Heb in eens hoger brandstrof verbruik.

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Re: Heb in eens hoger brandstrof verbruik.

Postby AlexanderB » WedMar28, 2012 3:16:03 PM

heb je een magnetti dan? dan zitten de pinnen in de ecu-stekker inderdaad in een andere volgorde.
voor bosch is dat idd prima waarde. @ groene sensor. de groene sensoren (meerdere types?) zijn uitwisselbaar qua stekkers ja.
de andere sensor zit in je gasklephuis, die is waarschijnlijk redelijk moeilijk bereikbaar.\
de blauwe sensor is voor het lampje en/of de meter in het dashbord.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Heb in eens hoger brandstrof verbruik.

Postby Wheelnut » WedMar28, 2012 4:04:03 PM

Oh, wat een goed boek is dit dan, als de aansluitingen voor Bosch on Magnetti staan...

*kijkt in vraagbaak* Onder het hoofdstuk "Mono-Jetronic, Bosch A2.2" staat inderdaad iets anders, de informatie die ik gebruikt heb staat onder "Magneti Marelli G6 en Bosch MA3.0".
Volgens het boekje is het dus hetzelfde. Lekker verwarrend weer...

Ik ben geneigd om de "if it ain't broke, don't fix it" methode te gebruiken...

*EDIT* En ja, ik heb een Magneti. Ik heb begrepen dat alle 1.1i's na een bepaald bouwjaar Magneti's zijn.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Heb in eens hoger brandstrof verbruik.

Postby Drake » FriMar30, 2012 10:20:18 AM

AlexanderB wrote:lpg brand met minder roet dan benzine..


Mits je auto geen olie vebruikt praktisch geen, is ook best raar om te zien dat b.v de uitlaat van de 306 van binnen net zo schoon is als van buiten.
User avatar
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 6247
Joined: MonApr25, 2005 12:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Heb in eens hoger brandstrof verbruik.

Postby michael213 » SunMay20, 2012 10:56:46 AM

Nog even een update. Het probleem was na de winter opgelost. Ik denk dat hij te lang in de choke stand blijft staan. Volgende winter de radiateur gedeeltelijk afplakken.
Citroen ax 1.1 first met 188000km op de teller.
michael213
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 25
Joined: FriMar25, 2011 7:53:20 AM

Re: Heb in eens hoger brandstrof verbruik.

Postby MNM(tm) » MonMay21, 2012 5:01:22 PM

óf de thermostaat vervangen! (gedeeltelijk) afplakken van de radiator is bij AX-en echt NOG NOOIT nodig geweest!
Als de motor er in de winter te lang over doet om op temperatuur te komen, dan is de kans groot dat de thermostaat niet helemaal meer sluit en er daardoor altijd koelvloeistof door de grote lus (waar de radiator deel van uit maakt) loopt. Bij koude motor is dit niet de bedoeling: de thermostaatklep hoort dan geheel gesloten te zijn, waardoor er alleen koelvloeistof door de kleine lus (met de kachelradiator) loopt en dus veel sneller warm wordt.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Heb in eens hoger brandstrof verbruik.

Postby grietje » MonMay21, 2012 7:13:33 PM

michael213 wrote:Nog even een update. Het probleem was na de winter opgelost. Ik denk dat hij te lang in de choke stand blijft staan. Volgende winter de radiateur gedeeltelijk afplakken.

NIet om het een of ander hoor. Maar een AX heeft óf een carburateur met een handchoke óf in een injectie. Een injectie kent geen choke. Een injectie bepaald zijn verhouding lucht/benzine aan de hand van enkele sensoren, zoals een temperatuursensor en een lambda sensor. Als de auto/motor koud is zal de inspuiting anders zijn, maar dit is dus niet ' in choke hangen'. Een auto die niet warm genoeg word heeft een minder positieve verbranding ja.

Radiator afplakken is zoals MNM al zegt nooit een oplossing. Als jou AX schijnbaar niet op bedrijfstemperatuur komt in de winter kan je je de volgende dingen afvragen:

- Geeft je temperatuur sensor wel de juiste waarde door; maw is hij ook werkelijk niet warm genoeg?
Als hij inderdaad niet warm word:
- Sluit je thermostaat het motorblok wel af zolang hij nog niet warm genoeg is? Thermostaten gaan vaak stuk, en als deze ' open' blijven staan loopt er dus water door je radiator naar je motorblok. In dat geval zal ' afplakken' dus werken, maar zolang de motor niet op temperatuur is, hoort dat water daar helemaal niet door te lopen.

Dan kan je lambda sonde ook nog ' vervuild' zijn. Als deze maar door blijft geven dat de verbranding te arm blijft, past de auto zich ondanks andere sensoren aan. Dan zou afplakken van radiator trouwens ook niets helpen, als de lambda aangeeft dat de verbranding te arm is, zou deze ook te warm moeten zijn, afplakken maakt het inderdaad warmer en de temperatuur sensor zou de lambda dan gelijk geven, resultaat is nog rijker lopen ;-)

Tempsensor is om en nabij 37 euro; het is de moeite om die tweedehands eens te proberen
Thermostaat is een eurotje of 5/6 en deze NOOIT tweede hands gebruiken. Vrij gevoelige shizzle!
Lambda is een stuk duurder, ik dacht zelfs tegen de 100 euro. Tweedehands zou ik niet zo snel doen omdat ze toch altijd op een of andere manier vervuild zijn en 'gewend' aan een andere verbranding. Dan eerder een universele en de stekkers om solderen.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Previous

Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests

cron