Vries/Vorstplug

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Vries/Vorstplug

Postby j0achim » WedApr04, 2012 10:16:04 AM

Hallo,

Gisteren aan de beun gegaan bij de First 1.1 i uit 94. De vorige eigenaar deed hem weg omdat de koppakking lek is. Voor de rest mankeert er niks aan de auto.
Nu ben op zoek gegaan naar het lek, en als de motor draait dan spuit de KVS eruit. Na iets langer zoeken bleek er een scheur in de vriesplug te zitten. Waarschijnlijk is dit het enige defect aan de auto.
Nu ben ik op zoek naar een nieuwe, de Citroen dealer geeft aan dat het om een 27mm gaat, echter heb ik het idee dat hij een stuk kleiner is. Ik kan hem niet goed opmeten omdat hij met uit het gat halen nogal uit model is geraakt.
Kan iemand mij toevallig vertellen wat de juiste diameter is en/of het originele onderdeelnummer.
Het gaat trouwens om de plug bij het inlaatstpruitstuk net achter de slang waar je bovenste ontluchtingsnippel zit (bij de pijpjes van je kachelradiateur)
Alvast bedankt!
j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 744
Joined: TueApr12, 2011 8:25:20 AM
Location: Schoonhoven

Re: Vries/Vorstplug

Postby JBo » WedApr04, 2012 10:53:43 AM

Het gemakkelijkst lijkt me om op de sloop een ander inlaatspruikstukje te halen en die erop te zetten met nieuwe pakkingtjes. Hoeft allemaal niet de hoofdprijs te kosten, die dingen zijn nog breed verkrijgbaar. Ik zou nieteens gaan proberen om die plug er weer in te pielen.
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Vries/Vorstplug

Postby MBa@NL » WedApr04, 2012 4:47:30 PM

j0achim wrote:[..] de Citroen dealer geeft aan dat het om een 27mm gaat [..]


Fijne dealer... Het gaat dan wel om iets kleins waar ze geen winst op maken maar ze hebben de mogelijkheden om het zo even op te zoeken... *zucht* Klantvriendelijkheid bestaat alleen nog maar in de geschiedenisboeken zo lijkt het (de enkele dealers die nog wel volgens "de oude stempel" werken daargelaten).

De maat die Citroën zelf aangeeft is 20,4 mm

Persoonlijk zou ik, wat JBo ook al zegt, een ander spruitstuk zoeken... spruitstuk demonteren moet je toch want ik vrees dat je die dop er anders niet uitkrijt (en het is nog maar de vraag of je er dan wel bijkomt) Voordeel van een ander spruitstuk is dat die gewoon dicht is en als je hem zelf moet plaatsen het nog maar de vraag is of dat echt goed zit... dat weet je pas als alles weer gemonteerd zit.

Grote kans dat er binnen de AXClub nog wel iemand is die een spruitstuk heeft liggen...
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Vries/Vorstplug

Postby Holländer » WedApr04, 2012 4:52:03 PM

ben je op zoek naar het inlaatspruitstuk waar je gasklepgebeuren bovenopkomt?

die heb ik nog wel liggen ja. Alleen 't spruitstuk (zonder alles wat erop hoort) kun je voor €10.- van me overnemen.

Opsturen kan (€6.95) of ophalen in Sommelsdijk (of in Rotterdam)

laat 't maar weten
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Vries/Vorstplug

Postby j0achim » ThuApr05, 2012 12:02:00 AM

Bedankt voor alle reacties, even een update.
Ik ben later nog gemaild door de dealer. Het zat hem niet lekker, en of hij mocht weten welk motortype het was. Ik heb dit doorgegeven. Een uurtje later kreeg ik een mail dat de plug klaar lag. Voor het enorme bedrag van 71 cent. De oude plug had ik er al uit gekregen, (vrij makkelijk).
Ik heb het spruitstuk laten zitten, vervolgens heel goed schoongemaakt en iets ingewreven met polijstpasta, en weer schoongemaakt.
Een dop 11 in de plug, plug kaarsrecht voor het gat, paar klappen met een hamer en starten maar.
De koelvloeistof bijgevuld en de motor lekker warm laten worden. En het geheel blijft kurkdroog.

Dus uiteindelijk echt super service van de Citroën garage in Nieuwegein.
j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 744
Joined: TueApr12, 2011 8:25:20 AM
Location: Schoonhoven


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests

cron