koppakking controleren

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

koppakking controleren

Postby Costa » SunAug28, 2011 3:02:44 PM

Vannacht heeft de koppakking van mijn AX 1.1I het begeven, aldus de ANWB.
De radiateur spoog alle koelvloeistof eruit, en volgens de ANWB ligt nu de koppaking eruit.
Omdat er belletjes onmstonden in de radiateurhals toen de motor warm was.

Nu vermoed ik dat dit gebeurd, omdat mij opvalt dat de ventilator niet aanslaat als de motor lang stationair draait.
Zelfs niet als de koelvloeistof op het kookpunt is, en uit de vulopening van de radiateur bruist.

Vraag me dan ook af of de koppakking wel kapot is, en dat het niet gewoon de thermoschakelaar is van de ventilator.
Deze heb ik doorvenbonden, en hij werkt wel gewoon.

Hoe kun je nu echt testen dat je koppakking eruit ligt? Ik zie geen witte rook ( met warme motor), of sludge in het motorblok..
Costa
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 74
Joined: TueAug16, 2011 9:43:31 AM
Location: Goeree-Overflakkee

Re: koppakking controleren

Postby AlexanderB » SunAug28, 2011 5:06:21 PM

als ie met de radiatorfan doorverbonden wel zn koelvloeistof binnenhoud, dan is die schakelaar gewoon kaput. belletjes kan ook gewoon stoom zijn omdat er dus nog ergens een lucht/stoombel zit. mocht de koppakking daadwerkelijk wel kapot zijn, dan kost vervangen (incl distributieriem) zo'n 100 euro en n middag werk.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: koppakking controleren

Postby Costa » SunAug28, 2011 5:27:27 PM

Ik moet de AX eerst warm rijden, en dan geruime tijd stationair laten draaien voordat hij overloopt
De slangen zijn wel "snel" op termperatuur, maar het overlopen gebeurd pas als de motor echt warm is.

De fan slaat op geen enkel moment aan, maar die doet het wel als je hem doorverbind om te testen.
Maar zou het eventueel ook de thermostaat kunnen zijn, die bijvoorbeeld blijft hangen?
Costa
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 74
Joined: TueAug16, 2011 9:43:31 AM
Location: Goeree-Overflakkee

Re: koppakking controleren

Postby AlexanderB » SunAug28, 2011 5:31:30 PM

daar haal je n goed punt aan, als de thermostaat dicht blijft zitten dan gaat ie ook aan de kook, zonder dat de uitgaande slang echt warm word (richting de sensor voor die ventilator) maar dan zou ie echt met 3 blokjes om al staan te koken (als je de dop dr niet op hebt)

ik denk dan toch eerder aan die sensor. maargoed, rij eens een stukje rond met die sensor doorverbonden (om te testen) kan je gelijk zien of ie dan wel goed loopt, of nogsteeds te warm word/bellen blaast..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: koppakking controleren

Postby Costa » SunAug28, 2011 6:29:12 PM

Thanks, grote kans dat het inderdaad de temp. sensor = is blauw met gele ring . Op de snelweg was er niets aan de hand (ongeveer 30 km), eenmaal in het centrum (veel stoplichten) bleek bij na het parkeren dat de koelvloeitstof eruit gegooit werd. Eenmaal afgekoeld kon ik er 1,5 liter bijgooien.

Ik zal inderdaad de sensor eerst maar eens vervangen.
Costa
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 74
Joined: TueAug16, 2011 9:43:31 AM
Location: Goeree-Overflakkee

Re: koppakking controleren

Postby Terminal » SunAug28, 2011 8:32:39 PM

Een 1100 kan prima vele kilometers snelweg aan zonder de fan te gebruiken, vandaar dat het ook pas in het centrum bij veel stilstand gebeurde.
Sensor kost volgens mij rond de 10euro, dus mocht je die vervangen gewoon even naar de brezan voor een nieuwe :)
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Postby Rio97 » SunAug28, 2011 10:46:17 PM

De blauwe temp sensor is trouwens de sensor die het dashboard aanstuurt.
De groene stuurt de ECU aan.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Re: koppakking controleren

Postby AlexanderB » SunAug28, 2011 10:52:38 PM

en dr zit n 3e in de radiator zelf, die moet je hebben.. kleur unknown..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: koppakking controleren

Postby Costa » MonAug29, 2011 7:47:12 AM

De blauwe zit in de radiateur zelf, hierop zit ook de stekker van de ventilator welke door te verbinden is met een paperclip.
Ik neem aan dat deze de ventilator aan laat slaan...
Image
Costa
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 74
Joined: TueAug16, 2011 9:43:31 AM
Location: Goeree-Overflakkee

