citroen ax 1.1 valt uit bij koud wegrijden

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

citroen ax 1.1 valt uit bij koud wegrijden

Postby kpotmake » TueSep27, 2011 9:41:54 PM

Mijn ax'je uit '91 met 1.1 monopoint injectie, en verdelerkap (geen DIS ontsteking dus) loopt super goed, althans, als hij warm is

als hij koud is heeft hij het volgende probleem: als ik 'smorgens wegrijd start hij gewoon goed, en loopt mooi verhoogd stationair zoals het hoort, so far so good, maar dan bij het wegrijden valt hij 9 van de 10 keer uit, als hij dan uitgevallen is hoef ik het contactslot maar aan te raken en hij loopt al weer, hij start dan dus gewoon weer goed. ook is het vaak zo dat als hij uitgevallen is en je rijdt dan weg, de eerste paar meters hortend en stortend gaan.

weet iemand hier meer over? is dit een bekend probleem?

MAP sensor?

koelwater temperatuur sensor?

lamba sonde?

lucht massa meter?

????
kpotmake
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 13
Joined: SunAug21, 2011 2:33:01 PM

Re: citroen AX 1.1 valt uit bij koud wegrijden

Postby q01z » TueSep27, 2011 9:47:06 PM

is het er nog 1 met vierkant dashboard of al met rond?

anders zou je m vrij eenvoudig uit kunnen lezen namelijk (de vierkante)
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: citroen AX 1.1 valt uit bij koud wegrijden

Postby JBo » WedSep28, 2011 4:34:15 PM

Vacuum vervroeger misschien?
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: citroen AX 1.1 valt uit bij koud wegrijden

Postby Ceristimo » MonOct03, 2011 6:15:01 PM

Mijn AX heeft al anderhalf jaar hetzelfde euvel. Ik heb ermee leren leven. Wat bij mij helpt is de motor starten, in z'n vrij zetten en dan met het gaspedaal de motor stationair op 2000 toeren houden. Na een seconde of vijf zakt het toerental dan ineens in. Precies op dat moment even een dotje gas geven om 'm weer wakker te maken. Meestal kan ik dan probleemloos wegrijden (al bokt hij de eerste paar honderd meter wel), soms zakt bij het wegrijden na 10 meter het toerental weer in. Dan vaak even koppeling intrappen, dotje gas, en je kan weer. Of, wanneer hij gelijk afslaat als je de koppeling intrapt de koppeling meteen weer los laten. Omdat de auto dan nog rolt slingert de motor gelijk weer aan en kan je weer verder.

Mijn vorige AX had dit probleem ook al, en die startte ik standaard dubbel. Dus motor aan, 10 seconden laten lopen, motor uit, en motor weer aan. In negen van de tien gevallen kon je dan wel probleemloos wegrijden (al bokte hij dan soms ook bij het schakelen).

Maarja, dat lost het probleem niet op natuurlijk. Ik heb mij laten vertellen dat het hoogstwaarschijnlijk aan de temperatuursensor ligt. Er zitten er twee in een AX, namelijk eentje voor je dashboard (voor het lampje) en eentje voor de ECU (de rijcomputer). Die laatste is waarschijnlijk niet meer helemaal goed. Dat, of het kan de vacuumvervroeger zijn, maarja...volgens mij is die bij de meeste AX'en inmiddels wel lek, en toch schijnen niet veel AX'en last van dit probleem te hebben. Althans, ik hoor er nooit iemand over :P

Het ligt hoogstwaarschijnlijk NIET aan je injectiehuis, gasklephuis, of de stappenmotor, want dat heb ik bij de mijne al een keer vervangen en dat hielp niks. Voor het vervangen van de temperatuursensor ben ik gewoon te lui dus ik heb er inmiddels mee leren leven, maar mateloos irritant is 't inderdaad wel...

@q01z
Ook AX'jes met vierkant dashboard kan je uitlezen hoor...;)
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: citroen AX 1.1 valt uit bij koud wegrijden

Postby AlexanderB » TueOct04, 2011 6:51:23 PM

juist makkelijk, die kan je met alleen de sleutel uitlezen. die met n rond dash moet je met n draadje doen.

temperatuursensor lijkt mij n goede candidaat..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: citroen AX 1.1 valt uit bij koud wegrijden

Postby Ceristimo » MonOct10, 2011 1:24:36 PM

Alleen met de sleutel uitlezen? Hoe doe je dat dan? Mijn Type 1 lees ik ook altijd met behulp van een draadje uit.
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: citroen AX 1.1 valt uit bij koud wegrijden

Postby AlexanderB » MonOct10, 2011 1:41:48 PM

als je de sleutel in een bepaalde stand draait, dan doet dat t zelfde als dat draadje.. zit geloof ik tussen contact en starten in...

edit: ik zou (zoals ik eerder zei :oops: ) beginnen bij een van je eigen suggesties, de groene koelwatertemperatuursensor is ook vaak oorzaak van allerlei beroerd lopen zaken, zij het veelvraat benzineverbruik (altijd op 'choke'* blijven lopen), of koud uitvallen.. (geen 'choke'*)

(*choke is eigenlijk iets van carburateurs, maar het injectiesysteem doet t zelfde, maar dan andersom, ipv lucht afknijpen (choken), meer brandstof inspuiten voor dezelfde lucht.)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: citroen AX 1.1 valt uit bij koud wegrijden

Postby pcrodent » MonOct10, 2011 9:24:05 PM

Als het die sensor nou niet is... Ik heb een soortgelijk probleem ooit verholpen met een nieuw (tweedehands) injectiehuis. Is makkelijk genoeg te vervangen (in feite vier boutjes en een zooi slangetjes) en als je er eentje hebt om even te proberen of het helpt is het wellicht de moeite...
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Re: citroen AX 1.1 valt uit bij koud wegrijden

Postby AlexanderB » MonOct10, 2011 9:31:09 PM

injectiehuis bevat (behalve stappenmotor, gasklep en injector,)
gaskleppositiesensor en luchttemperatuur (die 2 zijn, samen met toerental, de luchtmassameter. monopoint heeft zover ik weet geen MAPsensor)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: citroen AX 1.1 valt uit bij koud wegrijden

Postby Losroyos » MonOct10, 2011 11:22:11 PM

Die van mij heeft het zelfde. en wat er precies mee is weet ik niet. maar goed. de ene keer doet die het wel andere keer niet. maar dat is vooral bij wegrijden weinig gas geven. als je iets meer gas geeft dan valt die nagenoeg niet uit.

wat bij mijne ook helpt. eerst de auto starten, dan de gordel om. en dan rustig weg rijden. moet je het allemaal niet te snel doen maar dan gaat het meestal goed. bij mij gebeurt het meestal na het straten en dan meteen rijden.
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: citroen AX 1.1 valt uit bij koud wegrijden

Postby Ceristimo » FriOct14, 2011 12:52:36 AM

AlexanderB wrote:als je de sleutel in een bepaalde stand draait, dan doet dat t zelfde als dat draadje.. zit geloof ik tussen contact en starten in...


Om het dan even af te sluiten: Ik heb alle mogelijke posities in mijn Type 1 AX met Bosch injectiesysteem geprobeerd, en volgens mij klopt dit niet.

Tussen contact en starten in 'zit' niks, en welke sleutel ik de positie ook houd: er begint niets uit te lezen. Ik zou ook niet weten welk draadje er dan voor verantwoordelijk zou zijn, want er loopt qua bedrading nou eenmaal niet zoveel interessants uit het contactslot.

Dus volgens mij bestaat dit niet, en kan je ook een Type 1 alleen met draadje uitlezen.

Overigens, bij mijn auto zijn in de loop van de tijd de ECU, ontsteking, en gasklep- en injectiehuis vervangen, maar dat heeft het koud-starten probleem niet opgelost...

Snert AX'en.... Gewoon lekker vol op 't gas, is je kouwe motortje snel warm en heb je dit gezeur ook niet meer :lol:
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: citroen AX 1.1 valt uit bij koud wegrijden

Postby AlexanderB » FriOct14, 2011 1:00:07 AM

groene sensoooor ;) das de enige die je niet vervangen hebt, of wel? :P

en ik heb t Rogier zien doen op de campeermeeting, het kan wel echt, maar lang niet bij alle ax'jes, met n draad werkt sowiso altijd :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: citroen AX 1.1 valt uit bij koud wegrijden

Postby Ceristimo » FriOct14, 2011 9:21:29 PM

Mja, 't is mij wel opgevallen dat zelfs bij twee identieke type 1 AX'en er verschillende contactsloten kunnen zijn. Mijn vorige AX Plaisir had een contactslot met drie stekkers van 't merk Valeo, en mijn huidige had origineel een Simplex met twee stekkers. Zit nu een vervangend contactslot in, ook van Simplex.

Misschien dat een Type 1 AX met drie stekkers uit het contact zo wel af te lezen is?...

En nee, temperatuursensor nooit vervangen, en ik heb daar ook geen zin meer in. Mag een volgende eigenaar doen ;)
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: citroen AX 1.1 valt uit bij koud wegrijden

Postby MBa@NL » MonOct17, 2011 8:51:18 PM

Drie stekkers is voor een tweede accessoire aansluiting bij de nieuwe generatie AX. Het is niet geheel onwaarschijnlijk dat deze ook in de oude generatie AX is beland (zeker op het laatst) maar in principe hoort het niet... Ga er dus eerder vanuit dat het een vervanger geweest is. ;) (des al niet te min... het blijft een Citroën ;))

En als toevoeging... een met twee stekkers past alleen in een oude generatie AX en een met drie stekkers past in elke AX (bij een oude generatie AX blijft 1 stekker dus gewoon los liggen/hangen).
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: citroen AX 1.1 valt uit bij koud wegrijden

Postby Ceristimo » MonOct17, 2011 10:42:05 PM

Bedankt voor de info :).

Tweede accessoire aansluiting? Wat houdt dat in? Dat bij een Type II AX je radio wél uitgaat als je de auto van 't contact afzet? Bij al mijn drie type 1 AX'en blijft de radio altijd aanstaan, en dat heeft me al een paar keer een lege accu opgeleverd :P

Als dat contactslot met drie stekkers bij mijn vorige type 1 AX een vervanger is geweest, heeft de toenmalige monteur het wel erg netjes gedaan, omdat de deursloten, tankklepje en kofferbak met dezelfde sleutel open konden.
Lijkt me nog haast aannemelijker dat men bij Citroën zelf in die Plaisir dan een Type II contactslot heeft gepropt. Het klopt inderdaad dat één stekker niet aangesloten zat. Dat vond ik toen al zo vreemd... :roll:
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: citroen AX 1.1 valt uit bij koud wegrijden

Postby AlexanderB » TueOct18, 2011 8:19:41 AM

Ceristimo wrote:Dat bij een Type II AX je radio wél uitgaat als je de auto van 't contact afzet?

basically: ja.

en het kan goed zijn dat een van de vorige eigenaren een complete slotenset eringezet heeft, *of* het contactslot door de dealer is vervangen en is gematched aan de bestaande sleutels :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: citroen AX 1.1 valt uit bij koud wegrijden

Postby MBa@NL » SunOct30, 2011 11:06:46 AM

Ceristimo wrote:Als dat contactslot met drie stekkers bij mijn vorige type 1 AX een vervanger is geweest, heeft de toenmalige monteur het wel erg netjes gedaan, omdat de deursloten, tankklepje en kofferbak met dezelfde sleutel open konden.


Sloten zijn gewoon te bestellen met het sleutelnummer. ;-)

AlexanderB wrote:
Ceristimo wrote:Dat bij een Type II AX je radio wél uitgaat als je de auto van 't contact afzet?

basically: ja.


Ja en nee... Een AX van die nieuwe generatie is ISO voorbereid waar ook de geschakelde plus opzit. Radio's uit vroegere tijden hadden een DIN bestekkering waarbij een geschakelde plus een zeldzaamheid was en in auto's simpelweg niet nodig... te meer ook omdat de radio's toen 9 van de 10 keer uit niet meer dan 2 grote draaiknoppen bestonden (volume en afstemming).
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: citroen AX 1.1 valt uit bij koud wegrijden

Postby MNM(tm) » SunJan15, 2012 12:49:49 AM

Ceristimo wrote:Bedankt voor de info :).

Tweede accessoire aansluiting? Wat houdt dat in? Dat bij een Type II AX je radio wél uitgaat als je de auto van 't contact afzet? Bij al mijn drie type 1 AX'en blijft de radio altijd aanstaan, en dat heeft me al een paar keer een lege accu opgeleverd :P


In mijn post in dit topic kun je lezen wat de stekkers van het contactslot voor zijn.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests

cron