De bobine krijgt z'n voeding vanaf pin 9 van het startrelais, de brandstofpomp vanaf pin 1. Intern (in het startrelais) zitten pin 1 en pin 9 aan elkaar. De spanning op pin 1 en 9 wordt geschakeld door het relais vanaf pin 11.
Dat blijkt dus allemaal wel goed te gaan, want je hebt zowel op de brandstofpomp als op de bobine al netjes 12V gemeten.
De ECU wordt ingeschakeld / geactiveerd door een spanning die hij krijgt vanaf pin 4 van het startrelais. Da's intern in het startrelais een aparte schakelaar. Die lijkt het ook gewoon te doen, want je ziet bij het omdraaien van contactslot netjes het oranje motormanagement-lampje oplichten.
Conclusie: een defect aan het startrelais is nu vrijwel zeker uitgesloten.
Een defect in de bedrading vanaf de ECU naar de bobine acht ik ook uitgesloten, want de bobine bestaat uit twee gescheiden spoelen, welke afzonderlijk door de ECU worden aangestuurd. De kans dat beide aanstuurdraden vanaf de ECU naar de bobine tegelijkertijd ter ziele zijn gegaan, is niet reëel te noemen. Eventueel kun je natuurlijk wel even de draden nameten: de ene stuurdraad loopt van ECU-stekker pin 1 naar bobinestekker pin 1, de andere draad loopt van ECU-stekker pin 20 naar bobinestekker pin 2.
De enige, vooralsnog bij mij bekende, oorzaak dan de ECU het vertikt om de bobine aan te sturen is het ontbreken van het BDP-signaal. Alleen aan de hand van het signaal van de BDP-sensor kan de ECU bepalen wanneer er een ontsteekpuls naar de bobine moet worden gestuurd. Alle andere signalen (lambda, koelvloeistoftemperatuur, gaskleppositie, ...) zijn daarvoor niet van essentiëel belang. Sterker nog: als een van deze signalen ontbreekt (door defecte sensor of gewoon door draadbreuk), dan gaat de ECU simpelweg op noodprogramma over en blijft de motor wèl gewoon doorlopen (zij het met een belachelijke mengsel en dus een debiel brandstofverbruik!).
Wat is dus de eerstvolgende stap? Juist: de bedrading vanaf de BDP-sensor naar de ECU doormeten.
Wat zit waar?
BDP, pin 1 -> ECU, pin 30 (signaal +)
BDP, pin 2 -> ECU, pin 11(signaal -)
BDP, pin 3 -> ECU, pin 19 (kabelafscherming)
Snel meten: meet de weerstand tussen pin 11 en pin 30 op de ECU-stekker, terwijl de BDP-sensor is aangesloten zoals het hoort. De gemeten waarde moet ergens tussen de 350 en 450 ohm liggen. (Meet anders eerst direct op pin 1 en 2 van de stekker van de BDP-sensor zelf, dan weet je welke waarde je bij de ECU-stekker moet krijgen.
)