Starten of ? na lang stil staan ?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Starten of ? na lang stil staan ?

Postby lekkersimpel » SatJul28, 2012 11:16:33 PM

Na al mijn geknutsel aan mijn xsi toch besloten dat een andere motor de beste oplossing is, laat AXVTS nou nog een mooi motortje hebben leggen :D
En dan kwam hij ook nog gezellig even langs (met het blok) (Y)

Vandaag dus mooi even bokje gemaakt zodat ik het blok op mijn gemak even schoon kan maken, bekijken en misschien een kleurtje kan geven :wink:

Het blok heeft alleen zo aan het zien lang stil gestaan en toen ik probeerde compressie te meten kwam ik er achter dat alleen cilinder 2 de kleppen redelijk goed lijkt te sluiten, aangezien ik met een ratel het blok moet draaien kan ik natuurlijk zeer slecht meten en kwam denk ik daarom ook maar op 3 bar op cilinder 2 en op de rest ongeveer 1 bar, je hoort ook duidelijk dat het via de kleppen weg lekt.

Is het nu zo dat ik dat blok gewoon kan plaatsen en starten en dan voorzichtig weer in laat lopen en dat het dan wel weer schoon "slijt" of is het verstandiger om het blok uit elkaar te trekken en de kleppen te slijpen ?
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Starten of ? na lang stil staan ?

Postby JPG-slalom-racing » SunJul29, 2012 8:36:30 AM

mijn idee is, omdat je nu al de kleppen hoort lekken, dat je ze best inzet. Doet me evenwel het ergste vrezen voor de staat van de zuigerringen, en de diverse seals...
Ik denk dat je best alles nakijkt.
User avatar
JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 430
Joined: SatApr21, 2012 12:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: Starten of ? na lang stil staan ?

Postby lekkersimpel » SunJul29, 2012 12:09:29 PM

Vandaag het blok nog maar eens een aantal slagen gedraaid en de compressie meter er weer op, alle cilinders zitten nu op 2 bar, het sissende geluid is ook bijna weg, dus het zal denk ik wat roest zijn tussen de kleppen en de zittingen.
Boven op de uitlaat kleppen is iets roest vorming te zien, niet veel, denk dat als je er bij kan je het zo weg veegt.

Heeft het zin om met zoon laag toerental compressie te meten ?
Het is zijn steeds heel korte stukjes natuurlijk die je draait, net 1/4 slag, dus de waardes zullen niet veel zeggen denk ik ?
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Starten of ? na lang stil staan ?

Postby Wheelnut » SunJul29, 2012 1:39:05 PM

Nee, waarschijnlijk zijn die metingen niet echt nauwkeurig.
Compressiemeting doe je met starttoerental.
Dus als je het voor mekaar krijgt om de startmotor de motor rond te laten draaien...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Starten of ? na lang stil staan ?

Postby Bas_S » SunJul29, 2012 9:23:17 PM

Zonder startmotor eraan heeft het niet veel nut om de compressie te meten natuurlijk. Wat is het voor blok?
Altijd meer PK's dan jou!
User avatar
Bas_S
AX Master
AX Master
 
Posts: 1854
Joined: TueMar28, 2006 7:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Re: Starten of ? na lang stil staan ?

Postby lekkersimpel » SunJul29, 2012 10:39:43 PM

Het is een KFZ motor, voor jullie een GTI voor mij een XSI motor :wink:
Een 1.4 8v 95pk multipoint (nou ja, multi, niet veel multi point aan als ze alle 4 te gelijk aangestuurd worden :lol: )

Een startmotor heb ik er niet bij gekregen, mijn eigen startmotor er even af halen lijkt me niet echt een optie, tevens heb ik volgens mij de versnellingsbak nodig om houvast te hebben voor de startmotor, hij zal er dus in moeten om te meten :oops:
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Starten of ? na lang stil staan ?

Postby Wheelnut » MonJul30, 2012 4:48:54 PM

"Multi" betekent "meerdere", dus zelfs als alle 4 de injectors tegelijk werken is het nog steeds multi....
Lijkt mij vreemd trouwens, als dat gebeurt krijgen je cilinders 4 brandstofinjecties per arbeidscyclus, en dat werkt niet...

Waar spuit multipoint in eigenlijk? Direct in de cilinder toch? Of voor de inlaatklep?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Starten of ? na lang stil staan ?

Postby Bas_S » MonJul30, 2012 6:30:00 PM

De injector spuit in voor de inlaatklep.

wat is het? Beetje vuiligheid? Even oppoetsen met een tandenborstel?
Daar zou ik niet zo over inzitten.

Hoeveel heeft het blok gelopen? Als het meer dan 200.000 is zou ik toch de klepseals even vervangen als je het ergens in gaat hangen.
Altijd meer PK's dan jou!
User avatar
Bas_S
AX Master
AX Master
 
Posts: 1854
Joined: TueMar28, 2006 7:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Re: Starten of ? na lang stil staan ?

Postby lekkersimpel » MonJul30, 2012 9:57:44 PM

Volgens AXVTS heeft het blok 130.000 gelopen en bij 110.000 een nieuwe koppakking ontvangen, dus dat zou goed moeten zitten.
De vuiligheid stelt echt niet veel voor nee, lijkt meer op wat "roestwater" vlekjes op de klepstelen, wat ik al aangaf was dat hij de eerste paar rondes echt lekte op de kleppen, maar dat ik de volgende dag weer even ging proberen lekte de kleppen al bijna niet meer en was de druk in alle cilinders gelijk.
Ik ga er dan ook vanuit dat het na het starten snel goed zal gaan als het weer even heet wordt. :wink:

Wat betreft de multipoint injectie, die zitten bij deze motor aan elkaar geknoopt, dus net als je al aangeeft Wheelnut zullen de injectoren 3 keer tegen dichte kleppen aan staan blazen.(normaal staan ze 4 ms open per slag bij mij was dat 12ms met kapotte lambda :wink: )
Ik stond hier ook van te kijken hoor, maar het is toch echt zo,ik heb me ook afgevraagd of hier niet erg veel winst valt te behalen door een ecu te plaatsen die elke injector apart kan aansturen ?
Probleem is alleen denk ik om dan de timing goed te krijgen en de kosten op een aanvaardbaar niveau te houden.

Vandaag even wezen zoeken naar een kleurtje voor het blok, als hij er dan toch nog mooi naast staat, dan meteen maar mooi maken 8) :lol:
Ik denk dat het Metallic Burnt Copper van VHT wordt, lijkt me wel mooi staan bij mijn blauwe kleppen deksel ! :wink:
Dan ook het inlaatspruitstuk in die kleur en de rest zwart houden.
Image
Hier is de kleppendeksel nog zwart, maar deze en de kap van de ecu zijn al blauw, het hitteschild van de uitlaat is al vervangen door een nieuwe 8) nu alleen de motor nog vervangen :oops:

Een paar foto's van het nieuwe blokje :

Image
Vreemd genoeg wilde de waas niet weg bij deze foto :shock:
Image
Image
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Starten of ? na lang stil staan ?

Postby MNM(tm) » WedAug01, 2012 8:38:43 PM

lekkersimpel wrote:Wat betreft de multipoint injectie, die zitten bij deze motor aan elkaar geknoopt, dus net als je al aangeeft Wheelnut zullen de injectoren 3 keer tegen dichte kleppen aan staan blazen.

Reden hiervoor is dat de injectoren erg dicht op de verbrandingskamer zitten en dat vernevelde brandstof bij pas geopende inlaatklep inspuiting niet genoeg tijd heeft om zich homogeen met de lucht te vermengen.

Bij monopoint is dit geen probleem, gezien de relatief lange weg tussen gasklephuis en verbrandingskamer. (Mede om die reden schijnt flowen -het polijsten van de binnenkant- van het inlaatspruitstuk eerder nadelig te werken: de ruwe wand veroorzaakt wervelingen in de inlaatluchtstroom, waardoor deze de ingespoten brandstof beter homogeniseert voordat het de verbrandingskamer in wordt gezogen.

Omdat dus bij multipoint de afstand tussen injector en verbrandingskamer zo heel kort is, moet er dus een andere methode gebruikt worden om de ingespoten brandstof de tijd te geven om te homogeniseren. En daarom zijn er 3 schijnbaar onzinnige inspuitingen tegen een gesloten inlaatklep.

Als je bij een HFZ-blok gescheiden aansturing van de injectoren wilt, dan moet je eigenlijk ook andere injectoren plaatsen, namelijk een type dat (heel) veel fijner vernevelt.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Starten of ? na lang stil staan ?

Postby lekkersimpel » WedAug01, 2012 10:06:58 PM

Mooi omschreven (Y)
Maar wat is dan het voordeel van deze inspuiting ten opzichte van monopoint ?
Ik neem aan dat hij sneller nog even wat brandstof er bij kan gooien als je op het gas pedaal hengst ?
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Starten of ? na lang stil staan ?

Postby MNM(tm) » WedAug01, 2012 10:29:46 PM

De "lag" is veel korter. Juist doordat 3/4 deel van het totale brandstofmengsel al 'klaar staat' direct voor de inlaatklep en het laatste 1/4 deel vlak voor de echte inlaatslag geïnjecteerd wordt, komt het totale mengsel nagenoeg direct in de verbrandingskamer terecht, zodra de inlaatklep open gaat en de zuiger zich naar beneden beweegt.
Bij de monopoint moet het mengsel zich eerst nog door het hele inlaatspruitstuk sjouwen en dat kost tijd.
En daar wil je eigenlijk (vooral bij hogere toeren) niet op wachten.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Starten of ? na lang stil staan ?

Postby Wheelnut » ThuAug02, 2012 5:29:41 PM

In m'n vraagbaakje staat:
"De vier inspuitventielen worden tegelijkertijd bediend bij elke motor-omwenteling (behalve bij startfase) en verstuiven vóór de klepzittingen."

Per arbeidscyclus dus niet vier, maar twee keer...
Komt er denk ik op neer dat bij twee cilinders de inspuiting vlak voor de inlaat- en arbeidsslag komt, en bij de andere twee vlak voor de compressie- en uitlaatslag (= eigenlijk een slag te vroeg.)

Ik weet niet precies hoe het dan zit met eventuele verdamping van het mengsel dat helemaal op het verkeerde tijdstip ingespoten wordt.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Starten of ? na lang stil staan ?

Postby lekkersimpel » WedAug22, 2012 10:51:28 PM

Vorige week en van het weekend weer druk bezig geweest, gelukkig in een werkplaats dus dat was vol te houden :wink:
Volgens mij mag het resultaat er wezen !
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Jawel hij hangt er in !

Na het los halen van het oude blok moest de auto van de brug omdat het opknappen van de versnellingsbak meer dan een dag werk was, valt bij het terug rijden de brug op gewoon mijn voorwiel eraf :oops: , nooit aan gedacht dat de steekassen de lagers en de wielen vast houden :oops: het wiel bleef nog net hangen op de remklauw, welke daardoor helemaal naar buiten was gedrukt, wat er weer voor zorgde dat het bakje op de bekrachtiger overliep, welke natuurlijk weer moest druppelen op mijn verse verf toen de auto boven het blok hing voor het samen bouwen en we weten allemaal hier wat die bende met je verf doet :evil:

Zondag mijn hele dag weg door het lekken van de matrix pijp,zo heet dat ding zeggen ze achter op het blok waar je koelwater slangen op komen, daar kan je ook zo lekker bij !
Tot 3 keer aan toe moest hij er af ! :evil:
Nu had ik wel het voordeel dat alles schoon was, dus het koelwater kon via het blok in een emmer terug het blok in :lol:

