Het is nog allemaal niet echt aan het lukken hier
Maar, eerst goed nieuws! Het vervangen van de transistoren door de BC337-40 (ook een NPN en compatible) maakte de zelf gesoldeerde tool gelukkig netjes signaal tussen 0 en 12 Volt:
So far so good
Toen kwam de postbode zomaar met de blauwe VAK-KKL kabel langs
(overigens bevat deze geen FTDI chip maar een andere RS232 chip)
En nu heb ik de volgende problemen:
- De VAG kabel werkt niet met ScanTool4 (had ook een VAG kabel geleend, dus heb er 2 liggen, 1 met FTDI en 1 met een andere chip, beide maken netjes een virtuele COM poort aan en ik kan ScanTool4 opstarten. Vervolgens meet ik constant 12 V op zowel de K als de L lijn bij beide kabels)
- De beide VAG kabels werken wel met VAG-COM software, als ik daarmee het adres 16 (0x10) aanspreek, reageert de ECU met AB 02, maar daar snapt VAG-COM niets van dus die geeft een foutmelding...
Tot zover dus de VAG kabels...
Heb jij die wel werkend met ScanTool Marco? of alleen met je eigen software??
Initialisatie met VAG-KKL kabel ICM met VAG software lukt opzich wel, en de ECU stuurt netjes AB 02 terug, wat ik hier al vaker voorbij heb zien komen, vervolgens snapt de VAG software niet wat dat betekend...
Dan de eigen gesoldeerde tool:
- Die werkt dus wel met ScanTool (deels)
- De L-lijn wordt netjes 0x10 en daar reageert de ECU op door dingen terug te sturen op de K-Lijn. Aleen is de data van de L-lijn niet op de K-lijn te zien en omgekeerd, hierdoor blijft ScanTool 0x10 zenden naar de ECU, welke daarop steeds met 55 AB 02 reageert, echter dat staat netjes op de K-lijn, ik kan dat zelfs met de scope meten op pin 2 van de rs232 poort, maar daar reageert ScanTool niet op. Het lijkt erop dat dat komt omdat de eigen data niet op de K-lijn te zien is.
In het schema van Marco lijkt RS232 pin 3 -> R1IN -> R1OUT -> K-lijn niets te doen, dus dat stuk ben ik met de scope gaan doormeten tot het begin, blijkt de computer ook niks naar pin 3 van de RS232 poort toe te sturen
Zoals je kunt zien volgt de K-lijn de L-lijn niet als ik de zelfbouw tool gebruik met het ScanTool4 programma (dit is dus anders dan bij het VAG programma)
Ik weet niet meer waarom het nu mis gaat, dus ik hoop dat jij kunt helpen Marco!
Heb jij wel de combinatie VAG-kabel ScanTool werkend gekregen? of alleen VAG-kabel met jouw software?
En kan ik eens met jouw software testen wat ie doet?