Moderators: denny, vtspower, webmasters
MBa@NL wrote:Code 41 kun je links laten liggen... mits de motor start en loopt.
Code 41 heb je namelijk ALTIJD als je de ECU uitleest wanneer de motor uitstaat. Start de motor dan verdwijnt deze code direct. Beste is dus ook om de ECU uit te lezen tijdens een lopende motor. Dan heb je alleen maar storingen die ook daadwerkelijk worden bewaart in het geheugen. Code 41 is daarmee ook de enigste die afwijkt van de rest van de storingscodes omdat deze NIET in het geheugen wordt geplaatst.
Bovenstaand verhaal geldt trouwens voor de Bosch ECU's... of het voor de Magnetti Marelli ECU's ook zo is ben ik in de WPH's nog niet tegengekomen (maar ik vermoed van wel)...
MNM(tm) wrote:Ik heb bij de AX van q01z (?) wel eens gezien dat 'ie z'n motorlampje kon laten branden door de versnelling in z'n achteruit te zetten.
Bleek dat de bovenste schakelstang dusdanig tegen de draadboom aan duwde, dat de isolatie van draad die vanaf de ECU naar het motormanagement-lampje gaat, zo ver was weggesleten dat de kern contact maakte met het chassis. Dat was overigens bij een ph1.
Een TGE is echter een ph2, waarbij de draadboom veel beter is ingepakt en ook veel beter aangelegd in het motorruim.
Ik kan me echter ook vaag herinneren dat er wel degelijk een specifieke 'storing' is, waarbij het motormanagement-lampje wel gaat branden, maar er géén foutcode wordt opgeslagen. Welke 'storing' dat was, weet ik echter niet meer.
Van ZX1.4
De bobine en het brandstoffilter zijn storingen die niet worden opgeslagen in de ECU, de techniek was toen blijkbaar nog niet zo ver
MNM(tm) wrote:Maarreh, je hebt een 1.1 TGE en je hebt er de ECU en het injectiehuis van een 1.4 op gezet?
Succes met het brandstofverbruik en de 4-gas meting bij de APK.
Johannus wrote:Ik had dat ook op mijn AX (letterlijk hetzelfde, Gerrit heeft het van mij overgenomen), geen enkel probleem met de APK.
Maareh, mooi om te zien dat het gelukt is!
Heb je ook het inlaatspruitstuk mee-vervangen? dat schijnt wel echt beter te zijn omdat die wat breedere gangen heeft.
MBa@NL wrote:Terminal wrote:41 Krukaspositiesensor/motortoerentalsensorWPH - MAN 0089210 - AX(1) 27 wrote:
- Code: Select all
┌──────────┐
│ CODE 41 │ Signaal motortoerental:
└──────────┘
Code 41 wordt anders opgeslagen in het computergeheugen dan de overige codes:
- wordt gewist zodra de computer het signaal van het motortoerental opvangt
(primair circuit ontsteking);
- verschijnt zodra de motor stopt
Gebruik van code 41:
1e geval: Als de motor aanslaat: deze storing negeren.
2e geval: Als de auto niet aanslaat:
- Code 12 oproepen (aan massa schakelen gedurende 3-4 seconden).
- De startmotor 10 seconden in werking stellen, dan de sleutel loslaten,
maar het contact aanlaten.
- De storingscodes oproepen (aan massa schakelen gedurende 3-4 seconden).
- Als code 41 verschijnt, de ontsteking controleren.
- Als code 41 niet verschijnt, betekent dit dat de ontsteking goed
functioneert.
Users browsing this forum: No registered users and 33 guests