LPG

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Postby jk » TueMar08, 2011 12:16:37 PM

AlexanderB wrote:je kan altijd je bestaande auto ombouwen naar een diesel met n blok + tank + evt. veerpootswap, en om laten keuren voor 53 euro.. (blok uit een 106 D, die zijn niet zeldzaam) dan zit je op vergelijkbare kosten als een lpg installatie inbouwen, rij je (in km per liter) 2x zo zuinig als lpg, wegenbelasting is 36 euro per maand ofzo, (3x dat van benzine, lpg is 4x dat van benzine) en vergelijkbaar in power met een 1.1, (maar tov een 1.4 zoals die van mij ga je dr op achteruit)


Koppel van een 1.5D is aanmerkelijk beter dan van een 1.1i, en dat merk je in het rijgedrag - 1.5D blijft trekken, ook bij hogere snelheden.
Ik heb een AX ph.3 1.5D gehad en heb nu een AX ph.2 1.1i dus kan het beoordelen.

Onderschat ook het onderhoud niet, bij LPG zeer waarschijnlijk veel intensiever dan bij een diesel, en onderschat de backfires niet, die kunnen tot vervanging van inlaatonderdelen (filterhuis, luchtslangen etc.) leiden. (Niet dat die onderdelen duur zijn bij een AX, maar toch).

En dan kan je ook nog overwegen niets om te bouwen en gewoon een Saxo D of 106D te kopen.

Evenwel: alles kost geld.
C5 Break 2.0i 16V (2004) 310.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 30.000km
Land Rover S3 Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Op termijn op zoek naar een goede AX 1.1 <150k km 1993-1998
User avatar
jk
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 815
Joined: SatAug04, 2007 8:56:51 PM
Location: Regio Breda

Postby Holländer » TueMar08, 2011 12:25:49 PM

hahah dat autorijden geld kost was me al eens opgevallen ja... zeker als je een ax rijdend wilt houden, en ook nog meer wilt het hebben dan "hij brengt me van A naar B"...

Ik ga 't een en ander wel eens op een rijtje zetten.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Postby jk » TueMar08, 2011 12:31:17 PM

Holländer wrote:hahah dat autorijden geld kost was me al eens opgevallen ja... zeker als je een AX rijdend wilt houden, en ook nog meer wilt het hebben dan "hij brengt me van A naar B"...

Ik ga 't een en ander wel eens op een rijtje zetten.


Ik zocht iets dat mij van A naar B brengt tegen overzienbare (vaste en variabele) kosten en dat ook nog eens aangenaam is om mee te rijden en zo kwam ik uit op een AX 1.1i (en vandaar op een ook zeer betaalbare 205 CJ cabrio 1.1i nu ik wat mechanisch onderhoud aan de AX moet verrichten en daarvoor rustig de tijd wil nemen).
C5 Break 2.0i 16V (2004) 310.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 30.000km
Land Rover S3 Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Op termijn op zoek naar een goede AX 1.1 <150k km 1993-1998
User avatar
jk
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 815
Joined: SatAug04, 2007 8:56:51 PM
Location: Regio Breda

Postby Holländer » TueMar08, 2011 1:22:56 PM

Ja uiteraard hebben we bijna allemaal (neem ik aan) een auto om ons van A naar B te brengen, maar ik doelde meer op het niet tevreden zijn met hoe de auto nu is (zowel prestaties als uiterlijk) en daardoor de auto dus naar je eigen smaak wilt aanpassen. (in de volksmond wel "tunen" genoemd :wink: )

een 205 cabrio is ook érg leuk! heb er ook nog eens naar gekeken :)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Postby jk » TueMar08, 2011 1:34:06 PM

Duidelijk, maar dit item begon over het beheersbaar houden van kosten...
User avatar
jk
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 815
Joined: SatAug04, 2007 8:56:51 PM
Location: Regio Breda

Postby Holländer » TueMar08, 2011 1:53:37 PM

goed punt. Nogmaals: ik zal zeer binnenkort een en ander uitzoeken qua kosten (vaste en variabele) tov benzine, LPG & diesel.

uiteraard investeringskosten (ongeveer) inbegrepen
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Postby Holländer » TueMar08, 2011 8:33:05 PM

Even een snel rekensommetje met wat gegevens van de auto’s. Hoeveel extra gewicht er bij komt met een LPG tank en de RDW keuring weet ik nog niet, net als hoe zuinig die ongeveer rijd. Dit is dus gegokt.

Ik heb ondertussen 2 offertes aangevraagd bij LPG inbouw bedrijven, hopelijk heb ik daar snel een antwoord op. Zoals het lijkt zou je bij 12.000km/jaar met G3 dik €550.- overhouden in vergelijking met benzine... als een tank inbouw (alles laten doen) €1100.- kost zou je dat er in 2 jaar uit hebben (dan uiteraard het extra onderhoud niet meegerekend, maar als alles gedaan word zullen de backfires ook wel meevallen ;-))

Benzine (1.1) 670Kg rijd 1:16 ltr benzine €1.599-wegenbelasting per kwartaal €172.00

12.000km : 16 = 750ltr x €1.599 = €1199.25 + €184WB = €1383.25

Diesel (1.5) 788Kg rijd 1:21 ltr diesel €1.359- wegenbelasting per kwartaal €604.00

12.000km : 21 = 571.43ltr x €1.359 = €776.57 + €604.00WB = €1380.57 Voordeel ten opzichte van benzine €2.68

LPG (1.1 G3) 725Kg? Rijd 1:13? Ltr LPG €0.705-wegenbelasting per kwartaal €172.00

12.000km : 13 = 923.08ltr x €0.705 = €650.77 + €172 = €822.77 voordeel ten opzichte van benzine €560.48

LPG (1.1 G1/2) 725Kg? Rijd 1:13? Ltr LPG €0.705-wegenbelasting per jaar €568.00

12.000km : 13 = 923.08ltr x €0.705 = €650.77 + 568.00 = €1218.77
Voordeel ten opzichte van benzine €164.48

Ik hou jullie op de hoogte!

(als ik dingen verkeerd doe hoor ik dat graag! Wil wel een eerlijk & duidelijk beeld over het LPG verhaal)

Groeten Mark
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Postby AlexanderB » TueMar08, 2011 8:42:21 PM

zo, ik heb ff prijsvergelijkend excel bestandje gemaakt, en naar mijn mening/situatie ingevuld.. alleen ff kijken of ik m via google docs ofzo publiek kan maken..

paar aannames:
-ax'en met E2 kenteken (van eind 1993 of nieuwer) zijn wat duurder dan oudere modellen 1.4 en diesel, die weer wat duurder zijn dan de meestvoorkomende 1.1'tjes..
-daarmee dus ook G3 meegenomen
-onderhoud ff niet meegerekend in het maandbedrag
-verzekering voor alle modellen gelijk, is natuurlijk in praktijk niet zo, maar t scheelt allemaal niet zoveel..
-afschrijving van auto en installatie ook meetellen
-alles is dynamisch, dus vul zelf naar eigen smaak in
-als je denkt dat je de auto voor hetzelfde bedrag of met winst kan verkopen, vul 0 of negatief in bij aanschaf..

Google Docs Prijsvergelijker

[edit:] of ik doe wat verkeerd, maar lpg is helemaal niet zo goedkoop..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Postby Holländer » TueMar08, 2011 9:54:59 PM

het is voor mij niet helemaal duidelijk hoe je aan je maandbedrag komt, en over hoeveel tijd je de inbouw/ombouw van LPG afschrijft.

uiteraard valt er geen winst meer te maken door de auto duurder te verkopen dan je aanschafwaarde + LPG inbouw prijs, maar als je in 2 jaar het zelfde kwijt bent voor LPG of benzine, maakt dat in principe niet meer uit.

Ik hoop dat ik morgen wat info krijg van de bedrijven, zodat we een specifiekere prijsopgave voor inbouw van LPG kunnen krijgen.

Deze gegevens zijn veelal nog geschatte waardes.

bedankt voor je input!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Postby AlexanderB » TueMar08, 2011 10:09:43 PM

het is voor mij niet helemaal duidelijk hoe je aan je maandbedrag komt, en over hoeveel tijd je de inbouw/ombouw van LPG afschrijft.

afschrijving staat rechtsonder, in jaar, en das afschrijving tot 0, alle waarde die je voor je ax (of ax + installatie) terug denkt te krijgen na je afschrijving, moet je dan ook aftrekken van de waarde van de auto zoals ingevuld.. kortom, kan best zijn dat de auto meer waard word van de lpg inbouw, of uberhaupt omdat je m gratis gehad hebt.

uiteraard valt er geen winst meer te maken door de auto duurder te verkopen dan je aanschafwaarde + LPG inbouw prijs, maar als je in 2 jaar het zelfde kwijt bent voor LPG of benzine, maakt dat in principe niet meer uit.

euh.. je kan bijvoorbeeld de waarde van de auto op 0 zetten, dan bereken je alleen de afschrijving op de lpg inbouw

Ik hoop dat ik morgen wat info krijg van de bedrijven, zodat we een specifiekere prijsopgave voor inbouw van LPG kunnen krijgen.

dat zou wel prettig zijn :) ik weet iig dat DIY met grotendeels nieuwe componenten, en keuring, op +/- 600 euro uit zou komen, en G3 laten inbouwen ongeveer het dubbele (1000 voor de onderdelen, 200 voor de inbouw + keuring zegmaar..)

Deze gegevens zijn veelal nog geschatte waardes.

ja..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Postby v.andriessen » TueMar08, 2011 11:18:06 PM

Ik denk alleen maar in performance... maar kan je een ax niet op E85 laten rijden??
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
User avatar
v.andriessen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2364
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam

Postby AlexanderB » TueMar08, 2011 11:24:22 PM

niet echt, t schijnt niet goed te zijn voor je alu van je blok, en op de korte termijn vreet het sowiso alles op wat van rubber is (dus al je pakkingen en slangen mag je meteen gaan vervangen voordat je kan beginnen..

verder voordeel is wel dat je de kop heel hard kan vlakken, meer compressie zou op zich meer vermogen/meer efficientie dus meer zuinigheid moeten opleveren.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Postby v.andriessen » TueMar08, 2011 11:33:03 PM

AlexanderB wrote:niet echt, t schijnt niet goed te zijn voor je alu van je blok, en op de korte termijn vreet het sowiso alles op wat van rubber is (dus al je pakkingen en slangen mag je meteen gaan vervangen voordat je kan beginnen..

verder voordeel is wel dat je de kop heel hard kan vlakken, meer compressie zou op zich meer vermogen/meer efficientie dus meer zuinigheid moeten opleveren.. :)


Nee ik wil harder!!! Hogere toeren draaien omdat de motor kouder blijft met ethanol. Alle slangen en pakkingen vervangen lijkt me minder prijzig dan een LPG installatie toch? In Rotterdam is de E85 goedkoper dan euro95...

Maar als het niet goed is voor het alu?? Alle moderne motorblokken worden toch gemaakt van alu? Dus dan toch ook de nieuwe ethanol blokken? of is dat allemaal staal?
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
User avatar
v.andriessen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2364
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam

Postby AlexanderB » TueMar08, 2011 11:43:30 PM

misschien zijn die blokken aan de binnenkant hardgeanodiseerd ofzo.. in de racerij zijn ze dr iig al achter dat e85 een aluminium brandstoftank helemaal opvreet, als je dr niet wat aan doet..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Postby Holländer » WedMar09, 2011 9:06:52 AM

e85 is natuurlijk ook nog een alternatief voor gewone benzine.

Maar omdat we toch zoveel mogelijk een totaalplaatje voor "goedkoper" rijden willen maken, zal extra onderhoud en investeringskosten ook meegenomen moeten worden.

het zou jammer zijn als je gewoon e85 gaat tanken (hoeveel kost dat trouwens?, en verandert er iets aan de wegenbelasting?) en je je blok naar de kl*te helpt omdat je kop word aangetast...

het aluminiumoxide laagje wat met hardannodiseren "gemaakt" word is superhard en bestand tegen heel veel agressieve stoffen. Het zou dus goed kunnen dat de blokken van ethanol auto's (hard) geannodiseerd zijn. Maar ik denk niet dat je je cilinderkopje ff weg kan brengen om 'm te laten (hard)annodiseren... Anders is dit misschien ook een alternatief om mee te nemen in het rijtje van Diesel & LPG...
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Postby Bossie » WedMar09, 2011 9:50:21 AM

Ligt het verbruik met E85 niet een stuk hoger? Meen me zoiets te herinneren. De lagere prijs is dan niet laag genoeg om het extra verbruik te compenseren.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Postby v.andriessen » WedMar09, 2011 10:59:13 AM

E85 doet niets met de wegenbelasting. Die blijft gewoon hetzelfde.
Maar misschien moet er even een apart topic gemaakt worden voor rijden op E85 want ik denk dat het in verbruik/prijs het zelfde blijft. Het zou kunnen dat je er harder doorgaat.... Dat is ook zo bij de CCXR van Koenigsegg die heeft met euro 98 806pk en met E85 1000 pk.... das toch wel een verschil :wink:
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
User avatar
v.andriessen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2364
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam

Postby Bossie » WedMar09, 2011 11:35:58 AM

Ik heb het nog even opgezocht, met E85 heb je een verbruik dat ongeveer 30% hoger ligt.

http://www.duurzaamopweg.nl/home/groepen/energiebronnen/biobrandstoffen-benzine/e85/
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Postby Holländer » WedMar09, 2011 11:46:54 AM

tsja... met een verbruik van 30% hoger kan er misschien beter een ander topic voor geopend worden ja...

ook zeker wel interessant!

nog geen nieuws van de LPG bedrijven... :(
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Postby 2Black » WedMar09, 2011 12:14:23 PM

Interessant onderwerp met leuk getheoretiseer.

Maar ik geloof er niet in.
Voordeel behalen met een AX op lpg lijkt me een utopie.
Maar dat zit'm vooral in de combinatie van afschrijven gasinstallatie, extra kosten onderhoud en het feit dat je (normaal gesproken) nooit de G3 norm kunt halen en dus fors extra gaat betalen aan belasting.
Bij mijn weten is G3 niet bouwjaar-afhankelijk maar vooral ook motorcode afhankelijk. Het is de motor die vermeld moet staan in een lijst van G3 geschikte motor/lpg-installatie combinaties. Althans dat is wat ik er altijd van heb begrepen.
Toen G3 werd verzonnen was dus niet elke auto automatisch beschikbaar met zo'n belastingvoordeel voor gas.

Vergeet ook niet dat er een heel groot verschil bestaat in het rendabel maken van een nieuwe auto op lpg en een auto die er al 150dkm op heeft zitten voordat je lpg gaat inbouwen. Die nieuwe heeft eerst 5 jaar de tijd om de prijs van de installatie af te schrijven, die spreiding werkt nogal hard door.
Er zijn veel moderne auto's (G3 dus) die na ca. 150-180dkm ernstige, met name cilinderkop gerelateerde, problemen beginnen te krijgen. Rond die km-stand beginnen ze dus ook aardig extra onderhoud nodig te hebben dat flink in de papieren kan lopen. Echter, met G3 behoud je in ieder geval je belastingvoordeel dat veel goed kan maken.

Nu ga je lpg (G1-G2) inbouwen in een auto van 700kg die hooguit €15 houderschapsbelasting per maand kost, daar is dus al de eerste (minstens) €35 die je terug moet gaan halen per maand in de prijsvergelijking. (het kan zelfs zijn dat je met de installatie nét in een hogere gewichtsklasse gaat komen).
Bij een monopoint 1.1 die misschien op benzine 1:16-17 haalt als 'ie perfect afgesteld staat ga je nu naar een verbruik van ca. 15% meer. Verschil kan ook groter uitvallen.
Er moet een installatie in die (als je alles zelf zou doen) nog steeds ca. €800 gaat kosten en op elk moment volledig afgeschreven kan gaan worden, je hebt namelijk niet die bijna gegarandeerde 5 jaar van een nieuwe auto.

Vanwege de veel hogere verbrandingstemperatuur van LPG en de veel slechtere smering (LPG is enorm schraal terwijl benzine een smerende werking heeft ) zullen de toch al niet superbetrouwbare koppakkingen van de TU 1.1 (en 1.4) je nog eerder om de oren vliegen én zullen ook kleppen en de cilinderkop zelf ernstig risico gaan lopen op kortere levensduur. Reken dus bij elke koppakking-wissel maar gelijk een cilinderkop revisie of een andere kop.

Het theoretische omslagpunt voor lpg zal ergens rond de 12dkm liggen bij een afschrijvingsduur van 2 jaar, maar dit is met een G3 vergelijking!
Voor G1/2 zul je al 4 jaar afschrijving moeten nemen en dan wordt er nog geen cent extra onderhoud gerekend! (dan reken ik met €1000 voor inbouw lpg). Enkel het G3 deel is goed voor €400 per jaar.

Mijn berekening heb ik gedaan in dit spreadsheet: http://www.esset.nl/brandstof.htm
Goedkoop autorijden bestaat niet. Je kunt hooguit mazzel hebben.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
User avatar
2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
 
Posts: 4825
Joined: SatJul16, 2005 12:14:48 PM
Location: Rheden

PreviousNext

Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests

cron