Versleten spiraal veren

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Versleten spiraal veren

Postby Holländer » ThuMay24, 2012 10:51:44 AM

Een maat van mij heeft een Renault 5 1.7. Best een leuke auto. Maar hij denkt zelf dat zijn spiraal veren versleten zijn. De auto deint na, hangt meer in de bochten en veert niet zo strak als voorheen.

Ik dacht zelf dat het aan de schokbrekers zou liggen, maar hij is er van overtuigd dat dit niet het geval is. In eerste instantie dacht ik dat veren niet konden verslijten, maar na wat onderzoek op internet, blijkt dat dit dus wel degelijk kan.

Wat is jullie idee hierover? kunnen veren inderdaad zo verslijten dat je dat duidelijk merkt tijdens het rijden? En... mijn auto heeft ook roestende veren (welke auto niet uit 1996). Moeten die dan vervangen worden?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Versleten spiraal veren

Postby Wheelnut » ThuMay24, 2012 12:00:08 PM

Jij hebt gelijk.
Het zijn de schokdempers die versleten zijn.

Schroefveren (of elk soort veren trouwens) op zichzelf hebben de neiging om te blijven deinen, de schokdempers gaan die deinende beweging tegen.
Dus het feit dat de auto na blijft deinen zegt dus al dat de dempers versleten zijn.
Een auto met versleten dempers gaat ook meer overhellen, en de wegligging over het algemeen wordt ook minder. Je banden slijten ook harder.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Versleten spiraal veren

Postby MNM(tm) » ThuMay24, 2012 7:46:31 PM

Als de auto deint, zit er in ieder geval nog genoeg veerkracht in de veren. Die zijn echt niet versleten!
Deinen wordt in 98% van de gevallen veroorzaakt door versleten dempers. Die dingen zijn er juist voor bedoeld om dat deinen tegen te gaan. De benaming "schokdempers" is eigenlijk onjuist. Dempen doen ze wel, maar NIET het dempen van schokken. Daar zijn nu juist de veren voor.

Kortom: de dempers van die R.5 zijn deaud.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests

cron