vacuümvervroegers repareren

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

vacuümvervroegers repareren

Postby MBa@NL » SunApr08, 2012 11:36:56 PM

Aangezien vacuümvervrogers niet meer nieuw te koop zijn (staan op service.citroen.com allemaal op NFP) en bij andere merken zoeken zinloos blijkt ben ik eigenlijk wel benieuwd wie er al eens een (succesvol) gerepareerd heeft.

Zelf ben ik er 2 jaar geleden al eens mee bezig geweest en heb het destijds op een laag pitje gezet omdat er geen werkende vervroegers uitkwamen... Eentje moet nog ergens rondzwerven in het hoge noorden (destijds bij Punaxio in de auto gezet en deze zou nu bij Ceristimo moeten zijn). De feedback van die reparatie kwam al vrij snel, niet goed werkend.
Mijn eerste poging was namelijk met een fietsband, grootste probleem hieraan is dat dit ruim 10x zo dik is als het originele membraan. Grote kans op lekken dus en ook de kracht die nodig is wordt anders. Geen succes dus...

Afgelopen week tot de conclusie gekomen dat in mijn 14 TRS een lekke vacuümvervroeger zit en hierdoor op de sloop opzoek gegaan naar de juiste. Geen succes aangezien ik er een moet hebben voor een KDZ en die zijn niet veel te vinden zo lijkt het. Uiteindelijk een uit een Saab 900 gehaald en deze geplaatst, de uitslag is anders en ook de sterkte van de veer lijkt anders. De karakteristieken kloppen dus niet maar het is beter als helemaal niets.

Door deze zoekactie ben ik ook een andere zoekactie gestart en wel de zoektocht naar materiaal voor een membraan. Uiteindelijk ben ik op fietsbandplakkers uitgekomen (er bestaan niet alleen maar van die voorgeknipte dingen maar ook die je zelf nog moet knippen), echter kwam mijn vader ineens met het idee om ducttape te gebruiken. Aangezien we dit toch in huis hebben vanavond maar eens uitgeprobeerd.

De basis die ik nu gepakt heb is een Duccellier HDZ stroomverdeler. Is heb om te beginnen in de rand vier gaten geboord van 3mm (opbouwend vanaf 1mm en dan per 0,5mm) om de vervroeger later weer met 4 boutjes dicht te kunnen maken. Ik heb ook al wel gezien dat mensen de velsrand openslaan en later weer dichtdrukken. Opzich wel mooi maar helaas eenmalig (metaalmoeheid), ik wil juist iets wat je zo weer open kan maken om een nieuw membraan te plaatsen.
Na de gaten erin gemaakt te hebben heb ik de rand opengevijld (had met een slijpmachine makkelijker geweest) en de restanten membraan verwijdert. De twee soort "cupjes" waar de membraan tussengeklemt zit met een schroevendraaier iets opengebogen om iets meer van het oude membraan te kunnen verwijderen.
De ducttape heb ik eerst dubbelgevouwen om geen plakzijde meer te hebben en voor wat stevigheid. na in het midden een gat gemaakt te hebben met een holpijp deze over het stangetje heengetrokken en op de plaats van het oude membraan gelegd en zoveel mogelijk geprobeerd om het tussen die twee "cupjes" te krijgen. Voor de schroeven ook gaten gemaakt met holpijpjes en daarna rond uitgeknipt.
Met vier boutjes de vervroeger weer dichtgemaakt en na de eerste test nog een lek, iets steviger aandraaien deedt wonderen. Na wat langer testen ontsnapte er ook steeds minder lucht uit het midden, vermoed dus dat de ducttape tussen de "cupjes" uiteindelijk goed gezet is.

De grootte test moet nog komen, in de auto monteren en kijken of hij het blijft doen. Lek is hij in elk geval absoluut niet meer want hij kan ruim 5 minuten z'n vacuüm vasthouden. Ben benieuwd hoe dit in de praktijk zal gaan.

Voor de Bosch vervroegers heb ik nog een uitdaging... de Ducceliers zijn dusdanig smal dat 1 strook ducttape genoeg is, bij een Bosch heb je minimaal 2 stroken nodig. Met even gauw wat uitgeprobeerd te hebben heb je zelfs 3 stroken (en 2 laags) naast elkaar nodig omdat je midden om de ducttape het centrale gat moet slaan. Doe je dit tussen twee stroken in dan trek je het uit elkaar bij het over het bovenste "cupje" heenschuiven.

Van Duccellier heb ik nog een lekke liggen voor een H1B dus als ik die ga repareren dan zal ik wel eens foto's maken. Van het eindproduct voor een HDZ heb ik wel een foto.

Image
Voor het mooi moeten de boutjes misschien iets korter... maar het mooie komt wel eens keer als het ook echt blijkt te werken. (Sowieso moet ik andere boutjes hebben want deze blijken van waaibomenijzer, zijn verschrikkelijk zwak en het schroefdraad is zo verziekt)

Spoiler Tuning:
Onderstaand een foto van twee vellen met ducttape. links 4 en rechts 3 laags. Uiteindelijk dus 2 laags gebruikt, die hier op de foto staan zijn gewoon té stevig en geven nog maar weinig mee.
Image


Ben benieuwd wie er nog meer al eens aan het repareren is geweest of in elk geval zijn/haar gedachten heeft over hoe ze te repareren zijn. Misschien dat we eindelijk iets vinden om die vervroegers een tweede legen te geven met behoudt van her-reparatie...
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby AlexanderB » MonApr09, 2012 4:47:09 PM

:D dat is nog eens een cratieve toepassing van ducktape! ik ben erg benieuwd of het hiermee heel blijft, als dat zo is, wordt dit waarschijnlijk echt een hit. :D
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Postby Rio97 » MonApr09, 2012 10:16:36 PM

Erg interessant verhaal.
Op de Citromobile zou je 's kunnen gaan buurten bij de CX en Visaclub. Daar lopen ze tegen hetzelfde probleem aan heb ik begrepen.
Welke dikte is het originele membraam?
Je zou 's kunnen gaan zoeken bij epdm leveranciers naar een vergelijkbare dikte. Epdm, vaak vijverfolie genoemd, is een synthetische rubber en kan langdurig tegen grote temperaatuursverschillen.

Nadeel van gaffa en vooral ducktape is dat de lijm letterlijk overal inkruipt en de tape op een snelle en vieze manier verouderd.
Zelf gebruik ik het liever niet voor toepassingen langer dan een paar weken.

Ps, voor je TRS zou je 's kunnen kijken bij van Bemmelen in Delft.
Daar hebben ze een paar kratten vol met die dingen van uiteenlopende PSA's uit de jaren 80 en 90. Heb ik voor mijn GT ook exact de juiste gevonden met werkend vacuum.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby MBa@NL » MonApr09, 2012 11:37:35 PM

Van Bemmelen dus... binnenkort maar eens een ritje naar Delft. :-)

Ik heb ook nog geen idee hoe ducttape zich op de lange termijn gaat houden als membraan, dat zal binnenkort moeten blijken als hij gemonteerd is. Voordeel is wel dat het met de plakzijdes tegen elkaar aanzit en mocht de lijm er dan toch uitlopen dan kan het hooguit beter sealen...

Wat ik zosnel over "EPDM" kan vinden is dat het vrij dik is, Beetje vergelijkbaar met de eerste pogingen met fietsbandrubber. De dikte van twee lagen ducttape komt aardig overeen namelijk, vanaf 3 lagen wordt het eigenlijk al te dik)
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby Terminal » TueApr10, 2012 6:15:52 AM

In een gas verdamper zitten ook grote membranen, revisie setjes voor verdampers zijn niet zo duur misschien dat dat wel een idee is?
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby MBa@NL » TueApr10, 2012 10:51:07 AM

@Terminal, heb je daar iets meer informatie over en vooral een foto van hoe dat membraan eruit ziet? Het centrale gat is vrij essentieel... groter maken is geen kunst maar bijsnijden of bijknippen gaat nog steeds niet... ;-)
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby Bas_S » WedApr11, 2012 12:22:45 AM

membraan van een benzinedrukregelaar?
Altijd meer PK's dan jou!
User avatar
Bas_S
AX Master
AX Master
 
Posts: 1854
Joined: TueMar28, 2006 7:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby pocketmech » WedApr11, 2012 8:16:01 AM

In een geiser zit ook een membraam. Die zijn er in afmetingen van ca 40mm tot 120mm, kunnen tegen warmte (zit heet water tegenaan) , hebben geen centraal gat (is dus met holpijp te maken), zijn flexibel en stevig en de diktes zijn zo'n beetje 0,3-0,8mm. FF naar de installateur en wat voorbeeldjes bekijken. Als je de goede diameter vindt, dan heb je ook nog het voordeel van een iets verdikte rand die goed afdicht..... :)
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(
User avatar
pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 421
Joined: FriMay15, 2009 6:45:44 PM
Location: A'foort

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby MBa@NL » WedApr11, 2012 11:16:52 AM

zojuist even een membraan van een Bosch vervroeger gemeten... deze is 0,3mm. Van de Duccellier zou ik ook de brokstukken nog moeten hebben maar die zie ik zo snel even niet liggen (zal niet veel anders zijn als die Bosch).

