Motorlampje, vermogen verlies, vibraties bij >80km/u

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Motorlampje, vermogen verlies, vibraties bij >80km/u

Postby RoRalf » MonJun18, 2012 2:13:42 PM

Inmiddels alweer m'n 3e of 4e topic en altijd goed geholpen door jullie, dus ik hoop dat jullie me ook hier kunnen helpen. Het sleutelen gaat steeds beter en mede met jullie hulp al aardig wat dingen vervangen en opgelost, dus als ik een tochtje naar de garage kan besparen, zou dat mooi zijn!

Allereerst, ik heb recentelijk de schakelrelais wat opgeschuurd en met wat contactspray teruggezet (zie topic: viewtopic.php?f=18&t=26028). Hij startte niet en na doormeten bleek ik slechts 1V bij de branstofpomp te krijgen. Na het 'schoonmaken' van het relais was dit weer 11.8V en liep de auto ook weer prima!

Dit duurde helaas zo'n 2 weken, want vorige week merkte ik op de snelweg al dat er meer dan normaal herrie te horen was. Een laag gerommel en extra vibraties (met trillen van dashboard erbij) zijn vanaf zo'n 80km/u goed merkbaar.
De dag erna (moest echt ergens heen) ging mijn motorlampje branden op de snelweg en viel ook een heel stuk vermogen weg. De motor draaide nog wel, maar ik had zelf het idee alsof het niet met alle cylinders was. Ik ben gestopt en op de vluchtstrook heb ik het schakelrelais nogmaals losgehaald. Bij starten leek het nog steeds alsof de motor niet met alle cylinders draaide en het motorlampje bleef branden.

Daarna heb ik de bougiekabels 1 voor 1 losgehaald (waar ze met z'n 4en bij elkaar zitten, hoe heet dat ding?!) in de hoop dat het ergens een slecht contact was. Hierna leek de motor weer terug tot leven en geen storingslampje meer. Toch maar weer naar huis gereden, maar bij hogere snelheden (hoger dan 80km) bleven de vibraties en het lage gerommel.

Sindsdien heb ik een paar stekkertjes ingespoten met wat contactspray en geprobeerd om de ECU uit te lezen. Hoewel mijn 2m kabel met knopje prima werkt (doorgemeten) krijg ik het niet voor elkaar om storingscodes af te lezen. Waarschijnlijk heb ik geen goed massapunt?

Concreet:

Het betreft een AX 1.1 first edition (ph2) eind 1992 met Magnetti Marelli verhaal.

- Heeft er iemand enig idee wat hier aan de hand is? Persoonlijk neig ik naar electrisch/ontsteking, maar ik ben nog geen ervaren sleutelaar.
- Waar zit een massapunt (foto's zijn altijd beter!), zodat ik mijn ECU kan uitlezen, wellicht verschaft die wat meer informatie.
- Wat kan ik makkelijk doen om dingen uit te sluiten en naar een diagnose toe te werken?

Als laatste, mocht er iemand zin hebben te komen sleutelen, koffie/bier/fris/eten wordt verzorgt, reiskostenvergoeding (regio Leiden) en natuurlijk een kratje bier/flesje whisky of iets dergelijks voor de moeite! :wink: Ik houd hem graag op de weg, hij is ook al bijna 20 jaar in de familie =P
RoRalf
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 41
Joined: ThuDec27, 2007 6:40:40 PM

Re: Motorlampje, vermogen verlies, vibraties bij >80km/u

Postby Holländer » MonJun18, 2012 2:27:31 PM

als massapunt kun je gewoon de -pool van de accu nemen. HEb ik zelf ook gedaan bij uitlezen, gaat prima.

DIt zou ik als eerst doen, wie weet komt hier een goede diagnose uit en hoeven we verder niet te gaan raden.

Het trillen zou kunnen zijn dat een van de loodjes van je wielen af is gesproken (om te balanceren). Je zou deze eens kunnen controleren. Gaat het trillen ook over als je sneller gaat rijden? of wordt het alleen maar erger? is 't altijd even erg of niet?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Motorlampje, vermogen verlies, vibraties bij >80km/u

Postby RoRalf » MonJun18, 2012 7:58:24 PM

Ik zie inderdaad dat het linkervoorwiel geen loodje heeft. Dit zou dan inderdaad een goede verklaring daarvoor zijn. Het begint altijd rond dezelfde snelheid (zo'n 80km/u). Ik heb het idee dat er niet veel verschil zit tussen 80 en 110, maar ik durf even niet te zeggen of het verdwijnt bij sneller rijden, zou je dit verwachten als het het loodje is? Ik rijd overigens met kale velgen, omdat mijn wieldoppen niet meer lekker vast blijven zitten, ik neem aan dat dit geen effect zou moeten hebben op de loodjes?

Ik heb de minpool van de accu al gebruikt als massapunt (leek me namelijk ook een logische keus), maar ik krijg geen storingscodes, ook geen begin/einde uitlezen codes. Sleutel op stand 2 (alle lampjes branden), beide pinnen in de uitleesstekker geprobeerd (moet pin 2 zijn) en mijn knopje ingedrukt gehouden voor 3 seconden, 5 seconden, enz.. Ik zal het nog wel eens proberen, moet wel zeggen dat het uitleesstekkertje er niet geweldig meer uitziet (ook wat corrosie).
RoRalf
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 41
Joined: ThuDec27, 2007 6:40:40 PM

Re: Motorlampje, vermogen verlies, vibraties bij >80km/u

Postby RoRalf » ThuJun21, 2012 5:50:42 PM

Update!

Ik ben even langs de garage gereden en de wielen waren eigenlijk al goed uitgebalanceerd. Bij het linkervoorwiel (waar geen loodje zat) was 5 gram verschil, dus dat zet weinig zoden aan de dijk (natuurlijk wel erop gezet).

Wat echter wel meteen opviel bij het verwijderen van de wielen was de temperatuur van de remschijf. Het wiel loopt ook niet helemaal vrij, dit zou dus goed de vibraties kunnen verklaren. Deze staan nu op de planning om vervangen te worden (schijven, blokken en de klauwen worden opgeknapt indien mogelijk, anders vervangen voor gebruikte in goede staat).

Tevens heb ik nogmaals geprobeerd de ECU uit te lezen. Het contactje een beetje opgeschuurd, wat contactspray en het werkt! Ik krijg code 33, en dat zou dit moeten zijn:

33 Gaskleppositiesensor Bosch Mono-Jetronic A2.2

Alleen ik heb de Magnetti Marelli, iemand enig idee wat dan 33 is? Nog steeds gaskleppositiesensor?
Kan ik hier zelf wat aan doen? Ik ga ook nog even in het onderhoud duiken, want ik weet dat er bij de laatste APK een sensor vervangen is. Iemand nog tips?
Last edited by RoRalf on ThuJun21, 2012 6:04:11 PM, edited 1 time in total.
RoRalf
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 41
Joined: ThuDec27, 2007 6:40:40 PM

Re: Motorlampje, vermogen verlies, vibraties bij >80km/u

Postby MNM(tm) » SatJun23, 2012 10:41:30 AM

Volgens mij komt de foutcode-lijst overeen met die van de Bosch MP3.1 en zou code 33 betekenen dat je een probleem hebt met de MAP-sensor ("Inlet manifold pressure sensor").
Dat zou inderdaad heel goed je vermogensverlies kunnen veroorzaken, omdat de ECU niet (goed) kan zien hoeveel onderdruk er in het inlaatspruitstuk heerst en dus niet kan bepalen wat de motorbelasting is.

Controleer de slang tussen inlaatspruitstuk (achterkant, onderste rechte messing tuitje) en de MAP-sensor (de module die links achter het injectiehuis tegen de onderkant van de watergoot gemonteerd zit) op scheurtjes.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Motorlampje, vermogen verlies, vibraties bij >80km/u

Postby RoRalf » MonJun25, 2012 5:48:48 PM

Ik heb het slangetje zo goed als mogelijk bekeken en hij ziet er opzich goed uit. Kan geen scheuren ontdekken en het rubber is redelijk soepel (wel stug opzich, maar dat leek mij meer door de diameter van het slangetje te komen.

Wel merk je meteen als de motor draait en je haalt het slangetje van de sensor een verschil in toeren. Als ik mijn vinger gebruik om het slangetje te dichten slaat de motor bijna af.

Ik krijg het slangetje niet van het inlaatspruitstuk, dus kan daar niet goed zien of er wellicht een scheurtje oid inzit. Iemand tips hoe ik dat kan doen?

Tevens heb ik geprobeerd de ECU te resetten door de stekker eruit te halen, maar hij geeft daarna meteen weer code 33. Ik dacht dat als ik de stekker los zou halen, de ECU gereset zou worden en dus ook alle opgeslagen fouten zou vergeten. Mijn idee was te zien of de error weer terug zou komen na een ECU reset. Alleen direct na het loshalen en het herbevestigen van de stekker en zonder daarna te starten is de code 33 er nog steeds. Ik heb ook niet het idee dat de ECU daarna iets probeert in te leren, dus ik denk dat hij helemaal niet gereset wordt.

De remmen zijn inmiddels weer tiptop, maar de vibraties blijven. Dat ligt dus niet aan de remmen. De vibraties beginnen bij 80km/u en lijken redelijk weg te trekken rond de 120km/u, daartussen (vooral 80-110) trilt het dashboard dus erg mee. Kan dit eventueel ook komen door opgereden aandrijfassen? Die tikken namelijk al een tijdje in de bochten, maar nog niet toegekomen aan vervangen.

Ik kan dus op het moment wel rijden, krijg geen storringslampje. Bij uitlezen wel code 33. Tijdens rijden opzich weinig problemen, behalve dus het onrustige bij hogere snelheden.
RoRalf
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 41
Joined: ThuDec27, 2007 6:40:40 PM

Re: Motorlampje, vermogen verlies, vibraties bij >80km/u

Postby Holländer » MonJun25, 2012 7:04:18 PM

ik heb zelf meerdere malen gereden met slechte aandrijfassen, maar nooit zulke trillingen als jij omschrijft ervaren. Ik weet wel dat als je fussekogels minder worden de auto ook meer gaat trillen. Maar de fusseekogel zelf veroorzaakt geen trilling, dus het zal dan nog ergens anders van moeten komen.

hoe lang heb je de stekker van de ECU afgehaald? het zou ongeveer 10 min moeten. Je kunt ook gewoon de + pool loshalen (of de stekker van de ECU, komt op 't zelfde neer) en dan een nachtje zo laten staan. Dan weet je zeker dat die gereset is. Als je 'm dan weer start zonder gas zou die ook moeten gaan inleren inderdaad.

Ik heb eventueel nog wel een MAPsensor voor je, als je wilt proberen of dit het probleem veroorzaakt. Je zou ook de contacten van de MAP sonsor eens goed schoon kunnen maken, en de kabel controleren zo ver als je komt.

succes ermee!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Motorlampje, vermogen verlies, vibraties bij >80km/u

Postby JBo » MonJun25, 2012 7:27:38 PM

Ik heb ook erg last gehad van trillingen op de snelweg, heb toen meerdere malen mn banden laten balanceren, maar het mocht niet baten. Het bleek bij mij uiteindelijk de lange aandrijfas te zijn. Dus kan het zijn..
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Motorlampje, vermogen verlies, vibraties bij >80km/u

Postby Holländer » MonJun25, 2012 7:32:17 PM

tjsa als ze toch al tikken is het misschien verstandig om die gewoon te vervangen. Als dit het wel kan zijn...
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Motorlampje, vermogen verlies, vibraties bij >80km/u

Postby RoRalf » TueJun26, 2012 12:28:54 PM

Inmiddels ben ik al opzoek naar vervanging voor de assen: viewtopic.php?f=17&t=26115

De contacten van de MAP sensor heb ik al wat opgeschuurt en een beetje contactspray op gespoten. De kabel heb ik even kort gevolgd, maar niet echt geinspecteerd, zal ik nog eens doen. Zelfde verhaal voor de ECU reset, dat moet ik dus nog doen.

Mijn idee is in ieder geval het volgende: als de assen de trillingen veroorzaken, zou de ECU geen error moeten geven, tenzij dit een ongerelateerd probleem is. Ik wil sowieso de assen vervangen, want dat is toch echt nodig, dus daarna kan ik weer verder met de diagnose. Totdat ik de assen vervangen heb, kan ik wel de ECU resetten om te zien of de error weer terug komt. Die andere MAP sensor proberen is sowieso geen slecht plan denk ik.

De auto rijdt verder prima, hort of stoot zelden, reageert vlot. Het kan natuurlijk ook een combinatie van meerdere dingen zijn (assen -> vibraties, MAP -> vermogen verlies en motorlampje incident). To be continued!

Oh! Weet iemand waar ik asstandaarden kan vinden? Als ik de assen ga verwisselen heb ik die wel nodig!
RoRalf
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 41
Joined: ThuDec27, 2007 6:40:40 PM

Re: Motorlampje, vermogen verlies, vibraties bij >80km/u

Postby pcrodent » TueJun26, 2012 7:40:22 PM

RoRalf wrote:Oh! Weet iemand waar ik asstandaarden kan vinden? Als ik de assen ga verwisselen heb ik die wel nodig!

Aldi/Lidl hebben regelmatig setjes hydraulische krik/2 assteunen in de aanbieding voor 20 of 30 euro ofzo. Prima spul voor AXen... :)
(maar daar heb je weinig aan als ze die niet nu in de aanbieding hebben... ik heb het zelf een tijdje met stoeptegels gedaan, maar die moet je ook maar net hebben liggen)
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Re: Motorlampje, vermogen verlies, vibraties bij >80km/u

Postby Bossie » TueJun26, 2012 7:44:04 PM

Stoeptegels werd mij afgeraden, die zouden kunnen breken terwijl de auto er op staat. Die assteunen en krikken kun je ook gewoon bij de Halfords/Automat/Brezan en andere automateriaalzaken aanschaffen. Daarnaast staat er op bijna elke auto/oldtimerbeurs wel een gereedschapsboer die ook krikken en assteunen verkoopt.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Motorlampje, vermogen verlies, vibraties bij >80km/u

Postby RoRalf » SatJun30, 2012 4:00:39 PM

Update!

Goed, de ECU succesvol gereset en opnieuw laten inleren. Daarna even testrondje. De foutmelding (33) is en blijft weg. Dus dat is mooi. De auto rijdt ook prima verder, reageert vlot, heeft voor zover ik zien een normaal verbruik, geen rare geuren/uitlaatgassen of wat dan ook.

De vibraties zijn er nog. Ze beginnen dus bij 80km/u en houden daarboven ook aan. Ze zijn er als ik gas geef, maar ook als ik geen gas geef. Had eigenlijk nog even de koppeling in moeten trappen bedenk ik me. Wel nog even de ECU uit gelezen toen ik net een klein stukje gereden had, maar zoals gezegd blijft code 33 weg.

Mijn vermoeden is in ieder geval dat dit alles erop duidt dat de motor en ECU in principe goed functioneren en dat de oorzaak van deze trillingen ergens anders vandaan moet komen. Gezien de eerdere reacties van iemand die ook met slechte assen een dergelijk probleem had, zet ik daar mijn geld op. Assen vervangen dus!

De eerdere storingsmelding en wegvallen van vermogen wijt ik dan even aan een slecht contact (wat hopelijk nu goed is).

1 vraag nog: hoe kan ik, zonder de assen er helemaal uit te halen, checken welke ik moet hebben?
RoRalf
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 41
Joined: ThuDec27, 2007 6:40:40 PM

Re: Motorlampje, vermogen verlies, vibraties bij >80km/u

Postby MNM(tm) » SatJun30, 2012 4:53:27 PM

Daarvoor hoef je alleen de as uit de wielnaaf te trekken. :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Motorlampje, vermogen verlies, vibraties bij >80km/u

Postby RoRalf » SunAug05, 2012 1:32:20 PM

Goed, een maand later, maar ben er inmiddels eindelijk aan toe gekomen de assen te vervangen. Er zitten nu andere assen onder, die niet meer tikken in de bochten. Die lijken me dus een stuk beter, heb ze van een andere user hier overgenomen.

Helaas zijn de vibraties niet weg. Nog steeds bij 80 vibraties, het lijkt misschien wel iets erger geworden. Het stuur vibreert niet mee, maar als je je hand op het dashboard legt voel je het, naast het feit dat je een laag gerommel hoort.

Aangezien ik de assen vervangen heb en die niet meer tikken en tevens de foutcode weg is, weet ik niet zo goed meer wat het kan zijn. De motor loopt opzich prima, af en toe een kleine hapering, maar verder loopt hij prima. De assen tikken dus niet meer, dus het lijkt me stug dat het daar in zit. Tevens is het trillen bij gas geven, maar ook bij gas los, en ook als je de koppeling intrapt. Het gerommel/de vibraties komen op bij zo'n 60/70 en zijn echt goed merkbaar bij 80 en hoger, en lijkt dus niets te maken te hebben met gas geven of de koppeling.

Kunnen het misschien de wiellagers zijn? Achterwielen uit balans? Alle tips zijn welkom! En anders wordt het toch een ritje garage, want ik wil hem toch graag nog rijdend houden. +212.000 KM alweer :)
RoRalf
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 41
Joined: ThuDec27, 2007 6:40:40 PM

Re: Motorlampje, vermogen verlies, vibraties bij >80km/u

Postby Wheelnut » SunAug05, 2012 7:13:49 PM

Als je niks in je stuur voelt, dan zou ik zeggen dat je voortrein goed is.
Misschien ligt het inderdaad aan je achterwielen.

Zijn ze krom wellicht?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Motorlampje, vermogen verlies, vibraties bij >80km/u

Postby Gerrit » SunAug05, 2012 9:08:35 PM

Zet je banden ff een voor een op de krik en draai ze ff rond... je ziet snel genoeg of er een slag in zit, heb dit ook wel eens gehad nadat ik een heuveltje iets te asociaal genomen had. Dit werd niet echt veel erger... Je kan ook gelijk checken of je je wiellagers hoort.
ikke ook signature
User avatar
Gerrit
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 42
Joined: TueAug23, 2011 8:19:23 AM
Location: IJsselstein, Utrecht

Re: Motorlampje, vermogen verlies, vibraties bij >80km/u

Postby Browny » MonAug06, 2012 9:10:46 AM

Je kan ook gecupte banden hebben die dit veroorzaken.
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11195
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Motorlampje, vermogen verlies, vibraties bij >80km/u

Postby RoRalf » ThuAug23, 2012 4:35:19 PM

Het is opgelost!

De rechterachterband was niet meer mooi vlak, waarschijnlijk een stoeprandje iets te fanatiek genomen. Nieuwe band erop en hij rijdt weer prima!

Ik heb dit zelf niet gezien toen ik ze wielen 1 voor 1 omhoog heb gekrikt maar toen hij op de brug stond was het duidelijk te zien. Tip dus, als je je wielen 1 voor 1 opkrikt om ze te bekijken, voel ook met een vlakke hand het loopvlak: ik voelde duidelijk de 'bobbel' in de band zitten. Misschien voor jullie logisch, maar ik had het dus zelf gemist ;)

Anyway, mag dus ook een slotje op :) Bedankt voor alle suggesties!
RoRalf
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 41
Joined: ThuDec27, 2007 6:40:40 PM


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 46 guests

cron