Toen eindelijk starten..................hij leeft !!!!
Zoals jullie gewent zijn van me natuurlijk niet zoals het hoort, hij heeft de hik ! :x
Omdat hij eerst op 2 en toen een tijdje op 3 pitten liep bij de eerste start gaf ik de schuld aan vervuilde injectoren, maar na vandaag 200 km met injectie reiniger te hebben gereden op de snelweg is er niets verbetert, dus op advies van een auto monteur uit de buurt even op bezoek geweest bij een oude rot in het vak (hij doet alleen citroen en peugeot en heeft auto's van 1961 staan als of ze nieuw zijn !) en die eens laten kijken, nou dat ging lekker, pijlstok is stuk :lol:(het stukje rubber wat in de pijp hoort te gaan is er niet, waardoor er carterdamp tegen het spruitstuk "waait" wat voor rook zorgt) vliegwiel sensor waarschijnlijk reden voor het hikje en map sensor van ecu zorgt waarschijnlijk voor te hoog co, dus het gaat goed !
Morgen is de sensor binnen en dan gaan we even met mijn reserve ecu opnieuw een rookgas meting doen.
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Starten of ? na lang stil staan ?

Postby Holländer » ThuAug23, 2012 6:29:13 AM

Heb al veel blokjes voorbij zien komen, maar jij hebt er echt een waar kunstwerk van gemaakt! wat ziet dat er super goed uit zo strak in de lak! kan me voorstellen dat het met de versnellingsbak een heel karwei was, alle olie en oxidatie eraf en dan nog goed voorbereiden. Maar het resultaat mag er wezen! Hulde!

nu nog even de kleine probleempjes oplossen en je hebt een rijdende showauto!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Starten of ? na lang stil staan ?

Postby JBo » ThuAug23, 2012 7:29:33 AM

Wat een plaatje dat blok!
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Starten of ? na lang stil staan ?

Postby lekkersimpel » ThuSep13, 2012 2:32:39 AM

Nog even een update over het blok, jawel we hebben vermogen :dance
Na lang zoeken bleek dat de vorige eigenaar niet helemaal eerlijk is geweest, die zij dat het blok goed liep en de distributieriem er nog maar 20.000 km opzat, lijkt me erg stug dat hij bij hem knap heeft gelopen als hij er een tand naast staat, maar goed, nieuwe riem erop gezet en meteen bijna mijn auto een stukje korter :oops: blok komt in een lange bocht bij 3000 toeren in zijn 3e versnelling, wielspin en daardoor bijna op tegenligger :oops: moet nog even leren hoe daar mee om te gaan :wink:

Maar voor iedereen die de geschiedenis van mijn xsi hebben gevolgd weten dat het een keer tijd werd dat dat ding eens liet zien wat een xsi of gti kan !

Katalysator legt al in de schuur, niet meer onder de auto, vandaag een group N chip mogen ontvangen van MNM(tm) deze er nog even in morgen en dan mag ik de motor voor voorlopig toch wel AF noemen ! :lol:
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Starten of ? na lang stil staan ?

Postby lekkersimpel » ThuSep13, 2012 2:32:41 AM

Nog even een update over het blok, jawel we hebben vermogen :dance
Na lang zoeken bleek dat de vorige eigenaar niet helemaal eerlijk is geweest, die zij dat het blok goed liep en de distributieriem er nog maar 20.000 km opzat, lijkt me erg stug dat hij bij hem knap heeft gelopen als hij er een tand naast staat, maar goed, nieuwe riem erop gezet en meteen bijna mijn auto een stukje korter :oops: blok komt in een lange bocht bij 3000 toeren in zijn 3e versnelling, wielspin en daardoor bijna op tegenligger :oops: moet nog even leren hoe daar mee om te gaan :wink:

Maar voor iedereen die de geschiedenis van mijn xsi hebben gevolgd weten dat het een keer tijd werd dat dat ding eens liet zien wat een xsi of gti kan !

Katalysator legt al in de schuur, niet meer onder de auto, vandaag een group N chip mogen ontvangen van MNM(tm) deze er nog even in morgen en dan mag ik de motor voor voorlopig toch wel AF noemen ! :lol:
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Starten of ? na lang stil staan ?

Postby Holländer » ThuSep13, 2012 6:43:57 AM

Dus je hebt nu én een mooi blok, én een blok wat werkt! da's mooi! en je was er zo gelukkig mee dat je het direct maar 5x gepost heb!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Starten of ? na lang stil staan ?

Postby MNM(tm) » ThuSep13, 2012 7:00:27 AM

't Zal de trillende hand van de adrenaline geweest zijn. :P
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Next

Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests

cron