Stil vallen en code 52 !

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Stil vallen en code 52 !

Postby lekkersimpel » FriFeb24, 2012 9:45:18 PM

Vandaag mijn XSI met KFZ motor (1.4 multi point) eens lekker gaan testen na een hele grote opknapbeurt, stopt hij er mee ! :(
Gister de XSI uit de garage gehaalt en eens lekker onder de douche gezet, dit met motor uit, hierna starte hij meteen en heb ik een rondje van 12 km gereden, aangezien de ecu nog moest inleren gaf ik het gebrek aan vermogen onderin hier de schuld van, na het rondje om leek de motor ook al wat meer kracht onderin te krijgen, maar liep nog erg rouw stationair maar dat schijnt xsi eigen te zijn.
Vandaag zou ik er ook weer mee weg, dus even lekker warm laten draaien en dat pendaal naar beneden, gaat hij er als de brandweer vandoor ?!
Dit was echter van zeer korte duur, na te hebben moeten afremmen helemaal geen vermogen meer en lampje op dashbord aan :(
De motor bleef nog net stationair draaien, maar daar was ook alles mee gezegt, als ik gas gaf viel het toerental nog verder terug, tevens leek hij op 2 poten te lopen.
Op een gegeven moment begon de motor weer op 4 poten te lopen en reed hij normaal, voor een halve km en toen begon het weer, enz.
Thuis de ecu uitgelezen en hier kwam code 52 uit, alles is zo terug te leiden, behalve code 52 :oops:
Ook had ik het idee dat de bougies de verkeerde waren, dus hier andere voor gehaald, dat gaf wel meer vermogen onderin, maar hij stopte er evengoed weer mee ! :evil:

Iemand van jullie dit probleem ook gehad en een idee waar ik moet beginnen met zoeken ?
Want zoals ik gewent ben van de AX en 106 zijn de storingen er nooit 'altijd' dus als je zoekt naar de storing vind je hem niet en als je denk hem opgelost te hebben zit hij er nog en geeft hij dat aan op het punt waar stilvallen net niet kan ! :wink:

Vorige week mijn axclub stickers binnen, maar die is hij nog niet waard zo :lol:
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Stil vallen en code 52 !

Postby AlexanderB » SunFeb26, 2012 12:10:55 AM

hele lage benzinedruk..?

(het is maar n suggestie, omdat die van mij na MPI-swap ook niet vooruit te stoken was, bleek de brandstofpomp veel te zwak.. als je draadbreuk/slecht contact hebt in je benzinepomp-draad doet ie t prima t ene moment, en kakt ie t volgende moment zover in dat de ECU dr geen kaas meer van kan maken. hinkepoten en langzamer gaan als je het pedaal verder intrapt is in ieder geval benzinegebrek, waar t precies door komt.. uitdaging.. ;))
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Stil vallen en code 52 !

Postby lekkersimpel » SunFeb26, 2012 2:23:47 AM

Het valt me op dat ik steeds even ver kan rijden voor de storing komt,ik kan net aan van mijn huis bij de winkel komen, snel parkeren, storing begint, lampje brand, motor uit, winkel in, motor aan, lampje brand en gaat uit, rijden naar huis, in de straat houd hij iets in en kom tot aan de deur :lol:
Ergste is nog dat de temperatuur van de motor geen invloed lijkt te hebben, koude en warme motor geven het zelfde bereik (ongeveer 1 km).
Vanmiddag bijna 2 uur aan het graven geweest in de bedrading maar niets gevonden, al die tijd heeft de motor gelopen, ook met koelvin aan.
Als de lambdasonde stuk zou zijn of niet spoort zou hij met warme motor ook niet meer willen starten toch ?
Maar hij start zelfs vlot als de storing er is :roll:
Wat me ook opvalt is dat hij verschrikkelijk blijft stinken uit de uitlaat en ook erg rookt, vooral als ik hem start wil je er niet bij staan, tevens komt er erg veel condens uit de uitlaat.

Wat betreft de brandstof druk, zoiets denk ik ook, maar het lijkt net als de oude brommer net of hij de flotterbak leeg rijd, maar die heeft een injectie motor niet :oops:
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Stil vallen en code 52 !

Postby AlexanderB » SunFeb26, 2012 12:19:31 PM

vlotterbak-idee: verstopte brandstoffilter? (check ook de 'sok' onderaan de pomp)

laat ik dat herfraseren. er zijn meerdere manieren van stinken.
-olie of kvs die verbrand word, hebben beide hun typische eigen geur, de ene geeft blauwe, de ander witte rook. (nvt hier)
-te rijk: geeft een hele sterke benzinegeur, en een wolk van onverbrande benzine. (witte rook/condens)
-te arm: geeft een beetje een metaalachtige brandgeur.. ik weet niet precies hoe te omschrijven, maar het is redelijk typisch. als er nog water in de uitlaat zit verdampt t dan ook dubbelsnel, want met te arm stook je de boel echt heet.
-koppeling of remschijven die slepen.. de welbekende geur, maar heeft niks met de uitlaat te maken.
zonder persoonlijk te komen ruiken, kan ik dr niet zoveel mee, dus met stinken kan ik je niet zoveel verder helpen.

en verder kan t altijd nog een van de sensoren zijn ja, of draadbreuk, of een vacuuum-lekje op het slangetje naar de ECU..
ik zou in 1e instantie ff de 4 sensoren die t mengsel beinvloeden afgaan (te weten vacuum, bloktemperatuur (groen), inlaattemperatuur (luchtfilter) en lamda.
gaskleppositie gebruikt ie volgens mij voornamelijk om "boost" te geven op t moment dat je in 1x je pedaan intrapt, als je heel langzaam t gas opvoert zou ie wel aan zn vermogen moeten komen. iig bij mij chip wel.
krukaspositiesensor zal t nog wel doen, anders had je hele andere symptomen gehad.

anyway, ik heb beide kanten gehad, een dooie brandstofpomp en een verkeerde chiptune bij mn nokkenas (veel te rijk onderin)
te arm = geen power, hinkepoten, en vermogensverlies als je t pedaal intrapt, maar draaide nog aardig stationair
te rijk = sputteren en niet stationair willen lopen, hele wolken vloeibaar benzine uit de uitlaat, en ook een behoorlijke hoeveelheid vermogensverlies (iig onderin, tot de lamda dr in kwam, bij grp N is dat 3000 toeren, standaardchip weet ik zo 123 niet hoe en wanneer de lamda gebruikt word)
Last edited by AlexanderB on SunFeb26, 2012 9:25:49 PM, edited 4 times in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Stil vallen en code 52 !

Postby Bossie » SunFeb26, 2012 1:58:50 PM

AlexanderB wrote:.... geen idee, sorry...


Misschien is het handiger als je advies geeft als je het wel zeker weet. Ik waardeer je instelling om te helpen best, maar een niet kloppend advies heeft niemand iets aan.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Stil vallen en code 52 !

Postby Joost » TueFeb28, 2012 8:23:29 PM

code 52 Mengselregeling (code 51 is lambda)
En nu kan ik vanalles roepen:
Maar ervaring is dat 98 ultimate wel eens iets wil reinigen :)
Hoe zien je bougies eruit?
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Re: Stil vallen en code 52 !

Postby lekkersimpel » TueFeb28, 2012 8:55:18 PM

De bougies zijn nog nieuw, deze hebben nu net 20 km gedraait, maar volgens mij had er dan wel al aanslag op de anode moeten zitten, deze is nog schoon :oops: lijkt er dus op dat hij te veel brandstof krijgt, op de buitenring zit zwarte aanslag, dit lijkt motorolie, dus de rook zal wel motor olie zijn die langs de kleppen loopt.

Maar als ik zo lees wat de verschijnsellen zijn, zou ik zeggen dat hij te arm loopt. :roll:

Ik heb vandaag even een brandstof filter gehaald, dus die zal ik nog vervangen.

Kan ik sensoren los halen en dan rijden om ze uit te sluiten ?
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Stil vallen en code 52 !

Postby pocketmech » TueFeb28, 2012 9:31:00 PM

is niet een oververhitting van de ontstekingsmodule door weggebrokkelde koelpasta? Klinkt wel zo namelijk: zolang de ontsteking nog niet oververhit is gaat het warm/koud goed. ook de gelijke tijdsduur tot oververhitting wijst er op.
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(
User avatar
pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 421
Joined: FriMay15, 2009 6:45:44 PM
Location: A'foort

Re: Stil vallen en code 52 !

Postby lekkersimpel » TueFeb28, 2012 9:42:04 PM

Is dat te testen ?
Ik heb vorige week een poging gewaagt om de bobine los te halen (die bedoel je toch ?) omdat ze een deel van de grondplaat hadden afgebroken, de bevestigings strip van de pijp van het luchtfilter is er afgebroken, waarschijnlijk voor een sport luchtfilter.
Maar van de 4 boutjes gaat er maar 1 los, de rest zit zo vast als een huis en is de kop al van rond gedraait.
Of bedoel je de ontstekings versterker, dat blokje wat achter de bobine zit (onder de ontstoor condensator) ?
Als het de versterker is, moet die dan vervangen worden of is schoonmaken en nieuwe koelpasta erop voldoende ?
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Stil vallen en code 52 !

Postby pocketmech » TueFeb28, 2012 10:16:29 PM

www.autoweek.nl/forum/read.php?7,4470702

in deze thread met foto's staat er e.e.a. over. ontstekingsmodule. twee imbussen los. vlakken schoonmaken en koelpasta er tussen.
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(
User avatar
pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 421
Joined: FriMay15, 2009 6:45:44 PM
Location: A'foort

Re: Stil vallen en code 52 !

Postby lekkersimpel » TueFeb28, 2012 10:40:13 PM

Net nog even de ontsteekmodule eraf gehaald, zit olie tussen inplaats van koelpasta :shock:
Begint er op te lijken dat het probleem er eerder is geweest :x , want de ontsteekmodule is veel jonger dan de auto zo te zien en op zowel de beugel waar hij op zit als de module zelf zijn geen sporen van pasta te vinden, dus we zijn maar even de hobby kamer op gegaan en even een tubetje koelpasta van een pc er op leeg geknepen.

Wordt vervolgt dus.
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Stil vallen en code 52 !

Postby pocketmech » WedFeb29, 2012 12:38:30 PM

Goed bezig!!! Posten wat de resultaten zijn!! (fotootje?)
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(
User avatar
pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 421
Joined: FriMay15, 2009 6:45:44 PM
Location: A'foort

Re: Stil vallen en code 52 !

Postby lekkersimpel » WedFeb29, 2012 7:57:05 PM

Vandaag de ontsteekmodule terug geplaatst, dit was het niet :(
Nadat de storing er weer was de aanzuiglucht temp. sensor los getrokken, dit maakte ook geen verschil.
Waar ik nog op geattendeerd werd door een paar jongens die op straat liepen is dat de uitlaat tijdens de storing erg veel herrie maakt (ze riepen : meneer uw uitlaat) hij ploft heel erg dan, dus dit lijkt op verkeerd ontstekings tijdstip ?
Vanmiddag nieuwe sensor voor water en lucht temp besteld, kan nooit kwaat leek mij :wink:
Maar een oorzaak vinden lijkt me toch ook wel eens wat :roll:
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Stil vallen en code 52 !

Postby Bossie » WedFeb29, 2012 8:18:58 PM

Je hebt storingscode 52, die wijst op je mengselregeling. Dat heeft in ieder geval niets met je ontsteking te maken. Ik zou eerst die storing maar eens op gaan lossen.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Stil vallen en code 52 !

Postby lekkersimpel » WedFeb29, 2012 8:48:14 PM

Geen ontsteking zorgt toch ook voor een verkeerd mengsel ?
Ik denk dat ik eerst maar eens op jacht moet naar een lambda, grote kans dat die toch stuk is.
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Stil vallen en code 52 !

Postby Bossie » WedFeb29, 2012 9:23:12 PM

Het gaat om je mengselregeling, oftewel de hoeveelheid brandstof in relatie tot de lucht die je motor ingaat. Je ontsteking verandert niets aan het mengsel. Je ontsteking zorgt voor de ontbranding.

Heb je je bougies al gecontroleerd? Wat voor kleur hebben die, daaruit kun je al opmaken of die te arm of te rijk loopt.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Stil vallen en code 52 !

Postby lekkersimpel » ThuMar01, 2012 12:34:46 AM

Wat ik gister al aangaf is dat de bougies die er in zaten iets van 20 km oud waren, deze hadden nog geen aanslag op de electrode, dit kan mischien ook komen door veeeel te veel brandstof, maar ze hebben in ieder geval geen kleur, ik zal morgen de nieuwe bougies er uit halen, echter ga ik er vanuit dat deze het zelfde zullen hebben, want er valt gewoon niet met de auto te rijden, dus als ze nu 6 km hebben mee gemaakt is het veel.
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Stil vallen en code 52 !

Postby Joost » ThuMar01, 2012 11:38:22 PM

zou je niet de oude bougies even er terug indraaien om te testen.
zou me niet verbazen als je niet de goede bougies hebt.
Of je moet een beschadigde kabel hebben echter zie je dat sneller terug op de bougies.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Re: Stil vallen en code 52 !

Postby lekkersimpel » FriMar02, 2012 12:10:04 AM

:jump: Vandaag 20 km gereden zonder uitval :jump:
Vandaag de water en lucht temp. sensor vervangen en de ecu gereset, na een rondje te hebben gereden (inleren kon vanwegen kleine kinderen hun bedtijd niet voor de deur) gaf hij bij het wegrijden weer de storing, daarna op een verlaten plekje de motor warm laten draaien tot de koelvin aansloeg en toen mijn rondje vervolgt, hij houd wat in maar blijft nu wel lopen, na ongeveer 16 km even uitgehad voor wat drinken en met starten gaf hij het idee dat er een cilinder niet lekker mee deed, na een beetje gas met wegrijden was dit weer weg, hij blijft nog wel wat sloom onderin maar lijkt iets beter te gaan.

Wat de bougies betreft, tijdens het maken van de lagers van de krukas zijn alle onderhouds onderdelen gelijk de bak in gegaan en vervangen door nieuw, dus ook de bougies, toen de storing begon dacht ik ook dat het de boegies waren, er zaten met 3 pootjes in en ik had met 1 pootje gekregen, de gene die er nu inzitten hebben ook weer 3 pootjes.
Deze zijn trouwens wit/grijs nu, dus hij loopt nu te schraal, ik weet niet of dat nog kan komen omdat hij nog aan het inleren is ?
Hoe lang doet hij daar nu gemiddeld over voordat hij vind dat het goed is ?
Als mijn lambda stuk is kijkt hij daar nu met inleren doorheen ?

Ik zal morgen mijn brandstof filter vervangen en injectie reiniger halen, kijken of dat iets uitmaakt.
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Stil vallen en code 52 !

Postby Terminal » FriMar02, 2012 11:37:40 AM

Wit/grijs is anders best wel prima voor een geregelde motor :)
Het is geen brommer waar die koffiebruin moet zijn, de computer regelt prima zelf hoe die moet lopen. Gaat er iets mis met een sensor gaat die bijna altijd veel te rijk lopen dus ik zou me er niet zo druk om maken.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Next

Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests