Koelvloeistof reservoir ipv via radiator

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Koelvloeistof reservoir ipv via radiator

Postby Losha » TueDec20, 2011 5:22:23 PM

Ik ben eigenlijk sinds het begin al niet te spreken over de manier van koelvloestof bijvullen, ontluchten etc. bij de AX.
Daarom wil ik ook het koelcircuit aanpassen en er bij de hoogste ontluchting (schutboard) een reservoir met vuldop plaatsen.
Alleen zit ik dan wel met de vuldop van de radiator, heeft iemand een idee om deze goed dicht te maken of weet iemand welke radiatoren (zonder vulbuis) passen in de AX zonder grote aanpassingen?
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
User avatar
Losha
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 197
Joined: FriNov16, 2007 5:37:03 PM
Location: West-Friesland NH

Re: Koelvloeistof reservoir ipv via radiator

Postby q01z » TueDec20, 2011 6:28:06 PM

heeft een saxo diesel niet zo'n systeem?
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: Koelvloeistof reservoir ipv via radiator

Postby Losha » TueDec20, 2011 8:17:26 PM

zo te zien idd
alleen zit het reservoir dan op de plek van de ecu
maar mischien is er wel een mouw aan te passen :)
Image
is de voorkant van een saxo wel hetzelfde ? vooral afmetingen radiator (en ophanging)
Last edited by Losha on TueDec20, 2011 8:22:36 PM, edited 1 time in total.
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
User avatar
Losha
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 197
Joined: FriNov16, 2007 5:37:03 PM
Location: West-Friesland NH

Re: Koelvloeistof reservoir ipv via radiator

Postby IceByte » TueDec20, 2011 8:19:00 PM

AX diesel ook, de mijne had het ook, heb volgens mij nog een hele set koelslangen met reservoir liggen van de 1.4d
User avatar
IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2624
Joined: MonMay10, 2004 11:44:31 AM
Location: Den Ham (OV)

Re: Koelvloeistof reservoir ipv via radiator

Postby Losha » FriJan13, 2012 12:33:53 AM

jammer dat je zover weg woont ... moet die koeling toch echt eens veranderen

vandaag brandde opeens het temperatuurlampje weer eens :music
eindelijk weer de kap open, thermostaat lekte ooit, met vloeibare pakking gedicht ... is eruit geblazen (wist niet dat je de thermostaatpakking los kon kopen :oops: )

nu even een andere vraag ..

Hoe hoort de slang onderop het thermostaathuis naar de kachel te lopen origineel :?:
loopt nu dwars over de versnellingsbak en onder het luchtfilter door, lijktme niet de juiste manier ..
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
User avatar
Losha
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 197
Joined: FriNov16, 2007 5:37:03 PM
Location: West-Friesland NH

Re: Koelvloeistof reservoir ipv via radiator

Postby q01z » FriJan13, 2012 12:41:13 AM

euhmmmm jawel, dat is wel ongeveer de juiste manier

vanaf de onderzijde thermostaathuis met een 90gr bocht.. dan langs het blok naar achteren, klein bochtje (vaak versterkt met pvc huls) en dan met wat kronkels naar het schutbord..

die gaat ALTIJD lek.. is het niet vandaag, dan is het wel volgende week...
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: Koelvloeistof reservoir ipv via radiator

Postby Losha » FriJan13, 2012 1:23:41 AM

langs het blok, aha, thnx
hij ligt nu echt DWARS over de versnellingsbak, tussen bak en versnellingspedaalkabel door..niet de juiste manier dus
die slang is niet lek bw, zo een beetje de enige die nog niet lek is geweest :)

het was de slang die achter/onder het inlaatspruitstuk zit en naar de ontluchtingsnippel gaat
daar kom je ook lekker bij zeg, opkrikken, wiel eraf en dan met je arm tussen schutbord en aandrijfas door :roll:
dan hele luchtfilter verhaal eraf om via boven de slang eraf te trekken
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
User avatar
Losha
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 197
Joined: FriNov16, 2007 5:37:03 PM
Location: West-Friesland NH

Re: Koelvloeistof reservoir ipv via radiator

Postby Losha » FriJan20, 2012 3:44:58 PM

weer 2 vraagjes:

1) de 'sensor' die in de vulhals zit is vast voor koelvloeistofniveau toch ? (vraag me af of die wel werkt trouwens)
die moet ik dan ook verplaatsen naar het reservoir ofzo ...

2) als ik een temperatuurmeter wil inbouwen (ph1) ipv alleen de lamp, zuo ik de blauwe sensor moeten vervangen voor ? .... dubbele .. heeft iemand een nummer voor me ? en werkt dat met elke willekeurige meter ? (kan bijvoorbeeld aan een olietempmeter komen)
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
User avatar
Losha
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 197
Joined: FriNov16, 2007 5:37:03 PM
Location: West-Friesland NH

Re: Koelvloeistof reservoir ipv via radiator

Postby AlexanderB » SatJan21, 2012 2:08:54 AM

Losha wrote:weer 2 vraagjes:

1) de 'sensor' die in de vulhals zit is vast voor koelvloeistofniveau toch ? (vraag me af of die wel werkt trouwens)
die moet ik dan ook verplaatsen naar het reservoir ofzo ...

2) als ik een temperatuurmeter wil inbouwen (ph1) ipv alleen de lamp, zuo ik de blauwe sensor moeten vervangen voor ? .... dubbele .. heeft iemand een nummer voor me ? en werkt dat met elke willekeurige meter ? (kan bijvoorbeeld aan een olietempmeter komen)


1: das voor t laag-waterpijl-lampje in de tellerbak, en bij de meeste ax'jes waar die uberhaupt op zit, doet ie t ondertussen vaker niet dan wel.. ik zou me dr niet druk over maken. als je lampje aan gaat, steek je n boogje draad in de stekker, lampje weer uit.

2: temperatuurmeter moet je idd de blauwe sensor met 2 aansluitingen hebben, de steker die dr op past met 2 aders.. en qua meter.. dat weet ik zo niet, de meter moet wel passen bij t meetbereik van de sensor. kan je niet n tellerbak regelen waar die meter in zit? :) 2e hands tellerbak is waarschijnlijk goedkoper dan een nieuwe temperatuurmeter, en die los (lelijk) inbouwen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests

cron