Geen vonk meer

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Geen vonk meer

Postby Jongejan » FriDec23, 2011 9:45:56 PM

Afgelopen week is de AX tot stilstand gekomen.
WW erbij en die constateerde dat er geen vonk meer was, ook geen pulserend signaal op de bobine-ingang.
De versterkingsmodule op de verdeler is vervangen en daarna wel een pulserend signaal, maar geen vonk.
hierna ook nog de bobine vervangen, maar nog steeds geen vonk.
Toen de WW-monteur op het uitgangssignaal van de versterkingsmodule een testbobine aansloot, wel een vonk!
De nieuwe bobine werd toen verdacht als zijnde ook stuk, dus deze weer omgewisseld voor een ander nieuw exemplaar.
Echter, nog altijd geen vonk met dit exemplaar.
Auto is ondertussen afgesleept, WW kon niet verder helpen.
Het betreft een 1.4i nog met een verdelerontsteking van Bosch en een Bosch A2.2 MonoJetronic inspuitsysteem.
Ik heb de oorspronkelijke bobine doorgemeten en vergeleken met de nieuwe en meet geen verschillen, zowel de primaire als de secundaire spoel is heel.
Heb het schema uit mijn Haynes erbij (wiring diagrams pag. 16), maar kan niet echt de vinger op de zere plek leggen.
Wie weet waar ik het moet zoeken?
Alvast bedankt!
Last edited by Jongejan on ThuDec29, 2011 6:33:14 PM, edited 1 time in total.
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"
Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 207
Joined: SunMar01, 2009 8:42:36 PM
Location: Breezand

Re: Geen vonk meer.

Postby q01z » FriDec23, 2011 9:54:55 PM

het klinkt alsof de stekker niet echt briljant meer is, de stekker die op de bobine gaat
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: Geen vonk meer.

Postby Jongejan » TueDec27, 2011 8:53:47 PM

Vandaag de AX naar huis gesleept en het verdere onderzoek gestart.
Ondertussen zijn vervangen door een nieuw exemplaar:
. versterkingsmodule
. bobine
. dubbelrelais

Ook nog het contactslot vervangen door een ander exemplaar.
Is in ongeveer 50 startpogingen 2 keer aangeslagen, in alle andere gevallen geen vonk.
Jongens, waar moet ik het zoeken:
. ergens een draadbreuk?
. massa ECU?
. ECU zelf?
Wie geeft mij de gouden tip?
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"
Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 207
Joined: SunMar01, 2009 8:42:36 PM
Location: Breezand

Postby Rio97 » TueDec27, 2011 11:49:13 PM

Jongejan wrote:Is in ongeveer 50 startpogingen 2 keer aangeslagen


Klinkt mij als een slechte stekker.
En dan met name de aansluiting van de stroomdraad op de stekker.
Beetje friemelen terwijl iemand anders probeert te starten (let op dat jezelf niet onder stroom zet).
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Re: Geen vonk meer.

Postby Terminal » TueDec27, 2011 11:53:43 PM

Voor alles maar te gaan vervangen om het te vervangen, meten!

Zoals door Marc al aangehaald klinkt het als een draadbreuk, en hoe kom je daar achter? Juist meten! Probeer echt op voltage te meten, of anders weerstand.. door piepen zegt niet altijd alles!
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Geen vonk meer.

Postby Jongejan » ThuDec29, 2011 6:32:06 PM

Vandaag toch wat vorderingen geboekt.
Heb ontdekt dat het te maken heeft met de voedingspanning van de ECU.
Wanneer ik namelijk de AX met startkabels aan m'n draaiende XM hang en daarmee de accuspanning verhoog, start ie wel.

