vacuümvervroegers repareren

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby AlexanderB » WedApr11, 2012 6:39:54 PM

ohja, inderdaad.. maar met alleen mechanische vervroeging is het nogsteeds niet meer dan een basis-curve, en niet-optimaal..

in principe 2 magneetjes en 2 hal sensoren.. dat dat een kl*te oplossing is, krijg ik n vriend van me die in oldtimer opels rijd niet aan zn hoofd gepraat :P
(hoewel, het zat bij hem met contactpuntjes, dat is niet beter)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby Bossie » WedApr11, 2012 6:48:11 PM

Eeehhmm, moderne ontstekingen en motormanagement systemen zijn voor het toerental en het bepalen van het BDP afhankelijk van HALL sensoren. De BDP sensor is een HALL sensor.

Een verdelerkap ontsteking heeft die juist niet, de rotor wordt namelijk direct door de nokkenas aangedreven. In het ontstekingshuis zorgt een mechanisme met veertjes en gewichtjes voor de ontstekingscurve. De vacuum vervroeger zorgt er voor dat op basis van motorbelasting een aanpassing op deze curve plaats vindt.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby AlexanderB » WedApr11, 2012 6:52:28 PM

Wat ik dr misschien niet bij zei is dat die vriend van me een ontzettende beun is.. ;) (gasflessen en bierkratjes als assteunen, dit soort oplossingen voor ontsteking, etc..)

Sorry, hall met dubbel ll inderdaad. :)

en ja, ik weet hoe een fatsoenlijk mechanisch of electrisch ontstekingssysteem hoort te werken.. hell, ik weet zelfs hoe een diesel-injectiepomp werkt en hoe het daar zit met vervroeging.. :) maar goede uitleg :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby Bossie » WedApr11, 2012 6:54:53 PM

Maar omdat hij een beun is, is iets met een HALL sensor geen kl*te oplossing, maar de uitvoering van hem kl*te ;)
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby MBa@NL » WedApr11, 2012 8:03:56 PM

Bossie wrote:Michel, staan de door jou gemaakte membramen niet te strak? De plunjer in het midden moet wel op en neer kunnen bewegen. Wellicht wordt op die momenten de spanning te hoog en scheurt de plunjer uit je membraam.


De plunjer staat het strakst in rust. Bij de bandenplakker zuig ik hem er tussen uit (dus op het moment dat hij zo goed als vlak ligt) en wanneer de ducctape eruit schiet kan ik niet zeggen want dat is nu alleen in gemonteerde toestand voorgekomen.

Overigens heb ik nu in de auto een fietsbandplakker membraan zitten en dat is het dus ook niet. Ik heb het midden afgeseald met een strakke o-ring maar ook nu nog zuigt hij ergens lucht aan. Werking is er opzich wel (stekker los op de magneetklep en je hoort toerentalverschil) maar als ik zelf aan het slangetje zuig dan kan ik blijven gaan.

*zucht*

Maar eens even wachten op dat Vaillant membraan en dan maar weer eens verder kijken...
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby pocketmech » WedApr11, 2012 8:10:13 PM

Een auto met badgeiser onderdelen......een soort badeend? :? Ik denk dat het gaat lukken...Hou ons geinformeerd, kan je daarna een vacuuumvervroeger handeltje gaan beginnen!
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(
User avatar
pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 421
Joined: FriMay15, 2009 6:45:44 PM
Location: A'foort

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby MBa@NL » WedApr11, 2012 8:12:50 PM

pocketmech wrote:Een auto met badgeiser onderdelen......een soort badeend? :? Ik denk dat het gaat lukken...Hou ons geinformeerd, kan je daarna een vacuuumvervroeger handeltje gaan beginnen!


Als het gaat werken moet er eigenlijk wel een badeend op het dashboard komen. :lol: maar goed, nog maar niet te vroeg gaan juichen... zeker niet na de huidige resultaten...

Wat betreft een handeltje... Volgensmij ging het gewoon een HOW-TO worden. ;-) (mocht het werken)
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby JBo » FriApr13, 2012 1:36:25 PM

Is dat Vaillant membraan wat?
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby MBa@NL » FriApr13, 2012 3:17:27 PM

Note to self: niet dubbelklikken op submit! :oops:
Last edited by MBa@NL on FriApr13, 2012 3:18:14 PM, edited 1 time in total.
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby MBa@NL » FriApr13, 2012 3:17:28 PM

JBo wrote:Is dat Vaillant membraan wat?


Nog geen idee of het wat gaat worden.
Het is dikker als origineel maar wel dunner als fietsband dus ik ga het vanavond eens even proberen. :-D

Wordt vervolgd...
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby pocketmech » FriApr13, 2012 8:08:03 PM

Anders naar de drogist voor een feestballon met duifjes (ja er lezen kinderen mee rond dit tijdstip :shock: ). Succes en ik hoop dat 't lukt (vind ik namelijk leuk).
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(
User avatar
pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 421
Joined: FriMay15, 2009 6:45:44 PM
Location: A'foort

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby MBa@NL » MonApr16, 2012 6:50:34 PM

Vanmiddag de vacuümvervroeger wéér uitgebouwd (het begint routinewerk te wworden...) en met het opennen van de vervroeger tot een mooie conclusie gekomen. Ondanks dat het membraan (fietsbandplakker) wéér lek was zag het er toch hoopgevend uit!

In het midden lag hij aan 1 zijde ietsje "los". Niet zo zeer er helemaal naast maar wel tussen de o-ring uit. Aan de afdruk op het membraan te zien heeft deze daar gewoon nooit goed tussen de "cupjes" gezeten. Conclusie: centrale gat te groot.

Besloten om de "cupjes" ietswat verder uit elkaar te zetten en met een ijzerzaagje er tussendoor om het vuil goed te verwijderen. Daarna het laatste stukje fietsbandplakker verknipt en het centrale gat net zo klein gemaakt als de boutgaten. Weer tussen de "cupjes" getrokken en met een o-ring afgezicht aan de onderzijde. Alles dichtgebouwd en het lijkt er nu na mondage op dat alles goed werkt. Ook na een testritje nog steeds een werkende vervroeger!

Ik ga nog niet te vroeg juichen maar het lijkt er op dat dat wel eens kon gaan werken... ben benieuwd...

Morgen maar eens terug naar de rijwielhersteller voor een nieuw rolletje bandenplakker en eens gaan proberen een Bosch vacuümvevroeger te repareren.

Om nog maar even een quote te herhalen:
MBa@NL wrote:[..]
Hierom zoek ik eigenlijk iemand die ook een lekke vervroeger heeft en mee wil testen... Aangezien ik alleen een lekke H1B op voorraad heb en niet verwacht dat iemand een AX 11 carb S6 heeft zal er zelf iets aangeleverd moeten worden.
[..]
Overigens in eerste instantie wil ik mij alleen beperken tot Duccellier... [..]

Dus... wie maakt er veel kilometers en wil er mee testen?

Wat betreft het Vaillant membraan... deze heb ik dus nog liggen omdat het fietsbandplakkertje er wel zo goed uitzag dat ik het niet kon laten deze toch nog 1 kans te geven... Voor een Bosch vervroger gaat dat Vaillant membraan dat ik heb liggen niet werken omdat deze helaas te klein is daarvoor, misschien dat ik die H1B ook nog wel eens open maak. Altijd makkelijk voor voorraad voor onze AX 11 E S6 (wat als testobject zinloos is omdat die nog minder kilometers maakt als mijn Chrono...)
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby Terminal » MonApr16, 2012 8:56:58 PM

H1B zeg je? Mocht je die ''over'' hebben zou ik er graag mee willen proefrijden! :)
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby MBa@NL » MonApr16, 2012 9:34:36 PM

Terminal wrote:H1B zeg je? Mocht je die ''over'' hebben zou ik er graag mee willen proefrijden! :)


Over heb ik hem niet want het is ook voorraad voor onze 11 E. ;) Maar is die TRE van jou er al een met S6 vermelding?

Mocht je inderdaad een H1B hebben dan zal ik binnenkort eens kijken of ik hem kan openmaken en van nieuw membraan kan voorzien zodat je de complete stroomverdeler met vervroeger kan lenen om te testen of en hoe lang het goed gaat. Zoals je laatst zei maakt je 11 TRE in elk geval wat kilometers dus dat komt mooi uit.
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby Terminal » TueApr17, 2012 6:22:49 AM

AX 11 TRE S6 als ik de gegevens van de RDW moet geloven, kilometers maak ik wel meestal wat langere stukken lijkt me ideaal om te testen.
Ben je de 6mei ook te vinden in de Haarlemmermeer?
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby MBa@NL » TueApr17, 2012 2:58:31 PM

*Grrr...* :wall

Moet ik bovenstaande nog verder uitleggen? Nou voorruit... Hij is weer lek...
Ik hem hem nog niet uitgebouwd maar ik vermoed wéér op het midden gezien ik geen weerstand meer heb.

Ik heb nu nog twee stappen over... eerste is het Valliant membraan en de tweede is als volgt:
Twee gaatjes boren in de "cupjes". Het geklonken stuk uitboren en het bovenste "cupje" losnemen. Bovenste opboren voor M3 en de onderste schroefdraad voor M3 intappen. Membraan op zijn plaats leggen de het bovenste cupje met de twee schroeven strak vastdraaien zodat het rubber klem tussen de cupjes ligt.
Grote vraag is nog... gaat dat passen? Kon wel eens zijn dat M3 te groot is namelijk...

Terminal wrote:AX 11 TRE S6 als ik de gegevens van de RDW moet geloven, kilometers maak ik wel meestal wat langere stukken lijkt me ideaal om te testen.

Dan zou je in elk geval een H1B moeten hebben...

Terminal wrote:Ben je de 6mei ook te vinden in de Haarlemmermeer?

Tuurlijk! Iedereen die een Citroën rijdt of een warm hart toedraagt is dat weekend toch minstens 1 dag daar te vinden? ;-) (ik ben er overigens beide dagen)
Zal kijken of het voor die tijd lukt iets te realiseren...
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby denny » TueApr17, 2012 9:38:58 PM

Michel,

wat is het nut van reparatie en niet van gewoon vervangen door een werkend exemplaar met wellicht een andere curve?

Die dingen werken doormiddel van een membraan en misschien ook nog een veer.
Als je het membraan vervangt door een type wat niet precies dezelfde eigenschappen heeft als het membraan wat is toegepast, en dat bedoel ik in elasticiteit, zal ook de curve nooit meer gelijk zijn. Een stugger membraan zal nl de werking beinvloeden en zal ook de werking van een eventuele veer veranderen en dit zelfde geld voor een slapper membraan. Ik vraag me dus ten zeerste af of alle moeite die je nu doet uiteindelijk een beter resultaat oplevert dan een andere goede pakken met wellicht een net iets andere curve.

Daarnaast heeft dit ding volgens mij alleen nut bij stationair draaien en constante snelheid. Als de gasklep open gaat valt nl het vacuum weg en gaat de centrifugaal zijn werk doen.

de functie van dat ding is vooral wat minder brandstofverbruik bij deellast. De onsteking mag dan namelijk vervroegd worden. Reden dus dat ik hem niet gebruik.

het tijdstip van falen van je membraan zit waarschijnlijk bij decelleratie. Als je na optrekken ineens gas los laat heb je veel luchtverplaatsing in de cilinders maar geen open gasklep. Veel vacuum dus. Ik denk dat je membranen niet soepel genoeg zijn om de klappen opte vangen.

dop alles eens af en rijd dan eens een stuk. Een kapot vacuum is valse lucht en dat veroorzaakt volgens mij meer problemen met lopen dan een kapotte vacuum vervroeger.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3154
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby MNM(tm) » WedApr18, 2012 3:11:32 PM

denny wrote:Een kapot vacuum is valse lucht en dat veroorzaakt volgens mij meer problemen met lopen dan een kapotte vacuum vervroeger.

Bij een kapotte vacuümvervroeger is het juist het membraan dat stuk is en dus juist de oorzaak is van valse lucht. Afgezien van het niet meer regelen van de vervroeging is het dus een tweede reden om (te proberen) het ding te herstellen.

Maar ik ben het zeker wel eens met je punt over stugheid van het vervangende materiaal voor het membraan. De elasticiteit daarvan heeft m.i. absoluut invloed op de vervroegingscurve.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby denny » MonApr23, 2012 8:57:54 PM

MnM(tm),

we bedoelen denk ik hetzelfde. Een kapotte zal waarschijnlijk meer problemen opleveren omdat je dan een vacuumlek (valse lucht) hebt dan dat je problemen hebt vanwege het wellicht niet geheel optimale vervroegingcurve.

valse lucht doet meer namelijk dan een vervroegingscurve die enkele graden verkeerd ligt. Dit merk je niet eens.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3154
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby MNM(tm) » MonApr23, 2012 9:35:33 PM

Ah, met deze aanvulling snap ik je verhaal. :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

PreviousNext

Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests

cron