Geluid tijdens rijden

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Geluid tijdens rijden

Postby fleeuwenburg » SunMay27, 2012 8:52:43 PM

Begin deze week hoorde ik bij mijn ax 1.1 tge uit '93 op de snelweg bij snelheid rond de 100 km/h een nooit eerder gehoord geluid. Ik heb net op het topic veel voorkomende geluiden gekeken en het lijkt qua omschrijving min of meer op een gillend eindlager. Het was een laag, gillend geluid wat bij het intrappen van de koppeling niet bijzonder veranderde, ook bij het terugschakelen naar de vierde versnelling geloof ik dat het aanhield (weet het niet 100% zeker meer). Het klonk alsof er iets sterk aanloopt, het is in ieder geval geen zacht geluid wat minder dan een minuut aanhield. Sindsdien is het een aantal keer met vlagen teruggekomen maar ik heb het de afgelopen dagen niet meer gehoord. Wat ook opviel is dat het lijkt alsof het gevoelig is voor het loslaten van het gaspedaal. Iemand enig idee wat het geluid veroorzaakt kan hebben?
fleeuwenburg
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 4
Joined: WedOct26, 2011 1:14:22 PM
Location: Dordrecht

Re: Geluid tijdens rijden

Postby JBo » MonMay28, 2012 8:46:06 AM

Het meest aannemelijk lijkt me een wiellager. Het zou eventueel ook een aandrijfas of de bak kunnen zijn, maar een wiellager lijkt me het meest logisch als ik de de kenmerken zo hoor.

Grg jorrit
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Geluid tijdens rijden

Postby q01z » MonMay28, 2012 10:07:12 AM

een wiellager zou inderdaad goed kunnen, dat kan je vaak ook horen als je de auto opkrikt en het wiel een slinger geeft..

andere dingen die zo'n geluid kunnen maken; waterpomp (maar dan moet het bij elke snelheid gebeuren) en eindlager bak.. dat laatste zou bijv kunnen door te weinig versnellingsbakolie
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: Geluid tijdens rijden

Postby Holländer » MonMay28, 2012 7:41:38 PM

gebeurde het alleen als je lange stukken had gereden of hard had gereden of de auto flink op z'n donder had gegeven? t zou inderdaad een lager in je motor kunnen zijn, heb ik bij een Renault 5 ook wel eens gehoord.

klinkt in ieder geval wel serieus!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Geluid tijdens rijden

Postby fleeuwenburg » TueMay29, 2012 11:15:26 AM

Heb vandaag een aardig stuk snelweg moeten rijden en het geluid weer vaak gehoord, het is overduidelijk te horen wanneer het gas eraf gaat. Voor mijn gevoel zit het ergens tussen de versnellingsbak en de wielen, de motor lijkt me sterk aangezien het niet bij stationair draaien te horen is (ook niet bij stilstaand toeren maken). Een wiellager zou kunnen, maar wat is dan de reden dat het geluid erg versterkt bij het loslaten van het gas?
fleeuwenburg
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 4
Joined: WedOct26, 2011 1:14:22 PM
Location: Dordrecht

Re: Geluid tijdens rijden

Postby gekkeax » TueMay29, 2012 3:40:31 PM

fleeuwenburg wrote:.............Ik heb net op het topic veel voorkomende geluiden gekeken........


Waar vind ik die? Kan 'm niet vinden met de zoekfunctie... tia
gekkeax
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 47
Joined: WedMay09, 2012 2:40:53 PM
Location: Bodegraven, Zuid-Holland

Re: Geluid tijdens rijden

Postby JBo » TueMay29, 2012 4:47:00 PM

fleeuwenburg wrote:Een wiellager zou kunnen, maar wat is dan de reden dat het geluid erg versterkt bij het loslaten van het gas?


Door het sterk afnemen van het motorgeluid.. 8)
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Geluid tijdens rijden

Postby Holländer » TueMay29, 2012 5:08:12 PM

of doordat de lagers anders belast worden als het je het gas loslaat in plaats van gas geeft...

misschien toch eens op de krik zetten, en alle wielen controleren als je hem gewoon draait met de hand.

evtentueel kun je hem ook GOED vastzetten, handrem aantrekken en langzaam de koppeling op laten komen terwijl de motor draait. Dan kun je 't wiel in alle versnellingen laten draaien en hoor je het ook snel genoeg. Maar wel voorzichtig! als die wegschiet heb je meer nodig dan alleen een nieuw lager ;-)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests

cron