Niet AX: stuurverkrachtiging(?)-probleem

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Niet AX: stuurverkrachtiging(?)-probleem

Postby pcrodent » SatJun30, 2012 5:40:55 PM

Het is dan wel geen AX, maar toch even hier de vraag omdat jullie zo slim en lief zijn... :)

Ik heb hier een Plymouth Breeze (= Dodge Stratus = Chrysler Cirrus) met wat issues. Hij moet het nog 5 weken doen, en tot nu toe is dit er mis mee:
- Katalysator stuk; resonantie bij lage toerentallen, blokkeert uitlaat soms gedeeltelijk.
- Ophanging maakt geluid als ik een hobbel neem.
- En de toerenteller doet het niet (lekker belangrijk).

Met al het bovenstaande is goed door te rijden, auto doet het verder prima, dus daar heb ik wel vertrouwen in. Maar ik zou graag jullie advies horen over het volgende gekke geluidje, waar ik me een beetje zorgen over maak... Komt ie:

Bij lage snelheid (bijna stilstand en stilstand) komt er een krakend geluid uit het vooronder bij en na het uitremmen. Vooral als de auto stil staat en ik draai zachtjes aan het stuur maakt ie dat geluid, maar als ik sneller stuur is ie stil. In principe is het geluid niet geassocieerd met inveren, want als ik een hobbel neem hoor je het niet. Als ik sneller rijd hoor je het niet of nauwelijks.

Ik verdenk zelf de stuurverkrachtiging (sneller rijden, minder druk op de wielen, minder bekrachtiging nodig, dus minder geluid). Heb de olie daarvan al bijgevuld, maar het geluid is er nog steeds. Mijn vragen: wat kan het nog meer zijn, en hoe lang duurt het in deze gevallen (inclusief stuurverkrachtiging die geluid maakt) voordat er een catastrofe optreedt?
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Re: Niet AX: stuurverkrachtiging(?)-probleem

Postby AlexanderB » SatJun30, 2012 8:51:00 PM

klinkt als krakende rubbers.. zal wel heel blijven..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Niet AX: stuurverkrachtiging(?)-probleem

Postby Wheelnut » SunJul01, 2012 2:37:11 PM

De kat blokkeert de uitlaat, zeg je? Dat moet je effe in de gaten houden...

Maar als de auto het nog vijf weken moet doen (wat ben je van plan in die vijf weken ermee te doen eigenlijk?),
oogkleppen op, oordopjes in, karren maar en hopen op het beste...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Niet AX: stuurverkrachtiging(?)-probleem

Postby pcrodent » SunJul01, 2012 3:12:22 PM

Wheelnut wrote:De kat blokkeert de uitlaat, zeg je? Dat moet je effe in de gaten houden...

Maar als de auto het nog vijf weken moet doen (wat ben je van plan in die vijf weken ermee te doen eigenlijk?),
oogkleppen op, oordopjes in, karren maar en hopen op het beste...


Het binnenwerk van de katalysator, die honingraatstructuur, zit los in het katalysatorhuis en rammelt bij bepaalde toerentallen. Als ik er héél ver mee rij kan ie zo warm worden dat ie "overdwars" in dat huis gaat hangen en de uitlaatgassen blokkeert, volgens de garage. Ik had er nog nooit van gehoord, en hijzelf moest het ook van een collega leren... Maar afstanden tot 50 mijl redt ie gewoon. In vier maanden één keer een probleem gehad, en dat was na ruim 200 mijl. Heel af en toe voel je 'm op minder vermogen draaien, maar als ik even op de motor rem voel ik 'm vervolgens weer oppikken. Dus daarmee is niks aan de hand de komende vijf weken (fingers crossed), het is dat andere geluidje dat me nu wat zorgen baart...

(en in antwoord op je vraag: ik hoef er eigenlijk alleen mee te woon-werken (4 mijl enkele reis). Voor ritten langer dan 25-30 mijl huur ik een auto... maar ja, dan krijg ik een automaat hè, is toch minder leuk...)
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Re: Niet AX: stuurverkrachtiging(?)-probleem

Postby Wheelnut » SunJul01, 2012 3:59:54 PM

4 mijl? Da's 6 kilometer man! Ga toch fietsen! :P
(nee hoor... doe ik zelf ook niet...)

