Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby Bart_Limoen » WedFeb29, 2012 7:28:03 PM

Vandaag heb ik iets in het koppelingsmechanisme verrot getrapt. Ik heb bij andere threads gekeken, maar kan niet achterhalen waar het 'm aan ligt.
Het moment dat het gebeurde ging zo snel, dat ik niet precies meer kan achterhalen wat ik ervoer, toen ik het pedaal intrapte. Dit is nu de situatie:

- om te ontkoppelen moet de pedaal tot op de bodem worden ingetrapt;
- het koppelen gebeurt vrijwel meteen als de pedaal weer opgelaten wordt (ongeveer met een 1 cm);
- op het moment van intrappen worden de hevel met zijn as direct in beweging gezet.
- de vrije slag is niet abnormaal klein (Niet nagemeten. Voelt als vertrouwd.) ;
- toen het net gebeurt was, kwam de pedaal (in mijn herinnering) wat moeizaam terug omhoog. Nu verloopt dat weer zoals voorheen.

Wat kunnen de oorzaken zijn? Iemand suggesties?
User avatar
Bart_Limoen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 60
Joined: FriDec16, 2011 7:42:21 AM
Location: Santpoort-Noord

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby Bossie » WedFeb29, 2012 7:44:15 PM

Check de hevel op de v-bak, waar de koppelingskabel aan zit, kan zijn dat die gescheurd is. Andere opzetten, of laten lassen.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby Bart_Limoen » WedFeb29, 2012 10:06:13 PM

Hoi Bossie, Bedankt voor je reactie. 'k Heb de koppelingskabel losgehaald van de hevel (bij het motorblok). De hevel lijkt verder goed te zijn. Ik kan de hevel niet met de hand bedienen.
Aan de zijde van de hevel ziet de kabel er picobello uit. Zou het kunnen dat de kabel verminkt is aan de zijde van de pedaal?

Groet,

Bart
User avatar
Bart_Limoen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 60
Joined: FriDec16, 2011 7:42:21 AM
Location: Santpoort-Noord

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby Wheelnut » ThuMar01, 2012 10:40:55 AM

Ik denk eigenlijk meteen aan een gebroken diafragmaveer.

Zijn er nog rare bijgeluiden uit de bak als je de koppeling intrapt?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby Bart_Limoen » ThuMar01, 2012 12:07:52 PM

Voor zover ik de geluiden van mijn koppeling ken, zijn er geen vreemde geluiden te horen.
User avatar
Bart_Limoen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 60
Joined: FriDec16, 2011 7:42:21 AM
Location: Santpoort-Noord

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby Bossie » ThuMar01, 2012 1:12:11 PM

Of de ontkoppelhevel is in de bak zelf gebroken/verbogen. Als de vrije slag is, zoals die hoort te zijn, ben ik bang dat de bak er toch af moet om te achterhalen wat de oorzaak is.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby Bart_Limoen » FriMar02, 2012 12:40:55 PM

Bedankt zover voor jullie reacties. Gisteravond even studie gemaakt van de werking van de koppeling. Waarschijnlijk moet ik inderdaad de oorzaak zoeken in de ontkoppelhevel of de diafragmaveer.
Vanavond ga ik eerst controleren of de koppelingskabel hemaal in orde is. Zo ja, dan van het weekend kijken of ik de v-bak kan uitbouwen, om te zien wat er loos is met de koppeling. Ik houd jullie op de hoogte.
User avatar
Bart_Limoen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 60
Joined: FriDec16, 2011 7:42:21 AM
Location: Santpoort-Noord

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby degene » FriMar02, 2012 8:16:29 PM

Heb ooit precies hetzelfde euvel gehad. Omdat ik nogal ver van huis was heb ik toen als 'oplossing' de koppelingskabel een stuk strakker gedraaid. Dat ging een uur goed en daarna begon de hevel te verbuigen...
Koppeling vervangen en je kan weer vrolijk verder. Niet voor het goedkoopste modelletje gaan, want dan breek je over 20.000km weer een diafragmaveer. Ik heb trouwens het idee dat mijne brak van een gas-los actie op de snelweg. De krachtenrichting draait dan om van motor > wielen naar wielen > motor. En die omslag kan zo'n diafragmaveertje zomaar fataal worden (is mijn theorie). En anders het dunne metalen flapje dat dat veertje op z'n plek moet houden.
Succes ermee!
User avatar
degene
AX Master
AX Master
 
