waterpomp net vervangen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

waterpomp net vervangen

Postby hectometer » WedAug08, 2012 5:05:54 PM

Hallo,

Mijn waterpomp is net vervangen omdat hij begon te lekken, (een nieuwe airtex pomp)
De snaar (contitech) en spanrol (skc) heb ik laten zitten omdat ze er net 15000 km op zitten.

Nu ontstaat er een voor mij vreemd nieuw kloppend geluidje (frequentie ongeveer 15 p/s) als ik ongeveer 40 in z'n 3 rijd of 70 in z"n 4 en dan gas geef (de motor belast) en boven deze snelheden verdwijnt 't weer (of de resonantie is zo snel dat ik 't niet meer hoor, een soort geluidje als je met een hamertje op een hard plastic potje zou kloppen)
De snaar staat wel een stuk strakker als voorheen, maar..zoals 't hoort, een cm speling heen en weer op 't lange stuk) en de plastic distributie kappen zitten allemaal vast.

Iemand enig idee?

groetjes.
AX 1.1i 1995 Als je doet wat je leuk vind hoef je nooit meer te werken
hectometer
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 75
Joined: WedMar28, 2007 4:57:50 PM
Location: Amsterdam

Re: waterpomp net vervangen

Postby MBa@NL » WedAug08, 2012 5:38:21 PM

Tijdens het demonteren van de d-riem alles netjes geblokkeerd (dus nokkenastandwiel én vliegwiel)? Het klinkt mij in elk geval als een timingsprobleem waarbij je kleppen door je zuigers proberen te slaan...
Bij het monteren de riem aan de voorzijde (het lange stuk) van de auto strak gelegd (aangezien hij daar niet kan draaien en op de waterpomp en spanrol achter wel).

hectometer wrote:De snaar staat wel een stuk strakker als voorheen, maar..zoals 't hoort, een cm speling heen en weer op 't lange stuk)

Ben erg benieuwd uit welk werkplaatshandboek dit komt... Riem stel je af op de spanrol met een arm van 80mm en een gewicht van 1,5kg. Dit is de enige en juiste manier voor het afstellen...
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: waterpomp net vervangen

Postby hectometer » WedAug08, 2012 7:11:11 PM

Ik heb er ondertussen ong. 350 km mee gereden, en hij loopt verder goed. geen vermogen verlies en verbruik normaal. Als de kleppen door de zuigers willen slaan dan zou zou er, lijkt mij, toch al iets mis moeten zijn gegaan. (m.a.w ik heb er nog wel vertrouwen in, maar vind 't wel heel vreemd dat kloppend geluidje)
AX 1.1i 1995 Als je doet wat je leuk vind hoef je nooit meer te werken
hectometer
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 75
Joined: WedMar28, 2007 4:57:50 PM
Location: Amsterdam

Re: waterpomp net vervangen

Postby MNM(tm) » WedAug08, 2012 10:21:01 PM

Een distributieriem die "een stuk strakker staat als voorheen" staat te strak!
Zoals MBa@NL al aangaf: de enige correcte manier voor het spannen van de riem is met een hefboompje van 80mm in het vierkante gat van de spanrol gestoken, waar aan het uiteinde (dus op 80mm vanaf het HART van het vierkant gat in de spanrol!) een gewicht van 1,5kg hangt.
Zorg er overigens wel voor dat je eerst de twee blokkeerpennen verwijdert, zodat de spanning gelijkmatig over de gehele omtrek van de riem wordt verdeeld!

Niet rot bedoeld, maar 't is nogal een ontzettend domme actie om 350km te gaan rijden met een motor die een klopgeluid maakt na een reparatie en/of vervanging van een onderdeel! Je zou de eerste niet zijn die er z'n blok mee naar de kl*te helpt!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: waterpomp net vervangen

Postby AlexanderB » WedAug08, 2012 10:35:52 PM

(nee, in fact, dr was dr n paar dagen geleden nog een.. :P)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: waterpomp net vervangen

Postby hectometer » ThuAug09, 2012 7:04:13 AM

Ik moet er nog bij vermelden dat 't kloppend geluidje pas ontstaat als de motor warm is gedraaid na ongeveer
8 kilometer rijden.
ook kan ik er nog bij vermelden dat de distributie snaar voor de vervanging van de waterpomp op 't rechte stuk
wel 3 of 4 cm heen en weer te bewegen was en nu ong 1,5 cm.
Volgend de HOW TO in 't forum moet dit toch ok zijn.
AX 1.1i 1995 Als je doet wat je leuk vind hoef je nooit meer te werken
hectometer
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 75
Joined: WedMar28, 2007 4:57:50 PM
Location: Amsterdam

Re: waterpomp net vervangen

Postby MNM(tm) » ThuAug09, 2012 11:29:40 AM

Nogmaals: de enige correcte manier voor het spannen van de riem is met een hefboompje van 80mm in het vierkante gat van de spanrol gestoken, waar aan het uiteinde (dus op 80mm vanaf het HART van het vierkant gat in de spanrol!) een gewicht van 1,5kg hangt.