Dat het binnenwerk van een katalysator dwars gaat liggen heb ik nou nog nooit gehoord!
Een kat is toch over het algemeen langer dan dattie breed is?
Hoogstens kan het binnenwerk (is platinum trouwens) door het gerammel in stukken breken, en dat de brokken je pijp blokkeren.
Maar dat hele spul overdwars? Nee, das een ouwewijvenverhaal geloof ik...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Niet AX: stuurverkrachtiging(?)-probleem

Postby AlexanderB » SunJul01, 2012 4:09:08 PM

de meeste katalysatoren zijn tegenwoordig niet van platinum hoor, maar van keramiek met een 1-atoom-dikke coating van platinum.. (anders zou een vervangende kat niet €50 maar €500 kosten.. ze bestaan nog wel trouwens, maar ze worden al redelijk zeldzaam)

overigens is dat binnenwerk lang niet altijd langer-dan-breed, en als ie al los zit, kan ie inderdaad scheef komen te zitten..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Niet AX: stuurverkrachtiging(?)-probleem

Postby pcrodent » SunJul01, 2012 5:33:43 PM

Wheelnut wrote:4 mijl? Da's 6 kilometer man! Ga toch fietsen! :P

Ik ben niet suicidaal... :)

Fietsen in Houston is niet zo'n heel goed idee als je wilt blijven leven...
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Re: Niet AX: stuurverkrachtiging(?)-probleem

Postby Hobbybob517 » TueJul03, 2012 1:37:24 PM

in mijn ervaring is kraken bij het sturen meestal.....

Rubbers van de wielophanging (wishbone), fuseekogels niet goed vast, ruimte op de "rack and pinion" mechanisme, stuurkolom lager kapot, koppelstuk (rubber of urethaan) tussen stuurkolom kapot/versleten, spiraalveren gebroken/ los in de schotels/ rubberring ertussenuit.

al deze problemen heb ik gehad bij mijn wijlen amerikaan.
Hobbybob517
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 14
Joined: ThuJun21, 2012 9:37:39 AM
Location: Hellevoetsluis

Re: Niet AX: stuurverkrachtiging(?)-probleem

Postby pcrodent » TueJul03, 2012 1:51:58 PM

Zo dat is nogal een lijst... :D en dan alles in één Amerikaan?
Maar het kraakje is iets minder urgent geworden, aangezien afgelopen zondag (ondanks mijn optimisme in mijn vorige post... :?) bij het verlaten van een winkelcentrum de uitlaat een poging deed mijn auto om zeep te helpen (startte niet meer). Door de AAA naar huis gesleept, alwaar ie het plotseling weer deed (ik denk even "opgeschud" tijdens de rit naar huis). Kortom: rustig aan doen met 'm, niet meer dan 25 mijl achter elkaar met 'm rijden, en hopen dat ie juli afmaakt... :)
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Re: Niet AX: stuurverkrachtiging(?)-probleem

Postby Wheelnut » TueJul03, 2012 2:11:38 PM

Of trek die kat ertussenuit, en zet er een pijp tussen...
Geen flauw idee of de Texas law inforcement community dat op prijs stelt, maar het is ook maar een idee...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Niet AX: stuurverkrachtiging(?)-probleem

Postby Hobbybob517 » TueJul03, 2012 2:19:06 PM

pcrodent wrote:Zo dat is nogal een lijst... :D en dan alles in één Amerikaan?
Maar het kraakje is iets minder urgent geworden, aangezien afgelopen zondag (ondanks mijn optimisme in mijn vorige post... :?) bij het verlaten van een winkelcentrum de uitlaat een poging deed mijn auto om zeep te helpen (startte niet meer). Door de AAA naar huis gesleept, alwaar ie het plotseling weer deed (ik denk even "opgeschud" tijdens de rit naar huis). Kortom: rustig aan doen met 'm, niet meer dan 25 mijl achter elkaar met 'm rijden, en hopen dat ie juli afmaakt... :)


ik had erbij moeten zeggen dat het een ford was,
dat verklaart ook een hoop.
Hobbybob517
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 14
Joined: ThuJun21, 2012 9:37:39 AM
Location: Hellevoetsluis

Re: Niet AX: stuurverkrachtiging(?)-probleem

Postby pcrodent » TueJul03, 2012 2:46:13 PM

Wheelnut wrote:Of trek die kat ertussenuit, en zet er een pijp tussen...


Had ik de garage inderdaad gevraagd (of: slijp kat open, haal alles eruit, las kat dicht), maar die wilden niet omdat dat streng verboden is. Helaas zit dat hele uitlaatsysteem muurvast en kan ik het niet zelf los krijgen met m'n cheapo doppensetje... (bovendien zit de kat op een rotplek, en wil je daarvoor liever een brug hebben)

Maar ik leer zo toch heel wat over moderne (Amerikaanse?) auto's... Bijvoorbeeld dat ze gewoon geen sleepoog achter hebben zodat ze me kunnen ophalen. Maar dat is misschien maar beter ook, want die rijbewijzen hier stellen zo weinig voor dat slepen eigenlijk te eng is voor de lokale chauffeurs...
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Re: Niet AX: stuurverkrachtiging(?)-probleem

Postby Wheelnut » TueJul03, 2012 9:22:23 PM

Aha. Wordt niet op prijs gesteld dus. Dacht ik al wel. Ze zijn daar wat strenger op de regeltjes...

De meeste chauffeurs hier hebben trouwens ook de ballen verstand van slepen...
In veel gevallen lijken ze zelfs niet eens op de hoogte van de verkeersregels...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests

cron