[1124 cm³ HDZ] Niet onder de 1000 tpm te krijgen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

[1124 cm³ HDZ] Niet onder de 1000 tpm te krijgen

Postby MBa@NL » ThuApr12, 2012 6:07:46 PM

Ben benieuwd of iemand hier nog ideeën heeft want ik heb ze niet meer...

kort gezegd is mijn motor weer volledig als 1.1 opgebouwd maar hij blijft te hoog stationair lopen.

Wat is er al gedaan...

  • Gasklephuis: vervangen voor een schoongemaakte voor een 1.1 met een bruin gekleurde potentiometer met nog perfecte koolbanen. koolbanen afgesteld op 1000Ω tussen pen 1 en 2 (zo kwam hij ook van het 1.4 gasklephuis af en zo meet ik ze ook op andere gasklephuizen). Uiteraard afgesteld met gasklep dicht (dus stappenmotor op 0).
  • Injectiehuis: Volledig gereinigd en verschillende injectoren getest
  • Stappenmotor: verschillende getest en werking is beide gelijk en ook correct (als ik hem eerst op 0 zet en vergeet aan te sluiten loopt de motor warm ~6000 tpm, aansluiten en het is gelijk 1000 tpm)
  • Watertemperatuursensor: is al eens eerder vervangen en heeft noot iets geholpen. Een koude aansluiten resulteert in 2000+ tpm. Ook zit de algemene wijziging in de vorm van een extra parallel weerstand erin.
  • Vancuümvervroeger: is lek (alweer) maar mag geen probleem zijn omdat de magneetklep gesloten is bij stationair.
  • stroomverdeler: de originele voor een HDZ
  • Bobine: is al eens vervangen en heeft nooit iets geholpen.
  • Ontstekingmodule: verdenk ik niet, die werkt of werkt niet... des al niet te min is hij wel vervangen maar dan om te testen of degene op voorraad O.K. was.
  • Vacuümslangen: kan geen lekke (meer) ontdekken en heb een mooie hoeveelheid vacuüm op het slangetje vanaf het t-stuk voor op de luchtinlaatbox.
  • ECU: Of ik er nu verschillende 1.1 (eindigend op 751) ECU's aanhang of een 1.4 (eindigend op 705) maakt ook helemaal niets uit.

Iemand nog een idee? Ik begin het namelijk behoorlijk zat te worden, de volgende emoticon is redelijk representatief voor mij op het moment... :wall
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: [1124 cm³ HDZ] Niet onder de 1000 tpm te krijgen

Postby Rock's » ThuApr12, 2012 6:16:35 PM

Ander blokkie klaarmaken voor gebruik .... stond toch al in de planning :lol:

Lamba al vervangen ? (of is dit weer een domme uitspraak ?)
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Re: [1124 cm³ HDZ] Niet onder de 1000 tpm te krijgen

Postby MBa@NL » ThuApr12, 2012 6:23:09 PM

Rock's wrote:Ander blokkie klaarmaken voor gebruik .... stond toch al in de planning :lol:


klopt... maar al zou het blokje weggaan dan moet dat niet zijn omdat hij niet goed wil lopen... daarbij is nog het idee om het blok een tweede leven te geven in de AX van JBo...

Rock's wrote:Lamba al vervangen ? (of is dit weer een domme uitspraak ?)


Ik heb geen flauw idee of dat een gekke gedachte is... iemand die hier iets over kan vertellen?
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: [1124 cm³ HDZ] Niet onder de 1000 tpm te krijgen

Postby Rock's » ThuApr12, 2012 6:26:11 PM

MBa@NL wrote:
Rock's wrote:Ander blokkie klaarmaken voor gebruik .... stond toch al in de planning :lol:


klopt... maar al zou het blokje weggaan dan moet dat niet zijn omdat hij niet goed wil lopen... daarbij is nog het idee om het blok een tweede leven te geven in de AX van JBo...

Rock's wrote:Lamba al vervangen ? (of is dit weer een domme uitspraak ?)


Ik heb geen flauw idee of dat een gekke gedachte is... iemand die hier iets over kan vertellen?


was het probleem bij mijn Civic .... die ging af en toe opeens 3500 toeren draaien
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Re: [1124 cm³ HDZ] Niet onder de 1000 tpm te krijgen

Postby Bossie » ThuApr12, 2012 6:27:58 PM

Staat je gaskabel niet te strak?
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: [1124 cm³ HDZ] Niet onder de 1000 tpm te krijgen

Postby MBa@NL » ThuApr12, 2012 6:36:57 PM

dubbel...
Last edited by MBa@NL on ThuApr12, 2012 6:49:21 PM, edited 1 time in total.
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: [1124 cm³ HDZ] Niet onder de 1000 tpm te krijgen

Postby MBa@NL » ThuApr12, 2012 6:37:37 PM

Bossie wrote:Staat je gaskabel niet te strak?


nope... eerder (bewust) te los...

Betreft de lambda wat testwaardes gevonden... maar eens uitproberen...

Die test uit de WPH komen zowel m'n vader als ik niet uit... lambda al wel vervangen voor een andere (staat onbekend) maar geen verschil (dus weer (na een ECU reset) 1000 tpm). Oude ziet er optisch goed uit, geen roet of dikke aanslag...
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: [1124 cm³ HDZ] Niet onder de 1000 tpm te krijgen

Postby MBa@NL » ThuApr12, 2012 9:31:57 PM

En toen dacht ik even dat ik hem had... dacht ik... :wall

Om te beginnen de lambda uitgewisselt... geen enkel verschil dus, de oude teruggezet na een poging tot schoonmaken met wasbenzine en ondertussen ook de ontsteking gecontroleert (alweer) en deze bleek wat verschoven te zijn. Op tijd gezet en jawel! eindelijk de naald onder de 1000 tpm. ECU laten inlezen en een testrondje gemaakt... geen vermogen...

Opnieuw de ontsteking gecontroleerd en inderdaad die stond helemaal mis (dusdanig mis dat met het lostrekken van de injector de auto een seconde of 5 bleef nadieselen (waar hij normaal direct zou sterven)).

Ontsteking opnieuw op tijd gezet en jawel... 1000 tpm... zowel na het opnieuw inlezen als na een testronde...

:wall :wall :wall

Nog even wat toevoegingen...

  • Dynamo: is een revisie dynamo dus die is nog mooi stabiel.
  • lambdasonde: is uitgewisseld en heeft geen verschil gemaakt, huidige is "schoon".
  • Ontsteking: opnieuw gecontroleerd en nu ook goed, gewoon normaal vermogen.
  • storingscodes: geen... alleen code 41 maar volgens de documentatie heb je die altijd als de motor uit staat. Zodra de ECU een toerental ziet verdwijnt deze en kun je hem ook negeren als je de motor kunt starten. dus... geen storingscodes...
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: [1124 cm³ HDZ] Niet onder de 1000 tpm te krijgen

Postby Bas_S » ThuApr12, 2012 10:00:18 PM

Vacuum lekje bij een pakking of rembekrachtiger? gasklep tever opengesteld?
Altijd meer PK's dan jou!
User avatar
Bas_S
AX Master
AX Master
 
Posts: 1854
Joined: TueMar28, 2006 7:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Re: [1124 cm³ HDZ] Niet onder de 1000 tpm te krijgen

Postby MBa@NL » ThuApr12, 2012 10:16:23 PM

vacuüm lek ben ik al wel naar opzoek geweest maar heb niets kunnen vinden. Slang van de rembekrachtiging kan ik nog wel even controleren want die heb ik nog niet gehad...

Met gasklep te ver open bedoel je de afstelling met het veertje? die staat bewust momenteel heel los. Als de stappenmotor op 0 staat dan heb ik nog ruimte op de gaskabel. Als ik de stappenmotor dan los laat draait de motor ongeveer 600tpm en zodra ik hem aansluit verdraait de ECU de stappenmotor direct naar de 1000 tpm.

Overigens... als ik de motor start loopt hij altijd (ingeregeld of niet) 750 tpm... een seconde of 5-8 later klimt hij op naar de 1000 tpm en blijft daar dus ook hangen.
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: [1124 cm³ HDZ] Niet onder de 1000 tpm te krijgen

Postby q01z » ThuApr12, 2012 10:53:36 PM

ik zou m es proberen met de rembekrachtiger afgedopt en de vacuumbekrachtiger ook afgedopt

valse lucht zou kunnen, maar dan zou hij denk ik meer schommelen.

stomme dingen als driem 1 tandje te vroeg al gecontroleerd?
je hebt aan de injectie en ontsteking wel alles getest wat je zou kunnen testen.. dus daar zou ik het niet zoeken
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: [1124 cm³ HDZ] Niet onder de 1000 tpm te krijgen

Postby MBa@NL » ThuApr12, 2012 11:23:19 PM

D-riem geloof ik niet zo in... in 2007 hebben we die zelf vervangen en ook alles geblokkeerd zoals het moest. Destijds nooit een toerenteller gehad maar dat 'ie 1000 tpm loopt is eigenlijk van de laatst 1,5-2 jaar. kan me ook tijden herinneren dat de naald mooi net onder de 1000 zat (iets van 800 â 850 tpm).
Heb ook al gedacht dat de toerenteller de boel zat te belazeren maar dat is het ook niet want je hoort het ook gewoon dat hij nét iets te hard stationair loopt. Toen ik hem vanavond met de foutieve ontsteking rond de 800 tpm had zitten hoorde ik een motortoerental zoals het zou moeten zijn.

Als geen vacuüm betekend dat hij zou moeten schommelen dan kan ik alvast melden dan het vacuüm perfect is want de naald lijkt wel vastgeplakt te zitten op de 1000 tpm, zit geen schommeling in.
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests

cron