Even wat voorbeeldjes opgezocht van de membranen van een benzinedrukregelaar en geiser... van die eerste kan ik eigenlijk niet veel vinden (Heb je een voorbeeldje Bas?) en van de geiser ziet die er interessant uit... zeker als die er ook in 0,3mm zijn!

Het zou in elk geval wel mooi zijn als het iets universeels kan worden. :-D

Gisteren ook de "ducctape-vervroeger" gemonteerd en deze werkt perfect! hopelijk maak ik de aankomende tijd een beetje kilometers om te kunnen testen maar ik vrees dat hem dat niet echt wordt...
Hierom zoek ik eigenlijk iemand die ook een lekke vervroeger heeft en mee wil testen... Aangezien ik alleen een lekke H1B op voorraad heb en niet verwacht dat iemand een AX 11 carb S6 heeft zal er zelf iets aangeleverd moeten worden.
Dacht dat ik ook nog een lekke KDY vervroeger had maar de 4 die ik heb liggen zijn allemaal goed...
Overigens in eerste instantie wil ik mij alleen beperken tot Duccellier... Bosch ga ik binnenkort wel een keer mee beginnen (heb ik zelf eigenlijk nog het hardst nodig...) maar omdat hiervan de omvang groter is en ik ondertussen uit ervaring weet van 4 schroeven te weinig zijn moet ik nog eens even gaan bedenken wat het beste is... 6 of 8 schroeven, en of 8 ook wel echt nodig is...
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby MBa@NL » WedApr11, 2012 2:07:09 PM

Even een update...

Ducctape heeft het niet gehouden...

Image Image
Zoals je ziet is het dus tussen de "cupjes" uitgezogen...

Volgende item dan maar. Even naar de plaatselijke fietsenboer gereden om een rolletje bandenplakker te halen.

Image
Afgetekend.

Image
Geplaatst.

Image
Maar helaas... ik blaas er met een watertest dwars doorheen bij de schroeven (het midden is perfect dicht!). Eens uitzoeken waarom...
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby Bossie » WedApr11, 2012 2:26:02 PM

Heb je er met het water niet teveel druk op gezet? (overigens belast je het nu andersom, het vacuum zal aan het tuutje zuigen ipv. dat er druk op komt te staan)Je zou hem ook groter uit kunnen snijden, dan houd je wat meer vlees rond de gaten van de schroeven. Dat het aan de buitenkant van de vacuumdoos uitsteekt maakt niet uit.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby MBa@NL » WedApr11, 2012 4:03:45 PM

Dat de druk dan de andere kant op staat dat snap ik maar ik blaas minder hard als dat er vacuüm is in het blok dus als hij daar al niet tegen kan...

Overigens heb ik nu een nieuwe geneden (bandenplakker) en heb de buitenkant perfect dicht (een maatje grotere holpijp) maar als ik dan aan het tuitje zuig dan springt hij vrijwel direct tussen de "cupjes" uit... normaal zit het daar geklonken maar dat kan ik dus helaas niet... moet dus echt iets hebben wat er nóg strakker omheen zit, zo'n bandenplakker is gewoon té flexibel.

Een membraan voor een Vaillant geiser (o.i.d.) is ondertussen besteld. Helaas staan er nergens maten bij voor wat betreft de dikte dus dat is nog even afwachten.

Ik ga in elk geval nog 1 poging doen met een bandenplakker maar nu met een heel klein centraal gat zodat er meer kracht op staat dat hij zichzelf tussen de "cupjes" trekt.

En ik hou nog 1 optie open met ducttape, maar dat ga ik eerst nog wel eens uitproberen of die gedacht wel iets is...
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby Losroyos » WedApr11, 2012 4:06:55 PM

Misschien veder uit laten steken en ipv 4 8 of 10 boutjes? Hij heeft dan meer punten waar die de druk kwijt kan nu zijn het er 4, misschien dat als die die druk van 8 punten moet halen hij minder makelijk scheurt.
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby pocketmech » WedApr11, 2012 4:30:49 PM

Oude Mercedes heeft er 8... Wat helpt is een verdikt stuk onder de "flenzen". een extra ring zeg maar om de druk van de boutjes meer te verdelen. Moet ook stroef zijn, zodat het mebraan er niet onderuit glijdt. Vastzetten met solution helpt in jouw geval ook :) Ik heb op de camping een geisermembraan liggen. Zal ik eens opmeten/meenemen de volgende keer.
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(
User avatar
pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 421
Joined: FriMay15, 2009 6:45:44 PM
Location: A'foort

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby AlexanderB » WedApr11, 2012 4:45:27 PM

tja, het midden blijft dr ook in zitten normaal door de klemkracht, die holle schaaltjes zitten er alleen op zodat het membraam niet op de rand van het ringetje (want het zijn eigenlijk gewoon fancy ringetjes) afscheurt..

beste resultaat zou dus zijn, als je ze uit elkaar haalt.. en dat gaat waarschijnlijk inderdaad niet goedkomen..
een-na-beste resultaat: aan het midden vastlijmen? :) (met lijm die flexibel blijft.. rode pakking ofzo?)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby Terminal » WedApr11, 2012 4:53:51 PM

Verdamper membraan zal niet werken bedenk ik me, ivm het gat in het midden... is wel het zelfde materiaal als van de originele verdamper.

Ben benieuwd of het werkt, zou een uitkomst wezen... En anders iedereen over op de 123ignition ;)
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby MBa@NL » WedApr11, 2012 5:28:56 PM

Terminal wrote:En anders iedereen over op de 123ignition ;)


Als dit allemaal tevergeefs blijkt is de volgende stap naar DIS ontsteking...

Maar wat betreft de bouten... de buitenrand krijg ik met deze 4 bouten perfect luchtdicht (zowel bij ducttape als bandenplakker), dat is absoluut niet het probleem (een Bosch vervroeger is groter dus daar zullen 6 bouten voor nodig zijn). Het grote probleem in het midden, dat trek je er dus gewoon uit.

Overigens ook nog een laatste ducctape poging gedaan maar dat wordt hem ook niet (denk dat ik ducttape nu wel links kan laten liggen als membraan)...

Image
Ik heb nu 4 stukken tape aan de zijkant een stuk uitgeslagen zodat als je ze twee om twee op elkaar legt er in het midden een gat ontstaat. 3 stukken had ik al aan elkaar geplakt en de laatste heb ik er later tussengewurmd... maar waar ik in mijn eerste bericht al bang voor was gebeurt ook nu, het trekt gewoon uit elkaar zoals je op de foto ook kan zien. Het lag echt strak tegen elkaar...

Nu dus nog 1 poging doen ben een bandenplakker en dan is het alleen nog wachten op het Vaillant membraan...
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby Terminal » WedApr11, 2012 5:55:02 PM

Ik heb hier lijm van bison, Kombi power, 2 componenten en blijft redelijk flexibel.. misschien een idee om dat te gebruiken voor het midden?

Is DIS ook een optie voor een carb, of zul je dan zelf een kabelboom moeten maken? Mij leek 123ignition wel interessant, volledig regelbaar en toch de looks van een verdelerkap.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby AlexanderB » WedApr11, 2012 6:11:15 PM

voor dis zal je wel iets moeten doen met een kabelboom en iets intelligents toevoegen (megajolt, of wat dan ook) want anders ben je nog net zo ver als gewoon de verdelerkap zonder vervroeging laten zitten..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: vacuümvervroegers repareren

Postby Bossie » WedApr11, 2012 6:20:07 PM

Michel, staan de door jou gemaakte membramen niet te strak? De plunjer in het midden moet wel op en neer kunnen bewegen. Wellicht wordt op die momenten de spanning te hoog en scheurt de plunjer uit je membraam.

@Terminal, 123 is er niet kant-en-klaar voor de AX. Je kunt naar een programmeerbaar systeem gaan zoals ik op mijn AX GT heb gebouwd. Komt alleen wel iets meer bij kijken dan enkel een DIS-bobine en wat bekabeling, maar dan is het wel goed af te stellen. Kabelboom hiervoor stelt niet bijzonder veel voor.

@Alexander, ook al werkt je vacuum vervroeging niet, dat nog zorgt het ontstekingshuis voor een vervroeging op basis van het toerental. Daarnaast zul je als je naar DIS gaat altijd electronika toe moeten voegen, aansturing moet namelijk weten wanneer welke bank moet ontsteken.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Next

Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests

cron