Trekhaak bouten vervangen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Trekhaak bouten vervangen

Postby Rock's » SatSep18, 2010 10:11:57 AM

Bij mijn tekhaak zitten wat roestige bouten en moeren die ik wil vervangen...

Kan ik zo naar een willigeurige bouwmarkt gaan en daar zo een paar bouten pakken in dezelfde maat ?... of moeten ze voldoen aan en bapaalde hardheid/sterkte ?
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Postby Rio97 » SatSep18, 2010 11:37:10 AM

Ja hoor, gewoon boutjes los in je zak steken zodat je met exact dezelfde thuiskomt.
Bij de ijzerwarenzaak hebben ze wel meer keuze.
Alleen M5 kan moeilijk worden omdat die maat buiten de auto-industrie niet gebruikt wordt.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Postby Mastenhose » SatSep18, 2010 11:45:56 AM

Rio97 wrote:Ja hoor, gewoon boutjes los in je zak steken zodat je met exact dezelfde thuiskomt.
Bij de ijzerwarenzaak hebben ze wel meer keuze.
Alleen M5 kan moeilijk worden omdat die maat buiten de auto-industrie niet gebruikt wordt.


M5 heb je toch alleen nodig voor de stekkerdoos normaal gesproken?
(of was je opmerking over M5 in 't algemeen genomen?)
Gamma heeft overigens wel (een beperkt assortiment in) M5...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby Mastenhose » SatSep18, 2010 11:54:56 AM

Volgens mij waren de bouten M10, maar zeker weten doe ik 't niet! :oops:
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby Nico » SatSep18, 2010 9:48:39 PM

Ik heb een poosje geleden een tweedehands trekhaak gekocht. De korte 2 bouten die erbij zaten, die zeg maar door de bumper moeten, hebben een fijnere draad dan normaal (M10x1.25) met kwaliteit 8.8. Nu heb ik er niet veel verstand van, maar dat zal niet voor niets zijn. Misschien heeft een fijnere draad een grotere afschuifkracht van de moer? Als je nieuwe bouten koopt zou ik in ieder geval op de kwaliteit letten (8.8 nemen en geen 4.6). Misschien kan iemand hier iets zinnigs zeggen over waarom een fijnere draad zou zijn gekozen? Deze bouten worden met name bij het remmen belast in de lengterichting, ik kan me voorstellen dat het hier mee te maken heeft.
Nico
Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 166
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Postby AlexanderB » MonNov08, 2010 1:24:51 AM

zolang je 8.8 kwaliteit van de juiste diameter gebruikt (en liefst rvs, roesten ze nooit weer ;)) zou het niet zoveel uit moeten maken.

fijner schroefdraad verhoogt in principe de trekkracht tov het aandraaimoment, daarmee hoef je de bouten iets minder hard (in Nm) aan te draaien om dezelfde voorspanning te bereiken.
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Postby Henk Bats » MonNov08, 2010 7:56:45 AM

AlexanderB wrote:zolang je 8.8 kwaliteit van de juiste diameter gebruikt (en liefst rvs, roesten ze nooit weer ;)) zou het niet zoveel uit moeten maken. .........


RVS en 8.8 zijn kreten die niet bij elkaar horen.

Voor een trekhaak NOOIT Roestvaststalen bouten en moeren (AISI 304 of 316) gebruiken.

Uitsluitend bouten en moeren met een kwaliteit van minimaal 8.8 gebruiken.

Ook is het aan te bevelen om zelfborgende moeren te gebruiken, na demontage deze zelfborgende moeren nooit meer hergebruiken.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
User avatar
Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
 
Posts: 4133
Joined: SatOct09, 2004 3:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby TTF » MonNov08, 2010 12:29:14 PM

1 tip ga zeker niet naar de bouwmarkten voor bouten en moeren dat is allemaal 4.6 of 4.4 sterkte... :roll:

Zit er geen fabory bij je in de buurt?
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroen Ax 1.6 gti 92'


Image Image
User avatar
TTF
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5416
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Postby AlexanderB » MonNov08, 2010 1:09:04 PM

hm? zijn rvs bouten dr niet in 8.8? nou, weten we dat ook weer. :) mijn fout, gewone 8.8 bouten dan. :oops:
Inderdaad niet bouwmarkt spul kopen, maar even naar een ijzerwarenhandel gaan.
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Postby Nico » MonNov08, 2010 5:34:21 PM

Henk Bats wrote:Voor een trekhaak NOOIT Roestvaststalen bouten en moeren (AISI 304 of 316) gebruiken.


