Stil vallen en code 52 !

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Re: Stil vallen en code 52 !

Postby lekkersimpel » TueMay01, 2012 1:05:00 AM

Vandaag, mooi weer, koningin jarig :verjaardag , lekker stukje rijden :dance

:( Nou nee dus he, nog geen 3 km van huis, storings lampje aan tijdens het rijden, de storing die ik had was er alleen tijdens stationair draaien, dus weer de pest er in, maar goed hij rijd nog, dus we gaan door 8) Gaat nog geen 500 meter verder het waarschuwings lampje branden dat het koelwater te heet is ! :shock:
Auto meteen aan de kant, volgens de meters is alles goed, water in het midden, olie net op 1/4, dus te heet ?
Het eerste wat ik dacht was dat de olie druk was weggevallen, maar dat is weer een ander lampje en die blijft uit (gelukkig).
Na even de koelfan aan het werk te hebben gehoord, ging het lampje weer uit, ook het storinglampje, dus maar weer naar huis gebracht :(

Thuis even uitgelezen, volgens de ecu ben ik onderweg iets verloren, mijn lambda sensor, code 51 en 52 heb ik als storing, tevens loopt hij nu wel heel erg mooi rustig stationair, net aan 600 toeren :wink: en zeker niet onrustig.
Het koelwater is er, volgens mij ook geen lucht in, dus waar hij nu allemaal weer last van heeft ? :?:
We zullen dus weer aan de slag moeten onder de auto en eens kijken waar de lambda is gebleven en als die er nog in zit :wink: kijken of er wat aan te zien is.

Vandaag nog wel een test opstelling gemaakt waarmee ik mijn gaskleppositie sensor kan bekijken op de scoop, in die sensor zit meer als je op het eerste idee zou denken, als je daar een slechte massa aan knoopt gaat die een troep geven op het scoop beeld dat is enorm. vooral onderin het bereik, tevens geeft hij dan geen "vol open" signaal meer af.
De gasklep die ik nog had is goed, dus wil nu kijken of ik die ook op de ecu terug kan vinden en kijken wat ik dan voor beeld krijg.
Nog een site gevonden met wel interessante info : http://pseudotaz.free.fr/donnees/Bosch- ... -MP3.1.pdf
Nu is mijn franse niet zo best (gewoon niet) maar enige nuttige info kan ik er wel nog uithalen.

Het sprookje van " de goed rijdende xsi" wordt dus weer vervolgt.
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Stil vallen en code 52 !

Postby MNM(tm) » TueMay01, 2012 6:57:28 AM

Even ter info: het lampje voor koelvloeistof wordt niet door de ECU aangestuurd!
Dat doet geheel en alleen de blauwe sensor die aan bakzijde in de cilinderkop zit.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Stil vallen en code 52 !

Postby lekkersimpel » TueMay01, 2012 11:02:42 AM

Dat weet ik, dat maakt het ook zo vreemd, het is puur een schakelaar met een lampje, het lampje kan alleen gaan branden door dat de sensor "maakt" of als de oliedruk wegvalt via een diode in de tellerbak.
Maar branden gaat hij !
Je zal ook begrijpen dat het branden van het lampje me niet intreseert, maar als hij gelijk heeft gaan er erg vreemde dingen fout in het blok.
De lambda sensor net zo, volgens de ecu krijgt hij de verkeerde brandstof voor zijn kiezen, hiervoor de lambda laatst nog vervangen, de motor loopt ook alsof hij een verkeerd mengsel krijgt, nu is daar die anderre code bij gekomen, die zou dan voor de voorverwarming moeten zijn toch ?
Code 51 en 52 zijn bijde van de lambda, 51 zou dan niet werken voorverwarming moeten zijn, maar die geeft hij als de motor warm is, code 52 geeft hij bij stationair draaien vlak na het starten en gaat weer weg na 2 meet rondes.
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Stil vallen en code 52 !

Postby MNM(tm) » TueMay01, 2012 12:06:59 PM

Ik begin een beetje het idee te krijgen dat je een serieus probleem in de motordraadboom hebt.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Stil vallen en code 52 !

Postby lekkersimpel » TueMay01, 2012 6:06:46 PM

Dat idee heb ik net ook gekregen, de lambda sensor bleek stuk te zijn, deze vervangen en gemeten, ecu gereset en ingeleerd, motor loopt nu redelijk goed, dus injectorrail er af en kijken wat het gedrag van de injectoren is, dit deed ik door de rail onder druk te zetten door te "starten" zonder injectoren in het blok, hierbij lijkt injector 1 af te wijken met de nevel, lijkt dunner, maarja zonder de juiste druk weet je dat niet, dus ecu aan de kant voor de stekker van het multirelai door te verbinden zodat de pomp blijft draaien, nou mooi niet he, blijkt daar een anderre stekker te zitten als aan de draadboom hoort en er zit geen draad op het punt waar hij volgens het schema hoort !
Dus ik heb een probleem !
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Stil vallen en code 52 !

Postby lekkersimpel » TueMay01, 2012 9:23:54 PM

Zo de draadboom naar het multirelais hebben we open gepelt, dat ziet er gelukkig goed uit, hier lijkt aandacht genoeg aan te zijn besteed door de persoon die de stekker heeft vervangen, alle draden zijn met knel/krimp verbindingen gemaakt, ik kan zo niet op de naam van die dingen komen, maar dit zijn stekkertjes die je eerst aanknijpt waarna je ze warm maakt, hierdoor smelt er tin in de stekker en krimpt de buitenkant mooi om je draad.
De verbinding om de brandstof pomp aan de gang te krijgen heb ik ook gevonden en gelukkig hebben alle injectoren het zelfde sproei beeld.
Van 1 van de injectoren is een stekkertje niet helemaal top, dus morgen even kijken bij de sloop voor een knap stukje touw voor tussen de injectoren.
Tevens even kijken of er mischien nog een knap multirelais is te vinden, want dat er een storing is en was is na het zien van de kabelboom wel duidelijk, je weet het maar nooit, als ik nu de ecu en het multirelais vervang heb ik alles vervangen rond de motor, dus we beginnen met de goedkoopste.
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Stil vallen en code 52 !

Postby lekkersimpel » WedMay09, 2012 10:47:35 PM

:dance OPGELOST :dance

Mannen, mijn dank is wederom weer groot voor de hulp, code 52 heb ik er uit !
Via mijn oscilloscoop en een paar zeer nuttige gegevens uit "autodata" bleek dat ik geen 1 werkende lambdasonde had leggen, de gene die er in zat gaf op de multimeter een keurig beeld aan, echter op de oscilloscoop was te zien dat deze veeeeeeeeel te keurig was, van een sinus was geen sprake meer en bij een paar keer pompent gas geven vloog het signaal zelfs in het negatief ! :shock:

Dus de portefeuille maar weer eens leeg geklopt en maar een originele lambda gehaald (138 euro ! ) en het is na zo lang zoeken bijna niet te geloven, maar het lampje blijft uit, en nee, het lampje is niet stuk gegaan :wink:

Het "hoesten" is wel gebleven dus ik moet nog even zoeken waarom dat er nog is, zal de oude bougies eens proberen, want het klinkt als het weg vallen van een bougie.

MAAR BEN VAN DIE CODE 52 AF :jump:
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Stil vallen en code 52 !

Postby MNM(tm) » WedMay09, 2012 10:53:43 PM

Da's wel erg sneu zeg, meerdere lambda's hebben liggen die allemaal stuk blijken te zijn. Hoeveel pech kun je hebben. :?
Maar wel toF dat 't dan nu eindelijk is opgelost! (Y)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Stil vallen en code 52 !

Postby lekkersimpel » ThuMay10, 2012 12:04:18 AM

Ik hoop dat andere ook wat aan mijn bevindingen gaan hebben, ik heb namelijk op meerdere peugeot forums de zelfde klacht gelezen echter steeds zonder oplossing, 2 hadden zelfs hun auto met storing verkocht omdat ze het niet vonden !
Is natuurlijk ook erg lullig dat de universeelmeter er zo ver naast zat, als je die gelooft (en dat doe je) ga je er van uit dat de lambda heel is, er zijn er maar weinig die ook even een oscilloscoop hebben staan !
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Stil vallen en code 52 !

Postby MNM(tm) » ThuMay10, 2012 6:46:28 AM

Zou je die defecte lambda's even kunnen bewaren? Misschien wel interessant om een lambda-tester te bouwen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Previous

Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 46 guests

cron