Veerpootbrug afstellen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Veerpootbrug afstellen

Postby NickySchelfaut » SatMar17, 2012 12:46:37 AM

Op Mijn 106 gti zit een veerpootbrug die een stelschroef in het midden heeft. Nu weet ik dat er voor ax gti's ook zulke bruggen beschikbaar zijn die ik hier al vaker voorbij heb zien komen.

Wat ik me nu echter afvraag is: Hoe stel je zoon ding nou af?

Is het de bedoeling dat je hem ''breed'' afstelt, zodat hij een beetje tegen de bouten van je veerpoten aandrukt:


<---- Poot Poot--->

Of dat je hem juist smal afstelt, zodat hij aan de bouten van je veerpoot trekt:
Poot--> <--poot

Pijltjes zijn de richting van de trekkracht.



De schroefgaten van de OMP brug bieden namelijk ruime voor afstelling aangezien het geen ronde gaten zijn, als ik ze dus naar de verkeerde kant afstel heeft dat ding al geen nut meer.

Zoiezo vraag ik me af of het nu heeft hem te laten zitten..
User avatar
NickySchelfaut
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 178
Joined: MonDec27, 2010 1:42:10 PM

Re: Veerpootbrug afstellen

Postby pocketmech » SatMar17, 2012 9:21:48 AM

De veerpootbrug verbindt de twee veerpoten, waardoor die minder beweging hebben. Die bevestiging komt tot stand doordat de veerpootbrugplaten tussen de moeren en het plaatwerk worden geklemd. Daardoor vangt ie de zijdelingse krachten op. Als alleen het aanleggen tegen binnen of buitenkant van de sleufgaten deze krachten op zou moeten vangen, zonder voldoende te klemmen, bestaat de kans dat ie de draadeinden beschadigt/afknipt :shock: Kortom netje passend instellen en de bevestigingsmoeren op het juiste moment (weet ik voor de 106 niet) vastzetten...
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(
User avatar
pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 421
Joined: FriMay15, 2009 6:45:44 PM
Location: A'foort

Re: Veerpootbrug afstellen

Postby AlexanderB » SunMar18, 2012 5:06:47 PM

25nm ofzo, dat is helemaal niet heel strak.

Installeren, die 3 moeren per kant aandraaien, en dan de stang langer maken met de afstelmoer in het midden :)

(Langer maken, omdat het wiel wat de meeste horizontale belasting opvangt (buitenbocht) zn naar de auto toe werkende drukkracht via de stang kwijt kan aan de bevestiging aan de andere kant.)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Veerpootbrug afstellen

Postby Netheo » MonMar19, 2012 7:57:49 AM

en zo doen wij het:

Auto op de brug plaatsen en +-3 cm omhoog zetten, zodat de wielen de grond nog raken. Veerpootbrug monteren. Auto terug laten zakken. Bij droog weer de stelschroef aanspannen zodat de stang langer wordt. Bij regenweer de stelschroef zo zette, dat ze bijna geen spanning heeft. Anders heb je bij nat weer direct te veel onderstuur
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen
User avatar
Netheo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1613
Joined: SatMay21, 2005 11:42:45 AM
Location: Ramsdonk Belgie


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests

cron