De 'heen-en-weer' beweegtest is hooguit een simpele (gereedschapsloze nood-)controle of de riem niet te slap staat, waardoor kans op verspringen aanwezig is. Deze test is ABSOLUUT NIET bedoeld voor het correct op spanning brengen van de riem!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: waterpomp net vervangen

Postby Terminal » ThuAug09, 2012 4:29:25 PM

En toch heeft die wel gelijk, 1.5cm heen en weer komt behoorlijk in de buurt en zou gewoon goed moeten gaan.
Heb al vele riemen vervangen, en met die manier nog nooit wat kapot gelopen. Dat het niet de officiële manier is klopt, maar niet iedereen heeft altijd het juiste gereedschap ervoor.
Je zou eventueel nog even de timing nog eens kunnen controleren, en vervolgens de kleppen goed stellen.

Het geluid wat jij beschrijft komt me overigens wel bekend voor van mijn eigen ax, alleen deed die het al voordat ik ook maar wat vervangen had.
Ik verdenk zelf krukas of drijfstang lagers, maar dat moet ik nog even zeker weten door er eens wat dikkere olie in te gooien.
Alleen onder belasting en toeren onafhankelijk duid namelijk niet echt direct op kleppen die de zuiger raken dat klinkt veel scheller. Maar maak eens een geluidsopname, zodat we misschien iets beter kunnen oordelen.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: waterpomp net vervangen

Postby q01z » FriAug10, 2012 8:50:55 AM

wat Ricardo hierboven zegt, ben ik het mee eens..
het is wellicht niet de correcte methode om te meten, maar zolang de timing goed staat, zijn de enige criteria; niet te strak (teveel spanning op lagers), niet te slap (dan kan hij er overheen schieten/vanaf lopen).
de Methode zoals uitgelegd door Michel en Marco is echter wel de enige echt goede methode.. maar zoals je het nu gedaan hebt zal hij er niet spontaan afvallen.

echter; het geluid dat je beschrijft vind ik raar.. en klinken als een te losse riem (klapperend)
wat je noemt is blijkbaar een toerental afhankelijk geluid (verschillende snelheden in verschillende versnellingen)

ik zou alles wat je gedaan hebt nog een keer heel goed nalopen, kijken of alle kapjes goed zitten, of je nergens slijtsporen ziet op de kapjes en of alles recht zit ten opzichte van elkaar.
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: waterpomp net vervangen

Postby hectometer » SatAug11, 2012 2:17:15 PM

Het geluidje is weer weg.

Wat bleek, als de dynamo losgekoppeld was (v snaar eraf) verdween 't geluid.
De dynamo is nu vernieuwt, op de oude zat axiale (als ik 't goed zeg) speling dus je kon de as een beetje van links naar rechts schuiven.(tok tok)
Maar toch, als ik nu de V snaar wat strakker zet met de nieuwe dynamo komt er toch weer, weliswaar in veel mindere mate een klopje tevoorschijn.(weer iets anders blijkbaar)
Of zou de spanning van de vsnaar invloed kunnen hebben op de stand van de krukas.
V Snaar strak klopgeluidje, vsnaar losser weg geluidje??
De V snaar staat nu gewoon ietsje losser dan normaal en hij loopt als een zonnetje zonder raar geklop.
De distributie kapjes werken ook als een soort klankkast die allerlei motorische geluidjes versterken.

Bedankt voor jullie reacties!
AX 1.1i 1995 Als je doet wat je leuk vind hoef je nooit meer te werken
hectometer
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 75
Joined: WedMar28, 2007 4:57:50 PM
Location: Amsterdam

Re: waterpomp net vervangen

Postby hectometer » TueSep25, 2012 3:59:12 PM

Vervolg:

Het was dus niet de dynamo, stom toeval dat 't kloppende geluid verdween toen ik de dynamo los haalde.
Ik heb er nu deze zomer weer 2500 km mee door frankrijk gereden geen problemen wel kloppend geluid.
Ben vanmiddag naar een andere garage geweest en daar zeggen ze dat de snaar te strak staat en 't geluid van de waterpomp komt.
Als ik er mee door rijd dan zou de snaar er uiteindelijk van aflopen met alle gevolgen van dien. Het is ook wel erg toevallig dat dit geluid ontstond na 't vervangen van de waterpomp,
Dus ik geloof 't .... maandag a.s. laat ik de gehele distributie weer vervangen voor 250 euro SKF setje.
Is er iemand die weet of de krukas keerring aan de distributie zijde aan de buitenzijde te vervangen is?? (kan ik dit gelijk even laten meenemen als ze er toch mee bezig zijn.

Groetjes
AX 1.1i 1995 Als je doet wat je leuk vind hoef je nooit meer te werken
hectometer
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 75
Joined: WedMar28, 2007 4:57:50 PM
Location: Amsterdam


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests

cron