problemen na koppakking wissel, slaat warm af

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

problemen na koppakking wissel, slaat warm af

Postby the_stig » SatSep24, 2011 6:33:43 PM

Hallo allemaal,

hoewel ik geen ax heb vond ik dit wel een leuk forum om me aan te melden voor de problemen met de 106. Wat is het toch handig dat die motortjes ook in de ax liggen. Ik heb wat problemen met onze 106 1,4, tu motor uit 92. Al meerder malen gebruik kunnen maken van de howto van dit forum, super handig! In het dagelijksleven rij ik ook een RS4 dat is ff wat anders dan een 1.4 maar sleutelen aan de 106 blijft leuk!

Nu zit ik even vast. Na tijden gehotter en gestoter, koude kachel en koelvloeistof verlies besloten om de koppakking te vervangen. Tevens zitten er nieuwe bougies, luchtfilter, olie, waterpomp. Ook heb ik het hele injectiehuis schoon gemaakt en de injector ultrasoon gereinigd. kleppen koud gesteld.

Nu het probleem: het lijkt wel aadig op de problemen uit het topic van gerrit, viewtopic.php?f=5&t=24919.
Hij start goed, loopt aardig tot redelijk stationair maar zodra die wat warm wordt, wordt het minder. Als je wat gas geeft dan klinkt het als of ie verzuipt en dan staat hij af. Of hij krijgt te veel/weinig brandstof of lucht, als je geeft is moooaaa ..... uit.

Heb de bezine toevoer nog gecheckt met een flesje, dat zit wel goed. Alle vacuumslangen lijken ook goed te zitten. misschien een sensor? Van de sensor in de downpipe (lambda?) trok ik de bekabeling stuk, dat heb ik gefixed en zou goed moeten zijn.

Ik heb nog wel 2 losse stekkers, maar die zijn volgens mij nooit aangesloten geweest. 1 lijkt weg te komen bij het vliegwiel, vlakbij waar je de blokkerpen moet insteken is een 3 polige bruine stekker. De andere zit linksboven vlak bij de ontluchtingsnippel een grijse, zit een knoop kabel dus die zal nooit aangesloten gezeten hebben.

Owja, als laatste bij gasgeven gaan ook het handrem lampje branden/flikkeren... wat zou dat zijn?
the_stig
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 5
Joined: SatSep24, 2011 5:15:12 PM

Re: problemen na koppakking wissel, slaat warm af

Postby q01z » SunSep25, 2011 12:49:22 PM

hallo alleen!

leuk dat je je inderdaad even aanmeld, hopelijk kunnen we je ook helpen :)
(een wie=wie topic van de 106 of RS4 met foto's wordt ook altijd gewaardeerd hoor, we zijn niet zo merkgebonden zoals je wslijk al wel gemerkt had :))


de problemen die je beschrijft lijken mij uit het injectiehuis te komen.. waarbij ik vrees ik maar 1 vraag hoef te stellen;
is de gaskleppositiesensor los geweest? en zo ja.. zit die op de goede plek terug.. die kunnen er namelijk verdomd slecht tegen om gedemonteerd/gemonteerd te worden.. en als hij dan ook nog es niet 100% goed zit, kan je de werking ervan eigenlijk wel vergeten en weet de computer niet meer wat hij moet doen..


wat betreft het remlampje, dat heeft nog 2 andere functies;
-slijtage-indicatoren van de remblokjes voor
-remvloeistofniveau --> dat lijkt me eerlijk gezegd nu waarschijnlijk, omdat je bij gasgeven de vloeistof beweegt en deze misschien net onder het minimum komt.

wat betreft de bruine stekker --> klopt, hoort niet aangesloten
wat betreft de grijze stekker --> die komt me niet bekend voor, maar zou eventueel van de vacuumklep kunnen zijn waar de vacuumvergroeger op aangesloten hoort te zitten (maar die wordt nog wel eens doorgelust)


succes!
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: problemen na koppakking wissel, slaat warm af

Postby AlexanderB » MonSep26, 2011 12:15:31 AM

misschien een hele flauwe, maar als de brandstofslangen verkeerdom op het injectiehuis zitten.. (ik neem aan dat dat goed zit, als je al met n flesje bezig bent geweest, maar wie weet..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: problemen na koppakking wissel, slaat warm af

Postby the_stig » MonSep26, 2011 10:58:39 AM

Bedankt voor de antwoorden! Ik zal de gezamenlijke 475pk eens op de foto zetten :D

Ik moest ff opzoeken wat de gaskleppos.sensor was (gelukkig zijn daar ook howto voor, top!) maar die heb ik niet los gehad. Zondag ochtend na een bak koffie de motorkap maar weer eens open gedaan. Waar ik toen nog aan twijfelde was de stekker van de lambda en de stekker die de versnellingsbak? in gaat. Dit zijn allebei naar ik meen twee polige witte stekkers. Die heb ik omgedraaid en sindsdien kan ik er weer mee rijden. Rest alleen de vraag hoe ik zeker kan zijn dat ze goed aangesloten zijn, het zijn dezelfde stekkers...

@alexander, probleem lijkt al verholpen maar ik had de benzine toevoer ook al gecheckt hoor. Bedankt voor het meedenken iig.

Ik zal ook eens kijken naar het remvloeistof nivo, dat zou het idd best kunnen zijn.

Top tips! zo komen we er wel!

Nog een vraagje, is er ergens een ODB stekker om eea uit te lezen? Voor de audi gebruik ik een vag-com stekker en bijbehorend progammatje op de laptop.
the_stig
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 5
Joined: SatSep24, 2011 5:15:12 PM

Re: problemen na koppakking wissel, slaat warm af

Postby AlexanderB » MonSep26, 2011 11:07:06 AM

nope, ax is nog van voor obd. :) er zit wel een stekker bij het ecu, waarmee Citroën eventueel aanwezige storingscodes kan uitlezen, die kan je in principe ook zelf uitlezen met een stuk draad, dan gaat het lampje knipperen op het dashbord, dan moet je t aantal keer dat ie aan gaat tellen enzo.. kijk eventjes in het how-to forum, daar staat het beter uitgelegd.

witte stekkers.. die met het halve maantje dr uit zegmaar, moet op de versnellingsbak. maar fijn dat je het probleem (waarschijnlijk) gevonden hebt :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: problemen na koppakking wissel, slaat warm af

Postby the_stig » ThuSep29, 2011 12:11:02 PM

Haha lampjes tellen, geniaal ik ga het eens proberen. Ik zal de stekkers ook nog eens goed bestuderen, op het eerste gezicht zag ik geen verschillen.
Daarnaast toch maar even de gaskleppos sensor controleren want hij wil nog wel eens bokkend wegrijden.

Heb ook nog even een fototje in de wie=wie geplaatst....
the_stig
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 5
Joined: SatSep24, 2011 5:15:12 PM

Re: problemen na koppakking wissel, slaat warm af

Postby the_stig » SunOct02, 2011 11:29:28 AM

Ik wilde de gaskleppos.sensor nog even aanpakken maar liep na het verwijderen van het injectiehuis even vast. Hoe haal je de gasklep(huis?) los? In de howto wordt geproken over een andere howto. Kan alleen die vinden voor conversie van 1.1 naar 1.4. Maar daar gaat het hele inlaat spruitstuk eraf..
Daarnaast zat de gasklepsensor met speciale schroefjes vast, trox met een puntje in het midden? Hebben de ax'en dat ook, en hoe haal je zo iets los?
the_stig
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 5
Joined: SatSep24, 2011 5:15:12 PM

Re: problemen na koppakking wissel, slaat warm af

Postby Stinus » WedFeb22, 2012 9:12:17 PM

Hey;

Daar ik nu met een gelijkaardig probleem kamp zet ik het gewoon hier bij in plaats van een nieuwe Topic te starten.

