Voorverwarming lambda stuk ? GTI

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Voorverwarming lambda stuk ? GTI

Postby lekkersimpel » ThuMay03, 2012 8:22:47 PM

Om te beginnen zal ik even kort uitleggen wat er gaande is, ik heb nog een onderwerp lopen hier over code 52 (mengsel regel storing), echter nog geen oplossing, om weer even alle ogen erop te krijgen toch maar een nieuw onderwerp, met een nieuwe kijk op het probleem.
Ik heb op de kabelboom na ALLE onderdelen vervangen, vandaag ook de ecu en ik blijf het probleem houden dat hijvaak slecht start, hij loopt onderhand wel redelijk en normaal start hij ook goed, echter als de auto warm is en een uurtje ofzo stil heeft gestaan en ik wil hem starten dan gaat hij heel beroerd lopen en komt dan met code 52, de storing gaat ook weer vanzelf weg, tijdens het rijden is er weinig verkeert aan de motor op het ogenblik, buiten het feit dat ik het idee heb dat hij hem wat te rijk laat lopen stationair, als hij een tijdje stationair loopt begint hij te stinken uit de uitlaat.

Als de storing optreed loopt de motor de eerste slagen normaal, begint te schommelen in toerental, lampje gaat aan en dan klinkt de motor als of hij op het verkeerde tijdstip ontsteekt, klappen uit de uitlaat, schommelen tussen 500 en 1200 toeren, hij blijft wel aan, alleen kan dit nooit gezond zijn voor de motor, hij klinkt soms net als een oude lister (voor wie niet weet wat dit is : http://www.utterpower.com/listeroi.htm ) en dat vind het onderblok niet leuk !

Van het weekend had ik code 51 en 52 en liep hij bijna helemaal niet meer, toen lambda vervangen, code 51 is weg, maar 52 niet, vandaag ecu, weer 52 terug.

Als de lambda voorverwarming stuk is, krijg je toch ook het probleem dat hij met half warme motor niet of slecht wil starten ?
Kan een lambda gesloopt worden door iets wat fout gaat ? (bedoel iets in het uitlaat kanaal)

Mijn dank alvast weer heren !
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Voorverwarming lambda stuk ? GTI

Postby Bossie » ThuMay03, 2012 8:48:54 PM

Je zegt alles al vervangen te hebben. Heb je je bougiekabels ook vervangen? Bij mij was pas een bougiekabel gebroken net boven de connector die op de bougie zit. Hier kwam ik pas achter toen ik de doppen ging vervangen. Nadat ik die vervangen had liep die weer goed.

Ik weet zo niet wat de mengselregeling storing veroorzaakt, maar als 1 cilinder regelmatig niet meedoet, meet je lambda een erg rijk mengsel omdat dat uit 1 cilinder niet is ontbrand.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Voorverwarming lambda stuk ? GTI

Postby lekkersimpel » ThuMay03, 2012 9:33:19 PM

Alles is vervangen, ook de bougiekabels, ook de bobine en de versterker is vervangen, het klinkt wel alsof er een cilinder niet mee komt, maar waarom dan alleen met half warme motor ?! Ploffen uit de uitlaat zou in moeten houden dat er wel brandstof maar geen vonk is, vandaar dat ik daar ook als eerste mee was begonnen, hierna de injectoren bekeken en daarna ecu, alles moet werken, maar doet het dus niet, alleen 3 injectoren zijn terug geplaatst, al het andere is vernieuwd.

Weet iemand trouwens waar je stikstof vandaan kan halen ?
Kreeg van een reperateur van ecu's het advies alles terug te koelen met stikstof, zo kan je zien of warmte de oorzaak is.
Moet je alleen wel weten waar je dat kan halen ? hahaha
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Voorverwarming lambda stuk ? GTI

Postby MNM(tm) » ThuMay03, 2012 10:35:38 PM

Dat zijn gewoon bussen koudespray, van bijvoorbeeld Contact Chemie.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Voorverwarming lambda stuk ? GTI

Postby lekkersimpel » ThuMay03, 2012 11:12:52 PM

Ja maar waar kan ik die kopen ?
Bij de automaterialen zaken, bouwmarkt ?
Ik wil de injectoren daarmee koelen als het de lambda niet is, kijken of die niet tegen warmte kunnen, dus als de storing er is, de injectoren afkoelen, kijken of het dan stopt.
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Voorverwarming lambda stuk ? GTI

Postby lekkersimpel » FriMay04, 2012 6:53:47 PM

Vandaag de lambda gemeten, met opwarmende motor meet ik meer dan 0.9 volt, komt de motor met zijn koelwater op temperatuur dan schommelt de lambda tussen de 0.1 en 0.9 volt, met soms een snelle val in de spanning, dit is het punt waar de uitlaat ook licht ploft, zakken in spanning is toch schraal lopen en hoge spanning rijk lopende motor ?
De voorverwarming zit op 4.8 ohm, volgens mijn gegevens moest die 3.5 ohm zijn, zal dit een probleem zijn ?
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Voorverwarming lambda stuk ? GTI

Postby lekkersimpel » WedMay09, 2012 10:35:04 PM

:dance OPGELOST :dance

Eergister de oscilloscoop er bij gepakt en aan het meten geslagen, uit de beelden was duidelijk op te maken dat de lambda keurig signaal aangaf, echter het verkeerde en op het verkeerde moment, vreemde vind ik dat de universeelmeter lijkt te meten dat het klopt, terwijl op de scoop een totaal verstoort beeld te zien was, bij pompent gas geven vloog het signaal zelfs naar negatief ! :shock:

Vandaag mijn nieuwe lambda gemonteerd en het lampje blijft eindelijk uit !

Nu nog even de puntjes op de i gaan zetten en kijken of we hem "perfect" kunnen krijgen, want hij "hoest" wel nog steeds.
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Voorverwarming lambda stuk ? GTI

Postby lekkersimpel » MonMay14, 2012 9:47:24 PM

Het groote vragen spel : hoe krijg je binnen een week een NIEUWE originele lambda stuk ? :shock:

Gister 4 dezelfde injectoren gemonteerd ( juiste type : 028 0150 789 ) en de bougies die er volgens de fabriek in moeten en niet die er volgens de autohandel in moeten, loopt hij op 3 poten, maar wel mooier dan daarvoor op 4, na lang zoeken bleek de draadboom van de injectoren gedroken :evil: deze vervangen en toen liep de motor prachtig mooi rond, echter na de eerste meters rijden ging het k..... lampje weer aan, uitgelezen en jawel code 52 ! :evil: !
Scoop er bij, lambda signaal vlak !
Volgens mij is dit onmogelijk, dus had ik het idee dat de draadboom kapot zou zijn, dus draad gemaakt van lambda naar ecu en scoop, nogsteeds geen signaal, andere ecu bracht ook geen verbetering. :?
Als er nou een bougie niet lekker zou hebben gewerkt en af en toe de boel eens lekker liet knallen zou ik het nog iets kunnen snappen waarom die lambda is overleden, maar de cilinder stond zonder brandstof dus daar gebeurde niets mee !
De auto rijd prachtig in noodloop, bij het inleren van de ecu maakte deze de fout door op 500 toeren stationair te gaan draaien, zelfs zo laag loopt hij prachtig rond, geen hikje, schokje of vreemd geluidje, maar toch de lambda aan barrels !? :(
Als de ecu denkt dat het lambda signaal klopt, begint de auto te schokken en komen er klappen uit de uitlaat bij overschakellen en daarna gaat hij weer in noodloop als de brandweer verder :lol:

Dus iemand een idee hoe je dat ding stuk krijgt in die korte tijd ?
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: YaCy [Bot] and 31 guests

cron