Nieuwe speakers in mijn AX?!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Re: Nieuwe speakers in mijn AX?!

Postby Terminal » TueAug14, 2012 9:42:07 PM

AlexanderB wrote:overigens zou ik t zelf gewoon lekker met 2mmkwadraad kabel doen, meer dan zat.. van die overkill draad die nog dikker is dan de draad van de startmotor, das pas overdreven :P


Niet geheel waar, de kabel van de accu naar de startmotor is maar 50cm, een kabel naar de kofferbak is toch echt beduidend stuk langer met nogal wat verlies van dien.
Probleem is ook niet zozeer dat de kabel de stroom niet aan kan, maar dat de spanning aan het einde van de kabel gewoon te laag word.

Wat je kan doen, is standaard 2x2.5mm2 stroomkabel nemen, en die beiden als plus gebruiken scheelt een boel geld. Vaak is dat 5/10mm2 bij de autotsjoeningtoko best nog wel aan de prijs. Massa pakte ik altijd weg bij een gordelpunt onder de achterbank, het is zonde om een 2e dikke kabel naar achteren te moeten leggen, en het is nergens voor nodig aangezien je chassis aan massa hangt.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Nieuwe speakers in mijn AX?!

Postby AlexanderB » TueAug14, 2012 10:36:44 PM

...ja.. maar 10mm² voor wat zo'n ampje vaak maar maximaal trekt.. meh :P overkill :P
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Nieuwe speakers in mijn AX?!

Postby Wheelnut » WedAug15, 2012 4:05:20 PM

Is zo'n rooie versterkerdraad 10mm kwadraat joh?
Ik dacht dat het iets van 6 was...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Nieuwe speakers in mijn AX?!

Postby Terminal » WedAug15, 2012 5:25:26 PM

Je hebt rode kabels van 0.1mm2 tot 400mm2 dus dat zegt heel erg weinig natuurlijk.
Maar vaak zijn de standaard versterker setjes die je koop 10mm2.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Nieuwe speakers in mijn AX?!

Postby Ceristimo » WedAug15, 2012 6:00:59 PM

Vrijwel iedere autoradio kan maar maximaal 15 watt leveren. Ongeacht wat men op het frontje schrijft, met die fantastische 4x45Watt verhalen. Daar klopt dus niks van. Trek je autoradio maar eens los en check de zekering die achterin zit. Da's een 5 ampere zekering.

V*A=W. Dus 12*5=60Watt. Een autoradio kan maximaal 60 watt trekken voordat de zekering knalt. Maar wie heeft hier de zekering van de autoradio laten knallen terwijl hij hem op z'n hardst had staan? Niemand. Dus 60 watt trekt 'ie nooit. Laten we daar maximaal dus 50 watt van maken. Maar van die 50Watt wordt alle elektronica aangestuurd. Dus je bent al een wattje of 10kwijt aan je CD-speler en display, verlichting en dergelijke.

Blijft zeg maar 40 watt totaal over voor de versterker. Keer 4 aansluitingen. Ik denk dat als je 8 á 10 watt pér kanaal uit een autoradio kunt trekken, dat al vrij ruim genomen is.

Ook de wattages op speakers zeggen helemaal niets. 70Watt vermogen uit een 11cm speaker. Jaja. Dat zal piekvermogen zijn, zeg maar het vermogen dat zo'n speaker maximaal 0.01 seconde aan kan. Komt overigens nog bij dat wattage van een speaker onmogelijk vast te stellen is. Dat wordt door een fabrikant ook maar gegokt.

Wattage is immers niet wat je speaker opblaast. Dat zijn frequenties (met name hele lage frequenties), en hoever de speaker dus heen en weer moet bewegen om zo'n frequentie te reproduceren. Dát en een versterker die het allemaal niet meer trekt. Je kunt 200Watt speakers met een 15Watt versterker naar hun gallemiezen helpen als je de versterker vol open gooit, zodat het geluid enorm begint te kraken. Geluidsgolven worden geclipped, de speakers blijft steeds op het uiterste punt van z'n beweging even hangen, de spreekstoel/spoelkoker wordt te heet en 't is einde verhaal.