Ben ik wel benieuwd waarom niet?
Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 166
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Postby Terminal » MonNov08, 2010 6:50:28 PM

Omdat de treksterkte van RVS lager ligt als van staal.

Wat ik zo las, is dat je bij RVS A4 bout nagenoeg de zelfde sterkte hebt als een 8.8 staal bout.
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Postby Joost » MonNov08, 2010 8:06:02 PM

steeds meer bouwmarkten hebben (ook) 8.8 gelukkig
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby Henk Bats » MonNov08, 2010 8:27:00 PM

Terminal wrote:Omdat de treksterkte van RVS lager ligt als van staal.

Wat ik zo las, is dat je bij RVS A4 bout nagenoeg de zelfde sterkte hebt als een 8.8 staal bout.


Treksterkte van bouten RVS A4 (AISA 304) ligt een faktor 3 lager dan bouten met de kwaliteit van 8.8

AISI 304 ongeveer 200 N/mm2

staal 8.8 ongeveer 650 N/mm2

Dus totaal ongeschikt voor de in dit topic bedoelde toepassing.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
User avatar
Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
 
Posts: 4133
Joined: SatOct09, 2004 3:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby Terminal » MonNov08, 2010 10:24:13 PM

Henk Bats wrote:
Treksterkte van bouten RVS A4 (AISA 304) ligt een faktor 3 lager dan bouten met de kwaliteit van 8.8

AISI 304 ongeveer 200 N/mm2

staal 8.8 ongeveer 650 N/mm2

Dus totaal ongeschikt voor de in dit topic bedoelde toepassing.

Groetjes, Henk


Ah kijk, complete specificaties! Ik zat er alleen even op te zoeken via google zo snel. Maar dat maakt inderdaad zeer degelijk veel verschil!
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Postby Nico » MonNov08, 2010 10:24:15 PM

Interesante discussie dit. Ik gebruik als ik een boutje of moertje kwijt ben vaak een passend boutje uit de grote bouten en moeren grabbelbak, maar ik ga er nu denk ik toch wat meer op letten.

Henk Bats wrote:Ook is het aan te bevelen om zelfborgende moeren te gebruiken, na demontage deze zelfborgende moeren nooit meer hergebruiken.


Even voor voor mijn idee: Als de trekhaak standaard met niet zelfborgende moeren vastzit, en je zet ze vervolgens vast met zelfborgende moeren, dan kan het toch geen kwaad om na demontage dezelfde moeren weer te gebruiken met misschien een iets (of veel) minder borgende werking? Het is toch altijd nog beter dan de originele niet zelfborgende moeren?
Wat mij ook opvalt als ik een zelfborgende moer en een niet zelfborgende moer naast elkaar leg, dat het zeskantige gedeelte van de moer waar de draad in zit, bij een zelfborgende moer lager is dan bij een niet zelfborgende moer, en dat er dus minder draad in deze moer zit. Bij een m6 moertje tel ik bv 3 windingen bij de zelfborgende tegen 4 windingen bij de niet zelfborgende. Heeft dit nog gevolgen ergens voor?

Nico
Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 166
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Re: Trekhaak bouten vervangen

Postby xantharel » MonAug17, 2015 3:32:25 PM

Grappig Ik Google even op trekhaakbouten en kom bij de AXclub terecht Tuurlijk dat ik die al kende met mijn Tjaffer !
ik wil dus een trekhaak onder de Tjaf zetten en keek even naar evt eisen tav de bouten
heb een trekhaakmontagepunt gebeld maar over de echte eisen wist hij mij eigenlijk niet eens iets te vertellen !, meestal zaten de bouten er al bij
Hij kende de Tjaffer wel en aangezien het een licht autotje is dat toch niet heel erg veel mag trekken kreeg ik t advies om 7.2 bouten of sterker (hoger) te gebruiken Ik heb hier nog een paar trekhaken liggen van allerlei oude auto's (Fiat 128, Simca, R 16 bv) en daar zitten (voorzover ik t ondanks roest nog lezen kan) wel overal 8.8 bouten in (behalve die van de eend maar die heb ik vermoedelijk vroeger zelf met gewone Gamma boutjes eronder gezet (toen ik helemaal nog niet wist dat er verschillende bouten bestonden)
Nou ja, mijn conclusie neem 8.8 dan is t gewoon goed

Ook leuk om hier te lezen over RVS / Staal en aanhaalmomenten, iets dat ik ook niet wist, weer wat geleerd ! Haha eerst voortaan naar AXclub ipv Google !
Don't go too Fast , if you want to remember the beautiful past !
User avatar
xantharel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 61
Joined: SunMar29, 2009 10:54:28 PM
Location: Almelo


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests