.6 16V in tegaan bouwen in een AX.

Wat moeten we aanpassen. Ik kan me bedenken de motor steun aan de distributie zijde. Heeft iemand hier ook foto's van.

Bedrading is geen probleem want er komt een programmeerbare computer op.
JohanNolte
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 26
Joined: SatJan23, 2010 5:00:55 PM
Location: De Goorn

Postby citrofenwick » SunFeb14, 2010 10:29:15 AM

User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Postby Rooney » SunFeb14, 2010 1:23:37 PM

Laten we een deal maken :P

Als jij je nou eens netjes voorstelt in het daarvoor bestemde voorsteltopic en deze zo nu en dan even leuk update. Heb ik genoeg foto's en info van mijn 16v ombouw :wink:

Wat voor programeerbaar management komt erop? Ben zelf bezig met een VEMS :) Ga je nog andere dingen aanpassen of voorlopig een standaard 16 klepper?
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10

User avatar
Rooney
AX Master
AX Master
 
Posts: 1321
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Postby 2Black » SunFeb14, 2010 1:52:52 PM

Een beetje meer detail zou inderdaad wel leuk zijn.
Heb zelf een AX met KDFi motormanagement dus heb enig inzicht in wat je daar zoal mee kunt maar ook hoeveel werk het is qua aanpassingen.

Leuke van KDFi, VEMS, MegaSquirt, KMS etc. is dat je werkelijk alles kunt regelen/instellen wat je maar wilt. Ook het aansturen van koelfans etc., launch-control, shiftlights... noem maar op.

Maar ik zou bij een 16v maar beginnen met het verstevigen van de hele auto om de extra krachten te kunnen verwerken.
Daarnaast is koeling en de ruimte die je daarvoor nodig hebt een potentieel probleem.
Rooney lijkt me inderdaad een handig iemand om info van te krijgen... 8) , die heeft het tenslotte allemaal al gedaan.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
User avatar
2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
 
Posts: 4825
Joined: SatJul16, 2005 12:14:48 PM
Location: Rheden

Postby JohanNolte » SunFeb14, 2010 7:34:03 PM

We willen een nieuwe koets bouwen om de oude AX GTI cup met 1.6 8 klepper te vervangen. Deze moet gereed zijn voor seizoen 2011.We rijden er mee in de DNRT (www.dnrt.nl) Auto's A toer klasse.
Omdat we niet meer voor in mee kunnen komen omdat de ronden tijden zijn verlaagd van 2.07 naar 2.05 willen we een 1.6 16V opbouwen. Deze moet +/- 160 pk leveren.

Ik zal binnenkort me zelf netjes voorstellen en wat foto's proberen te plaatsen.
JohanNolte
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 26
Joined: SatJan23, 2010 5:00:55 PM
Location: De Goorn

Postby zappa66 » SunFeb14, 2010 10:08:38 PM

Deze winter de zelfde ombouw gedaan voor een circuit auto.
Als donor auto heb ik een 1.1 ax carrosserie gebruikt uit 1994. Deze linker motorsteun past zonder aanpassingen op een 1.6 16v. (een GTI motor steun past niet zonder een aanzienlijk deel weg te slijpen)

Image
Image

De motor is nu voorzien van een KDFI motor management met een aangepaste 106 gti 16v kabelboom.
Enkel de stationaar regeling van een 16v motor is een stappenmotor. Deze is standaard niet aan te sturen met de KDFI. Om dit op te lossen heb ik een bosch 3-polige stationaar klep van een ax gti gebruikt.

Binnen kort zal ik me voorstellen op het forum en wat details van de 16v conversie er bij zetten.

Succes met je project!
User avatar
zappa66
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 154
Joined: FriSep11, 2009 6:08:08 PM
Location: midden-beemster

Postby Rooney » MonFeb15, 2010 10:02:08 AM

Kijk word een intressant topic zo. Weet alleen niet of het nou verstandig is om een 1.1 motorsteun te nemen.... Hij is niet voor niks al aangepast voor de 1.4 GTI laat staan dat er een 16v in komt te hangen. Kijk even in chris zijn project topic. Daarin staat hoe je de motorsteun van een 16v goed kan monteren.
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10

User avatar
Rooney
AX Master
AX Master
 
Posts: 1321
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Postby Drake » MonFeb15, 2010 10:05:58 AM

Lol, is dat een 1.1 steun?

Ik zou eerst die eens gaan vervangen voor degene die in een saxo 16v/106 gti zit gezien de 1.1 steun alles behalve stevig is (en behoorlijk kantelt ook).

Image

Zie links de aangepaste bracket van de saxo waar de orginele steun inkomt die dan zo zit:

Image
User avatar
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 6247
Joined: MonApr25, 2005 12:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Postby PeterM » MonFeb15, 2010 10:53:25 AM

Een paar tips die mij zo te binnen schieten:

- vervang het motorrubber aan de bakkant door die van een diesel, tenzij je voor groep A blokken gaat.
- las de bevestiging van de onderste motorsteun goed door op de koets en zet er schetsplaatjes langs
- monteer vanaf het schutbord naar de twee draagarmsteunen de versteviging die ook op 106-jes en saxo zit (ga er van uit dat je onder en boven draagarmbruggen gaat gebruiken)
- zet er een 106 of saxo radiateur in met een spal fan aan de buitenkant, omwikkel dan wel de spaghetti om de stralling van de uitlaat wat te beperken

- als je voor hoge toeren en verhoogde compressie gaat is het mooier voor vier individuele bobines te gaan, KDFI heeft daar drivers genoeg voor.

- ga je de klopsensor en lambda ook gebruiken ?

- is je blok als basis de versie met of zonder zuigerbodemkoeling?

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
User avatar
PeterM
AX Master
AX Master
 
Posts: 1014
Joined: FriOct01, 2004 1:08:57 PM
Location: Drunen

Postby 2Black » MonFeb15, 2010 12:30:54 PM

PeterM wrote:Een paar tips die mij zo te binnen schieten:
....
- als je voor hoge toeren en verhoogde compressie gaat is het mooier voor vier individuele bobines te gaan, KDFI heeft daar drivers genoeg voor.
.....
- is je blok als basis de versie met of zonder zuigerbodemkoeling?


Die individuele bobines zijn nog goedkoop ook... en 'coil-on-plug' is wel de mooiste oplossing (en BS-Autotune verkoopt ze, net als de KDFi)!
Wel of geen zuigerbodemkoeling is een goede Peter! Dat scheelt toch wel aanmerkelijk in het heel houden van je blokje als je'm vaak langdurig hoogtoerig gaat gebruiken.

p.s. hoe is het met je LandRover V8 KDFi Peter?
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
User avatar
2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
 
Posts: 4825
Joined: SatJul16, 2005 12:14:48 PM
Location: Rheden

Postby Drake » MonFeb15, 2010 12:40:40 PM

Als het goed is heeft elke 16v zuigerbodem koeling.

Allebij de tu5j2 en andere 8v varainten wil het nog wel eens verschillen
User avatar
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 6247
Joined: MonApr25, 2005 12:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Postby PeterM » MonFeb15, 2010 10:48:53 PM

volgens mij zijn de 110 pk versies uit de 307/xsara enz niet allemaal met met zuigerbodemkoeling. deze hebben wel weer de grootste kleppen.

de ideale combinatie is:

TU5J4 onderblok met TU5JP4 kop, maar dan wel de J4 nokkenassen er in. Dit natuurlijk weer uitgaande van standaard onderdelen, dat zal in dit geval wel anders worden.

Mooie optie is ook nog: Stoker kit, kom je op bijna 1800cc

P. :)

@Collin: de LR komt als het goed is volgende week bij de spuiter vandaan, de bedrading is al flink aangepast maar moet nog pas worden gemaakt als de auto er is. zal mijn wie is wie wel weer wat oppoetsen
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
User avatar
PeterM
AX Master
AX Master
 
Posts: 1014
Joined: FriOct01, 2004 1:08:57 PM
Location: Drunen

Postby zappa66 » ThuFeb18, 2010 5:21:25 PM

2Black wrote:
PeterM wrote:Een paar tips die mij zo te binnen schieten:
....
- als je voor hoge toeren en verhoogde compressie gaat is het mooier voor vier individuele bobines te gaan, KDFI heeft daar drivers genoeg voor.
.....
- is je blok als basis de versie met of zonder zuigerbodemkoeling?


Die individuele bobines zijn nog goedkoop ook... en 'coil-on-plug' is wel de mooiste oplossing (en BS-Autotune verkoopt ze, net als de KDFi)!
Wel of geen zuigerbodemkoeling is een goede Peter! Dat scheelt toch wel aanmerkelijk in het heel houden van je blokje als je'm vaak langdurig hoogtoerig gaat gebruiken.

p.s. hoe is het met je LandRover V8 KDFi Peter?


Volgens mij heb je dan een tweede trigger wiel nodig op de nokkenas om sequentieel injectie en ontsteking aan te sturen. Heeft iemand dit al werkend of een constructie voorbeeld?
User avatar
zappa66
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 154
Joined: FriSep11, 2009 6:08:08 PM
Location: midden-beemster

Postby 2Black » FriFeb19, 2010 12:46:28 AM

zappa66 wrote:Volgens mij heb je dan een tweede trigger wiel nodig op de nokkenas om sequentieel injectie en ontsteking aan te sturen. Heeft iemand dit al werkend of een constructie voorbeeld?


Waarom? Wij hebben het hier over KDFi-auto's (of MegaSquirt/VEMS wat dan ook) die gewoon al vliegwiel-tandjes tellen.
Met het tellen van die tandjes kan het MMS allerlei dingen doen, inspuiten en vonken bijvoorbeeld. Hangt van de beschikbare hoeveelheid drivers/poorten af die zo'n systeem tot z'n beschikking heeft.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
User avatar
2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
 
Posts: 4825
Joined: SatJul16, 2005 12:14:48 PM
Location: Rheden

Postby zappa66 » SunFeb21, 2010 1:26:58 PM

Dat klopt als je de COPs per twee aan stuurt. Maar ik bedoel als je de 4 KDFI IGN uitgangen wilt gaan gebruiken ontstaat er het volgend probleem:

Volgens mij moet de krukas 2 komplete omwentelingen maken voordat de nokkenas 1 omwenteling maakt. Hierdoor ontstaat het problem dat je geen uitgangs punt heb welke specifieke cilinder moet vonken.
User avatar
zappa66
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 154
Joined: FriSep11, 2009 6:08:08 PM
Location: midden-beemster

Postby Rooney » SunFeb21, 2010 2:51:05 PM

Wat jullie zeggen is beide waar :P

Kijk maar eens naar de nieuwere 16v's met een 3 plugs ecu deze hebben sequentiële injectie. Dus elke injector word apart aangestuurd pak de schema's er maar eens bij om het te zien :wink: Echter deze heeft dus geen nokkenaspositie sensor en zal het nooit helemaal optimaal werken.

Daarom is wat Zappa zegt ook waar en zal het dus met zo'n nokkenaspositie sensor beter werken.
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10

User avatar
Rooney
AX Master
AX Master
 
Posts: 1321
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Postby PeterM » SunFeb21, 2010 3:32:54 PM

Trigger voor stand nokkenas als referentie kan als volgt: kleine staafmagneet in busje wat je vastzet in een van de blokkeerpen openingen van een nokkenastandwiel. dan een reedrelais er naast monteren. dit gebruik je om kdfi te vertellen dat vanaf de volgende keer dubbele nok voorbij gestart mag worden met injecteren en ontsteking. dit blijft dan gewoon doortellen op basis van het vliegwiel tot op het moment dat je de motor weer stopt. dan vindt bij de volgende start weer calibratie plaats.

Het kan ook met een lichtsluisje en een klein flapje aan een nokkenastandwiel natuurlijk. Een nog mooiere maar zeldzamere oplossing is een nokkenas sensor van een 167pk 2.0 (die heeft sequentiele injectie en individuele bobines) je kan de kop en een nokkenas zo aanpassen dat zo'n sensor er tegenaan gaat passen.

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
User avatar
PeterM
AX Master
AX Master
 
Posts: 1014
Joined: FriOct01, 2004 1:08:57 PM
Location: Drunen

Postby zappa66 » SatFeb27, 2010 4:22:13 PM

:) thanks goede informatie!
User avatar
zappa66
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 154
Joined: FriSep11, 2009 6:08:08 PM
Location: midden-beemster

Re: Inbouwen 1.6 16V wat moet je aanpassen

Postby AXVTS » SatDec21, 2013 11:44:06 AM

JohanNolte wrote:We zijn bezig om een 1.6 16V in tegaan bouwen in een AX.

Wat moeten we aanpassen. Ik kan me bedenken de motor steun aan de distributie zijde. Heeft iemand hier ook foto's van.

Bedrading is geen probleem want er komt een programmeerbare computer op.


En is het gelukt?
AXVTS
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 414
Joined: ThuJul03, 2003 6:31:02 PM
Location: Den Bosch


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests