Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby Bart_Limoen » MonMar12, 2012 11:47:51 AM

Hoi Wheelnut, Bedankt voor je reactie. Jouw idee heb ik toegepast: krik onder de bak. Maar ook de andere bout weer goed vast zetten. Het leek inderdaad te gaan werken. Ik hoorde namelijk de bout kreunen (lees kraken) toen ik er met alle macht een moment op zette, maar voordat hij zich helemaal overgaf, was de kop dol. Ja, en toen was mijn kop ook dol!

Ik ga kijken voor een inbus van een maatje groter en kijken of ik die, met een beetje bijslijpen, er in kan rammen.
User avatar
Bart_Limoen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 60
Joined: FriDec16, 2011 7:42:21 AM
Location: Santpoort-Noord

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby AlexanderB » MonMar12, 2012 6:51:46 PM

als ie kraakt is de spanning dr eigenlijk al af.. dan zou ie dr bijna zo uit moeten komen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby Terminal » MonMar12, 2012 10:34:02 PM

Probeer er anders een TORX in te slaan, zou moeten werken zeker als er al beweging inzat.
Succes, afslijpen kan ook altijd nog ;)
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby Bart_Limoen » SatMar17, 2012 10:47:50 PM

Nieuwe poging om bout uit het blok te krijgen mislukt!

Image

Had inbus in moer gelast. Een bout erop lassen lukte me niet. Geen goed idee dus. Zonder onmenselijk veel kracht brak de inbus simpelweg af. Zou de hitte de eigenschappen van het metaal hebben veranderd? Het was geen grabbelbakkwaliteit. Nou ja, mijn laswerk had het in ieder geval gehouden. Daar ben ik dan weer trots op :D

Bij de sloop alvast een 'nieuwe' bout gehaald.

Image

Ik had een nieuw idee. Als ik nou de kop afzaag. Dan kan de bak er af en is de spanning van de bout. Dan moet de rest van de bout er zo uit te halen zijn, toch?
User avatar
Bart_Limoen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 60
Joined: FriDec16, 2011 7:42:21 AM
Location: Santpoort-Noord

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby AlexanderB » SatMar17, 2012 11:10:23 PM

Bart_Limoen wrote:Zou de hitte de eigenschappen van het metaal hebben veranderd?

zonder twijfel. :) metaal word er bros van, en t resultaat.... ;)

Ik had een nieuw idee. Als ik nou de kop afzaag. Dan kan de bak er af en is de spanning van de bout. Dan moet de rest van de bout er zo uit te halen zijn, toch?

als je zo'n ding hebt:
Image
zou dat moeten werken :) (zweedse sleutel)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby Wheelnut » SunMar18, 2012 6:16:53 PM

Image

Zo'n ding wil ook nog wel eens werken. (griptang)
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby Bart_Limoen » SunMar18, 2012 10:15:14 PM

EINDELIJK de bout er uit! Een plaatje van het gapend gat:

Image

En dit is de etter:

Image

En hier de oude en de nieuwe diafragmaveer:

ImageImage

Duidelijk ingesleten. Naast elkaar gelegen zie je ook duidelijk dat de nieuwe diafragmaveer verder naar buiten staat.

Wat mij verder opviel is dat de nieuwe koppelingsplaat smaller is en dus een kleiner oppervlak heeft. Een kleiner oppervlak lijkt mij sneller te slijten.

Image

De oude is van het merk Valeo. Ik heb gekozen voor een Luk. Of had ik beter kunnen kiezen voor een Valeo?
User avatar
Bart_Limoen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 60
Joined: FriDec16, 2011 7:42:21 AM
Location: Santpoort-Noord

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby AlexanderB » SunMar18, 2012 10:43:58 PM

eeuh.. ja, LUK schijnt iets minder in kwaliteit te zijn.. (das eigenlijk bestwel zichtbaar :?) achja, zoveel maakt het ook niet uit, zoals je ziet is de drukgroep toch veel eerder stuk dan de plaat, en hoe je koppeling "aanvoelt" zit ook voor n groot deel in de drukgroep :) gewoon inbouwen die hap :)

en tja.. valeo is 3x zo duur.. de afweging is ga je voor t best haalbare, of voor t best betaalbare..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby Wheelnut » MonMar19, 2012 11:59:43 AM

Wow. Zo erg ingesleten heb ik ze nog niet gezien. Ik dacht eigenlijk dat er vingers afgebroken zouden zijn.
Het druklager was zeker ook versleten?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby degene » MonMar19, 2012 12:15:38 PM

Smallere koppelingsplaat betekent dat ie eerder grip oppakt. Daaruit zou je kunnen veronderstellen dat eerder grip > minder lang slippen betekent.
De overtreffende trap van 'smaller' zie je bij die sport koppelingsplaatjes terug. Image
User avatar
degene
AX Master
AX Master
 
Posts: 1717
Joined: TueOct13, 2009 12:25:50 AM
Location: Delft

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby Bart_Limoen » TueMar20, 2012 9:39:54 PM

Update vastzittende restant van bout: ronduit hopeloos!

Heb elke tang zo'n beetje geprobeerd. Hoopte eigenlijk nu de spanning van de bout is, 't zo gepiept zou zijn. Denk toch dat ik de lastrafo er weer tegenaan moet gooien. Ben alleen bang dat het spul net zo hard weer afbreekt als vorige keer met de inbussleutel. Kruipolie lijkt ook niet veel uit te halen. Begint lichtjes aan te knetteren in die bovenkamer.
User avatar
Bart_Limoen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 60
Joined: FriDec16, 2011 7:42:21 AM
Location: Santpoort-Noord

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby AlexanderB » TueMar20, 2012 9:48:20 PM

AlexanderB wrote:
Bart_Limoen wrote:Zou de hitte de eigenschappen van het metaal hebben veranderd?

zonder twijfel. :) metaal word er bros van, en t resultaat.... ;)

Ik had een nieuw idee. Als ik nou de kop afzaag. Dan kan de bak er af en is de spanning van de bout. Dan moet de rest van de bout er zo uit te halen zijn, toch?

als je zo'n ding hebt:
Image
zou dat moeten werken :) (zweedse sleutel)

zo eentje, formaatje halve meter lang al geprobeerd? en anders idd gewoon een lekker dikke moer dr overheen schuiven en vastlassen, dan kan je gewoon een dop en een lange pijp gebruiken., wellicht dat t dan wel lukt :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby pocketmech » TueMar20, 2012 10:14:22 PM

ik ben wel van het heetstoken en dan het draadeind (boutrestant) afkoelen. Je kan 'm ook op spanning zetten met een griptang en dan laten schrikken(klap met de hamer). Totaal verdwaasde oplossing: draad erop snijden en twee moeren er op en de onderste losdraaien (wordt tegengehouden door de bovenste, dus het draadeind moet wel meekomen in theorie). Zweedse moordenaar zou eigenlijk wel moeten lukken... :?
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(
User avatar
pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 421
Joined: FriMay15, 2009 6:45:44 PM
Location: A'foort

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby Mastenhose » WedMar21, 2012 2:12:00 AM

Twee platte kantjes in de bout vijlen en daar een bahco op zetten?
Inzagen en een dikke platte schoevendraaier op z'n kan erin meppen zou je ook nog kunnen proberen...
Vlak afzagen en uitboren...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby Bart_Limoen » ThuMar22, 2012 7:41:57 AM

Bedankt voor al jullie tips. Ik heb nu geprobeerd: de 'Zweedse moordenaar' (die van een 1/2 metertje) en het inzagen + schroevendraaier. Geen beweging in te krijgen. Om geen kansen te verspillen, ga ik nu kijken voor een draadsnij-ijzer maatje M9. Als dat niet lukt de lastrafo. Als dat niet lukt vijlen. Als dat niet lukt zaag ik de bout af, boor ik een gat en maak ik de bevestiging met een bout+moer. Bij elke poging de vlam erop en een busje koude spray.

Ooit gaat het beestje weer verder op vier wielen!
User avatar
Bart_Limoen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 60
Joined: FriDec16, 2011 7:42:21 AM
Location: Santpoort-Noord

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby Bart_Limoen » SunMar25, 2012 5:24:31 PM

DE BOUT IS ER UIT!!! :dance

Ik heb niet gewacht op mijn M9 snijplaat en M9 tap. Had in mijn setje een M10 metrisch fijn. Twee moeren hadden net genoeg grip op de zaak. Met de vlam er op begon de krijpolie heelijk te pruttelen uit het schroefdraad in het blok. Toen was het met een beetje extra kracht zetten eindelijk gepiept.

Eindelijk kon ik verder. Het hele spul zit weer op z'n plek en staat 't AXje weer op vier wieltjes.

Nu zit ik nog met een nieuw probleem. De koppeling loopt helemaal niet vloeiend. (Al dat werk met dit als resultaat...?) Er zit een krachtpiek bij het intrappen van de pedaal. Bij een testritje merkte ik dat dat het moment is dat de koppeling moet aangrijpen. Ik mag hopen dat dit gewoon te maken heeft met de koppelingskabel. Heb er voor de zekerheid een besteld (is onderweg). Eerdaags de kabel aan de kant van de pedaal maar 's verder inspecteren.

Iemand suggesties wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn?

Groet,

Bart
User avatar
Bart_Limoen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 60
Joined: FriDec16, 2011 7:42:21 AM
Location: Santpoort-Noord

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby Bart_Limoen » MonMar26, 2012 7:18:23 AM

De veroorzaker van het probleem heeft zich al verraden: 'PANG' en een geklater was het onder m'n voet toen ik naar z'n vijf wilde. Waarschijnlijk was het de koppelingskabel in de eerste plaats en niet de drukgroep die kapot was. :lol: Maar goed, beiden zijn aan vervanging toe, is gebleken.

Ik had het geluk dat ik niet ver van huis was, toen het gebeurde; dat het stoplicht op groen stond en dat ik zonder te stoppen het kruispunt kon oversteken. In z'n vier reed ik ons straatje in.
User avatar
Bart_Limoen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 60
Joined: FriDec16, 2011 7:42:21 AM
Location: Santpoort-Noord

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby AlexanderB » MonMar26, 2012 10:06:23 AM

je kan schakelen zonder koppeling.. tis alleen wat minder soepel en vlot, maar voor zo'n (nood-)geval prima geschikt. (en wegrijden zonder koppeling = in zn 1 en dan starten)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Previous

Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests

cron