Posts: 1717
Joined: TueOct13, 2009 12:25:50 AM
Location: Delft

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby Bart_Limoen » MonMar05, 2012 7:58:29 AM

Hoi Degene, Hoe heb jij dat met de aandrijfassen gedaan. Volgens de Haynes kan je de assen iig in de naaf vast laten zitten. Gr. Bart
User avatar
Bart_Limoen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 60
Joined: FriDec16, 2011 7:42:21 AM
Location: Santpoort-Noord

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby Wheelnut » MonMar05, 2012 9:07:26 AM

Trek ze d'r uit. Veel minder gehannes met het verwijderen van de bak. Bij de dealer trekken ze ze er ook altijd uit.
Wel de olie uit de versnellingsbak laten lopen. En uitkijken dat je de homokineet niet kapot trekt.

En Degene, naar mijn weten is het niet de diafragmaveer die de aandrijfkrachten opvangt.
De diafragmaveer drukt de koppelingsplaten tegen elkaar.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby Bart_Limoen » MonMar05, 2012 10:00:46 AM

Ik wil eigenlijk de fuseekogel laten zitten. Dat moet toch mogelijk zijn bij het uitbouwen van de v-bak (en het gedeeltelijk uitbouwen van de aandrijfassen)? De fuseekogel is - naar ik heb gelezen - een 'hoofdstuk apart'...
User avatar
Bart_Limoen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 60
Joined: FriDec16, 2011 7:42:21 AM
Location: Santpoort-Noord

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby Mastenhose » MonMar05, 2012 11:21:28 AM

Ik ben benieuwd hoe je dat van plan was! Volgens mij kom je ruimte tekort om de fusees niet los te halen?
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby Bart_Limoen » MonMar05, 2012 11:36:20 AM

Hmm, lees net een howto op 't forum. Een onmisbare aanvulling op de Vraagbaak of Haynes. Kortom, aandrijfas in zijn geheel uitbouwen. Best ingrijpend, even de koppeling fixen.
User avatar
Bart_Limoen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 60
Joined: FriDec16, 2011 7:42:21 AM
Location: Santpoort-Noord

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby Mastenhose » MonMar05, 2012 12:13:29 PM

Bart_Limoen wrote:Hmm, lees net een howto op 't forum. Een onmisbare aanvulling op de Vraagbaak of Haynes. Kortom, aandrijfas in zijn geheel uitbouwen. Best ingrijpend, even de koppeling fixen.
Als je de koppeling zelf gaat vervangen, dan is de demontage van de aandrijfas een koud kunstje!

EDIT: Ze moeten er trouwens allebei uit!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby degene » MonMar05, 2012 3:23:07 PM

Er zijn inderdaad twee methodes om je assen uit de vbak te krijgen.
De ene is om de fusee los te draaien en de as dus in zn geheel eruit halen.
Maar wat ik zelf altijd doe, inderdaad omdat ik ook liever niet aan fusees zit, is de draagarm los halen van de auto en de veerpoot met as en draagarm en al iets (15cm) naar buiten trek.
Draagarm heeft 3 verbindingen. 1 de fusee, 2 het draaipunt op het subframe. (boutje moertje) en 3, op de bodemplaat. Om die laatste los te halen (twee bouten en moertjes) moet je onder het tapijtje in het interieur wezen (en dat is meteen het nadeel wat de meesten hebben om deze methode toe te passen).
Deze inspanningen vallen wat mij betreft in het niet vergeleken met het terugplaatsen van de vbak. Helemaal in je eentje is dat een bloeddrukverhogende scheldklus. Aangenomen dat je niet in het bezit bent van zoiets moois als een bakkrik en een brug.
De assen moeten er inderdaad aan beide zijdes uit. Als je de bijrijderskant laat zitten, kan, verhoog je de kans op trombose bij het terugplaatsen van de bak. Zowel de spieas als de aandrijfas moeten dan namelijk perfect opgelijnd zijn inclusief spiebanen. Een onwaarschijnlijke combinatie.
Maargoed, succes dus! We horen het wel als er iets onduidelijk is
User avatar
degene
AX Master
AX Master
 
Posts: 1717
Joined: TueOct13, 2009 12:25:50 AM
Location: Delft

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby Bart_Limoen » FriMar09, 2012 11:04:56 PM

Bedankt voor jullie reacties tot dusver.