Op een Ax van 1993 benzine met een 950 blok hebben we de cilinderkoppakking vervangen, samen met de D-riem.
Het boeltje is al bij al vrij vlot in elkaar gegaan maar nu zit ik met het volgende probleem. Als ik rijd schokt de wagen als gek. Zelfs in
die mate dat je schrik krijgt om door de vooruit gelanceerd te worden bij wijze van spreken. Dit heeft ie vooral in 1ste en 2de in lage toeren. Als je hem erdoor
krijgt (lees hoger in toeren) dan stopt dit. Als gaat dit echt niet vanzelf. De motor wordt enorm warm op heel korte tijd en viel na een tijd gewoon af. Pas na wat afkoelen wil dan starten en begint het spelletje van voren af aan.

-Het is me al opgevallen dat er teveel water in de radiator zit maar volgens mij kan dit geen oorzaak zijn :D .
-Bij het aansluiten van de ECU was het me niet helemaal duidelijk welk ficke waar moest. Er zijn namelijk 2 zwarte fickes met paarse binnenkant.
De meest achterste heb ik aan een wit rond soort potje gedaan waar ook een darm op aangesloten wordt (de darm die de ECO passeert). Het voorste fichke heb ik onderaan
de ECU verbonden. Het is een AX zonder toerenteller, electrische ramen of wat van extra luxe ook. Ik heb dan ook 1 fiche die blijkbaar nergens toe dient.
-Tijdens het opstarten zijn de bougies natgeslagen. Deze heb ik even met fijn schuurpapiertje opgeschuurd. Had ik dit niet gedaan was ie allicht zelfs nooit gestart.
-Ik heb hier al gelezen dat wanneer de ECU langere tijd is afgekoppeld geweest je de wagen stationair moet laten warmdraaien. Dit heb ik niet gedaan omdat ik die zonet pas ben tegengekomen.
-Voor het wisselen van de koppaking werkte de ontsteking prima. Het zou me verbazen moest ineens de bobine of de bougiekabels stuk zijn gegaan.

Iemand een idee wat dit kan zijn??
Stinus
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 5
Joined: WedFeb22, 2012 8:46:39 PM

Re: problemen na koppakking wissel, slaat warm af

Postby Bossie » WedFeb22, 2012 9:15:41 PM

Staat de nokkenas wel netjes op tijd? Ik neem aan dat je je nokkenas en vliegwiel eerst geblokkeerd hebt voordat je de kop er afgehaald hebt en deze blokkering pas verwijderd hebt nadat je de d-riem weer gemonteerd hebt.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: problemen na koppakking wissel, slaat warm af

Postby Stinus » ThuFeb23, 2012 11:54:08 AM

Dit hebben we nagekeken en staat goed. De kop is binnengeweest om te vlakken maar het tandwiel terug geblokkeerd geweest. Mijn vader heeft er recent naar gekeken en blijkbaar zijn de 2 rechtste bougis stuk. Dit omdat er met draaiende moter niets veranderd als de bougiekabel van die 2 uittrekt.

Minder nieuws is dat ik net een sms kreeg dat de cilinderkoppakking nog fit. Alles werd bij mijn weten juist gemonteerd. Het blok heb ik zo proper mogelijk gemaakt voor de montage van de kop. Enige wat ik niet gedaan heb is de kopbouten vervangen. Ik heb hier al gelezen dat dit aan te raden is. Iemand een idee zonder dag alles terug op moet want dit betekent allicht ook nieuwe pakking.
Stinus
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 5
Joined: WedFeb22, 2012 8:46:39 PM

Re: problemen na koppakking wissel, slaat warm af

Postby Stinus » FriFeb24, 2012 9:55:39 PM

Nieuwe pakking gekocht samen met nieuwe rekbouten.De pakking is een dikkere versie dan die we eerst hadden. De garage raadde aan om ook eens te kijken of de cilinderbussen niet gezakt zijn. Dan Lekt hij immers ook.
Weet iemand hoe die terug gelijk met het blok gezet moeten worden indien dit zo is? Zitten die onderaan in rubbers?? Ben eens beneuwd ......
Stinus
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 5
Joined: WedFeb22, 2012 8:46:39 PM

