Knipperend motorlampje

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Knipperend motorlampje

Postby Gerrit » TueApr24, 2012 8:45:02 PM

Ja, er is er weer een! Een knipperend motorlampje!

Auto rijdt verder prima, verbruik kan ik nog niet helemaal inschatten, heb er pas 400 km opzitten met de auto sinds 12 dagen dus...

Motor uitgelezen, enkel de bekende 41 code, maar die heeft deze auto nog niet dus dat klopt wel...

Het gaat hier om een 1.1 TGE Injection U9 uit 1991 (5bak). Motorlampje gaat af en toe een minuutje aan en dan weer ff uit etcetera. Heel soms (meestal s'avonds) doet die dit niet. Het lijkt wel aan de temperatuur te liggen buiten of zo...

Ik weet dat er meerdere mensen zijn met knipperende lampjes die ze lekker laten knipperen maar ik ga 30.000km per jaar rijden met deze auto dus wil het graag opgelost hebben zoals jullie misschien begrijpen :)

Het volgende heb ik al (preventief) vervangen:
- Bougies
- Luchtfilter
- Koelvloeistof geflusht
- Versnellingsbakolie
- Olie + filter
- Thermoswitch
- Koppakking is bij 108.00km vervangen
en nog wat grut

ECU is gereset en opnieuw ingeleerd.
Injectiehuis is ook helemaal uit elkaar geweest en gereinigd. Is ook een busje injectiereiniger doorheen geweest. Dus ik weet het ff niet meer....

Iemand nog ideeën die me eventueel verder kunnen helpen?
ikke ook signature
User avatar
Gerrit
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 42
Joined: TueAug23, 2011 8:19:23 AM
Location: IJsselstein, Utrecht

Re: Knipperend motorlampje

Postby MNM(tm) » WedApr25, 2012 10:28:57 AM

Ik heb bij de AX van q01z (?) wel eens gezien dat 'ie z'n motorlampje kon laten branden door de versnelling in z'n achteruit te zetten. :lol:
Bleek dat de bovenste schakelstang dusdanig tegen de draadboom aan duwde, dat de isolatie van draad die vanaf de ECU naar het motormanagement-lampje gaat, zo ver was weggesleten dat de kern contact maakte met het chassis. Dat was overigens bij een ph1.
Een TGE is echter een ph2, waarbij de draadboom veel beter is ingepakt en ook veel beter aangelegd in het motorruim.

Ik kan me echter ook vaag herinneren dat er wel degelijk een specifieke 'storing' is, waarbij het motormanagement-lampje wel gaat branden, maar er géén foutcode wordt opgeslagen. Welke 'storing' dat was, weet ik echter niet meer. :(
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Knipperend motorlampje

Postby MBa@NL » WedApr25, 2012 12:54:35 PM

Code 41 kun je links laten liggen... mits de motor start en loopt.

Code 41 heb je namelijk ALTIJD als je de ECU uitleest wanneer de motor uitstaat. Start de motor dan verdwijnt deze code direct. Beste is dus ook om de ECU uit te lezen tijdens een lopende motor. Dan heb je alleen maar storingen die ook daadwerkelijk worden bewaart in het geheugen. Code 41 is daarmee ook de enigste die afwijkt van de rest van de storingscodes omdat deze NIET in het geheugen wordt geplaatst.

Bovenstaand verhaal geldt trouwens voor de Bosch ECU's... of het voor de Magnetti Marelli ECU's ook zo is ben ik in de WPH's nog niet tegengekomen (maar ik vermoed van wel)...
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Knipperend motorlampje

Postby MNM(tm) » WedApr25, 2012 12:58:51 PM

Volgens mij produceert de Magnetti Marelli G6.11 (voor 1124cc monopoint) überhaupt geen storingscode 41.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Knipperend motorlampje

Postby Gerrit » WedApr25, 2012 5:55:29 PM

MBa@NL wrote:Code 41 kun je links laten liggen... mits de motor start en loopt.

Code 41 heb je namelijk ALTIJD als je de ECU uitleest wanneer de motor uitstaat. Start de motor dan verdwijnt deze code direct. Beste is dus ook om de ECU uit te lezen tijdens een lopende motor. Dan heb je alleen maar storingen die ook daadwerkelijk worden bewaart in het geheugen. Code 41 is daarmee ook de enigste die afwijkt van de rest van de storingscodes omdat deze NIET in het geheugen wordt geplaatst.

Bovenstaand verhaal geldt trouwens voor de Bosch ECU's... of het voor de Magnetti Marelli ECU's ook zo is ben ik in de WPH's nog niet tegengekomen (maar ik vermoed van wel)...


Ja van die code 41 wist ik inderdaad, wat ik niet wist was dat je de motor ook lopend uit kon lezen... Probleem is dat het lampje altijd maar +/- 1 minuut blijft branden en daarna weer uitgaat en op een willekeurig moment weer aangaat... Dit gebeurd eigenlijk alleen als ik aan het rijden ben en niet als die stationair staat te sukkelen...

Dus zou het een optie zijn om uitleeskabeltje erop te prikken, stukje te rijden en als die gaat branden snel uitlezen als ik 120 op de snelweg rijdt ofzo?

Ik heb gewoon bosch ding trouwens dus dat zit iig wel goed
ikke ook signature
User avatar
Gerrit
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 42
Joined: TueAug23, 2011 8:19:23 AM
Location: IJsselstein, Utrecht

Re: Knipperend motorlampje

Postby Gerrit » WedApr25, 2012 5:58:29 PM

MNM(tm) wrote:Ik heb bij de AX van q01z (?) wel eens gezien dat 'ie z'n motorlampje kon laten branden door de versnelling in z'n achteruit te zetten. :lol:
Bleek dat de bovenste schakelstang dusdanig tegen de draadboom aan duwde, dat de isolatie van draad die vanaf de ECU naar het motormanagement-lampje gaat, zo ver was weggesleten dat de kern contact maakte met het chassis. Dat was overigens bij een ph1.
Een TGE is echter een ph2, waarbij de draadboom veel beter is ingepakt en ook veel beter aangelegd in het motorruim.

Ik kan me echter ook vaag herinneren dat er wel degelijk een specifieke 'storing' is, waarbij het motormanagement-lampje wel gaat branden, maar er géén foutcode wordt opgeslagen. Welke 'storing' dat was, weet ik echter niet meer. :(


Ja dat heb ik inderdaad ook ooit eens gelezen van die storing die niet opgeslagen werd... Maar ook ik weet niet meer waar ik eventueel aan zou moeten denken...
ikke ook signature
User avatar
Gerrit
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 42
Joined: TueAug23, 2011 8:19:23 AM
Location: IJsselstein, Utrecht

Re: Knipperend motorlampje

Postby Gerrit » SatApr28, 2012 7:49:01 PM

Van ZX1.4

De bobine en het brandstoffilter zijn storingen die niet worden opgeslagen in de ECU, de techniek was toen blijkbaar nog niet zo ver


Dus, dinsdag maar even brandstoffilter vervangen. Heb vandaag op de sloop ff een verdelerkap + rotor ZGAN op de kop getikt voor 5 hele euro's (en injectiehuis 25 euro, dynamo ( uit 2009) 15 euro en bougiekabels gratis erbij) lekker hoor. Dus die ff installeren. Dan is ff kijken wat er allemaal gaat gebeuren. Anders misschien toch maar eens denken aan een nieuwe bobine? Die schijnen nogal eens te sneuvelen.

Iemand hier ervaring mee?
ikke ook signature
User avatar
Gerrit
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 42
Joined: TueAug23, 2011 8:19:23 AM
Location: IJsselstein, Utrecht

Re: Knipperend motorlampje

Postby Gerrit » SunSep09, 2012 11:57:44 AM

Nou, toch nog opgelost!

Van de week injectiehuis, gasklephuis, computer vervangen door exemplaar van een 1.4... En weg. Injectiehuis had ik al eens vervangen dus die was het niet. Conclusie? Gasklephuis of computer en ik gok op de eerste.
ikke ook signature
User avatar
Gerrit
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 42
Joined: TueAug23, 2011 8:19:23 AM
Location: IJsselstein, Utrecht

Re: Knipperend motorlampje

Postby Holländer » SunSep09, 2012 12:03:35 PM

Ik gok ook op het eerste ja, die zijn nogal gevoelig. Maar heb je er al voldoende km's mee gereden om zeker te zijn dat het is opgelost?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Knipperend motorlampje

Postby MNM(tm) » SunSep09, 2012 2:04:39 PM

Maarreh, je hebt een 1.1 TGE en je hebt er de ECU en het injectiehuis van een 1.4 op gezet?
Succes met het brandstofverbruik en de 4-gas meting bij de APK. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Knipperend motorlampje

Postby Holländer » MonSep10, 2012 6:50:00 AM

MNM(tm) wrote:Maarreh, je hebt een 1.1 TGE en je hebt er de ECU en het injectiehuis van een 1.4 op gezet?
Succes met het brandstofverbruik en de 4-gas meting bij de APK. ;)


Heb ik ook gehad op mijn 1.1i. Valt opzich mee hoor! kwam gewoon door de apk voor de 4-gastestmeting en het brandstof verbruik lag bij normaal rijden op de 1:15. OPzich niet verkeerd. Wilde alleen wel snel verzuipen in lage toeren, vooral als die koud was. En ik had een open luchtfilter en sportuitlaat, dat kan ook schelen.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Knipperend motorlampje

Postby Johannus » MonSep10, 2012 8:57:00 AM

Ik had dat ook op mijn AX (letterlijk hetzelfde, Gerrit heeft het van mij overgenomen), geen enkel probleem met de APK.

Maareh, mooi om te zien dat het gelukt is!

Heb je ook het inlaatspruitstuk mee-vervangen? dat schijnt wel echt beter te zijn omdat die wat breedere gangen heeft.
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Re: Knipperend motorlampje

Postby pcrodent » MonSep10, 2012 9:27:16 AM

Johannus wrote:Ik had dat ook op mijn AX (letterlijk hetzelfde, Gerrit heeft het van mij overgenomen), geen enkel probleem met de APK.
Maareh, mooi om te zien dat het gelukt is!
Heb je ook het inlaatspruitstuk mee-vervangen? dat schijnt wel echt beter te zijn omdat die wat breedere gangen heeft.



^^ what he said ^^

En: als je dan toch bezig bent, ook even die weerstand die achter/naast/bij de computer gemonteerd zit vervangen door een 1.4 exemplaar. :)
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Re: Knipperend motorlampje

Postby Gerrit » MonSep10, 2012 10:24:08 AM

Ja, inlaatspruitstuk inderdaad ook vervangen, weerstand ook dus alles volgens de boekjes, tankje is bijna leeg en volgens mij gaat het helemaal niks uitmaken voor het verbruik hoor...

Ik laat het nog wel ff weten wat het verbruik doet.

Verzuipen heb ik totaal geen last van, sterker nog, bij de 1.1 had ik hier soms wel last van en ook van schokkerig optrekken etc. Hij heeft nu onderin meer vermogen lijkt het en trekt wat makkelijker op, met iets meer vertrouwen zeg maar. Ook op de koppeling wegrijden gaat soepeler.
ikke ook signature
User avatar
Gerrit
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 42
Joined: TueAug23, 2011 8:19:23 AM
Location: IJsselstein, Utrecht

Re: Knipperend motorlampje

Postby AlexanderB » MonSep10, 2012 1:25:30 PM

1.4 meuk op een 1.1 heeft 2 voordelen:
-rijker lopen onderin, als het goed uitkomt heb je daarmee dus lekker veel koppel, ten koste van n klein beetje verbruik.. (like: 1:17-->15 gemiddeld ofzo)
-meer doorlaat op hoge toeren, kleine vermogenswinst bovenin.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Knipperend motorlampje

Postby Gerrit » TueSep11, 2012 10:24:34 PM

Nahhh, eerste tankje netjes 1:17,6 zonder zuinig aan te doen...volgende week weer eentje dus dan krijgen we inzicht :)
ikke ook signature
User avatar
Gerrit
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 42
Joined: TueAug23, 2011 8:19:23 AM
Location: IJsselstein, Utrecht

Re: Knipperend motorlampje

Postby xantharel » WedDec05, 2012 6:43:02 PM

Mijn motorstoringsnr is 41 , de BDP sensor dus
Wel zonder dat de motor loopt , dat is ook de reden dat ik naar de storing zit te zoeken (dat kan nu dus niet bij een lopende motor)
overigens met dank aan 'het apparaatje' (gevonden op de AX site- de twee draden) om het te kunnen uitlezen (met bijbehorende code's)
Het resetten v d ECU is mij een raadsel !! 20 sec doorverbinden en/of stekker v d ECU er af ; werkt bij mij niet !!
alleen de accu polen eraf (en dat was bij mij dan gelijk maar de hele nacht) werkte, daarna was eindelijk de storingscode (die ik er expres even bij gemaakt had) weg en bleef dus alleen de 41 nog over Helaas blijft deze code er staan ondanks dat ik een andere BDP sensor gehaald heb (2e hands, maar de man beweerde ze alleen uit lopende blokken te halen dus zou hij goed moeten zijn , ga hem binnenkort toch maar even omruilen want het blok wil nog steeds niet lopen, bedrading ook gecontroleerd en dat is allemaal goed
Mijn vraag is nu ook , WAAR REAGEERT DEZE BDP SENSOR OP ? op de starterkrans zitten alle tanden en een kaal vlak stukje , ik begin me af te vragen of op dat vlakke stukje misschien een magneetje had horen te zitten ?
Nou wie het weet mag het zeggen
Don't go too Fast , if you want to remember the beautiful past !
User avatar
xantharel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 61
Joined: SunMar29, 2009 10:54:28 PM
Location: Almelo

Re: Knipperend motorlampje

Postby MNM(tm) » WedDec05, 2012 10:54:55 PM

Die tandkrans waar een tand in ontbreekt is niet de starterkrans!
En die ontbrekende tand hoort zo, daaraan kan de ECU zien wanneer 'ie moet beginnen met tellen van de tanden, om zo het BDP (bovenste dode punt) van de zuigers te kunnen bepalen en daarmee dus ook de exacte inspuit- en ontsteekmomenten.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Knipperend motorlampje

Postby Gerrit » ThuDec06, 2012 12:06:41 AM

Inderdaad ff een nieuwe halen, dingetje kost 25-35 euro ofzo en sluit bij DIS versies een hoop problemen uit (heb het al 2 keer gehad, waarvan 1 keer een maand na een nieuwe erin te hebben gezet...)

Code 41 sucks.
ikke ook signature
User avatar
Gerrit
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 42
Joined: TueAug23, 2011 8:19:23 AM
Location: IJsselstein, Utrecht

Re: Knipperend motorlampje

Postby MBa@NL » ThuDec06, 2012 2:32:12 AM

xantharel, ik kan uit je bericht niet opmaken wat voor een type injectie je hebt...

Als je een oud type bosch monopoint hebt met rotor en verdeelkap dan klopt je bevinding van code 41... Overigens is bij een TU blok met rotor en verdeelkap de BDP sensor wel aanwezig maar zit er alleen voor testdoeleinden, deze sensor is ook verder nergens op aangesloten.

Quote van mijn eigen reactie hier ergens op het forum...

MBa@NL wrote:
Terminal wrote:41 Krukaspositiesensor/motortoerentalsensor


WPH - MAN 0089210 - AX(1) 27 wrote:
Code: Select all
┌──────────┐
│ CODE 41  │  Signaal motortoerental:
└──────────┘

Code 41 wordt anders opgeslagen in het computergeheugen dan de overige codes:
-  wordt gewist zodra de computer het signaal van het motortoerental opvangt
   (primair circuit ontsteking);
-  verschijnt zodra de motor stopt

Gebruik van code 41:

1e geval: Als de motor aanslaat: deze storing negeren.

2e geval: Als de auto niet aanslaat:

          - Code 12 oproepen (aan massa schakelen gedurende 3-4 seconden).
          - De startmotor 10 seconden in werking stellen, dan de sleutel loslaten,
            maar het contact aanlaten.
          - De storingscodes oproepen (aan massa schakelen gedurende 3-4 seconden).
          - Als code 41 verschijnt, de ontsteking controleren.
          - Als code 41 niet verschijnt, betekent dit dat de ontsteking goed
            functioneert.


Gezien het feit je dus aangeeft dat je de storing met een lopende motor niet hebt even het bovenstaande verhaal. Voor de TU motoren met DIS ontsteking gaat het bovenstaande niet op en is er wel degelijk een storing ook als de motor start.
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Next

Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests

cron