Vanmiddag even bezig geweest. So far so good. Althans, ik krijg de fusee van de draagarm niet uit de fuseebevestiging. Ik wil namelijk de aandrijfas uitbouwen. De asmoer, de wielen en de borging van de fusee liggen er af. De fusee is ook los gekomen in de fuseebevestiging, doormiddel van de beun-methode (= wrikken met lang stuk, massief staal, zie deze howto: http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?f=42&t=11361) Alleen krijg ik niet dat laatste stukje van de pen ook uit de bevestiging, waarmee het hele boeltje bevrijd komt van elkaar: naaf van draagarm. Ik weet niet wat er hier tegen zit te werken. Ik kan nog wel harder beulen, maar dan ben ik bang dat de boel ontwricht of verbogen raakt. (Of nog erger: 't wagentje dondert van zijn steunen af!)
User avatar
Bart_Limoen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 60
Joined: FriDec16, 2011 7:42:21 AM
Location: Santpoort-Noord

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby Bart_Limoen » SatMar10, 2012 12:03:27 PM

Ik ben er achtergekomen waarom ik de fusee niet verder loskrijg. Als ik de draagarm naar beneden hef, dan gaat de veerpoot een stukje richting het motorblok. Op een gegeven moment kan ik heffen wat ik wil, maar het laatste stukje van de fusee gaat er niet uit, omdat dan de vering inmiddels tegen het chassis zit. De veerpoot heeft gewoon te weinig ruimte om de beweging richting het motorblok te maken. Hoe los ik dit nu weer op. Iemand suggesties?
User avatar
Bart_Limoen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 60
Joined: FriDec16, 2011 7:42:21 AM
Location: Santpoort-Noord

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby AlexanderB » SatMar10, 2012 2:39:47 PM

veerpoot een stevige duw geven. er zit inderdaad een verdunning in de fuseekogelpen, en daar blijft ie op hangen, gewoon die veerpoot een douw geven zodat de fuseepen weer recht staat (daar is echt wel genoeg ruimte voor, ook de aandrijfas kan een stukje inkorten door dr tegenaan te duwen)

fusees losmaken is wel een beetje een ding om met 2 mensen te doen zegmaar.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby Bart_Limoen » SatMar10, 2012 6:54:51 PM

Hoi Alexander, Inmiddels heb het ik de fuseekogelpen kunnen bevrijden. Ik heb het scharnierpunt op de onderplaat met de draagarm, losgehaald. Daarmee onstond een hoop meer bewegingsvrijheid. (Het draagarmrubber heb ik laten zitten.)

Voor het loshalen van de de onderste motorsteun moest zelfs de uitlaat even bij een koppelstuk los. In de motorsteunlager zitten scheurtjes. Is het aan te raden deze te vervangen?

Klopt het dat er máár 4 bouten zijn die het vliegwielhuis en het motorblok bij elkaar houden? De onderste voorop wil nog niet los. Ik heb er op staan schelden maar hij wil er niet aan geloven. Hopelijk heb ik morgen meer geluk.

Weet iemand hoe groot de kans is, dat ik een asbest koppelingsplaat aantref in mijn AX 1.1i Allure uit '96 ?
User avatar
Bart_Limoen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 60
Joined: FriDec16, 2011 7:42:21 AM
Location: Santpoort-Noord

Re: Ontkoppelt pas met pedaal op bodem

Postby Wheelnut » MonMar12, 2012 11:28:31 AM

Volgens mij mogen asbesthoudende materialen al enige decennia niet meer gebruikt worden.
Ik denk niet dat er dus eentje in een AX zit.

Dat van die 4 bouten klopt trouwens. Hou er wel rekening mee dat er nog andere dingen aan de bak vast zitten, die ook losgemaakt moeten worden.
Denk aan stekkertjes en schakelstangen.

Om die bout los te maken: Ik denk dat de bak er als het ware aan "hangt". Probeer de bout een beetje te ontlasten door de bak een beetje omhoog te duwen.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Next

Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests