Bij wegrijden aan 't begin hoor je, zodra je de koppeling laat opkomen na doorschakelen (precies op 28 seconden), dat 't gefluit een piekje heeft.
Op dat moment -dus op het moment dat de koppeling aangrijpt, trekt de voorwaartse snelheid (en daarmee de versnellingsbak en koppeling die een hoger toerental heeft dan het vliegwiel) het vliegwiel mee naar een hogere snelheid dan de motor zelf loopt bij de stand van de gasklep op het moment van aangrijpen koppeling (hopelijk snap je wat ik bedoel...).
De motor gaat op dat moment meer toeren maken onder invloed van de voorwaarse snelheid en niet in opdracht van de stand van de gasklep. De luchtinstroom die de gasklep op dat moment toestaat is dus te laag voor de toeren die de motor op dat moment gaat / wil gaan maken. Er ontstaat dan een zeer sterke onderdruk in het inlaatspruitstuk en die onderdruk veroorzaakt mijns inziens dat gefluit.
Motorisch is het ding in ieder geval in orde.
Dat wordt dus speuren naar een brakke pakking en/of slangetje ergens bij het inlaat gebeuren.
(Dat verklaart ook waarom je het probleem ook hebt als er vrijwel geen uitlaatlijn gemonteerd is.)
Overigens vond ik op een Peugeot site nog het volgende:
Whistling or wheezing noises
» Leaking inlet manifold or throttle body gasket.
» Leaking exhaust manifold gasket
» Leaking vacuum hose.
» Blowing cylinder head gasket.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!