Gierend geluid vlak na starten

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Gierend geluid vlak na starten

Postby pcrodent » SunJul17, 2011 7:52:41 PM

Als ik de AX net heb gestart maakt de motor soms (niet altijd) een soort gierend/piepend geluid. Als ik gasgeef is het geluid iets hoger, en ontkoppelen helpt niet (geluid is er ook bij stilstaan trouwens, dus echt de motor zelf en niet aandrijving of ophanging, etc.). Na een paar honderd meter is het meestal weer over. Zelf verdenk ik de spanrol. Zit ik warm?
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Re: Gierend geluid vlak na starten

Postby AlexB » SunJul17, 2011 9:04:18 PM

V-snaar mischien?
User avatar
AlexB
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 501
Joined: ThuFeb18, 2010 10:36:53 PM
Location: Bussum

Re: Gierend geluid vlak na starten

Postby pcrodent » SunJul17, 2011 9:15:59 PM

Denk 't niet, het is een ander soort geluidje en bovendien zit er net een nieuwe V-snaar op... maar ik zal even kijken van de week voor de zekerheid. 't Kan natuurlijk ook nat weer zijn geweest waardoor zo'n V-snaar 'n beetje gek klinkt tot de condens eraf is (?).
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Re: Gierend geluid vlak na starten

Postby cedderzz » SunJul17, 2011 9:47:22 PM

nee dat is je startmotor zelf die dan soms door blijft draaien,, als je je auto start moet je nogmaals je sleutel door draaien dan hoor je waarschijnlijk het zelfde,, ofwel tijd voor een nieuwe startmotor,, of je wil zelf de koolstof borsteltjes willen vervangen,,
DuFF: "ceddric de kroonsteen-piraat."

Image Image
User avatar
cedderzz
Kroonsteenpiraat
Kroonsteenpiraat
 
Posts: 878
Joined: WedOct14, 2009 5:06:14 PM
Location: Middelburg (Zeeland)

Re: Gierend geluid vlak na starten

Postby pcrodent » SunJul17, 2011 10:10:34 PM

Ik denk ook niet dat het dát giertje is. Dat geluidje ken ik namelijk ook en dat is veel pijnlijker, snerpender, en dat houdt ook geen honderden meters aan (toch? hoop ik...). Ik heb eerder gehad dat de starterkrans soms bleef hangen (c.q. dat de startmotor bleef hangen, want die krans hangt er natuurlijk toch wel) ik dat klinkt ook anders vrees ik...

(misschien moet ik het geluidje gewoon een keer opnemen :) als dat lukt...)
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Re: Gierend geluid vlak na starten

Postby cedderzz » SunJul17, 2011 10:35:59 PM

pcrodent wrote:(misschien moet ik het geluidje gewoon een keer opnemen :) als dat lukt...)



strak plan ;)
DuFF: "ceddric de kroonsteen-piraat."

Image Image
User avatar
cedderzz
Kroonsteenpiraat
Kroonsteenpiraat
 
Posts: 878
Joined: WedOct14, 2009 5:06:14 PM
Location: Middelburg (Zeeland)

Re: Gierend geluid vlak na starten

Postby Wismerhill13 » MonJul18, 2011 7:57:24 AM

Probeer eens te localiseren waar het geluit precies vandaan komt. Misschien is het wel je waterpomp die aan het overlijden is.
A diplomat is someone who can tell you to go to hell in such a way that
you will look forward to the trip.
User avatar
Wismerhill13
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 113
Joined: TueJun15, 2010 11:47:01 PM
Location: Gelderland

Re: Gierend geluid vlak na starten

Postby raoel » MonJul18, 2011 7:58:57 AM

Dat is toch 99 van de 100 keer de v-snaar? ik hoor ze regelmatig voorbij rijden, die piepende autootjes. Even de spanning van de snaar controleren en zonodig aanspannen.
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Re: Gierend geluid vlak na starten

Postby Wheelnut » MonJul18, 2011 12:34:02 PM

Mijn eerste ingeving is ook de V-snaar.
Die kan bij het monteren niet strak genoeg gespannen zijn natuurlijk.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Gierend geluid vlak na starten

Postby hansenn » MonOct17, 2011 10:45:34 PM

ik heb hetzelfde en ben er ook nog niet achter. Die van mij doet het trouwens al heel lang (misschien bijna een jaar), maar de laatste tijd wordt het erger, meer consequenter en vaker. Het is niet de v-snaar, dat klinkt anders. Soms lijkt het een beetje afhankelijk van het toerental te zijn. Na een tijdje rijden is het wel weg. Ook hoor je het niet als je met een warme motor start.
Misschien de waterpomp?

@pcrodent: ben je er al achter wat de oorzaak was?
hansenn
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 21
Joined: SatMay29, 2010 6:18:49 PM

Re: Gierend geluid vlak na starten

Postby Ceristimo » TueOct18, 2011 2:33:51 AM

Mijn auto heeft voornamelijk met koud en vochtig weer hetzelfde. Ook bij mij is het NIET de V-snaar. 't Klinkt ook heel anders dan een V-snaar. Geluid is afhankelijk van het toerental, en als het er is gaat het na een paar minuten weg en is het geluid er vaak niet meer boven zo'n 3000 toeren (daaronder dan weer wél...)

Mijn gedachte toen ik het de eerste keer hoorde (vlak na de afgelopen winter) was ook de spanrol of iets in het distributiegebeuren.
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Gierend geluid vlak na starten

Postby hansenn » SunJan01, 2012 5:53:32 PM

Misschien een of ander lager in het blok zelf. Ben er nog steeds niet achter....
hansenn
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 21
Joined: SatMay29, 2010 6:18:49 PM

Re: Gierend geluid vlak na starten

Postby Ceristimo » SatJan07, 2012 5:42:40 PM

@Hansenn
Een maand of wat geleden een proefritje gedaan in een Type 1 1.4 AX met ook dat vage giergeluid dat na een poosje overging. Dat bleek een verrot lager van de dynamo te zijn. Dat gebeurt soms wanneer de V-snaar er wat te strak op wordt gezet.

Is 't bij jou begonnen of erger geworden ná de V-snaar wissel?.... Zoja, dan is de kans groot dat het bij jou ook het lager van de dynamo is...
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Gierend geluid vlak na starten

Postby hansenn » SatJan07, 2012 5:51:22 PM

ja, daar dacht ik ook eerst aan, maar nu twijfel ik toch weer. Ik heb er intussen verschillende dynamo's op gehad en het geluid was bij allemaal aanwezig. in de loop van de tijd is het erger geworden. Echter de laatste dagen is het weer (bijna geheel) weg. De v-snaar is wel losser gezet, dus......
Maar het was niet weg direct nadat de snaar losser is gezet.
Bij koud weer heeft ie er meer last van.
Hij rijdt er trouwens wel gewoon om, maar je wordt soms nagekeken lol
hansenn
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 21
Joined: SatMay29, 2010 6:18:49 PM


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests

cron