Re: problemen na koppakking wissel, slaat warm af

Postby AlexanderB » SatFeb25, 2012 4:21:09 AM

horen normaal te klemmen tussen de kop en de onderkant, zit geen rubber tussen..
ze willen nog wel eens speling krijgen. dan moet t blok, zonder de bussen n heel klein beetje gevlakt worden, zodat de kop ook weer op de bussen drukt ipv voornamelijk de buitenrand van t blok.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: problemen na koppakking wissel, slaat warm af

Postby Bossie » SatFeb25, 2012 8:42:27 AM

Ho ho Alexander, daar zit wel degelijk een ring/pakking tussen!

Heb je toen je de kop van het onderblok had wel de bussen gefixeerd? Er is speciaal gereedschap waarbij met behulp van plaatjes en bouten de bussen op hun plek worden gehouden. Of heb je per ongeluk het blok gedraaid terwijl de bussen niet gefixeerd waren? In dat geval is de kans groot dat de afsluiting niet meer in takt is.

Image
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: problemen na koppakking wissel, slaat warm af

Postby Stinus » SatFeb25, 2012 5:17:47 PM

Gereedschap om de bussen te blokkeren heb ik jammer genoeg niet. De motor is niet gedraait geweest met een gedemonteerde kop dus dat zit goed. Morgen zien of hij zeker niet gezakt is.
Hoe trek je hem omhoog indien dit wel zo is?
Stinus
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 5
Joined: WedFeb22, 2012 8:46:39 PM

Re: problemen na koppakking wissel, slaat warm af

Postby AlexanderB » SatFeb25, 2012 5:36:54 PM

my bad, een ring dus, ik was in de veronderstelling dat het een klempassing was.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: problemen na koppakking wissel, slaat warm af

Postby Terminal » SatFeb25, 2012 6:36:14 PM

gereedschap, een grote carrosseriering en een busje of een hoop grote moeren is alles wat je nodig hebt :) Je pakt een kopbout, een bus en een ring en in die volgorde draai je die waar de kopbout uitkwam. Als het goed is valt die net over de rand van de cilinder heen en zo borg je hem.

Wist trouwens niet dat een ax losse bussen heeft, dacht altijd vaste bussen :lol:
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: problemen na koppakking wissel, slaat warm af

Postby Bossie » SatFeb25, 2012 7:19:02 PM

Een alu blok heeft altijd bussen, een gietijzeren niet.

En als ze verzakt zijn, carterpan er onderuit, drijfstang losmaken van de krukas en de bus incl. zuiger en drijfstang eruit halen.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: problemen na koppakking wissel, slaat warm af

Postby Stinus » MonFeb27, 2012 6:53:07 PM

gisteren de koppakking nogmaals vervangen. Gelukkig is het niet zo'n vaart gelopen dat de cilinderbussen gezakt waren.
Wat wel bleek bij de demontage was dat de pakking over gans het oppervlak kletsnat was. Dit door een te lage spanning van de kopbouten.
De pakking zag er nog goed uit maar daar we toch al nieuwe hadden gekocht hebben we ze vervangen. Ditkeer met nieuwe bouten en de bouten van een filmpje
olie voorzien. Ook in 1 moeite de tapgaten proper gemaakt zodat de bouten er vlot zouden ingaan.
Alles terug toegedaan en het resultaat was al veel beter. Geen temperatuur problemen meer en de motor neemt vlot op. Een flink toertje heeft voor de bevestiging gezorgd.
Met wat geluk kan hij er weer goed tegenaan. De cilinderbussen zien er na 150.000 km nog verrassend goed uit trouwens.

En zeker bedankt voor de tips :D
Stinus
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 5
Joined: WedFeb22, 2012 8:46:39 PM


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests

cron