Re: koppakking controleren

Postby AlexanderB » MonAug29, 2011 12:56:22 PM

grappig.. dan zijn er 2 blauwe sensoren :) nja, goed.. ben benieuwd :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: koppakking controleren

Postby Costa » MonAug29, 2011 1:28:44 PM

Ik hou jullie allen uiteraard op de hoogte, alvast hartelijk bedankt voor het meedenken !!
Costa
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 74
Joined: TueAug16, 2011 9:43:31 AM
Location: Goeree-Overflakkee

Re: koppakking controleren

Postby Costa » MonAug29, 2011 8:26:24 PM

De sensor is vervangen. Als ik de radiateur helemaal vol gooi, en de motor op temperatuur laat komen door hem stationair te laten draaien,
dan zie je opeens dat de radiateurvulhals water begint lozen. Korte tijd later slaat de fan aan (yes, yes, yes !!).
Als je de motor vervolgens laat draaien, dan komt er geen water meer nadat de fan ongeveer 3 keer is aangeslagen.

Vul je de radiateur vervolgens weer helemaal af, dan is er ongeveer 1/2 liter uitgegooit. Ik weet niet of dit te veel is, maar ik neem
aan dat deze 1/2 liter de expansieruimte is om de koelvloeistof te laten te laten uitzetten.

Weet iemand wat de maximale capaciteit is van de radiateur. Aldus het programma Autotools is de AX gevuld met 4.5 liter koelvloeisfof,
maar ik weet niet hoeveel er nog in zat.
Als alles blijkt te werken, na een week testrijden, gooi ik het systeem pas leeg, en vul ik hem af met 4.5 liter.
Costa
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 74
Joined: TueAug16, 2011 9:43:31 AM
Location: Goeree-Overflakkee

Re: koppakking controleren

Postby AlexanderB » MonAug29, 2011 8:28:56 PM

meh, gewoon goed ontluchten, als dr n luchtbel in de kop zit of ergens, dan probeert ie drook water uit te gooien. maar op zich klinkt dit verder normaal :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: koppakking controleren

Postby Costa » MonAug29, 2011 8:44:13 PM

Onlucht het systeem niet van zelf via de radiateurbijvulhals? Of is dit erg kort door de bocht?
Costa
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 74
Joined: TueAug16, 2011 9:43:31 AM
Location: Goeree-Overflakkee

Re: koppakking controleren

Postby Terminal » MonAug29, 2011 9:14:44 PM

Helaas, het goed ontluchten is soms heel erg lastig maar als je dit volgt moet het goedkommen.


Ontlucht eerst door de ontluchtingsnippel op de slang rechtsachter (passagierskant) van je motor. Daarna via de ontluchtingsnippel op je blok.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: koppakking controleren

Postby degene » TueAug30, 2011 1:24:40 PM

Terminal wrote:Helaas, het goed ontluchten is soms heel erg lastig maar als je dit volgt moet het goedkommen.


Ontlucht eerst door de ontluchtingsnippel op de slang rechtsachter (passagierskant) van je motor. Daarna via de ontluchtingsnippel op je blok.


Die nippel op je blok is een imbusje wat uit mn hoofd tussen de ontsteking en de kop zit.
User avatar
degene
AX Master
AX Master
 
Posts: 1717
Joined: TueOct13, 2009 12:25:50 AM
Location: Delft

Re: koppakking controleren

Postby AlexanderB » TueAug30, 2011 1:28:52 PM

gewoon, bovenop het aluminium thermostaathuis waar de dikke slang vooraan t blok binnenkomt. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: koppakking controleren

Postby degene » TueAug30, 2011 1:52:49 PM

Owja haha.
Ph2 meuk :P
User avatar
degene
AX Master
AX Master
 
Posts: 1717
Joined: TueOct13, 2009 12:25:50 AM
Location: Delft

Re: koppakking controleren

Postby raoel » TueAug30, 2011 2:34:08 PM

Ik ken alleen:
Type 1: sensor op thermostaat
Type 2: inbus op thermostaat

heb je er nog meer dan?
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Re: koppakking controleren

Postby degene » TueAug30, 2011 5:51:20 PM

Ja Ph1 en 2 hebben beide op de kachelslang achterin (5 cm voor het schutbord, passagierskant) nog een ventieldopje dat je eraf kan draaien. En ik doe zelf ook altijd het dopje aan de bestuurderskant van de radiateur eraf draaien.
User avatar
degene
AX Master
AX Master
 
Posts: 1717
Joined: TueOct13, 2009 12:25:50 AM
Location: Delft

Next

Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests

cron