Vergeet ook niet dat een versterker met een vermogen van 100 watt NIET twee keer harder kan dan een versterker van 50 watt. Luchtweerstand neemt exponentieel toe. Als je bij 1 Watt 90 decibel aan geluid hebt (wat heel haalbaar is bij de meeste radio's/speakers) dan heb je al heel wat meer vermogen nodig om daar 93 decibel van te maken. Een verdubbeling in vermogen levert normaal ongeveer 3 extra decibel op. (Niet helemaal correct, want een luidspreker wordt warm, en krijgt dan meer weerstand, dus de praktijk zal meer iets van 2.5 dB per Watt zijn ofzo). Dat even achterwege gelaten ziet dat er dan zo uit:

1 Watt=90 dB
2 watt=93 dB
4 watt=96 dB
8 watt=99 dB

En dan zit je ook ongeveer aan 't max van je autoradio.


Als je speakers koopt is het, behalve frequentiebereik (al claimt iedere fabrikant van autospeakers meestal gerust 20/20.000hz...) ook belangrijk te letten op de gevoeligheid. Dit wordt genoteerd in het aantal decibel dat te verkrijgen is bij een vermogen van 1 watt. Hoe hoger de gevoeligheid, hoe harder de speakers zullen spelen.

Oftewel: Staar je niet blind op wattages. Dat betekent in de praktijk vaak geen drol. Beluister een luidspreker eerst voordat je koopt, want wat de één mooi vindt, vindt de ander niet en let op de gevoeligheid. Staat vaak achterop de doos wel genoteerd.


EDIT:
Oh gut, Spuit 11 spuit modder. Sorry jongens, ik had niet gezien dat dit topic al 3 pagina's lang was en AlexanderB mijn geleuter hierboven al had uitgelegd...Toch jammer op dit epistel weer te verwijderen, dus ik laat 'm staan...Maar overbodig is deze reactie nu dus wel. Whoops.... :P
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Nieuwe speakers in mijn AX?!

Postby AlexanderB » WedAug15, 2012 7:42:07 PM

Ceristimo wrote:EDIT:
Oh gut, Spuit 11 spuit modder. Sorry jongens, ik had niet gezien dat dit topic al 3 pagina's lang was en AlexanderB mijn geleuter hierboven al had uitgelegd...Toch jammer op dit epistel weer te verwijderen, dus ik laat 'm staan...Maar overbodig is deze reactie nu dus wel. Whoops.... :P

hij is fraai :) lekker laten staan.. alleen mijn autoradio heeft toch echt wel een 20A zekering dr in zitten af fabriek, maar het resultaat is hetzelfde, die 20A haalt ie nooit niet, en is vooral bedoeld voor als het ding ooit intern kortsluiting maakt, dat niet je hele auto affikt..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Nieuwe speakers in mijn AX?!

Postby Ceristimo » WedAug15, 2012 8:06:16 PM

Dan neem ik dat terug. Kleine correctie: Ik heb persoonlijk nog nooit een autoradio gezien met een zekering meer dan 5 ampère...;)
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Nieuwe speakers in mijn AX?!

Postby AlexanderB » WedAug15, 2012 8:15:40 PM

2kanaals met cassette? :) die van mij is in ieder geval zo'n nieuwerwetsche met wel helemaal "4x45w", en is dus inderdaad voor ruim 200w afgezekerd, hoewel ie dat dus nooit fisiek kan verbruiken zonder stuk te gaan dus :) (overigens begint ie al te kraken/vervormen als je ver voorbij de 30 v/d 50 van t volume komt, al 3 setjes andere speakers, waaronder mn huidige 50w speakers geprobeerd.. als ik dr n ampje tussen hang zal het geluid zekerweten beter worden.. :) (moet en ga ik nog eens doen..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Nieuwe speakers in mijn AX?!

Postby Bossie » WedAug15, 2012 8:53:39 PM

Ceristimo wrote:...
Vergeet ook niet dat een versterker met een vermogen van 100 watt NIET twee keer harder kan dan een versterker van 50 watt. Luchtweerstand neemt exponentieel toe. Als je bij 1 Watt 90 decibel aan geluid hebt (wat heel haalbaar is bij de meeste radio's/speakers) dan heb je al heel wat meer vermogen nodig om daar 93 decibel van te maken. Een verdubbeling in vermogen levert normaal ongeveer 3 extra decibel op. (Niet helemaal correct, want een luidspreker wordt warm, en krijgt dan meer weerstand, dus de praktijk zal meer iets van 2.5 dB per Watt zijn ofzo). Dat even achterwege gelaten ziet dat er dan zo uit:

1 Watt=90 dB
2 watt=93 dB
4 watt=96 dB
8 watt=99 dB
...


De dB schaal is ook logaritmisch, een stijging van 3 dB is ook een verdubbeling van het geluid.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Nieuwe speakers in mijn AX?!

Postby Ceristimo » WedAug15, 2012 9:36:49 PM

Ik heb altijd begrepen dan een stijging van 10dB wordt ervaren als twee keer zo hard. Ik kan ongelijk hebben hoor, maar zo heb ik het altijd geleerd:

Een 3dB toenname betekent inderdaad een dubbele toenname van de geluidsterkte. Zeg maar, één boormachine maakt 90dB en twee boormachines maken 93dB. Maar twee boormachines tegelijkertijd klinkt in je menselijk gehoor niet als twee keer zo hard.

Een verschil van 10dB komt op het menselijke gehoor over als een dubbele toename in volume.

Het tabelletje wat vaak gehanteerd word is deze:

gehoordrempel, absolute stilte: 0
vallend blad: 10
zacht gefluister: 20
koelkast op 1 meter afstand: 40
gesprek: 60
stofzuiger: 70
bromfiets: 80
gehoorschade bij langdurige blootstelling: 90
discotheek: 100
cirkelzaag: 110
gehoorschade bij kort tijd: 120
rock concert: 120
starten straalvliegtuig: 130
pijngrens: 134

Zacht gefluister is niet ongeveer drie keer zo hard als een vallend blad, en een koelkast niet drie keer zo luid als zacht gefluister.
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Nieuwe speakers in mijn AX?!

Postby NextGenAX » WedAug15, 2012 9:50:32 PM

Mannen: ALLEN MIJN DANK!!! :D

Ik hou wel van spuit elfjes en lange verhalen!

Blijft toch mooi...zoveel mensen...zoveel wensen/persoonlijkheden, maar toch 1 passie! :D
Trotse bezitter van een Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km! NAP)
Student, levensgenieter, idioot, ruwe bolster...blanke pit!
User avatar
NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 201
Joined: TueJun12, 2012 1:42:53 PM

Re: Nieuwe speakers in mijn AX?!

Postby Svaan » WedAug15, 2012 10:26:53 PM

Ik las hier van de week mee en toen dacht ik; ''dit moet ik ff in de gaten houden''
Maar nu.... :shock: :lol: :lol:

Mooie uitleg hier, dat moet ik maar eens van begin af aan goed gaan doorlezen ;)
User avatar
Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 359
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Nieuwe speakers in mijn AX?!

Postby NextGenAX » MonOct01, 2012 7:27:06 PM

Goedkoop cd-spelertje erin...en direct al veeeeeeeeeel meer geluid...
Wilde eerst nog een versterker erbij...maar die werd geleverd in een normale enveloppe waar die bijna uitgescheurd was en bleek het later niet eens te doen, geen reactie meer van de verkoper gehad, weg 15eu!
Naja...het geluid is er in elk geval niet minder om! :D
Trotse bezitter van een Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km! NAP)
Student, levensgenieter, idioot, ruwe bolster...blanke pit!
User avatar
NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 201
Joined: TueJun12, 2012 1:42:53 PM

Re: Nieuwe speakers in mijn AX?!

Postby Svaan » MonOct01, 2012 11:50:42 PM

Ik ook! :D

Ik had bij aanschaf direct al een nieuwe radio gekocht omdat er oude in zat met... bandje! :lol:
Maar als het geluid ietsje harder ging dan normaal, dan klonk het al nergens meer naar...

Laatste tijd ging ik me hieraan steeds vaker storen, en heb dus afgelopen weekend 2 nieuwe speakers gekocht, geluid is vele malen beter! Me happy!
User avatar
Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 359
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Nieuwe speakers in mijn AX?!

Postby gekkeax » TueOct02, 2012 8:51:55 AM

Ik ook nieuw geluid sinds afgelopen weekend! Twee x 160 watt weet-ik-veel-wat-voor-merk speakers en een pioneer subwoofer

kostte me een fles bacardi :D
gekkeax
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 47
Joined: WedMay09, 2012 2:40:53 PM
Location: Bodegraven, Zuid-Holland

Re: Nieuwe speakers in mijn AX?!

Postby NextGenAX » TueOct02, 2012 9:29:47 AM

HEERLIJK!!! :-D

Iedereen weer happy voor een prikkie!

Bacardi is wel lekker! ;-)
Trotse bezitter van een Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km! NAP)
Student, levensgenieter, idioot, ruwe bolster...blanke pit!
User avatar
NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 201
Joined: TueJun12, 2012 1:42:53 PM

Previous

Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests

cron