Niet verbonden met startkabels aan een andere accu is tijdens het starten de accuspanning ca. 11,3 V.
Dit lijkt mij niet echt te laag.
Heb nog niet gemeten wat dan de spanning op de ECU is.
Deze wordt op 2 manieren gevoed, een constante + op pin 4 en een via het dubbelrelais geschakelde + op pin 9.
De 3 massa-aansluitingen van de motorkabelboom, achter het kleppendeksel, heb ik al wel losgehaald en schoongemaakt.
Maar dit heeft nog niet het gewenste resultaat opgeleverd.
Naar mijn idee nog 2 mogelijke oorzaken:
- een of andere weerstand door een slecht contact o.i.d. in 1 van de 2 voedingsdraden van de ECU
- of een slechte massaverbinding tussen motor/bak en min-pool van de accu

Weet iemand overigens tot welke spanning de ECU blijft functioneren?
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"
Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 207
Joined: SunMar01, 2009 8:42:36 PM
Location: Breezand

Re: Geen vonk meer

Postby Jongejan » FriMay11, 2012 12:13:10 PM

Ter leringh ende vermaeck voor een ieder hier het vervolg. Ik had dus al geconstateerd dat het probleem zat in de voedingsspanning van de ECU. Toen op zoek naar de oorzaak. Spanningsverschil gemeten tussen massapunt op de kop, waar de ECU massa maakt, en de min-pool van de accu, dit tijdens starten. Bleek ca. 0,5 Volt te zijn. Massakabel tussen bak en accu losgehaald, beide zijden goed schoongemaakt en met vaseline weer gemonteerd. Hierna was spanningsverschil ca. O,2 Volt. Dit leverde nog niet het gewenste resultaat op, dus startmotor gedemonteerd, gecontroleerd, schoongemaakt en weer gemonteerd. Nog altijd niet zoals het moet zijn. Uiteindelijk maar de accu belast getest, werd minder, maar nog niet heel slecht, toch maar vervangen door een nieuw exemplaar. Ook dit mocht niet baten. De volgende verdachte was de ECU, op de sloop een andere gehaald, en toen de startproblemen zich weer voordeden, deze geplaatst. Helaas, ook dit hielp niet. Dus nog altijd een auto, die bij een koude start meestal wel binnen 3 tot 5 startpogingen aansloeg, maar na enkele minuten draaien en stilzetten, zeer slecht aan te krijgen was.
Bij opgewarmde motor eigenlijk geen problemen.

Tot afgelopen zaterdag op Citromobile, ik had daar een afspraak met Browny en raakte bij de stand van de AX-club met hem en met Henk Bats over mijn probleem in gesprek. Voor Henk bleek dit een bekend probleem en hij wees mij toch op de startmotor, die hogere stromen trekt als de bronzen lagerbusjes minder worden. Deze hogere stromen zorgen voor een lagere voedingsspanning op de ECU tijdens starten.
Met deze wijsheid zondagmorgen de startmotor weer gedemonteerd, maandag een revisiesetje à € 17,50 begaan, dinsdag de startmotor gereviseerd en gemonteerd. De AX start nu bij nagenoeg elke poging binnen 1 à 2 seconden, wanneer dit niet het geval is, start hij direct bij de volgende poging.

Ergo conclusio, ook de startmotor kan leiden tot ontstekingsproblemen!
Henk, je bent een held!
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"
Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 207
Joined: SunMar01, 2009 8:42:36 PM
Location: Breezand

Re: Geen vonk meer

Postby Jongejan » WedDec18, 2013 4:36:15 PM

Het heeft even mogen duren.
Want al snel bleek dat de revisie van de startmotor het probleem toch niet definitief had verholpen.
Doorgemodderd tot augustus vorig jaar, toen de auto uit pure ellende maar geschorst, want de APK moest gebeuren.

Na ruim een jaar stilstand, 2 weken terug toch maar weer eens aan de slag.
Een testopstelling gebouwd van de ontsteking, bestaande uit de verdeler, de bobine, de accu, een vonkentester en wat noodbedrading.
En een accuboormachine als aandrijving van de verdeler.
Een mooie vonk bij een accuspanning van 12,7 V.
Toen alles op de motor gemonteerd en getest.
Bij een accuspanning van 11,2 V tijdens starten geen vonk.
Rara?!?!
De nieuwe transistormodule van Facet was de eerste verdachte.
In D een originele module van Bosch opgespoord en besteld.
Vanmiddag binnen, gemonteerd en tik, lopen!

Nooit meer die after-market bende van Facet voor mij!
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"
Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 207
Joined: SunMar01, 2009 8:42:36 PM
Location: Breezand


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests